بررسی کاربرد API در طراحی سایت

بررسی کاربرد API در طراحی سایت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
webdooni

اگر در حوزه طراحی و راه اندازی وب سایت فعالیت داشته باشید قطعا با مفهومی به نام API و یا کاربرد API در طراحی سایت آشنایی دارید. در چندین سال اخیر استفاده از API در طراحی سایت به شدت رواج پیدا کرده و بسیاری از برنامه نویسان از طریق این فناوری، برنامه‌ها و نرم افزارهایی که طراحی آنها به کدنویسی‌های پیچیده احتیاج دارند را به راحتی در سایت اجرا می‌کنند. اما API چیست و چرا باید از API در طراحی سایت استفاده کنیم؟ API در واقع نوعی رابط برنامه نویسی است که امکان اجرای داده‌های یک نرم افزار را در یک نرم افزار و یا وب سایت دیگر برای شما فراهم می‌آورد. یعنی به جای آنکه خودتان به صورت جداگانه و مستقل اقدام به طراحی یک نرم افزار و یا نوشتن کدهای پیچیده کنید، کدهای از پیش آماده شده API در اختیار شما قرار می‌گیرند و می‌توانید از آنها جهت مبادله داده میان دو نرم افزار مجزا استفاده نمایید.

بنابراین API نقش یک رابط نرم افزاری را ایفا می‌کند و به دو برنامه امکان می دهد تا بدون دخالت کاربر و یا برنامه نویس با یکدیگر تعامل برقرار کرده و داده‌ها را به اشتراک بگذارند. بنابراین کاربرد API در طراحی سایت بسیار قابل توجه است و سرعت انجام امور مربوط به کدنویسی و راه اندازی سایت را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. در ادامه این مطلب مفهوم دقیق و کاربرد API در طراحی سایت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با مزایای استفاده از این رابط نرم افزاری نیز آشنا خواهیم کرد. برای سفارش طراحی سایت فروشگاهی با وبکده همراه باشید.

API چیست؟

واژه API مخفف عبارت Application Programming Interface و به معنای رابط برنامه نویسی نرم افزار و یا رابط کاربردی برنامه نویسی است. API در واقع مجموعه‌ای از کدهای برنامه نویسی است که انتقال داده‌ها از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر را بدون نیاز به کدنویسی امکان پذیر می‌کند. به زبان ساده‌تر API کدی است که به دو نرم افزار مختلف و مجزا کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌ها را مبادله کنند. این رابط نرم افزاری به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به کدنویسی و یا آگاهی از نحوه پیاده سازی برنامه‌ها به راحتی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آنها در وب سایت خود استفاده نمایید.

رابط برنامه نویسی نرم افزار (API) با رابط کاربری (UI) تفاوت دارد و نباید آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد. رابط کاربری (User Interface) داده‌ها و درخواست‌های کاربران را دریافت می‌کند، آنها را برای پردازش به برنامه ارسال کرده و در نهایت نیز نتایج را به کاربر نمایش می‌دهد. API همانطور که اشاره کردیم با کاربر هیچگونه تعاملی ندارد، اما داده‌های دریافتی از یک ماژول برنامه را پردازش کرده و نتایج را به ماژول دیگر ارسال می‌کند. برای درک بهتر مفهوم API و کاربرد API در طراحی سایت به مثال ساده زیر توجه کنید:

تصور کنید که می‌خواهید در وب سایت خود بخشی تحت عنوان «وضعیت آب و هوا» جهت نمایش دمای لحظه‌ای هوا در شهرهای مختلف را قرار دهید. اگر بخواهید خودتان سرویسی را طراحی و کدنویسی کنید که بتواند به طور حرفه‌ای و دقیق وضعیت آب و هوایی را نمایش دهد، قطعا مدت زمان زیادی طول می‌کشد. در اینجاست که API به کمک شما می‌آید و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی از قابلیت Google Weather (وضعیت آب و هوایی گوگل) API گرفته و در وب سایت خود قرار دهید تا بتوانید به طور مستقیم از قابلیت نمایش وضعیت دقیق آب و هوایی آن استفاده نمایید؛ بدون آنکه بخواهید حتی یک خط کدنویسی کرده و درگیر چالش‌های برنامه نویسی شوید.

کاربرد API در طراحی سایت

چرا باید از API در طراحی سایت استفاده کنیم؟

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چرا باید از API در طراحی سایت استفاده کنیم؟ پاسخ بسیار ساده و روشن است؛ زیرا API ها به شما امکان می‌دهند تا از داده‌های یک نرم افزار به طور مستقیم در وب سایت خود استفاده کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست برای مجهز ساختن وب سایت خود به یک قابلیت و یا استفاده از یک نرم افزار، آن را از صفر تا صد طراحی کرده و درگیر کدنویسی‌های پیچیده شوید. به عنوان مثال تصور کنید که می‌خواهید یک نرم افزار مبتنی بر زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را به یک نرم افزار با زبان برنامه نویسی PHP متصل کنید. در حالت عادی، اتصال این دو زبان برنامه نویسی به یکدیگر عملا غیرممکن است زیرا جاوا اسکریپت و PHP کاملا از یکدیگر مجزا هستند. در این موقعیت استفاده از API به کمک شما می‌آید و این دو زبان برنامه نویسی را به راحتی به یکدیگر متصل می‌کند.

به عنوان مثالی دیگر تصور کنید که می‌خواهید در وب سایت فارسی زبان خود از یک مترجم هوشمند جهت ترجمه وب سایت به زبان انگلیسی استفاده کنید. طراحی و برنامه نویسی یک نرم افزار مترجم هوشمند همچون Google Translate نه تنها کار بسیار پیچیده و دشوار است بلکه نیازمند صرف زمان و هزینه قابل توجهی نیز هست. در این موقعیت می‌توانید از کاربرد API در طراحی سایت استفاده کرده و از یک مترجم هوشمند همچون مترجم گوگل برای وب سایت خود API دریافت کنید. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست زمان و هزینه خود را صرف طراحی و کدنویسی مترجم هوشمندی کنید که در ابتدا قطعا درصد خطای بالایی دارد. مترجم گوگل بسیار حرفه‌ای تر از هر نرم افزار ترجمه‌ای است که یک برنامه نویس به تازگی آن را توسعه داده است. بنابراین برای تسهیل و تسریع انجام امور مربوط به طراحی سایت و قرار دادن قابلیت‌های کاربردی در آن بهتر است از API های مختلف کمک بگیرید و از آنها در سایت خود استفاده کنید.

کاربرد API در طراحی سایت

به نظر شما کاربرد API در طراحی سایت چیست و چرا امروزه بسیاری از برنامه نویسان از انواع API در وب سایت خود استفاده می‌‌کنند؟ همانطور که اشاره کردیم، API ها نوعی رابط نرم افزاری هستند که به دو برنامه یا نرم افزار امکان می‌دهند تا بدون دخالت کاربر با یکدیگر تعامل داشته باشند. برنامه نویسان نیز از طریق API ها دیگر نیازی نیست برای اعمال برخی امکانات و ویژگی‌ها در وب سایت خود اقدام به کدنویسی‌های پیچیده و دشوار کنند. با اتصال API موردنظر در سایت خود می‌توانید به راحتی و به سرعت، قابلیت‌های یک نرم افزار را در وب سایت خود پیاده نمایید. در این بخش چندین نمونه از کاربرد API در طراحی سایت را به شما معرفی ‌کرده و کاربرد آنها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. بهترین API هایی که طراحان و برنامه نویسان می‌توانند در وب سایت خود اجرا کنند شامل:

API چیست؟

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

استفاده از قابلیت‌های ابزار گوگل آنالیتکس اولین کاربرد API در طراحی سایت است که استفاده از آن امکان بررسی و تحلیل فعالیت بازدیدکنندگان را در اختیار شما قرار می‌دهد. با اتصال API ابزار Google Analytics به وب سایت خود می‌توانید عملکرد بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید و سئو سایت‌تان را نیز بهبود بخشید.

نقشه گوگل (Google Map)

API گوگل مپ یا نقشه گوگل دیگر کاربرد API در طراحی سایت است که امکان قرار دادن یک وب سایت همچون وب سایت فروشگاهی و یا اطلاعات یک فروشگاه یا رستوران را در اختیار وب مستران قرار می‌دهد. کاربران هر روزه بدون آنکه مطلع باشند از API گوگل مپ برای پیدا کردن نزدیک‌ترین رستوران‌ها، ساعات کاری، اطلاعات تماس و غیره اماکن ثبت شده در گوگل مپ استفاده می‌کنند.

گوگل فونت (Google Fonts)

Google Fonts API نیز به توسعه دهندگان و طراحان امکان می‌دهد تا از فونت‌های گوگل در وب سایت خود استفاده نمایند. به این ترتیب دیگر نیازی به میزبانی فایل‌های فونت حجیم و سنگین بر روی سرور خود ندارید و می‌توانید به صورت مستقیم فونت‌های گوگل را در سایت خود اجرا کنید.

ترجمه گوگل (Google Translate)

از دیگر نمونه‌ها و کاربرد API در طراحی سایت می‌توانیم به API ترجمه گوگل اشاره کنیم که امکان ترجمه سریع و آسان بخش‌های مختلف و محتواهای یک سایت به تمامی زبان‌های دنیا را برای شما فراهم می‌آورد. با استفاده از API این سرویس نیازی به طراحی و کدنویسی یک مترجم هوشمند برای وب سایت خود ندارید و به راحتی می‌توانید از قابلیت‌های ترجمه گوگل در سایت‌تان استفاده نمایید.

تقویم گوگل (Google Calendar)

دریافت API تقویم گوگل نمونه دیگری از کاربرد API در طراحی سایت است و اجرای این قابلیت برای وب سایت‌هایی مناسب است که رویدادهای حضوری و آنلاین بسیاری را برگزار می‌کنند. با دریافت API تقویم گوگل به راحتی می‌توانید با این سرویس کاربردی ارتباط برقرار کرده و رویدادهای عمومی یا خصوصی خود را به همراه ذکر تاریخ دقیق از تقویم گوگل نمایش دهید.

یوتیوب (Youtube)

از دیگر نمونه‌های کاربرد API در طراحی سایت می‌توانیم به دریافت API از شبکه اجتماعی توییتر به وب سایت اشاره کنیم. قطعا می‌دانید که آپلود فایل‌های ویدیویی در سرور سایت ایده چندان جالبی نیست. با استفاده YouTube API می‌توانید به راحتی پخش‌ کننده‌های ویدیو را در وب ‌سایت خود قرار دهید و تنظیمات پخش را نیز سفارشی سازی کنید. شما همچنین می‌توانید از API برای انتقال داده‌ها از YouTube به داشبورد وب سایت خود نیز استفاده نمایید.

کاربرد API در طراحی سایت

توییتر (Twitter)

تمامی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پیشرو دارای API های خاص خود هستند؛ اما اگر به دنبال موارد بارگذاری محتواهای پرطرفدارتر و جذاب‌تر در سایت خود هستید، دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر احتمالا بهترین گزینه‌های پیش روی شما هستند. با این حال، پیشنهاد توییتر جهت دریافت API کمی بهتر و راحت‌تر از فیسبوک است. با استفاده از API شبکه اجتماعی توییتر امکان بارگذاری فیدهای توییتر، پست‌ها و همچنین گزینه‌های اشتراک ‌گذاری در سایت برای شما فراهم خواهد شد.

دراپ باکس (Dropbox)

همانطور که می‌دانید دراپ باکس یک سرویس ارائه دهنده خدمات میزبانی فایل در وب است که امکان همگام سازی چندین فایل را بر روی چندین دستگاه مختلف از طریق اتصال به اینترنت فراهم می‌آورد. با دریافت API دراپ باکس می‌توانید به فضایی امن برای ذخیره فایل‌های وب سایت خود دسترسی پیدا کنید و همچنین امکان بارگذاری برخی اسناد و مدارک (همچون فایل‌های رزومه) را در اختیار بازدیدکنندگان سایت خود قرار دهید.

کاربرد API در موارد دیگری همچون پیداکردن بلیط هواپیما، رزرو هتل، اتصال سیستم پیامک به وب سایت، اتصال نرم افزار CRM به سایت و مواردی از این قبیل نیز وجود دارد که موجب تسهیل خدمات رسانی به کاربران می‌شوند. به عنوان مثال امروزه تقریبا تمامی وب سایت‌های فروش بلیط هواپیما دارای پیوند به سایت‌های مشابه هستند تا با جستجوی سریع، بهترین نتایج را به شما ارائه دهند.

به عنوان مثال زمانی که برای پیدا کردن بلیط هواپیما وارد یک وب سایت فروش بلیط هواپیما می‌شوید و جزئیات درخواست خود همچون مبدا، مقصد، تاریخ رفت و یا تعداد مسافران را وارد می‌کنید، وب سایت موردنظر درخواست شما را به سایت‌های معتبر دیگر ارسال می‌کند؛ یعنی API درخواست شما را دریافت کرده و آن را به سایت‌های دیگر معرفی می‌کند و سپس مرتبط‌ترین نتایج برایتان نمایش داده می‌شود. در این نمونه API در واقع نقش واسطه میان شما و وب سایت‌های فروش بلیط را ایفا کرده و درخواست شما را برای آنها ارسال می‌کند.

API چیست؟

جمع بندی

ما در این مطلب مفهوم API و کاربرد API در طراحی سایت را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم و شما را با مزایای استفاده از آن در وب سایت نیز آشنا کردیم. همانطور که خواندید، API مجموعه‌ای از کدهای برنامه نویسی است که انتقال داده‌ها از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر را بدون نیاز به کدنویسی میسر می‌سازد و به دو نرم افزار مختلف کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده‌های خود را مبادله کنند. بدین ترتیب طراحان و برنامه نویسان با دریافت API از یک نرم افزار و یا پلتفرم همچون ترجمه گوگل و اتصال آن به وب سایت خود می‌‌توانند به طور مستقیم و بدون نیاز به یک خط کدنویسی از قابلیت‌های آن بهره مند شوند.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5jxK
نظرتان را بنویسید