موزاییک-با انواع مشخصات و ویژگیهای موزاییک آشنا شوید

موزاییک-با انواع مشخصات و ویژگیهای موزاییک آشنا شوید
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosaic
یکی از مصالح ساختمانی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد موزائیک است، اما متأسفانه در کشور ما هیچ کاری روی آن انجام نشده است و شما نمی توانید در هر کتابخانه اطلاعاتی در مورد آن پیدا کنید.
متأسفانه، فقط در سایت Civilica بسیار مختصر و فقط درمورد موزائیک های تک لایه است. این توضیح و جمع آوری اطلاعات نیز موضوعی شخصی بوده است که من انجام داده ام.
اهمیت اینجاست که موزائیک در اروپا به ویژه در آلمان و ایتالیا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و برای اولین بار تولید موزائیک های تک لایه در آنجا آغاز شده است و در ایران فقط یک کارخانه در یزد این نوع موزائیک را تولید می کند.
کلمه موزائیک به معنای نقاشی یا تصویر است که از قطعات کوچک رنگی سنگی ، سرامیکی ، کاشی ، شیشه و غیره ساخته شده است.
حتی می توانید از تکه های کاغذ یا هر چیز دیگری استفاده کنید. در گذشته بیشتر از شیشه های رنگی و سنگی استفاده شده است و امروزه علاوه بر آنها می توانید از سرامیک ، کاشی و مواد جدید نیز استفاده کنید که با حروف مختلف برای همین منظور تولید می شوند.
در گذشته های دور شیشه ای بسیار ارزشمند و تزئینی بود و امروزه اگرچه ارزان قیمت تولید می شود اما در رنگ ها و انبوه متنوعی اما جنبه هنری خود را حفظ کرده و با باز کردن پنجره های جدیدی از طراحی و معماری.
در معماری ایران باستان ، پنجره ها با قطعات کوچکی از شیشه رنگی چسبیده به انواع الگوهای هندسی زیبا و غیر هندسی تزئین شده بودند. برخی از این پنجره ها اورسی نامیده می شدند.
نمونه هایی از این پنجره ها را می توان در کاخ گلستان مشاهده کرد. این هنر که از زمان های قدیم همیشه بخشی از زندگی بشر بوده است ، مناظر دلپذیر تری برای زندگی آینده به وجود خواهد آورد.
موزائیک یک پوشش کف متراکم است، در واقع نوعی بتن است که چگالی خود را یا با فشار دادن فشار یا با لرزش بدست می آورد و از شن، سیمان ، سنگدانه ، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرح های مختلف ساخته می شود..

به طور کلی ، موزاییک از دو سطح تشکیل شده است:
1. لایه سطحی یا رنگ موزاییک:
این لایه که نقش موزاییک را ایفا می کند از پودر سنگ ، سیمان ، آب و ترکیبات دانه ای و رنگی ساخته شده است.
2. لایه پایین یا naryn:
این لایه از معرق ضخیم تر از لایه سطح است و همچنین مسئول مقاومت در برابر فشار است. و مانند لایه بالا از سیمان ، آب و ماسه ساخته شده است.

روش های تولید موزائیک:
1. روش پرس:
در این حالت ، اعمال فشار با استفاده از دستگاه پرس باعث تراکم در موزائیک می شود. این فشار بسته به اندازه و نوع مصالح استفاده شده متفاوت است. موزاییک هایی که از این طریق تولید می شوند قطعاً نیاز به خوراک دارند. (دو لایه)
2. روش ارتعاش:
در این حالت ، به هیچ وجه فشار وجود ندارد و عملیات فشردگی و صاف کردن با کمک دستگاه لرزش انجام می شود. روی آنها انجام می شود. (تک لایه)

طبقه بندی موزاییک ها بر اساس ظاهر و ظاهر سطح:
1) موزائیک سنگی: موزائیکی که سطح آن از سنگهای تزئینی تشکیل شده و به 3 شکل ساخته شده است: شسته ، صاف و شیار (طرح دار) و با توجه به اندازه و قطر دانه های سنگی در 5 گروه قرار می گیرد.
2) موزائیک سیمانی: موزائیکی است که هیچ دانه تزئینی در سطح سطح ندارد و فقط دارای شیار و طرح ساده است.
3) موزائیک شسته شده: به موزاییك گفته می شود كه سطح آن دارای دانه های ماسه ای برجسته است.
4) موزائیک شیشه ای: موزاییکی که سطح سطح آن دارای اشکال و برآمدگی هایی در اشکال مختلف است و از آن به عنوان روسازی برای پیاده روها و زمین استفاده می شود.
5) موزاییک پلاک: به آن موزاییک گفته می شود که دارای مصالح ساختمانی سخت و صیقلی در سطح آن است. اندازه این سنگها بسته به اندازه موزائیک متفاوت است و آنها به طور یکنواخت ساخته می شوند.
برچسب ها
لینک مرجع http://mosaicmeybod.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/kvpY
نظرتان را بنویسید