تربیت کودک به روش محروم کردن

تربیت کودک به روش محروم کردن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

اگر کودک شما به حرفتان گوش نمی دهد یا در مقابل دستور شما مقاومت می کند یا مشکلات رفتاری زیادی دارد محروم سازی یکی از روش های موثر برای درمان این مشکلات است . محروم سازی برای کودکانی که به حرف گوش نمی دهند یا بدرفتاری می کنند نیازمند مهارت و دقت زیادی است . هرگز دستوری ندهید که نمی خواهید انجام شود ، همیشه برای اطاعت از اولین درخواست تشویق و حمایت زیادی کنید و فرزندتان را تحسین و تایید کنید . سعی کنید تا جایی که می توانید هرگز فرمانی را که یک بار به کودک داده شده دوباره تکرار نکنید . محروم سازی روش قدرتمندی برای تربیت کودک و از بین بردن نافرمانی و عادت بد کودک است ، در کنار محروم سازی روش محرومیت زمان مند نیز برای فرمان بردن کودکان موثر است . در ادامه این مقاله مراحل محروم سازی به عنوان روشی موثر برای تربیت کودک را بیان می کنیم . 



 

مراحل انجام روش محروم سازی

برای انجام روش محروم سازی برای تربیت کودک مراحل زیر را انجام دهید :
1 . همیشه اولین فرمان را با لحنی قاطع اما دوستانه به کودک بدهید ، نه بر سر کودک فریاد بکشید و نه از او خواهش کنید . در قالب جمله ای ساده و مستقیم و با لحنی جدی به کودک فرمان دهید . 
2 . بعد از دادن فرمان با صدای بلند از 5 تا 1 شمارش معکوس کنید . بعد از اینکه چند هفته با صدای بلند شمردید دیگر خودتان به آرامی بشمارید و این برای این است که کودک در یادگیری زمان اطاعت از فرمان به این شمارش تکیه نکند اما اکنون که ابتدای راه است اشکالی ندارد با صدای بلند بشمرید . 
3 . اگر کودک در این 5 ثانیه حرکتی در جهت اطاعت نکرد باید تماش چشمی مستقیمی برقرار کنید ، صدایتان را بالا ببرید ، حالت یا ژست قاطعی بگیرید و بگویید " اگر کاری را کخ گفتم نکنی می روی و روی ان صندلی می نشینی . ( سپس والد به گوشه صندلی اشاره می کند ) . 
4 . همین که این هشدار را دادید دوباره از 5 تا 1 بشمارید .  
5 . اگر کودک در این 5 ثانیه شروع به اطاعت نکرد آن وقت مچ دست یا بازوی او را بگیرید و بگویید " کاری را که گفتم انجام ندادی پس باید روی صندلی بنشینی " . این حرف باید بلند و قاطعانه به کودک گفته و سپس به طرف صندلی محروم سازی برده شود . ممکن است کودک هر قولی بدهد اما باید فورا روس صندلی نشانده شود . اگر مقاومت کرد در صورت لزوم از کمی زور استفاده کنید ، کودک نباید به دستشویی برود ، چیزی بنوشد یا بایستد و با والد جر وبحث کند ، او باید بی درنگ بر صندلی محروم سازی نشانده شود . 
6 . کودک را روی صندلی بنشانید و با تحکم به او بگویید  " همین جا می نشینی تا وقتی که من بگویم " .و می توانید به کودک بگویید که تا ساکت نشود به کنار صندلی نیاید اما این را خیلی تکرار نکنید ، یک یا دو بار کافی است . 
7 . در حینی که کودک محروم سازی را می گذراند با او جر و بحث نکنید . در این مدت کس دیگری هم نباید با با کودک صحبت کند و در عوض باید به سر کار قبلی تان برگردید اما حواستان به کودک باشد که روی صندلی چه می کند وقتی کودک زمان مناسب را می گذراند نزد او برگردید و بگویید : " آماده ای کاری را که گفتم انجام دهی ؟ " اگر کودک کاری کرده که نمی تواند اصلاحش کند مثل فحش دادن یا کتک زدن آنگاه فقط باید قول بدهد که دوباره ان را انجام ندهد . 
8 . در این هنگام کودک باید کاری را که قبل از محروم سازی از او خواسته شده بود انجام دهد سپس والد باید با لحنی عادی بگوید  : " دوست دارم که به حرفم گوش کنی " . 
9 . منتظر رفتار مناسب بعدی فرزندتان باشید و سپس به خاطر آن کودک را تحسین کنید . به این ترتیب کودک در این برنامه همیشه همانقدر مجازات می شود پاداش کلامی هم می گیرد و می بیند که شما نه از خودش بلکه از کارش عصبانی هستید . 

حتما بخوانید: فرار کودکان از تنبیه و محروم شدن

 

 

 

 

 

شروط مهم محروم سازی

فرزند شما باید در محروم سازی بماند تا سه شرط محقق شود :

وقتی کودک به محروم سازی فرستاده شد باید همیشه یک " حداقل محکومیت " را بگذراند . این مدت باید حدود 1 تا 2 دقیقه به ازای هر سال از سن کودک باشد . قانون 1 دقیقه را برای بدرفتاری خفیف تا متوسط و دستورالعما 2 دقیقه را برای بدرفتاری شدید به کار می برند . 

وقتی محکومیت تمام شد صبر کنید تا کودک ساکت شود . اولین باری که فرزندتان به محروم سازی فرستاده می شود ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد تا ساکت شود نباید نزد کودک بروید تا وقتی که برای لحظاتی ساکت مانده باشد ( حدود 30 ثانیه یا در همین حدود ) . حتی اگر به این معنی باشد که به دلیل جر و بحث ، قشقرق به پا کردن ، جیغ کشیدن یا بلند گریه کردن بالغ بر 1 تا 2 ساعت در محروم سازی بماند . 

وقتی کودک لحظاتی ساکت ماند باید به انجام دادن آنچه از او خواسته شده راضی شود . اگر توانست کارش را اصلاح کند که اصلاح کند ولی اگر کارش قابل اصلاح نیست مثل فحش دادن باید قول بدهد که تکرارش نکند .

در ادامه بخوانید: محرومیت زمانمند برای کودکان

 

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ محروم سازی برای تنبیه کودکان چیست؟

✔️ اگر کودک مشکلات رفتاری زیادی دارد محروم سازی یکی از روش های موثر برای درمان این مشکلات است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ مراحل انجام روش محروم سازی چیست؟

✔️ برای انجام روش محروم سازی برای تربیت کودک نه مرحله داشته که باید آن ها را انجام داد و در متن مقاله توضیح داده شده است.



 

3- ✔️ شروط مهم محروم سازی چیست؟

✔️ فرزند شما باید در محروم سازی بماند تا سه شرط محقق شود که در متن مقاله به طور کامل این شروط مطرح شده است.

منبع : تربیت کودک به روش محروم کردن

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/Kg9J
نظرتان را بنویسید