نقش پدر در تربیت فرزندان

نقش پدر در تربیت فرزندان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

در طول سال های گذشته نسبت به دهه های قبل شاهد این هستیم که نقش پدران در تربیت فرزندان و فرزندپروری بیشتر می شود ، همان طور که مادران در بیرون از خانه کار می کنند پدران نیز بیشتر از قبل به امور فرزندان می پردازند . بیشتر مطالعات روی رابطه مادران و فرزندان و نقش تربیتی آنان صورت می گیرد ولی پدران نیز نقش تربیتی بسیار مهمی روی فرزندان دارند و در حال حاضر نیز نکته مهمی که وجود دارد این است که پدران جایگزین مادران در تربیت نیستند بلکه نقش خاص خود را در تربیت فرزندان و رشد و شکوفایی آنان دارند , البته عوامل موثر بر مشارکت پدران در فرزندپروری نیز بر میزان مشارکت پدران تاثیر دارند و ممکن است میزان مشارکت یک پدر با پدری دیگر بسته به شرایطشان متفاوت باشد . در ادامه این مقاله به بیان نقش پدر در فرزند پروری و تربیت فرزندان می پردازیم .



 

نقش پدران در فرزند پروری

در طول سال های متمادی پدران نقش های متفاوتی را در تربیت فرزندان از خود نشان داده اند و گاه موفق و گاه ناموفق بوده اند ، پدرها جای مادران را نمی گیرند بلکه در کنار مادران نقش خود را به عنوان پدر باید انجام بدهند ؛ پدران می توانند نقش قابل ملاحظه ای در عواطف ، هیجانات و جامعه پذیری فرزندان خود داشته باشند . در حال حاضر با توجه به اینکه مادران گاه زمان زیادی را در خارج از خانه می گذراند و نقش عمده ای در تامین منابع مالی خانواده دارند کودکان در مقایسه با چند دهه پیش زمان های بیشتری را با پدران خود می گذرانند ،

نقش های جنسیتی در خانواده کم رنگ تر شده است و والدین در پرورش فرزندان همکاری بیشتری با هم دارند و این موارد باعث شده است به نقش پدران در تربیت فرزندان در خانواده بیشتر توجه شود . موضوع مهم دیگری که نیز وجود دارد تاثیری است که دور بودن پدر از خانواده و فرزندان روی آنها می گذارد ؛ تحقیقات نشان داده است دوری پدر از خانه روی پسران بیشتر از دختران تاثیر می گذارد و این پسران در ایفای نقش پسرانه خود نسبت به دیگر پسران بیشر مشکل دارند . 

حتما بخوانید: دلبستگی پدر و کودک

 

 

 

 

 

پدر بودن به چه معناست ؟

تعریف " پدر بودن " پیچیده تر از تعریف مادر بودن است ، در متون روانشناسی اغلب پدر بودن به حضور پدر و مشارکت او نسبت به فرزند تعبیر می شود ، مشارکت نیز در اغلب فرهنگ ها به معنی محافظت است یعنی حفاظت از کودک در برابر انواع خطرات و گرفتن تصمیم هایی که به بهتر کردن سلامت و زندگی کودک منجر شود . در برخی تعاریف دیگر مشارکت پدر در فرزندپروری با انجام وظایف خاصی تعریف نمی شود بلکه تمام فعالیت هایی که پدر را با مسایل کودک درگیر می کند مشارکت نام دارد مانند مراقبت از کودک ، تفریح ، بازی و در دسترس بودن .

حتما بخوانید: تاثیر افزایش سن پدر در بارداری

 

هماهنگ کردن وظایف شغلی و پدری

هماهنگ کردن وظایف شغلی و وظایفی که پدر یا مادر در خانه دارند و به خصوص نگهداری از فرزند یکی از دشوارترین کارها هم برای پدر و هم برای مادر است . وقتی پدران از خانه به محل کار می روند ارتباط کمی با خانه دارند و با کار خود بیشتر خو می گیرند زیرا در محل کار بیشتر به انها توجه شده و از آنها تقدیر می شود در حالی که بچه ها زیاد اهل قدردانی نیستند با این حال اگر بتوانید بخشی از کارهای شغلی تان را در خانه انجام دهید در هماهنگی شغلی و فرزندپروری بهتر عمل خواهید کرد . شما می توانید کودکتان به محل کارتان ببرید ، اگر آخر هفته ها کار می کنید یا اینکه در محل کارتان امکانش هست که کودک حضور داشته باشد وا را نیز به محل کارتان ببرید ، به این ترتیب ارتباط بیشتری بین کودک و شغلتان برقرار شده و شما نیز راحت تر می توانید کار کنید . 

حتما بخوانید: مهارت فرزند پروری برای کودکان

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ نقش پدران در فرزند پروری چیست؟

✔️ در طول سال های متمادی پدران نقش های متفاوتی را در تربیت فرزندان از خود نشان داده اند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

2- ✔️ پدر بودن به چه معناست؟

✔️ در متون روانشناسی اغلب پدر بودن به حضور پدر و مشارکت او نسبت به فرزند تعبیر می شود که در متن مقاله مطرح شده است.



 

3- ✔️ هماهنگ کردن وظایف شغلی و پدری چگونه است؟

✔️ هماهنگ کردن وظایف شغلی و وظایفی که پدر یا مادر در خانه دارند یکی از دشوارترین کارها است که در متن مقاله توضیح داده شده است.

منبع : نقش پدر در تربیت فرزندان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/9J7J
نظرتان را بنویسید