کنترل دعوای خواهر و برادر

کنترل دعوای خواهر و برادر
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

تحمل دعوای خواهر و برادرها در خانه برای همه والدین دشوار است و همه به دنبال راهی می گردند تا بتوانند دعوای فرزندانشان را کم کنند . عوامل زیادی در این دعواها و مشاجرات دخالت دارند مانند سن کودکان ، اختلاف والدین ، مداخله والدین و  ... به همین دلیل والدین برای از بین بردن اختلاف خواهر و برادرها در خانه در ابتدا از عوامل موثر بر رابطه خواهر و برادرها آگاهی داشته باشند و بتوانند این عوامل را به طور موثر کنترل کنند . در ادامه این مقاله به بیان راهکارهایی برای کنترل دعوای خواهر و برادرها می پردازیم . 

 

” مهم نیست که کودک با کی چه کار کرده است ، اگر کار اشتباهی انجام داده است نباید تشویق شود “

 

عوامل مرتبط با کودک

برای کنترل دعوای خواهر و برادرها عواملی وجود دارند که مستقیما به کودک و تربیت و رفتارهای او بستگی دارند بنابراین والدین باید کارهایی برای کودک انجام دهند تا رفتار پخته تری داشته باشد :

در بسیاری از موارد بچه ها مهارت های لازم برای حل اختلاف را ندارند بنابراین باید این مهارت ها را به انها بیاموزیم ، مهارت نادیده گرفتن ، مذاکره ، ابراز درست خشم و خارج شدن از موقعیت دعوا مهارت های بسیار مهمی برای کنترل دعوای خواهر و برادرها می باشد . 

وقتی دلیل دعوا بی حوصله بودن بچه هاست پدر و مادر باید برای آنها در بیرون فعالیت و سرگرمی ایجاد کنند ، بچه ها باید بیشتر ساعات روز از هم جدا باشند و پدر و مادر اصرار نکنند که بچه ها با هم بازی کنند . والدین نباید شرایطی ایجاد کنند که فرزند بزگتر از خواهر و برادر کوچک تر خود ایراد بگیرد . 

باید به کودکان رفتارهای مناسب تعاملی را آموزش داد ، باید کاری کرد که این کودکان کمتر در ارتباط با فرزندان دیگر رفتارهای نامناسب انجام دهند ؛ مهم ترین کار در این مورد محروم کردن است ، مهم نیست که کودک با کی چه کار کرده است ، اگر کار اشتباهی انجام داده است نباید تشویق و تقویت شود بلکه باید از روش محروم سازی و محرومیت زمان مند استفاده کنیم تا یاد بگیرد که کار اشتباهی انجام داده است . روش جریمه کردن نیز موثر است . 

حتما بخوانید: سازگار شدن با تولد خواهر و برادر جدید

 

 

 

 

 

عوامل مرتبط با پدر و مادر

پدر و مادرانی که از دعوای بچه های خود شکایت دارند باید قبل از پرداختن به مشکل فرزندان ، خودشان چند مهارت اساسی را یاد بگیرند ، مهارت هایی مانند نحوه پاداش دادن و تقویت کردن کودکان ، مهارت محروم سازی کودکان و اینکه پدر و مادر باید خودشان الگوی تعامل درست باشند . 
وقتی زن و شوهر با هم رابطه خوبی ندارند یا هر کدامشان بیماری یا اختلال روانی دارند اول باید مشکل خودشان را حل کنند و سپس به حل اختلافات بین خواهر و برادر بپردازند . 
والدین باید انتظارات ، نگرش ها و باورهای خود را تعدیل کنند ، گاهی اوقات والدین انتظارات غیر واقع بینانه زیادی از فرزندان خود دارند مثلا انتظار دارند فرزندانشان اهل مشارکت کردن و کمک کردن باشند ، این والدین به سرعت در دعوای کودکان مداخله می کنند در نتیجه ناخواسته جنگ و دعوای بچه ها را بیشتر می کنند ؛ در این حالت والدین باید دعوای غیر جدی بچه ها را نادیده بگیرند و اجازه دهند خودشان مشکل شان را حل کنند . 
پدر و مادرها گاهی باید از فرزندان خود بپرسند " آیا حس می کنید بچه های را بچه دیگر ترجیح می دهیم ؟ " اگر بچه ای به این سوال جواب مثبت دهد باید رفتارشان با او را بررسی کنند و ببینند آیا به اندازه کافی به او توجه و محبت می کنند یا خیر . 

منبع : سنجش و درمان مشکلات کودکی ؛ مهرداد فیروزبخت

حتما بخوانید: عوامل موثر بر رابطه خواهر و برادر

 

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ کنترل دعوای خواهر و برادر چگونه است؟

✔️ والدین باید ابتدا از عوامل موثر بر رابطه خواهر و برادرها آگاهی داشته باشند که در متن مقاله کامل توضیح داده شده است.



 

2- ✔️ عوامل مرتبط با کودک در دعوای خواهر و برادری چیست؟

✔️ برای کنترل دعوای خواهر و برادرها عواملی وجود دارند که مستقیما به کودک و تربیت و رفتارهای او بستگی دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ عوامل مرتبط با پدر و مادر در دعوای خواهر برادر چیست؟

✔️ پدر و مادرانی که از دعوای بچه های خود شکایت دارند باید خودشان چند مهارت اساسی را یاد بگیرند که در متن مقاله مطرح شده است.

منبع : کنترل دعوای خواهر و برادر

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qgjG
نظرتان را بنویسید