تراز کنکور چیست

تراز کنکور چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
تراز یا نمره کل در کارنامه اولیه کنکور سراسری شاخصه ای به منظور تعیین وضعیت علمی داوطلب نسبت به سایر شرکت کنندگان کنکور سراسری است . هرچه تراز داوطلب نسبت به سایر رقبا بالاتر باشد شانس قبولی او برای پذیرش در کد رشته محل دلخواه بیشتر خواهد بود .



هر ساله پس از برگزاری کنکور سراسری برای تمامی داوطلبان حاضر در آزمون کارنامه ای منتشر و از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که در آن اطلاعات مختلفی همانند مشخصات فردی ، مشخصات امتحانی و ... وجود دارد .

جزئیات برخی قسمت ها همانند مشخصات فردی داوطلب ، واضح و روشن می باشد اما برخی دیگر از آن ها همانند تراز واژه ای جدید است که احتمالا مفهومش کمتر به گوش داوطلبان کنکوری و خانواده هایشان رسیده باشد . به دلیل اهمیت بسیار زیاد تحلیل کارنامه کنکور و اطلاع داشتن از تک تک جزئیات مندرج در آن در این مقاله جزئیات لازم برای اطلاع از تراز کنکور و محل قرار گیری آن ذکر شده است .



تراز کنکور چیست
شاید بتوان اصلی ترین دلیل انتشار کارنامه اولیه کنکور را اعلام وضعیت مجاز بودن داوطلبان برای شرکت در انتخاب رشته دوره های روزانه و یا غیر روزانه و دانشگاه فرهنگیان دانست . البته این به آن معنا نیست که اگر اکثر داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شوند می توانند در کد رشته محل های دلخواه نیز قبولی کسب کنند ، بلکه رتبه و تراز داوطلب نماینگر میزان شانس قبولی وی در انتخاب رشته خواهد بود .




شاید اکثر داوطلبان کنکور و به خصوص آن هایی که برای اولین بار در کنکور سراسری شرکت می کنند با مفهوم و معنای تراز آشنایی نداشته باشند و اصلا ندانند این اطلاعات در کجا کارنامه درج شده و چه اطلاعاتی را به داوطلب می دهد .


نمره کل یا تراز ، تابعی از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری است . تراز در واقع نماینگر وضعیت علمی داوطلب در هر درس نسبت به سایر شرکت کنندگان می شود و نحوه محاسبه آن بر اساس فاکتور های نمرات تراز كنكور ، ضرایب مربوط به هر زیرگروه و همچنين تاثير مثبت سوابق تحصيلی ديپلم و پيش دانشگاهی ( بر حسب نظام آموزشی ) است .





 بخشی از کارنامه اولیه کنکور هر داوطلب مربوط به بررسی وضعیت رتبه و نمره کل او در هر زیر گروه ، گروه آزمایشی امتحانی است و داوطلب اگر با مفاهیم تراز و یا نمره کل آشنا باشد به راحتی می تواند با یک بررسی ساده شانس قبولی خود را در رشته های مورد علاقه به دست آورد . حال که به اهمیت تراز و یا نمره کل در کارنامه اولیه کنکور پی بردیم در ادامه به پاسخ سوالات متقاضیان در خصوص تراز و جایگاه آن در کارنامه می پردازیم . 

بیشتر بخوانید: رتبه در سهمیه چیست






تراز کنکور کجای کارنامه است
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید تراز و یا نمره کل به دو صورت نمره کل نهایی و ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها ارائه شده است و هر یک اطلاعات مهمی در خصوص عملکرد داوطلب در آزمون به او می دهد .

کارنامه زیر مربوط به یک داوطلب تجربی است . همانطور که می دانید رشته های گروه تجربی به 5 زیر گروه تقسیم می شوند که ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین رتبه و تراز اکتسابی داوطلبان در هر یک از این زیر گروه ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود .





 ملاک سازمان سنجش برای قبولی داوطلبان تراز در زیر گروه است و داوطلبان می توانند با توجه به تراز اکتسابی در هر زیر گروه از میزان شانس قبولی خود در رشته های مختلف مطلع شوند . مطابق تصویر زیر تراز اکتسابی داوطلب در رشته های زیر گروه یک ( پزشکی ، دندانپزشکی ، پرستاری ، مامایی و.... ) 5956 ، در رشته های زیر گروه دو ( داروسازی و....) 5990 ، رشته های زیر گروه سه 6302 ، رشته های زیر گروه چهار 5582 و رشته های زیر گروه پنج 5787 است . 

بیشتر بخوانید: زیر گروه کنکور تجربی

 اگر با دقت به کارنامه نگاه کنید یک قسمت با عنوان ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها می بینید برخی از داوطلبان به اشتباه تراز درج شده در این قسمت را ملاک چینش اولویت ها در فرم انتخاب رشته قرار می دهند در صورتی که این تراز تنها بالاترین تراز اکتسابی داوطلب در زیر گروه های مختلف است و وضعیت علمی داوطلب را به طور کلی نمایش می دهد . در نتیجه ملاک اصلی داوطلبان برای انتخاب رشته ، تراز درج شده در زیر گروه مورد نظرشان است .







 در نظر داشته باشید از آنجایی که در هر زیرگروه ، دروس ضرایب متفاوتی نسبت به زیرگروه دیگر دارد ، ملاک اصلی گزینش شما برای پذیرش در هر رشته ، رتبه و یا تراز شما در هر زیرگروه است .

بیشتر بخوانید: رتبه اصلی در کارنامه کنکور کدام است










 با توجه به این که چینش درست انتخاب ها داوطلب را به کسب  قبولی در رشته دلخواه در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری نزدیک می کند ، رتبه و تراز مندرج در این کارنامه راهنمای مناسبی برای اولویت بندی این انتخاب ها می باشد . البته عواملی چون علاقه ، هزینه ، مسیر و کیفیت دانشگاه نیز باید در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری مورد توجه قرار گیرند .  

در ادامه بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری


 کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا نیز در تمامی مراحل کنکور سراسری در کنار داوطلبان بوده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا به بررسی کارنامه داوطلبان می پردازند . متقاضیان برای آشنایی با نحوه انتخاب رشته و راهکارهای مناسب در این زمینه می توانند با مشاوران این مرکز در ارتباط باشند . 












سوالات متداول


1- برای انتخاب رشته به کدام اطلاعات کارنامه باید توجه شود ؟
 به تراز و رتبه در زیر گروه توجه کنند چرا که این تراز و رتبه نسبت به ضریب هر درس در هر زیر گروه ، تعیین می شود و شانس قبولی داوطلب را برای رشته های هر زیر گروه مشخص می کند ، برای مطالعه توضیحات بیشتر مقاله را مطالعه کنید .




2- تراز چیست ؟
تراز تابعی از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری است که توضیحات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است .




3- نحوه محاسبه نمره کل به چه صورت است ؟
نمره کل هر داوطلب بر اساس نمرات تراز كنكور ، ضرایب مربوط به هر زیرگروه و همچنين تاثير مثبت سوابق تحصيلی ديپلم و پيش دانشگاهی ( بر حسب نظام آموزشی ) ه دست می آید که اطلاعات بیشتر در متن مقاله ارائه شده است .

منبع : تراز کنکور چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/R97V
نظرتان را بنویسید