علت بی خوابی های شبانه

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
خواب یکی از نیازهای اساسی بدن ماست که حتما باید تامین شود تا انرژی لازم برای فعالیت در بدن داشته باشیم . اگر تعادل خواب در بدن به هم بخورد مشکلات و بیماری های زیادی را برای بدنمان به وجود می آورد . یکی از رایج ترین انواع اختلالات خواب بی خوابی است . بی خوابی هر گونه ناتوانی در خوابیدن است و ممکن است به خواب نرفتن ، ناتوانی از تداوم خواب ، بیداری دوره ای یا خواب سبک باشد . در حال حاضر بی خوابی یکی از مشکلات شایع است و شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارید . در ادامه این مقاله علت بی خوابی های شبانه را که رایج هستند و اکثرا با آنها برخورد می کنیم را بیان می کنیم. 




خواب آلودگی
اگر مدت زیادی بیدار بمانیم و به اندازه کافی نخوابیم دچار خواب آلودگی می شویم . مدت زمانی که بیدار هستیم به ما نشان می دهد که چه زمانی باید بخوابیم زیرا بدن بین خواب و بیداری به شکلی کاملا منظم تغییر می کند . شما باید بتوانید چرخه 24 ساعته خواب و بیداری را کنترل کنید زمانی که این چرخه به هم می خورد بدن الگوی جدیدی به خود می گیرد که باعث می شود شب ها هشیار باشیم و روزها خواب آلود . هشیاری در شب به خواب رفتن را خیلی مشکل می کند . وقتی بدن سخت به خواب می رود به اندازه کافی در خواب REM نمی ماند و در نتیجه چرخه هشیاری با کار روزانه منطبق نمی شود و در نتیجه شما در طول روز خواب آلود هستید و شب ها نیز خوابتان نمی برد .



حتما بخوانید: انواع اختلالات خواب و بیداری



انجام دادن کارهای پرهیجان قبل از خواب
کارهای مشخصی مثل سخنرانی کردن یا ورزش کردن یا رقصیدن و ... هیجان و برانگیختگی زیادی به وجود می آورد . به همین دلیل است افرادی که اتفاق بسیار خوشایند یا بسیار ناخوشایندی مانند مرگ یک عزیز برایشان اتفاق می افتد ، می توانند بخوابند . 
دانشجویان شب قبل از امتحان نیز اغلب نمی توانند خوب بخوابند زیرا وقتی به اتفاقات آینده فکر می کنیم اغلب هیجان زیادی را تجربه می کنیم . 



بی نظمی زمان خوابیدن
نداشتن الگوی خواب منظم یکی از علت های بی خوابی های شبانه است . افرادی که در ساعت معینی نمی خوابند اغلب بی خوابی می کشند . دلیلش آن است که انسان در نظم شکوفا می شود ؛ بدن شما تلاش می کند که خود را با درخواست ها و انتظارات ما هماهنگ کند . اگر زمان زیادی بیدار بمانید بدن شما خود را با این حالت هماهنگ می کند ، پس اگر یک شب زود به رختخواب بروید متوجه می شوید که بدن شما اصلا آماده خوابیدن نیست و در نتیجه تا زمانی که بدنتان از فعالیت نیفتد خواب به سراغتان نمی آید . بدن به ساعت های درونی پاسخ می دهد بنابراین باید الگوی خاصی برای خواب و بیداری داشته باشید و برای این کار باید برای بخش های مختلف زندگی برنامه ریزی کنید .  



حتما بخوانید: پیشگیری از مشکلات خواب
چرت زدن
یکی از شایع ترین دلایل بی خوابی های شبانه چرت زدن روزانه است . از آنجایی که توانایی به خواب رفتن تا حد زیادی به مدت زمان بیداری بستگی دارد ، چرت زدن طولانی عصرانه ممکن است باعث به هم خوردن نظم خواب شود . کسانی که بعداز ظهر ها می خوابند دچار بی خوابی می شوند . بهترین راه درمان این مشکل قطع چرت زدن در طول روز است . این کار تا حدودی مشکل است زیرا کسانی که به این چرت زدن ها عادت کرده اند به طور غیر ارادی در حال خواندن کتاب ، تماشای تلوزیون و ... به خواب می روند . 
الگوی چرت زدن این است : زود به خواب رفتن و بلافاصله بیدار شدن ، این چرت ها همه را دچار بی خوابی نمی کند زیرا بدن می تواند یاد بگیرد که در چرخه خواب / بیداری روزانه با این چرت ها کنار بیاید . 



منابع :

بررسی شیوع اختلال خواب و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ؛ فاطمه موسوی ، بنفشه گلستان ، اسفندیار متینی ، روزبه طباطبایی 
انگیزش و هیجان ؛ ترجمه حسن شمس اسفند آباد ، غلامرضا محمودی ، سوزان امامی پور



در ادامه بخوانید: انواع اختلالات خواب مرتبط با تنفس


سوالات متداول


1- خواب آلودگی چیست ؟
اگر مدت زیادی بیدار بمانیم و به اندازه کافی نخوابیم دچار خواب آلودگی می شویم که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .




2- بی نظمی زمان خوابیدن چیست ؟
نداشتن الگوی خواب منظم یکی از علت های بی خوابی های شبانه است . افرادی که در ساعت معینی نمی خوابند اغلب بی خوابی می کشند که در متن مقاله توضیح این بی نظمی ارائه شده است .




3- چرت زدن و ارتباط آن با بی خوابی چیست ؟
یکی از شایع ترین دلایل بی خوابی های شبانه چرت زدن روزانه است که در متن مقاله علت آن ارائه شده است .

منبع : علت بی خوابی های شبانه
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/qzQp
نظرتان را بنویسید