کنترل ترافیک و ثبت جریمه خودرو توسط دوربین مداربسته

کنترل ترافیک و ثبت جریمه خودرو توسط دوربین مداربسته
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
webbin

 

کنترل ترافیک و ثبت جریمه خودرو توسط دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته  تا به حال بسیاری از رانندگان متخلف را در حال نقض قانون شکار کرده اند! بهتر است بدانید با اضافه شدن هوش مصنوعی به سیستم های دوربین مداربسته و پیشرفته تر شدن آن بسیاری از جرائم رانندگی را می توان تشخیص داد. برای مثال رانندگان هنگام استفاده از گوشی موبایل یا نبستن کمربند حین رانندگی جریمه می شوند. ثبت جرائم رانندگی توسط یک سیستم با چندین دوربین مداربسته انجام می شود که با استفاده از دوربین مداربسته هایی با سرعت شاتر بالا، فلش مادون قرمز و لنز های مخصوص از خودرو های عبوری صورت می گیرد.

 اما تشخیص جریمه خودرو به عهده چه کسی است؟ جالب است بدانید نرم افزارهای هوش مصنوعی با پردازش اولیه تصویر به شناسایی تخلف ها می پردازند . دوربین مداربسته با استفاده از الگوریتم های دیپ لرنینگ آموزش دیده است تا وظایف یک پلیس راهبر را به خوبی انجام دهد. دوربین مداربسته با توجه به شواهد در تصویر، تخلف را شناسایی می کند و بسته به شدت و نوع تخلف نامه هشدار را برای رانندگان ارسال خواهد کرد.

نصب دوربین مداربسته به پلیس و دولت کمک کرده است تا نظم را در جاده ها برقرار کند؛ همچنین با تشخیص طیف وسیعی از جرائم رانندگی از بسیاری از خطرات جلوگیری می شود.

دوربین مداربسته علاوه بر ثبت جرائم رانندگی با ثبت الگو های ترافیکی داخل شهری توانسته داده های ارزشمندی را در اختیار پلیس قرار دهد. در ادامه همراه باشید تا مروری کنیم که دوربین مداربسته چگونه در موقعیت های مختلف به کنترل ترافیک شهر و جاده ها کمک می کند؟

 

مزایای نصب دوربین مداربسته برای کنترل ترافیک 

سال های اخیر دوربین مداربسته ها در سیستم ترافیک نقش مهمی  داشتند؛ شاید فکر کنید این نقش محدود به جریمه ها می شود، اما فقط این مورد نیست! استفاده از دوربین های مداربسته مزایای متعددی را در اختیار پلیس و دولت قرار داده است تا برنامه ای برای مدیریت ترافیک جاده های شهری و غیر شهری در نظر بگیرند. در ادامه به چند مورد از مزایای دوربین مداربسته اشاره می کنیم:

 

  • جریان ترافیک بهبود یافته 

قرار دادن دوربین های مداربسته در نقاط ازدحام شهری یا شریان های اصلی اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با علل و شدت جریان ترافیک ارائه می دهد. از طریق تجزیه و تحلیل تراکم ترافیک توسط دوربین مداربسته می توان اعلان های مهمی را دریافت کرده و حداکثر پوشش و پاسخ  را در نظر گرفت. با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط دوربین مداربسته می توان جزئیات مهمی را مانند زمان های اوج ترافیک و نقاط حادثه خیز استخراج کرد تا در جهت بهبود روند ترافیک اقدامات لازم انجام شود.

 

  • پیشگیری از جرائم ترافیکی 

دوربین مداربسته علاوه بر بهبود روند ترافیک داده های مبنی بر احتمال وقوع جرائم را جمع آوری می کند تا با شناسایی این نقاط راه حلی مناسب برای این تخلفات رانندگی در نظر گرفت.

 

  • جاده های ایمن تر 

وجود دوربین مداربسته ها و قابل مشاهده بودن مسیر های شهری و تقاطع های مهم می تواند به ایجاد عادات رانندگی ایمن کمک کند. با نظارت مداوم رانندگان تخلفات به مرور کاهش یافته و رانندگان به رانندگی امن تر تشویق می شوند.

 

انواع دوربین مداربسته برای ثبت جریمه و کنترل ترافیک 

انواع دوربین مداربسته ها برای کنترل ترافیک به دوربین های ثبت جریمه، جمع آوری داده و دوربین های پلاک خوان تقسیم بندی می شوند؛ با توجه به  نیاز گسترده به این سه مدل دوربین مداربسته در بسیاری از نقاط از آن ها استفاده شده است. برای ثبت جرائم رانندگی سه مدل دوربین مداربسته استقراری، دستی و خودروی وجود دارد؛ برای مثال دوربین مداربسته استقراری دوربین های سرعت سنج و دوربین های ورود غیر مجاز هستند که در محدود های مختلف نصب می شوند. دوربین مداربسته های پلاک خوان از ساده ترین و کاربردی ترین دوربین مداربسته های مورد استفاده در این سیستم می باشند که اطلاعات خودرو ها را در اختیار کار می گذارد.

 

طراحی سیستم های مدیریت ترافیک توسط کمپانی های دوربین مداربسته

 

در بیشتر کشور ها دوربین مداربسته های کنترل ترافیک با توجه به سیاست های نظارتی ساخته می شوند؛ برای مثال برند دوربین مداربسته داهوا یک سیستم مدیریتی کارآمد برای ریاض پایتخت عربستان طراحی کرده که دوربین ها با توجه به نیازهای محیطی این شهر ساخته شده است. 

یکی از دوربین مداربسته های که به صورت که انبوه توسط کمپانی داهوا تولید شده است دوربین پلاک خوان است. این دوربین در سیستم کنترل ترافیک به کار می رود که برای ثبت تصاویر واضح از از پلاک خودرو طراحی شده است. این دوربین داهوا از فناوری تشخیص کاراکتر برای خواندن و شناسایی کلمات روی پلاک خودرو  استفاده کرده است تا در زمان عبور خودرو تصاویر مناسبی را بتوان تهیه کرد. این دوربین داهوا در سیستم ترافیک شهری برای ردیابی وسایل نقلیه و استخراج اطلاعات صاحب خودرو استفاده می شود. تفاوت اصلی  دوربین های پلاک خوان با دوربین معمولی آن است که برای تصویر برداری از لنزهای تخصصی استفاده شده که پس از ثبت پلاک آن را تجزیه و تحلیل و اطلاعات را استخراج می کند. این دوربین مداربسته داهوا برای ضبط پلاک ها و در ورودی عوارضی ها نصب می شود.

این دوربین ها مورد استفاده کاربران عادی نیز قرار می گیرند و برای نظارت بیشتر بر ورودی و خروجی پارکینگ ها نصب می شوند. بسیاری از پروژ های ساختمانی و شهرک ها با خرید دوربین مدار بسته داهوا ورود و خروج خودروها را کنترل می کنند. لازم به ذکر است خرید عمده دوربین مدار بسته در مدل های پلاک خوان و دوربین مداربسته های تحت شبکه و آنالوگ در سایت دوربین مال امکان پذیر شده است. 

نظرتان را بنویسید