آنچه باید درباره شستشوی گوش در منزل بدانید

آنچه باید درباره شستشوی گوش در منزل بدانید
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
geekgirlnzri

شستشوی گوش روشی برای تمیز کردن گوش از جرم، چرک ها و مواد خارجی می باشد. گوش به طور طبیعی جرم ها را درون خود نگه می دارد، و آن را نرم و روان می کند، تا بتواند آلودگی ها را بیرون کند، و از رشد باکتری ها جلوگیری کند. تجمع جرم گوش می‌ ­تواند دارای علائمی مانند کم شنوایی، گیجی و حتی درد گوش را ایجاد کند.

پزشکان شستشوی گوش را برای افراد انجام می دهند، که مبتلا به بیماری‌ های خاص و هم چنین افرادی که جراحی لوله پرده گوش انجام داده‌ اند، به هیچ عنوان توصیه نمی ­‌کنند.

شستشوی گوش در منزل با سرنگ

ارتباط با ما:02634471270

شستشوی گوش در چه مواردی انجام می‌ شود؟

بعد از ویزیت پزشک در منزل برای شستشوی گوش و بیرون آوردن جرم گوش که تجمع‌ یافته ممکن است، علائم زیر را ایجاد کند:

  • کم ­شنوایی
  • سرفه مزمن
  • خارش
  • درد

پزشکان معمولاً شستشوی گوش را توصیه نمی ­‌کنند، مگر این که علائم شخص به خاطر تجمع جرم در گوش باشد. راه حل های جایگزین برای خارج کردن جرم اضافی گوش شامل ریختن قطره‌­ های نرم ­‌کننده، جرم گوش در گوش ­‌ها، و یا این‌ که پزشک با دستگاه ساکشن جرم را خارج کند.

به ­خاطر خطر آسیب دیدن پرده گوش، افراد به هیچ عنوان نباید سعی کنند، جرم گوش را در منزل با وسایلی مانند گوش ­پاک‌­ کن یا سنجاق مو خارج کنند.

علائم تجمع جرم در گوش 

  • احساس سرگیجه
  • احساس درد در گوش
  • خارش و احساس زنگ‌زدگی گوش
  • احساس گرفتگی گوش
  • کاهش شنوایی
  • خروج بیش از حد ترشحات از گوش

شستشوی گوش در منزل کرج

پیش از این که بخواهیم برای شستشوی گوش در خانه اقدام کنیم، حتماً باید علت و هدف از  آن را بدانیم. با توجه به این که کانال و پرده گوش بسیار حساس است، تجمع جرم گوش می تواند به مرور و یا گذشت زمان به ساختارهای گوش آسیب برساند. این حالت می تواند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. از بین بردن جرم اضافی گوش از طریق شستشو و ساکشن گوش در منزل یک راه مطمئن برای کم کردن خطر آسیب به گوش و شنوایی، است. بعض اوقات ممکن است، به خاطر شرایط مختلف اجسام خارجی و ریز همانند غذا، حشرات یا سنگ ریزه، به داخل مجرای گوش راه پیدا کنند. در صورت به وجود آمدن چنین مشکلاتی هدف از شستشوی گوش فوری، حذف این ضایعات از داخل گوش و حفظ پرده گوش از خطرات ناشی از این اجسام است.

نحوه ی انجام شستشوی گوش

عوارض شستشوی گوش

برای انجام شستشوی گوش بهتر طبق موارد گفته شده عمل کنید. برای این کار باید از سرنگ حاوی آب تمیز در دمای اتاق استفاده کنید.

  • با حوله‌ ای که روی شانه‌ ی شما قرار دارد، به­‌ حالت قائم بنشینید، که آب خارج‌­ شده از گوش روی حوله بریزد. بعضی از افراد ممکن است، ظرفی را زیر گوش نگه دارند، تا آب داخل آن بریزد.
  • گوش را به‌ ­آرامی به‌­ سمت بالا و عقب بکشید، که آب به‌­ راحتی وارد گوش شود.
  • سرنگ را در گوش قرار دهید، آن را به‌ ­سمت بالا و عقب گوش وارد کنید. این نحوه قرار دادن به جدا شدن جرم گوش از گوش کمک می کند، و از آن خارج می­‌ شود.
  • به‌ ­آرامی سرنگ را فشار دهید، تا آب وارد مجرای گوش شود. اگر احساس درد یا فشار کردید، باید انجام شست و شو را متوقف کنید.
  • گوش را با استفاده از حوله یا ریختن چند قطره الکل تنظیف در گوش خشک کنید.

بعض اوقات ممکن است، مجبور شوید، مراحل بالا را تا پنج بار تکرار کنید، تا متوجه خارج شدن جرم گوش شوید. اگر پنج بار بدون نتیجه تلاش کردید، باید ادامه ندید، و در مورد گزینه‌ ­های دیگر با پزشک معالج خود مشورت کنید. شما می‌ ­توانید کیت شستشوی گوش تهیه کنید، و یا خودتان با استفاده از سرنگ 20 تا 30 میلی­ لیتری با سوند پلاستیکی نرم و کند در نوک آن خطر آسیب به گوش را به حداقل برسانید. بعضی از افراد ممکن است، به‌ جای آن از سوند درون­ وریدی بدون سوزن 16 یا 18 فرنچ استفاده کنند. احتیاط و جلوگیری از وارد کردن بیش از اندازه سرنگ در گوش مخصوصاً هنگام استفاده از سوند IV بدون سوزن در نوک آن ضروری است.

فواید شستشوی گوش در منزل 

انجام فرآیند شستشوی گوش در منزل بیشتر برای افراد سالمند و یا افراد کم توان و ناتوان می باشد، به همین خاطر نیاز به جا به جایی فرد نیست. هماهنگی و آموزش پیش از انجام شستشوی گوش به راحتی انجام می شود، و انجام شستشوی گوش در منزل برای افراد سالمند و کم توان راحت تر است، و از استرس فرد بسیار کاسته می شود.

قبل از شستشوی گوش چه اقدامی باید انجام دهیم؟

حتماً باید پیش از شستشوی گوش جرم های داخل گوش نرم شود، تا هنگام شستشو راحت کنده شوند. برای این کار بهترین نرم کننده جرم قطره گلیسیرین فنیکه است، اما از روغن بچه هم می توان استفاده کرد. قطره باید هر 6 ساعت در هر گوش 6 تا 7 قطره ریخته شود، و این کار حداقل 3 روز انجام شود.

شستشوی گوش در منزل توسط پزشک

به خاطر دلایل مختلف ممکن است، تولید جرم گوش بیش از اندازه باشد، و یا اختلالی در آن ایجاد شده باشد. در این هنگام به تشخیص پزشک ممکن است، لازم باشد، تا گوش شست و شو شود. شستشوی گوش معمولاً در کلینک و مطلب انجام می‌ شود، اما بعضی از افراد سالمند یا بیمار ممکن است، ترجیح دهند، این خدمات را در منزل دریافت کنند. شستشوی گوش به خاطر حساس بودن آن باید توسط پزشک یا پرستار با تجربه و آموزش دیده انجام شود.

مراقبت های پس از شستشوی گوش

ممکن است، این سوال برای بیماران پیش بیایید، که پس از شستشوی گوش چه کاری باید انجام دهیم؟ در ادامه چندین راهکار برای مراقب از گشو پس از شست و شو را به شما آموزش می دهیم.

داروها

  1. به‌ جز داروهایی که توسط پزشک برای شما تجویز می شود، به هیچ عنوان نباید از هیچ داروی دیگری و یا درمان خانگی برای مراقبت بعد از شستشوی گوش استفاده نکنید.
  2. دستور العمل‌ های تجویزی را برای روش مصرف، دفعات و مقدار قطره‌ های گوش به دقت دنبال کنید.
  3. اگر به داروهای مسکن احتیاج دارید، با پزشک خود تماس بگیرید، و از مصرف دارو خودسرانه پرهیز کنید.
  4. داروهای ضد تهوع ممکن است، برای سرگیجه همراه با حالت تهوع یا استفراغ تجویز شود.

دوش گرفتن

  1. سعی کنید، همیشه داخل گوش را خشک نگه دارید.
  2. اگر لازم بود، می‌ توانید 48 ساعت بعد از جراحی دوش بگیرید، یا حمام کنید، ولی زخم را خیس نکیند، و یا مالش ندهید.
  3. کانال گوش شما ممکن است، بعد از درمان در برابر عفونت آسیب‌ پذیر باشد. تا زمانی که گوش موم بیشتری برای محافظت از خود تولید کند، بنابراین مهم است، که حداقل 4 تا 5 روز پس از درمان گوش‌ های خود را خشک نگه دارید.
  4. یک گلوله پنبه‌ ای که با وازلین یا گوش گیر پوشانده شده است، را در کاسه بیرونی گوش قرار دهید.
  5. اگر آب وارد گوش شما شد، با یک حوله خشک سطح بیرونی گوش را پوشانده، و سر خود را به سمت حوله کج کنید، تا آب خارج شود. چیزی داخل مجرای گوش قرار ندهید.

محدودیت‌های فعالیت

  1. پیش از سفر با هواپیما با پزشک خود مشورت کنید.
  2. هنگام رانندگی، راه رفتن و دوش گرفتن مراقب باشید، چون ممکن است، چند روز تا هفته بعد از جراحی سرگیجه یا عدم تعادل وجود داشته باشد. در موارد بعید که بعد از عمل دچار درد، سرگیجه، کاهش شنوایی یا ترشح از گوش شدید، با پرستار یا پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

رژیم غذایی برای مراقبت بعد از شستشوی گوش

  1. غذای سالم مصرف کنید، و با نوشیدن آب فراوان هیدراسیون بدن را حفظ کنید.
قیمت شستشوی گوش

هدف از شستشوی گوش در منزل چیست؟

هدف از شستشوی گوش خارج کردن حجم اضافه ای از ماده‌ ای به نام سرومن (جرم گوش) می باشد. وکس گوش توسط گوش برای محافظت از گوش در برابر نفوذ اجسام خارجی، تولید می گردد. چنانچه میزان موم گوش، کاهش یابد با علائمی مانند خشکی نواحی داخلی گوش به وجود خواهد آمد. سرومن، ذرات کثیف و گرد و غبار را جذب کرده، تا به عمق گوش نفوذ نکنند. حرکت ناشی از جویدن غذا توسط فک سبب انتقال نیرو به گوش شده و به خاطر آن جرم گوش از مجرای گوش به سمت دهانه گوش انتقال پیدا می کند. سرومن گوش، وارد قسمت عمیق کانال گوش نمی شود، بلکه در دهانه گوش خشک می شود. افزایش بیش از حد نرمال جرم گوش منجر به ایجاد احساس ناخوشایند برای فرد شده، و ممکن است، با اختلالات شنوایی مانند کم شنوایی همراه باشد، در این مواقع می توان با شستشو و ساکشن گوش در منزل می توانید برای از بین بردن این جرم زیاد اقدام کنید.

چه افرادی دچار مشکل جرم گوش (موم گوش) می‌ شوند؟

معمولا بعضی از بیماران یا سالمندان یا افرادی که از سمعک استفاده می‌ کنند، ممکن است، با این مشکل رو به رو شوند. هنگام جویدن بدن به طور عادی این جرم را از گوش خارج می‌ کند، اما به خاطر تولید زیاد جرم گوش یا به برخی دلایل دیگر ممکن است، این اتفاق به درستی رخ ندهد، و لازم باشد، که کار شستشوی گوش در مطب یا منزل به انجام برسد.

تجمع جرم گوش در افراد زیر دیده می‌ شود.

  • افرادی که گوش آن‌ ها مستعد تولید بیش از حد جرم است.
  • افرادی که مجرای گوش آن‌ ها تنگ و یا دارای انحنای بیش از حد در مجرای گوش‌ خود هستند.
  • افرادی که موهای زیادی در مجرای گوش‌ خود دارند.
  • افرادی که عادت به تمیز کردن گوش‌ ها با گوش‌ پاک‌ کن دارند، و همیشه در حال دستکاری گوش هستند.
  • افراد مبتلا به رشد بیش از حد استخوان مجاری گوش
  • بیماران مبتلا به بیماری پوستی یا خودایمنی
  • افراد مبتلا به بیماری‌ هایی که باعث ترشح بیش از حد جرم گوش می‌ شود.
  • افرادی که اشیاء خارجی در گوش آن‌ ها وجود دارد.

چه افرادی نباید شستشوی گوش را انجام دهند؟

با توجه به این که شستشوی گوش در منزل مزایایی که دارد، برای همه افراد توصیه نمی شود. پزشکان متخصص در این زمینه محدودیت هایی را در نظر می گیرند. مثلاً افرادی که جراحی لوله پرده گوش (جراحی تمپانوستومی) و دیگر جراحی های حساس مربوط به گوش را انجام داده‌ اند، به هیچ عنوان شستشوی گوش به این افراد توصیه نمی شود. این که شما می توانید شستشوی گوش در منزل را انجام دهید یا نه بستگی به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. اگر از هر نوع بیماری مربوط به گوش و رنج می برید، قبل از این‌ که شستشو را انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید. نکته مهم دیگری که نباید فراموش کنید، این است، که شستشوی گوش در منزل بهتر است، توسط افراد باتجربه و مجرب انجام شود.

قیمت شستشوی گوش در منزل

در صورتی که در گوش شما جرم اضافی وجود داشته باشد، پزشک متخصص گوش با انجام تست ها، آزمایشات و در بعضی از مواقع تصویربرداری تشخیص قطعی مبنی بر وجود جرم یا دیگر مشکلات مربوط به گوش می دهد. اگر نیاز به شستشوی گوش باشد، شما می توانید خدمات شستشوی گوش در منزل را از طریق مرکز پزشکی سلامت نوین دریافت کنید. جهت اطلاع از قیمت شستشوی گوش در منزل و نحوه ی انجام آن فقط کافیست، با کارشناسان مجموعه تماس گرفته، و سوالات خود را بپرسید. 

عوارض شستشوی گوش

برخی از افراد به هیچ عنان نباید گوش‌ خود را شستشو دهند، چون که خطر پارگی پرده گوش و آسیب بیشتر است. این افراد شامل کسانی است، که اوتیت خارجی شدید، که گوش شناگر نیز نامیده می­‌ شود، و افرادی که سابقه ی موارد زیر را دارند:

  • آسیب گوش به خاطر ورود اشیا فلزی تیز در گوش
  • جراحی پرده گوش
  • بیماری گوش میانی
  • پرتودرمانی گوش

بعضی از عوارض جانبی شستشوی گوش عبارتند از:

  • گیجی
  • آسیب گوش میانی
  • اوتیت خارجی
  • پارگی پرده گوش

توجه داشته باشید، که اگر شستشوی گوش فرد دارای علائمی مانند درد ناگهانی، حالت تهوع یا گیجی باشد، حتماً باید فوری شتسشو را متوقف کرد.

شستشوی گوش در منزل کرج توسط پزشک

شستشوی گوش با دستگاه ساکشن

شستشوی گوش با دستگاه ساکشن روشی است، که پزشکان و متخصصان جهت تمیز کردن واکس داخل گوش استفاده می کنند. روند انجام ساکشن گوش بدین شکل است، که در ابتدا متخصص، گوش فرد را توسط میکروسکوپ معاینه می‌ کند، تا محل انسداد و تجمع جرم‌ ها را تشخیص دهد. البته بعضی از مواقع نیز از دوربین‌ های بسیار کوچکی به نام اندوسکوپ استفاده می‌ کنند، که به خاطر وجود یک نور در ابتدای آن تشخیص را ساده‌تر و دقیق‌تر می‌ سازد. بعد از این که نقاط مسدود گوش توسط وکس گوش، مشخص شد، پزشک از دستگاه مکش بسیار کوچک استفاده می‌ کند، تا محل را پاکسازی و جر م‌ها را خارج کند. به این فرآیند ساکشن جرم گوش می گویند.

لینک مرجع https://salamatnovin.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/EJ4v
نظرتان را بنویسید