مقدمات از شیر گرفتن کودکان

مقدمات از شیر گرفتن کودکان
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

همانطور که می دانید بهترین تغذیه کودکان تا دو سالگی شیر مادر است ولی بعد از آن کودک باید از شیر گرفته شود و غذا بخورد . نحوه از شیر گرفتن کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا شیر خوردن یکی لذت های کودک است که الان دارید آن را می گیرید و اگر این کار را درست انجام ندهید اثرات منفی روی کودک خواهد داشت ولی قبل از اینکه کودک را از شیر بگیرید باید مقدمات آن را انجام دهید و کودک را آماده کنید . در واقع از شیر گرفتن صحیح فرآیندی است که مقدمات آن از شش ماهگی یا زمانی که کودک شروع به دریافت غذای کمکی می کند باید شروع شود و این تغییر به قدری تدریجی باشد که کودک دچار فشار روانی نشود . در ادامه این مقاله به بیان مقدمات از شیر گرفتن کودکان می پردازیم .



 

آشنا کردن کودک با قاشق و غذا

یکی از مقدمات از شیر گرفتن کودکان  آشنا کردن کودکان با قاشق و نحوه استفاده از آن است . مادر باید از همان ابتدا غذا را با قاشق به وی بدهد تا کودک که تا الان فقط تجربه مکیدن داشته اکنون تجربه غذا خوردن با قاشق را نیز به دست بیاورد . برای اینکه این تجربه را برای کودک خوشایند کنید می توانید زمان غذا دادن از یک سفره یا زیرانداز استفاده کنید و زمانی که کودک تمایل داشت به او قاشق بدهید ؛ فایده این کار این است که کودکی که برای اولین بار با قاشق به عنوان وسیله ای نا آشنا رو به رو می شود احساس خوبی نسبت به آن پیدا می کند . واضح است که کودک در این سن خودش نمی تواند با قاشق غذا بخورد ولی بچه های 6 ماهه در حال کشف دنیای اطراف خود هستند و نیاز دارند این فرصت به انها داده شود تا تمرین کنند که چطور می توانند قاشق را به سمت غذا برده و به دهان نزدیک کنند . روشن است که اگر مادر اضطراب یا وسواس داشته باشد نمی تواند به کودک خود چنین فرصتی بدهد ولی هر تجربه ای بهایی دارد و اگر مادر می خواهد فرزندش فرصت تجربه کردن داشته باشد باید صبور باشد و از ریختن غذا روی لباسش هراسی نداشته باشد .

حتما بخوانید: زمان شروع غذای کمکی نوزاد

 

 

 

 

 

نحوه غذا دادن به کودک

نحوه غذا دادن به کودک در از شیر گرفتن او تاثیر زیادی دارد . گاهی مادر برای غذا دادن به کودک عجله دارد یا آنقدر حوصله ندارد که به کودک فرصت تمرین بدهد و سیر کردن او مهم ترین هدف است حتی گاهی در سنین بالاتر که کودک می تواند غذا بخورد برخی مادران از همزن و آسیاب استفاده کرده و غذا را له می کنند تا کودک آسان تر بخورد ولی با این کار باعث صدمه خوردن عمل جویدن کودک می شود . 
باید توجه داشت که غذا خوردن نیز یکی از حلقه های ارتباطی میان مادر و کودک است و هر گونه اجباری برای غذا خوردن بر رابطه مادر و کودک تاثیر خواهد گذاشت . مادر نباید نگران مقدار غذایی که کودک می خورد باشد بلکه مهم تر از آن تمایل کودک به غذا خوردن است او باید احساس کند مادر به خواسته و میل او بیش از جسمش بها می دهد . 
نکته مهم دیگر این است که برنامه غذایی کودک باید منظم باشد و وعده های غذایی اصلی تا حد امکان به موقع آماده باشند و فقط بین وعده های اصلی به کودک شیر داده شود ؛ زمانی که مادر غذا را به موقع اماده نکرده و کودک گرسنه است طبیعی است که کودک نمی تواند انتظار را تحمل کند و در این مواقع مکیدن کار ساده تری است و دیگر حاضر نیست با قاشق غذا بخورد . بنابراین شیوه صحیح این است که کودک در وعده های اصلی غذا بخورد و شیر در میان وعده به او داده شود . 

حتما بخوانید: راه حل شیر نخوردن نوزاد

 

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ مقدمات از شیر گرفتن کودکان چیست؟

✔️​ نحوه از شیر گرفتن کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا شیر خوردن یکی لذت های کودک است که در متن مقاله مطرح شده است.



 

2- ✔️ آشنا کردن کودک با قاشق و غذا چگونه است؟

✔️ یکی از مقدمات از شیر گرفتن کودکان آشنا کردن کودکان با قاشق و نحوه استفاده از آن است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ✔️ نحوه غذا دادن به کودک چگونه است؟

✔️ گاهی مادر برای غذا دادن به کودک عجله دارد یا آنقدر حوصله ندارد که به کودک فرصت تمرین بدهد که در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : مقدمات از شیر گرفتن کودکان

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/OWGG
نظرتان را بنویسید