مصاحبه دکتری 1400

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
داوطلبان بعد از گذراندن مرحله آزمون کتبی و انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری و تنها در صورت کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری ، می توانند وارد مرحله دوم این آزمون بزرگ که همان مصاحبه دکتری است بشوند . مصاحبه دکتری سراسری 1400 در واقع سنجش توانایی ‌های علمی ، پژوهشی و آموزشی داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی بوده که می توان گفت یکی از مهم ترین بخش های آزمون دکتری به حساب می آید .




یکی از مهم ترین مراحل آزمون دکتری 1400 برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های سراسری ، مصاحبه است که تنها پذیرفته شدگان مرحله انتخاب رشته دکتری حق شرکت در آن را دارند . مصاحبه دکتری هر یک از دانشگاه های سراسری در خود دانشگاه برگزار می شود و متقاضیان می بایست ابتدا هزینه مصاحبه دکتری تمامی کد رشته محل هایی که دعوت به مصاحبه شده و قصد شرکت در جلسات آن را دارند پرداخت کرده و با به همراه داشتن مدارک مصاحبه دکتری 1400، سر جلسه های تعیین شده حاضر شوند .

در جلسات مصاحبه دکترا سوالات مختلفی از داوطلبان پرسیده می شود که در دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است . در ادامه این مقاله توضیحات مختصری پیرامون شرایط ، اهمیت پایان نامه ، مقاله و نگارش کتاب ، تاثیر سوابق تحصیلی و مهارت زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری 1400 ارائه کرده ایم .



زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری 1400
احتمالا امسال نیز همانند سال های گذشته سازمان سنجش پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری 1400 ، اطلاعیه اعلام فهرست اسامی معرفی‌ شدگان چند برابر ظرفیت این آزمون را به همراه برنامه زمانی مراجعه و مدارک مورد نیاز برای شركت در مصاحبه دکتری را در شهریور ماه منتشر می کند . زمان مصاحبه دکتری 1400 برای هر دانشگاه به صورت مجزا در نظر گرفته شده که داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت دانشگاهی که در آن به مصاحبه دعوت شده اند و خواندن اطلاعیه های مربوطه از زمان دقیق برگزاری جلسه مصاحبه دکتری خود اطلاع یابند.



 شرایط مصاحبه آزمون دکتری 1400


مصاحبه آزمون دکتری سراسری 1400 نیز همانند سایر مراحل این آزمون دارای شرایط خاصی است که هر داوطلب می تواند در صورت دارا بودن همه آن ها ، سر جلسه مصاحبه دکتری حاضر شود . شرایط مصاحبه دکتری سراسری به شرح زیر است :


1. ثبت نام آزمون دکتری 1400 و شرکت در آن


2. کسب نمره کل لازم و مجاز شدن به شرکت در مرحله انتخاب رشته دکتری 1400


3. کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه رشته محل های انتخابی در فرم انتخاب رشته دکترا



 در واقع اگر داوطلبی حدنصاب کدرشته محلی را کسب نموده ولی در زمان انتخاب رشته دکتری 1400 آن کدرشته محل را در فرم مربوطه درج نکرده باشد ، امکان شرکت در مراحل مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی برای وی میسر نخواهد بود .

بیشتر بخوانید: شرایط شرکت در مصاحبه دکتری 1400





اهمیت پایان نامه در مصاحبه آزمون دکتری 1400
در سال های گذشته شاهد بودیم که برخی داوطلبان با وجود کسب نمره کل بالا در آزمون کتبی دکتری ، در هیچ یک از رشته محل های انتخابی خود پذیرفته نشدند . در مصاحبه دکتری 1400 هر دانشگاه ملاک برای نمره دهی می تواند با توجه به سلایق داوران متفاوت باشد و به موارد مختلف نمرات مختلفی تعلق گیرد . یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است در روز مصاحبه دکترا 1400 از شما بپرسند در رابطه با پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خواهد بود .

لازم به ذکر است که اگر پایان نامه و رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط نباشد (( یعنی رشته کارشناسی ارشد شما با رشته انتخابی در مقطع دکتری متفاوت باشد )) حتما در این رابطه نیز از شما سوال خواهد شد که چرا پایان نامه و رشته مقطع کارشناسی ارشد شما ارتباط چندانی با هم ندارند ؟ داوران بعضی از دانشگاه های سراسری یک سری سوالات علمی نیز در رابطه با پایان نامه ارشد دانشجو مطرح می کنند . بیشتر دانشگاه ها از دانشجو سوالات علمی می پرسند ولی قدرت تحلیل داوطلب در رابطه با موضوعات علمی مخصوصا موضوع پایان نامه را نیز مورد بررسی قرار می دهند .

جدول امتیاز دهی مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری با یکدیگر متفاوت است اما معمولا کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد در کل 4 امتیاز دارد که به نمره عالی تا 4 و به نمره بسیار خوب تا 2 امتیاز تعلق می گیرد . لذا توصیه می شود به متن پایان نامه خود کاملا اشراف داشته باشید و تا حدودی در مورد موضوعات علمی پیرامون آن مطالعه کنید .



نحوه محاسبه امتیاز پایان نامه در مصاحبه آزمون دکتری 1400
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد 4 امتیاز عالی تا 4 و بسیار خوب تا 2 امتیاز


حتما بخوانید: هزینه مصاحبه دکتری روزانه و شبانه 1400









اهمیت مقاله و نگارش کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 1400
در بیشتر جلسات مصاحبه دکتری به مقالات علمی – پژوهشی ( داخلی و خارجی ) ، مقالات علمی – ترویجی ، مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر ( داخلی یا خارجی ) و تالیف یا ترجمه کتاب که مرتبط با رشته تحصیلی داوطلبان باشد ، بسته به نظر اساتید و داوران امتیاز تعلق می گیرد .

اما موضوعی که در بیشتر مصاحبه‌ ها عمومیت دارد این است که معمولا اساتید سقف مشخصی برای امتیاز مقالات و سایر کارهای پژوهشی در نظر می‌ گیرند . بنابر این داوطلبان هر تعداد مقاله هم که داشته باشند ، نمره بالاتری از سقف امتیاز تعیین‌ شده نخواهند گرفت . علاوه بر مقاله و کتاب ، ثبت اختراع و نیز کسب مقام در جشنواره ‌های علمی همانند خوارزمی و فارابی و داشتن طرح پژوهشی نیز ممکن است در مصاحبه امتیاز آور باشد .



نحوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری 1400
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی ( داخلی و خارجی ) مرتبط با رشته تحصیلی 22 امتیاز  هر مقاله تا 7 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
 گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران  گواهی ثبت اختراع بین المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز
 برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر  برگزیدگی داخلی تا 3 و خارجی تا 7 امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی 6 امتیاز هر مقاله تا 2 امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر ( داخلی یا خارجی ) 4 امتیاز خارجی تا 2 و داخلی 1 امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی 4 امتیاز


حتما بخوانید: مدارک لازم برای مصاحبه دکتری 1400







اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری 1400
منظور از سوابق تحصیلی همان معدل مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات داوطلبان در هر یک از آن ها می باشد که در مصاحبه دکتری از اهمیت بالایی برخوردار است . ممکن است از داوطلب در مورد نمره پایین برخی دروس در دوران تحصیلی مذکور سوال شود البته نوع دانشگاهی که فرد در آن تحصیل کرده است هم بی تاثیر نیست به عنوان مثال اگر نمره 14 در یکی از دانشگاه های دولتی دوره روزانه در درسی خاص گرفته شده باشد ارزش آن به مراتب بیشتر از نمره 16 در یکی از دانشگاه های غیر دولتی همانند دانشگاه های غیرانتفاعی است .



نحوه محاسبه امتیازات معدل در مصاحبه آزمون دکتری 1400
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی تا 6 امتیاز طبق نظر کمیته مصاحبه کننده
معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته تا 5 امتیاز
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی  3 امتیاز
طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته  3 امتیاز
برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی  5 امتیاز رتبه 1 تا 3 ، 5 امتیاز . رتبه 4 تا 6 ، 4 امتیاز . رتبه 7 تا 9 ، 3 امتیاز . رتبه 10 تا 12 ، 2 امتیاز . رتبه 13 تا 15 ، 1 امتیاز .




اهمیت مهارت زبان انگلیسی در مصاحبه آزمون دکتری 1400
در آزمون دکتری 1400 وزارت علوم وجود مدرک زبان انگلیسی الزامی نیست با این حال اهمیت زبان انگلیسی در آزمون دکتری بر کسی پوشیده نیست . ارائه مدرک معتبر یکی از آزمون ‌های زبان داخلی مانند آزمون tolimo ، آزمون msrt و یا بین ‌المللی همانند آزمون تافل ، آزمون آیلتس و ... از جمله شاخص ‌های ارزیابی داوطلبان در مرحله مصاحبه آزمون دکتری است و به آن امتیاز تعلق می‌ گیرد . حتی ممکن است که داشتن مدرک زبان با نمره بالا در دید اساتید اثر خوبی داشته باشد و کل فرآیند مصاحبه را تحت تاثیر قرار دهد .

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آزمون TOLIMO

آخرین بار در سال 96 جدول پیشنهادی زیر جهت امتیاز بندی مدرک زبان در مصاحبه دکتری به دانشگاه ‌ها ابلاغ شد ، اما معمولا دانشگاه ‌ها بر اساس آیین‌ نامه‌ های داخلی خود یا سلیقه اساتید به مدرک زبان امتیاز می‌ دهند . لازم به ذکر است که حداکثر امتیاز مدرک زبان انگلیسی معتبر مطابق جدول زیر 8 می باشد .



همترازی نمرات آزمون های ملی و بین المللی زبان انگلیسی
msrt IELTS Equivalent TOEFL IBT TOEFL Computer TOEFL Paper + TOLIMO حداکثر امتیاز
95 - 100 5.7 - 9 113 - 120 263 - 300 625 - 680 8
90 7 100 250 600
85 5.6 90 - 91 232 575 7
80 6 79 - 80 213 550 6
75 5.5 69 - 70 196 525 5
70 5 56 - 60 173 500 4
65 4.5 49 - 50 152 475 3
55 4 39 - 40 133 450 2
45 3.5 29 - 30 113 425 1


لازم به ذکر است که دوره های آموزشی پژوهشی و پژوهش محور در مصاحبه دکتری 1400 با یکدیگر تفاوت هایی دارند یعنی میزان تاثیر مصاحبه در هر دوره با دیگری متفاوت است . تاثیر آزمون کتبی در شیوه آموزشی پژوهشی 50 درصد و در شیوه پژوهش محور 30 درصد می باشد .

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند که شما را در انجام مصاحبه دکتری 1400 به بهترین شکل ممکن یاری دهند . برای ارتباط با مشاوران هیوا می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده کنید .

در ادامه بخوانید: اعلام نتایج مصاحبه دکتری 1400



سوالات متداول


1- تاثیر مصاحبه در آزمون دکتری چقدر است ؟
تاثیر مصاحبه در شیوه آموزشی پژوهشی آزمون دکتری 50 درصد و در شیوه پژوهش محور این آزمون 70 درصد می باشد .




2- چه افرادی به مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری دعوت می شوند ؟
تمامی افرادی که موفق به کسب حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری رشته محل های انتخابی خود ش,ند ، به مصاحبه دکتری سراسری دعوت می شوند .




3- بهتر است داوطلبان در روز مصاحبه روی چه مواردی تمرکز کنند ؟
داوطلبان باید سعی کنند در خلال مصاحبه روی مهارت هایشان تمرکز کنند تا استید را مجاب سازند که برای تحصیل در مقطع دکتری آن دانشگاه گزینه مناسبی هستند .

منبع : مصاحبه دکتری 1400
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/6Ok7
نظرتان را بنویسید