مصاحبه با رتبه های برتر کنکور

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

یکی از پر تکرارترین سوالات داوطلبان کنکور آن است که برای کسب رتبه بهتر چه باید بکنیم؟ افرادی که رتبه های خوبی به دست آوردند چگونه مطالعه کرده اند؟ دانستن تجربیات افراد موفق و مطالعه مصاحبه های آنها کمک شایانی به افرادی که تازه پا در آن مسیر گذاشته اند می کند. 

 

ماراتن کنکور، همیشه برای دانش آموزان مسیری سخت را در پیش داشته است. از طرفی گذر از این راه پر پیچ و خم نیازمند دقت، تلاش مداوم و پشتکار است. مسیری سخت و گاه طاقت فرسا که باید با پیوستگی از آن عبور کرد. در غیر این صورت به مقصد نهایی نخواهند رسید.

دانش آموزان کنکوری می بایست علاوه بر موارد ذکر شده، از تجربیات افراد موفق و رتبه های برتر سال های گذشته نیز استفاده کنند تا بتوانند این تجربیات را چراغ راه خود قرار دهند و از آنها بهره ببرند. به دلیل اهمیت این موضوع، بر آن شدیم تا در ادامه مقاله با رتبه های برتر کنکور 1400 مصاحبه کنیم.

 

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور ریاضی ۱۴۰۰

در ابتدا به مصاحبه با رتبه اول کنکور سراسری ریاضی پرداختیم. جناب آقای محمد پیام تائبی که حتی سوالات سخت ریاضی امسال هم باعث نگرانی ایشان نشده بود و اظهار داشتند که اتفاقا به نفعشان هم بود.

 

چه درصد هایی را در آزمون سراسری کسب کردید؟

 

زبان و ادبیات فارسی 86/7 درصد، زبان عربی 80 درصد، معارف اسلامی 78/7 درصد، زبان‌های خارجی 73/4 درصد، ریاضی 83 درصد، فیزیک 100 درصد و شیمی 85/8 درصد.

 

معدلتان در دیپلم چه نمره‌ای بود؟

 

19.80

 

جناب تائبی آیا شده بود که آزمونی را بد بدهید؟

 

خیلی زیاد پیش می آمد که درصدهایم در آزمون های آزمایشی افتضاح بشود؛ ولی برایم چندان مهم نبود. واقعیت این است که کاری نمی شود کرد و باید ادامه داد. من چه خوب آزمون می دادم و چه بد آزمون می دادم، می دانستم که راه دیگری ندارم و باید تلاش کنم و جلو بروم.

 

خب اگر در یک درس، چند بار درصد مورد نظرتان را کسب نمی کردید، چه؟

 

چنین چیزی پیش نیامد، چون من از سال دهم به صورت کنکوری درس می خواندم و در فضای کنکور و آزمون های آزمایشی هم بودم و طی سه سال، نکته هایی راکه باید رعایت کنم، جمع و روی خودم پیاده کرده بودم، بنابراین، می‌دانستم که روند کاری ام درست است و حالا یک بار اشتباه شده است، اما اگر داوطلبی چند آزمون را پشت سر هم خراب کند، می فهمد که باید تغییر رویه بدهد.

 

برنامه مطالعاتی خودتان را به کمک مشاور طراحی کردید؟

 

خیلی کم به مشاور اعتقاد دارم، چون معتقدم تعداد کمی از مشاورهایی که در حال حاضر فعالیت دارند، سواد خاص این تخصص را دارند، اما مشاور خوب می تواند خیلی در این زمینه به داوطلبان کمک کند، هر چند که داشتن مشاور، یک حکم قطعی نیست.

 

با سوال های ریاضی امسال چه کردید؟

 

وقتی سوال های ریاضی را دیدم، فهمیدم که سوال ها بسیار سخت است، ولی تاثیر منفی برایم نداشت و در واقع به نفعم هم شد، چون تجربه آزمون های سخت را داشتم و خدا را شکر که مدیریت آزمون نیز خوب بود. بنابراین، سعی کردم تا جایی که در توانم هست، به سوال‌ها پاسخ بدهم.

 

حالا یک مجموعه از سوال ها مثل سوال «ترانهاده» را که در کتاب درسی نبود و بلد نبودم، کنار گذاشتم. یعنی با وجود اینکه خیلی عمقی ریاضی را خوانده بودم، حساسیت نداشتم که به همه سوال ها پاسخ بدهم.

 

درس های دیگر را چطور؟

 

سوال های شیمی خیلی سخت نبود و آن ها را نسبتا سریع حل کردم. برای فیزیک هم خیلی وقت نگذاشتم، یعنی ترجیح دادم که به جای پاسخگویی به سه سوال وقت گیر درس فیزیک، که هر کدام حدود 5 دقیقه وقت می گرفت، سراغ درس ریاضی بروم که ضریب بالاتری دارد و چند سوال وقت‌ گیر این درس را پاسخ بدهم.

 

داوطلبان برای آن که بتوانند نتیجه مطلبوبی در مطالعات خود کسب کنند ابتدا باید بدانند که چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنند. به همین جهت می توانند به لینک زیر مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه یک کتاب مشکل را مطالعه کنیم؟

 

 

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور تجربی ۱۴۰۰

یکی از رشته های آزمون سراسری که طرفداران زیادی دارد و هرساله دانش آموزان زیادی در آن شرکت می کنند، کنکور تجربی است. در ادامه با نیما ابوالحسنی رتبه 1 کنکور تجربی همراه هستیم تا با نحوه مطالعه منابع کنکور سراسری به شیوه ایشان آشنا شویم.

 

چه درصد هایی را در آزمون سراسری کسب کردید؟

 

ادبیات 74.7 درصد، عربی 94.7 درصد، دین و زندگی 94.7 درصد، زبان انگلیسی 89.4 درصد، زمین شناسی 90.7 درصد، ریاضی 55.6 درصد، زیست 92 درصد، فیزیک 91.2 درصد، شیمی 92.4 درصد

 

در کدام درس ها در آزمون ها عملکرد موفق تری داشتید؟

 

واقعیت این است که برای دانش آموزانی که میانگین تراز بالایی دارند، تقریبا تمام درس ها نقاط قوت است، ولی اگر بخواهم یک درس را که در آن تخصصی تر مطالعه می کردم و حتی مطالعاتم در آن فراتر از کنکور بود معرفی کنم، درس شیمی است که در المپیاد هم شرکت کردم و پذیرفته شدم.

 

برای مدیریت زمان در کنکور سراسری چه راهکاری را در منزل تمرین می کردید؟

 

راهکار عجیب و غریبی ندارد. تنها راه این بود که در خانه، تست و مسئله زیادی حل کنیم.

 

آیا در خانه هم به مرحله‌ تحلیل تست اهمیت می دادید؟

 

بله. حتی مهم تر از پاسخ های درست و نادرست، به سوالاتی که در آن ها شک داشتم، توجه می کردم و آن‌ ها را با دقت بررسی می کردم. من سوالات شک دار را علامت می گذاشتم و سعی می کردم یادگیری‌ ام را در آن سوالات کامل کنم.

 

برنامه ریزی تا چه حد برایت اهمیت داشت؟

 

از دفتر برنامه‌ ریزی استفاده می کردم و هر روز آن را تکمیل می کردم. برای خودم سه نوع برنامه‌ ریزی داشتم. یک برنامه‌ ریزی شخصی روزانه داشتم که هر شب برای روز بعد می‌ نوشتم. یک برنامه حجمی داشتم که حجمی را که باید تا آخر هفته یا تا انتهای ماه از هر درس به اتمام برسانم و مقدار تستی که باید کار کنم را می نوشتم. یک برنامه‌ بلند مدت هم داشتم، یعنی مشخص می کردم در ماه آینده می خواهم چه کارهایی را به سرانجام برسانم.

 

در ساعت های فراغت، وقت خود را چگونه می گذراندید؟

 

فوتبال و سریال دیدن را خیلی دوست داشتم، اما برای اینکه ذهنم را درگیر می کرد و زمان زیادی می گرفت، این موضوع را مدیریت کردم. الان تنها کاری که در ساعت های آزادم انجام می دهم، این است که برای دانش‌آموزان مدرسه‌ مان کانالی درست کرده‌ ام که در آن، مطالب و فایل‌ های صوتی درسی را که خودم تهیه می کنم، منتشر می کنم. معتقدم اگر بتوانم کمکی به دیگران بکنم، روزی هم که خودم به کمک نیاز داشته باشم، مثل ابتدای سال تحصیلی، دوستان و دبیران و خانواده‌ ام به کمکم خواهند آمد.

 

برای تابستان هدف‌ گذاری خاصی داشتید؟

 

بخشی از زمانم را به مرور درس های پایه اختصاص دادم و باقی زمان را برای پیش مطالعه و رسیدن به تسلط بر درس های دوازدهم صرف کردم. در واقع، 50درصد از زمانم را به ایجاد تسلط در بخش نیم سال اول دوازدهم گذراندم و 40 درصد را به مرور دهم اختصاص دادم و 10درصد باقی مانده سهم درس‌های یازدهم شد.

 

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام کنکور سراسری به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

حتما بخوانید: راهنمای قدم به قدم ثبت نام کنکور سراسری

 

 

 

 

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور انسانی ۱۴۰۰

در ادامه با امیر مهدی زلفی یکی از رتبه های برتر کنکور سراسری که رتبه اول کنکور انسانی را کسب کرده است، همراه هستیم.

 

درصد هایتان را در آزمون سراسری نیز بفرمایید.

 

زبان و ادبیات فارسی 81/4 درصد، زبان عربی 92 درصد، فرهنگ و معارف اسلامی‌ 96 درصد، زبان خارجی 90/7 درصد، ریاضیات 62 درصد، اقتصاد 100درصد، ادبیات فارسی تخصصی 92/3 درصد، زبان عربی تخصصی 100درصد، تاریخ و جغرافیا 57/8 درصد، فلسفه و منطق 85/4 درصد، و روان‌شناسی 93/4 درصد.

 

معدل کتبی نهایی شما چند شد؟‌

 

19.88

 

روزی چند ساعت مطالعه می‌ کردید؟

 

تابستان روزی شش ساعت درس می خواندم. طی سال تحصیلی هم، در روزهایی که کلاس نداشتم، هشت تا نه ساعت، و روزهایی که کلاس داشتم، ساعت مطالعه‌ ام کمتر بود. بعد از عید نوروز هم 12 تا 13 ساعت در روز درس می خواندم.

 

آیا در این مدت، برای شما پیش آمد که در درسی یا آزمونی طی سال دوازدهم، نتایج مطابق میل شما نباشد؟

 

بله. در چند آزمون آزمایشی آرایه های ادبی را خوب جواب ندادم، به همین خاطر، در برنامه مطالعاتی‌ ام، زمان بیشتری را برای تسلط بر این مبحث گذاشتم و نتیجه گرفتم.

 

کرونا و تعطیل بودن کلاس های حضوری، چه تاثیری بر نحوه کار شما گذاشت؟

 

بدون شک، فضای تحصیلی ناشی از کرونا، مسئولیت بیشتری را بر عهده‌ ام گذاشت و باید متعهد تر می بودم، اما از سوی دیگر، با اینکه ابهر شهر کوچکی است، ولی باز رفت و آمد به مدرسه، زمان بر است. به همین خاطر، کلاس های مجازی باعث شد که زمان بیشتری در اختیار خود داشته باشم.

 

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نقش والدین در موفقیت دانش آموزان کنکوری به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: نقش والدین در موفقیت دانش آموزان کنکوری

 

 

 

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور زبان ۱۴۰۰

در ادامه با امیر حسین زرندی یکی از نفرات برتر کنکور که رتبه 1 کنکور زبان را کسب کرده است همراه هستیم.

 

روزانه چند ساعت مطالعه می کردید؟

 

من روزانه بین 6 تا 8 ساعت در شبانه روز درس می خواندم.

 

در چه مدرسه ای تحصیل کرده اید؟

 

من در مدرسه استعدادهای درخشان درس خوانده ام.

 

کرونا چه تاثیری در مطالعه شما گذاشت؟

 

در دوران کرونا آموزش های ما به صورت مجازی بود اما تاثیری در مطالعه من نداشته است.

 

علاوه بر زبان در کنکور دیگری هم شرکت کرده اید؟

 

بله من در کنکور تجربی هم شرکت کردم و باتوجه به اینکه رتبه 1 زبان را کسب کرده ام قطعا در دانشگاه تهران درس خواهم خواند.

 

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری زبان را دارند، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص منابع کنکور سراسری زبان به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: منابع کنکور سراسری زبان

مصاحبه با رتبه های برتر کنکور هنر ۱۴۰۰

در ادامه با سید سپهر فرندی یکی از نفرات برتر کنکور که رتبه 1 کنکور هنر را کسب کرده است همراه هستیم.

 

درصد هایتان را در آزمون سراسری نیز بفرمایید.

 

درک عمومی هنر 35 درصد، خلاقیت تصویری 25 درصد، درک عمومی ریاضی و فیزیم 75 درصد، خلاقیت نمایشی 30 درصد، ترسیم فنی 63 درصد، خلاقیت موسیقی 83 درصد، خواص مواد 25 درصد، ادبیات فارسی 51 درصد، عربی 76 درصد، زبان انگلیسی 91 درصد، دینی 100 درصد.

 

دانش آموزان برای اینکه پیشرفت کنند چه کارهایی باید انجام دهند؟

 

همیشه همه چیز خوب و عادی و طبق روال نیست، و ممکن است برنامه ریزی طبق روال پیش نرود، اما نباید از ادامه مسیر نا امید شد، هر زمانی که ترازتان افت می کند نباید از برنامه عقب بیفتید، بلکه در آن زمان باید بیشتر از همیشه مطابق برنامه ریزی خود پیش بروید و سعی کنید که خودتان را به به برنامه برسانید.

 

بعد از برگزاری آزمون های آزمایشی، آزمون‌ ها راچگونه تحلیل می کردید؟

 

تحلیل من در آزمونها 2مرحله ای بود. مرحله اول بلافاصله بعد از آزمون اجرا می شد، من در این مرحله به همه سوال ها توجه داشتم، سوال های خیلی راحت، سوال های خیلی سخت، سوالات غلط (سوالاتی که شانسی جواب داده می شوند، که خیلی کم است، سوالاتی که اشتباه آموزشی داریم) و سوالاتی که جواب نداده بودم.

 

مهمترین بخش بررسی من بررسی اشتباهات آموزشی بود، نکات دقیق و ریز به ریز چک می شدند. تا یادگیری کامل از ان مبحث را داشته باشم. مرحله دوم باید سوال های غلط را قبل از آزمون بعدی مجدد مرور کنیم تا سوالهایی را که اشتباه جواب دادیم، مطمئن بشویم که در طول این مدت توانسته ایم اشتباهات را برطرف کنیم.

 

آیا برای خود برنامه ریزی هم می کردید؟

 

یک دفتر برنامه ریزی شخصی برای خودم داشتم و برنامه ها را دقیقا در آن دفتر یادداشت کردم، چون در رشته هنر آزمون عملی هم داریم، من در برنامه هایم این بخش را هم لحاظ کرده بودم. و من یک جدول ویژه برای خودم جهت برنامه ریزی و مطالعه طراحی کرده بودم.

 

روزانه چند ساعت مطالعه می کردید؟

 

تابستان سال کنکور روزی 6 ساعت مطالعه را داشتم که توانستم درس موسیقیایی را در جمع بندی کنکور به اتمام برسانم، و از مهر ماه با روزی 8 ساعت شروع کردم و حتی بعد از عید به روزی 12 یا 13 ساعت می رسید.

 

آیا اتفاق غیر منتظره ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

 

بله، در سر جلسه کنکور بعد از سپری یک تایم مشخص به داوطلبان اجازه خروج زود هنگام داده شد، و کل کلاس خارج شدند و من در کلاس تنها ماندم، مراقب به من گفت که باید به کلاس دیگر بروم، و این مورد 3 بار در سرجلسه کنکور تکرار شد، اما تاثیری در روحیه من نگذاشت و توانستم پاسخگویی به تمام سوالات را داشته باشم.

 

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه ریزی کنکوری برای عید به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی کنکوری برای عید

داوطلبان شرکت در کنکور سراسری می توانند برای اطلاع از اخبار مربوط به کنکور سراسری عضو کانال تلگرام کنکور سراسری هیوا و یا صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا شوند. همچنین مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا از طریق مشاوره تحصیلی تلفنی شما را در انجام تمامی مراحل کنکور سراسری یاری دهند.



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آیا برای کسب رتبه خوب، حضور مشاور الزامی است؟

✔️ همانطور که در مقاله گفته شد مشاوره می تواند کمک خوبی برای داوطلب باشد اما حکم قطعی برای کسب رتبه خوب نیست.



 

2- ✔️ پس از چند بار شکست در یک درس در آزمون های آزمایشی چه باید کرد؟

✔️ باید شیوه مطالعه را تغییر داد که جزییات آن در متن مقاله آورده شده است.



 

3- ✔️ آیا تمام تفریحات در سال کنکور باید کنار گذاشته شوند؟

✔️ خیر. تفریحات باید وجود داشته باشند اما باید آن ها را مدیریت کرد که جزییات آن در متن مقاله آمده است.

منبع : مصاحبه با رتبه های برتر کنکور

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/5mwZ
نظرتان را بنویسید