داکت اسپیلت چیست ؟

داکت اسپیلت چیست ؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
tehranservic

 با پیشرفت تکنولوژی و بهبود عملکرد وسایل سرمایشی و گرمایشی شاهد ظهور دستگاه های جدید در منازل بوده ایم ، تولید کنندگان این دستگاه ها در طی سال های متوالی سعی در آن داشته اند با آنالیز و بررسی دقیق نقاط ضعف و قدرت این وسایل پرکاربرد نقاط ضعف را تقویت و بهترین دستگاه را در اختیار مشتریان عزیز قرار دهند .
بعد از استقبال زیاد مردم از انواع اسپیلت نوع جدید آن با نام داکت اسپیلت رونمایی شد که از عملکردی بسیار قوی تر نسبت ب انواع اسپیلت برخوردار است که در این مقاله قصد داریم به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید .

داکت اسپیلت چیست؟

داکت اسپیلت جدیدترین نوع وسایل سرمایشی و گرمایشی است .که در فصل زمستان برای گرما و در فصل تابستان برای سرمایش منازل استفاده میشود.
داکت اسپلیت‌ها از دو قسمت اصلی کندانسور و هواساز تشکیل شده است.
کندانسور شامل چند قطعه پروانه، کمپرسور، دینام، فین و … می‌باشد و هواساز نیز شامل فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه و … می‌باشد.
هوا ساز داکت اسپلیت به صورت توکار درون سقف وصل می‌شود و سپس با استفاده از کانال کشی هوا را به اتاق‌ها و سایر مکان‌ها انتقال می‌دهد.
داکت اسپلیت برای خنک کردن محیط عملکردی شبیه به اسپلیت و کولر گازی دارد ولی برای گرم کردن محیط با گردش آب گرم درون داکت اسپلیت محیط را خنک می‌کند.

 
 

اجزای داکت اسپلیت چیست ؟

داکت اسپلیت از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که اصلی ترین بخش های آن شامل یونیت داخلی ، یونیت خارجی ، لوله های مسی ، کانال ها ، دریچه های ورورد هوا به محیط مورد نظر و ترموستات دیواری است. در ادامه به توضیح هر قسمت و ارتباط آن و چگونگی همکاری آن با بخش ها و اجزای دیگر داکت اسپلیت می پردازیم.
یونیت خارجی : یونیت خارجی یا کندانسور در بیرون ساختمان و در فضای باز نصب می شود.
لوله مسی : این لوله یونیت داخلی و خارجی را بهم متصل می کند.
یونیت داخلی : یونیت داخلی یا هواساز در داخل ساختمان و معمولا در زیر سقف کاذب قرار می گیرد.
کانال ها : کانال ها به صورت گرد یا چهارگوش می باشند و یونیت داخلی را به دریچه ها متصل می کند.
دریچه ها : در انتهای کانال ها دریچه هایی تعبیه شده اند و هوای سرد شده یا گرم شده را به اتاق انتقال می دهند.
ترموستات : تنظیم دما ، سرعت کارکرد فن و … توسط ترموستات دیواری کنترل می شود.

داکت اسپیلت چیست؟

نحوه عملکرد داکت اسپلیت:

داکت اسپلیت نیز مانند بسیاری از سیستم های سرمایشی بر اساس سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند. در واحد داخلی این سیستم کار اصلی توسط هواساز انجام می‌شود؛ جایی که مبرد خنک شده در واحد خارجی (مجموعه کنداسینگ) از طریق لوله مسی وارد کویل سرمایش (اواپراتور) می‌شود. از طرف دیگر، هوای تازه پس از تصفیه و کاهش رطوبت از کویل عبور می‌کند و گرمای آن توسط مبرد جذب می‌شود. پس از کاهش دما، هوا با دمیدن فن و از طریق کانال ها به فضاهای مختلف داخلی منتقل می‌شود و دما و رطوبت محیط مورد نظر را به شرایط مطلوب می‌رساند.

از نظر فنی، عملکرد سرمایشی سیستم داکت اسپلیت مشابه عملکرد اسپلیت دیواری و کولرهای پنجره ای است. ولی از نظر توزیع سرما تفاوت هایی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

محاسبه ظرفیت داکت اسپیلت:

مساحت واحد مسکونی (برحسب متر مربع)ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت (Btu/hr)
از صفر تا شصت متر مربع۲۴۰۰۰
از شصت تا نود متر مربع۳۰۰۰۰
از نود تا صد و بیست متر مربع۳۶۰۰۰
از صد و بیست تا صد و پنجاه متر مربع۳۰۰۰۰+۲۴۰۰۰
از صد و پنجاه تا دویست متر مربع۳۰۰۰۰*۲

نکات مهم در هنگام خرید داکت اسپیلت:

-داکت اسپیلت خود را از مراکز معتبر خریداری نمایید تا از واقعی بودن ظرفیت آن اطمینان حاصل کنید.
-اگر اطراف منزل شما باز است و نورگیر بالایی دارید حتما ظرفیت بیشتری را برای محیط خود در نظر داشته باشید.
-برای ارتفاع بالا و سقف های مرتفع حتما ظرفیت بیشتری را خریداری کنید.
-با عایق کردن درب و پنجره میتوانید از مصرف داکت اسپیلت خود بکاهید.

عملکرد سرمایشی داکت اسپیلت:

داکت اسپلیت نیز مانند بسیاری از سیستم های سرمایشی بر اساس سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند. در واحد داخلی این سیستم کار اصلی توسط هواساز انجام می‌شود؛ جایی که مبرد خنک شده در واحد خارجی (مجموعه کنداسینگ) از طریق لوله مسی وارد کویل سرمایش (اواپراتور) می‌شود. از طرف دیگر، هوای تازه پس از تصفیه و کاهش رطوبت از کویل عبور می‌کند و گرمای آن توسط مبرد جذب می‌شود. پس از کاهش دما، هوا با دمیدن فن و از طریق کانال ها به فضاهای مختلف داخلی منتقل می‌شود و دما و رطوبت محیط مورد نظر را به شرایط مطلوب می‌رساند.

از نظر فنی، عملکرد سرمایشی سیستم داکت اسپلیت مشابه عملکرد اسپلیت دیواری و کولرهای پنجره ای است. ولی از نظر توزیع سرما تفاوت هایی دارد که در ادامه توضیح داده می‌شود.

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی یک سیستم تهویه مطبوع است که از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل شده است. واحد خارجی در داکت اسپلیت مجموعه کندانسینگ و واحد داخلی شامل دستگاه هواساز و کانال ها است.

عملکرد گرمایشی داکت اسپیلت:

گرمایش داکت اسپلیت ها معمولا به دو روش استفاده از کویل آب گرم و سیکل تبرید معکوس انجام می‌شود.

  • کویل آب گرم: با قرار دادن کویل آب گرم در قسمت هواساز و عبور آب خروجی از دیگ یا آب گرم شده توسط انرژی خورشیدی از کویل می‌توان گرمایش لازم برای فضای داخلی را با وجود خاموش بودن مجموعه کندانسینگ تامین کرد. البته برای گرمایش محیط های با متراژ بالا این سیستم پاسخ گو نیست و باید در کنار آن از سیستم پکیج یا موتورخانه استفاده کرد.
  • سیکل معکوس تبرید: این سیکل در حقیقت همان سیکل تبرید است که جهت حرکت مایع مبرد معکوس شده است. در این سیکل مبرد داغ خروجی از کمپرسور به جای ورود به کندانسور ( مجموعه کندانسینگ) ، وارد کویل های هواساز می‌شود و هوای عبوری از کانال ها را گرم کرده و در اتاق ها توزیع می‌کند.
  • کویل برقی: کویل برقی نیازی به آب گرم ندارد. با استفاده از برق گرمایش محیط را فراهم می‌کند که در نتیجه هزینه‌بر است. اما اگر ساختمان یا واحد شما مجهز به لوله کشی گاز یا موتور خانه مرکزی و پکیج نیست، برای استفاده از گرمایش داکت اسپلیت باید از کویل برقی استفاده کنید.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت:

-گرما و سرما به طور یک نواخت از طریق کانال به فضا های مختلف ساختمان هدایت می شود.
-داکت اسپیلت به شما این امکان را میدهد تا به صورت مجزا برای هر واحد از سیستم گرمایشی و سرمایشی آن استفاده نمایند.
-مستقل بودن هر واحد برای هزینه های سرویس ،تعمیر و نگهداری داکت اسپیلت.
- داکت اسپلیت از نظر قیمت و کارایی مناسبی که دارد نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا مناسب تر است.
-هوایی را که می‌خواهد به محیط انتقال دهد فیلتر می‌کند و هوای تازه و مطبوعی به محیط می‌دهد.
-راندمان سرمایشی و گرمایشی آن در مقایسه با سایر سیستم‌های تهویه مطبوع بهتر است.
-این دستگاه علاوه بر تامین سرمایش کافی، گرمایش بسیار قوی دارد و می تواند بین 20 الی 30 درصد در مصرف برق در زمستان صرفه جویی کند.
-از آن جایی که در داکت اسپلیت از جداکننده روغن استفاده می شود، امکان لوله کشی بین یونیت های داخلی و خارجی با اختلاف ارتفاع 15 متر را فراهم می سازد که این امر موجب می شود در طولانی مدت کارایی دستگاه به خوبی حفظ شود.
-هزینه تعمیر و نگهداری پایین داکت اسپیلت نسبت به سایر وسایل سرمایشی.
-حذف رطوبت کولر های آبی
-مقرون به صرفه بودن استفاده از داکت اسپلیت با کویل آب‌گرم، به دلیل تامین آب‌گرم توسط موتورخانه یا پکیج.
-سبب صرفه جویی در مصرف آب در مقایسه با استفاده از کولرهای آبی می‌شود.
-این سیستم قابلیت استفاده از هوای برگشت را دارا می باشد که این امر راندمان دستگاه را بالا برده و باعث می شود سوخت کمتری مصرف شود.
-مصرف برق داکت اسپلیت در مقایسه با اسپلیت های دیواری کمتر است.

معایب استفاده داکت اسپیلت:

-بهتر است بدانید که در این دستگاه امکان کنترل زوم وجود ندارد، بدین معنا که با روشن کردن این دستگاه تمامی فضاها اعم از تمامی اتاق ها، سالن ها، راهروها و ... با یکدیگر هم دما می شوند.
-داکت اسپلیت در مقایسه با چیلر یا مینی چیلر مصرف برق آن تا حدودی بالاتر می باشد ولی نسبت به اسپلیت دیواری مصرف برق آن کمتر می باشد.
-داکت اسپلیت برای گردش هوای محیط تهویه شونده از فن استفاده می‌کند. از این رو در صورت وجود سکوت، صدای این فن شنیده می‌شود و ممکن است باعث ناراحتی افراد شود.
-یکی دیگر از معایب اسپلیت‌ها این است که سیستم گرمایشی ضعیفی دارند و باید از یک سیستم گرمایشی دیگر مانند پکیج و یا موتور خانه برای مکمل آن استفاده کنید.

تعمیر داکت اسپیلت:

تهران سرویس با دارا بودن بیش از 100 تکنیسین متخصص در زمینه تعمیر و سرویس و نصب داکت اسپیلت در سراسر تهران فعالیت مینماید. تمامی خدمات تهران سرویس با 6 ماه ضمانت انجام میپذیرد.

چرا تعمیرکار داکت اسپیلت خود را باید از تهران سرویس سفارش دهید:

۱ – دارای تکنسین های با سابقه کاری حداقل ۷ سال و مختص تعمیر داکت اسپیلت
۲ – تکنسین های دوره دیده و آشنا به زبان
۳ – سعی در تعمیر قطعات و اجتناب از تعویض آن
۴ – حداقل زمان برای حاضر شدن در منزل و شرکت شما منطبق بر وقت تعیین شده شما
۵ – تعمیر با نرخ مصوب اتحادیه و نهادهای نظارتی
۶ – ضمانت نامه و گارانتی قطعات از شش تا ۳۶ ماه
۷ – استفاده از قطعات درجه یک و قطعات فابریکی و اورجینال
۸ – سرویس دهی به طور شبانه روزی، حتی در تعطیلات رسمی و جمعه ها
9-دارای نماد اطمینان از وزارت صنعت معدن و تجارت
10-بالاترین رضایت مردمی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XZ1g
نظرتان را بنویسید