علت خنک نکردن داکت اسپلیت

علت خنک نکردن داکت اسپلیت
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
arezooahmadi7470

علت خنک نکردن داکت اسپلیت (Do not cool the duct split) ا گسترش استفاده از داکت اسپیلت به جای سیستم های تهویه هوا قدیمی در منازل شاهد ایجاد مشکلاتی از قبیل خنک نکردن داکت اسپلیت و نداشتن سرمایش کافی در فصل تابستان بوده ایم ،در این مقاله قصد داریم به دلایل خنک نکردن داکت اسپلیت بپردازیم.

سرویس داکت اسپلیت

 

بررسی علت خنک نکردن داکت اسپلیت :

در فصل گرم تابستان داکت اسپلیت یکی از وسایل پر کاربرد در بیشتر منازل می‌باشد.

در برخی موارد مشکلاتی برای داکت اسپلیت شما به وجود می‌آید که باعث بروز علت خنک نکردن داکت اسپلیت می‌باشند در ادامه شما را با آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

در ابتدا قبل از اینکه علت خنک نکردن داکت اسپلیت را درون دستگاه جویا شوید بهتر است ریموت کنترل داکت اسپلیت را چک کرده و مطمئن شوید که روی حالت کول است، در صورتی که مشاهده کردید باز هم باد گرم می‌زند سریعا آن را خاموش کنید و علت خنک نکردن داکت اسپلیت را در بین مراحل زیر جویا شوید.

یونیت داخلی یا کمپرسور:

همان طور که قبلا ذکر شد یونیت قسمت بیرونی یا همان کمپرسور نقش مهمی در سیستم تهویه هوا دارد و نقص در آن می تواند یکی از دلایل خنک نکردن داکت اسپلیت باشد. محل قرارگیری این قطعه داخل کندانسور یا همان هواساز است.

در صورتی که عدم ایجاد سرمایش توسط duct split به این بخش مربوط باشد، تعمیر و سرویس آن نیازمند شخصی با مهارت و تجربه کافی دارد که کاملا با اصول فنی آشنا باشد. زیرا این قطعه بسیار گران قیمت است و ممکن است تعمیر نامناسب آن هزینه بردا باشد.

یونیت خارجی یا کندانسور در داکت اسپلیت:

اگر مکان یونیت خارجی یا همان کندانسور مناسب نباشد هوای مطلوبی از داکت خارج نمی شود. یک نکته بسیار قابل اهمیت در عمر مفید داکت و در واقع جلوگیری از آسیب به duct split بکار بردن کاور بر روی کندانسور است.

تکنسین یا کارشناس نصب می بایست داکت را در مکانی نصب کند که در معرض مستقیم تابش آفتاب نباشد؛ زیرا گرم شدن یونیت خارجی قسمت های داخلی را نیز گرم خواهد کرد و موجب عملکرد نادرست قطعات و در نتیجه بروز باد گرم خواهد شد. توصیه می شود در فصل های سرد که بر روی یونیت کاور یا محافظ می گذارید بعد از گذشت فصل های سرد کاور را برداشته تا کندانسور خنک بماند.

اشکال در برد داکت اسپلیت:

نمی توان گفت که داکت دارای تنها یک یا دو جز مهم است زیرا در یک سیستم گرمایشی یا سرمایشی تمام اجزا در کنار هم موجب عملکرد درست سیستم می شوند. در داکت اسپلیت نیز، برد سهم بزرگی در کارایی کولر و ایجاد باد سرد دارد.

دستوراتی که داکت انجام می دهد از طریق همین برد است. همین نشان دهنده آن است که نقص در برد موجب دریافت نادرست سیستم می شود و داکت محیط را خنک نمی کند یا باد گرم خارج می شود. در این حالت نیز باید نقص مربوط به برد داکت اسپلیت برطرف شود تا آسیب جدی به دستگاه وارد نشود.

لوله های مسی متصل شده به داکت:

بخش های اصلی داکت که یونیت های می باشند، از طریق لوله های مقاوم مسی با یکدیگر در ارتباط هستند. یکی از دیگر عوامل خنک نکردن داکت همین لوله ها می باشند. در واقع اگر این اتصال خوب انجام نشود دستگاه خوب خنک نخواهد کرد.

آسیب های مختلف لوله ها یا انسداد آن موجب قطع اتصال خواهد شد که جلو تهویه هوا را خواهد گرفت و یا باد گرم را به بیرون منتقل می کند.

بررسی فیلتر:

یکی دیگر از دلایل آنکه چرا داکت اسپلیت خنک نمی کند، این است که فیلتر داکت تمیز نباشد و بعد از مدتی که آلاینده های مختلف هوا را جذب کرد، کثیف شده باشد.

فیلتر نیز بسیار کاربردی و مهم است. زیرا موجب جلوگیری آلودگی ناشی از هوا به داخل داکت و آسیب به آن خواهد شد. در نتیجه کثیف شدن آن می تواند عامل مهمی در تهویه نشدن هوای مطلوب و خروج باد گرم شود. تمیز کردن یا تعویض آن می تواند به ایجاد سرمایش عالی کمک کند.

 

بررسی گاز داکت اسپلیت:

اگر بعد از بررسی موارد بالا همچنان هوای گرم خارج شد و محیط خنک نشود، احتمال آن می رود که گاز دستگاه تمام شده باشد یا به حداقل رسیده باشد. زیرا وجود گاز در امر خنک سازی فضا بسیار حائز اهمیت است. شارژ شدن این گاز مجددا باید از طریق متخصص و تکنسین های فنی حرفه ای انجام شود تا به بهترین شکل ممکن مشکل برطرف شود.

چک کردن ترموستات:

ترموستات قسمت مهمی در داکت اسپلیت است و کارایی مناسب آن در نحوه عملکرد دستگاه قابل توجه است. ایجاد عیب در ترموستات نیز از دیگر عوامل خنک نکردن داکت است. وظیفه اصلی ترموستات تنظیم هوا است.

طوری که در فصل های سرد باد بسیار سرد و در فصول گرم باد گرم به محیط وارد شود. اگر به هر دلیل در فصل های مربوطه باد مناسب خارج نشود، این قسمت از داکت اسپلیت نیز به عنوان یکی از علل سرد نکردن فضا مورد بررسی قرار می گیرد.

فن و موتور داکت:

معیوب بودن موتور فن داکت از دیگر موارد خنک نکردن داکت است. اگر موتور فن یا فن داکت خراب باشد دیگر سرمای مورد نیاز محیط فراهم نخواهد شد. چرا که فن این سرمای تولید شده در پروسه خنک سازی را به بیرون انتقال می دهد.

اگر فن موتور داکت بسوزد فن کار نخواهد کرد و نمی چرخد و هیچگونه هوایی به محیط نخواهد داد. در نتیجه بعد از چک کردن قسمت های دیگر و سالم بودن آن ها، فن موتور کنترل شود.

سرویس داکت اسپلیت:

بعد از اینکه تمام عوامل خنک نکردن دستگاه کنترل شد و سلامت قطعات قابل قبول بود، متخصص به سرویس کامل داکت می پردازد. زیرا سرویس کردن سیستم های برودتی می تواند موجب کارکرد بالا و بازدهی فوق العاده آن شود.

زدودن گرد و غبار از هر گونه وسیله برقی یا گازی می تواند به عمر مفید دستگاه کمک کند. پس بهتر است هر چند وقت یک بار سرویس داکت اسپلیت یعنی در واقع سرویس تمام قسمت های مهم مانند پنل های داخلی و خارجی، موتور، فیلتر و … توسط کارشناس فنی انجام گیرد.

نامناسب بودن جای کندانسور و یا قرار گرفتن کاور بر روی آن

در مواقعی که کندانسور در مکان نامناسب قرار می گیرد و در معرض نور مستقیم خورشید می باشد، ممکن است به خاطر گرم شدن قطعات درونی آن توانایی خنک کردن هوا را نداشته باشد. همچنین در صورتی که از یاد رفته باشید کاور روی آن را بردارید ممکن است کاور باعث گرم بودن هوای داکت اسپلیت شده باشد.

به طور کلی مشخص است که اگر داکت اسپلیت خنک نمی کند، یعنی اختلالی در کارکرد آن یا قطعاتش به وجوئد آمده که لازمک است با کمک گرفتن از یک تعمیرکار داکت اسپلیت به تعمیر داکت اسپلیت بپردازید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nMo5
نظرتان را بنویسید