سبک های ارتباطی بین زوجین

سبک های ارتباطی بین زوجین
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
برخی از زوجین مطرح می کنند که بحث های میان آن ها هیچوقت حل نمی شود زیرا به نظر می رسد صحبت کردن در مورد مشکل برای یکی از همسران آسان و برای فرد دیگر دشوار است . جمله ای که از این زوج ها زیاد می شنویم این است : ما فقط نمی توانیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم !

چهار نوع سبک ارتباطی بین زوجین وجود دارد که عبارتند از منفعل ، پرخاشگر ، منفعل - پرخاشگر و جرئت مندانه که بهترین نوع آن جرئت مندانه می باشد . آگاهی از سبک ارتباطی از این رو اهمیت دارد که باعث می شود شما به سبک تعامل خود پی ببرید و نقاط ضعف یا قوت خود را شناسایی کرده و بتوانید راه درست برقراری ارتباط را برگزینید تا در ارتباط با همسرتان به مشکل بر نخورید .

به عبارتی آگاهی از هر يک از سبک ها كه در زير آمده ، به شما كمک می كند تا سبک ارتباطی معمول خود را با همسرتان مشخص كرده و بتوانيد كارهايی را انجام دهيد تا به تعاملی جرئت مندانه با يكديگر برسيد. در این مقاله به بیان انواع سبک ارتباطی بین زوجین و تاثیر آنها در روابط همسران می پردازیم . 

سبک ارتباطی منفعلانه
این سبک ارتباطی را می توان با خصوصیاتی مثل تماس چشمی ضعیف ، برخورد باملاحظه با دیگران ، نادیده گرفتن خود ، خندیدن در هنگام ابراز خشم ، تمایل به نرم صحبت کردن یا عذرخواهی و عقب نشینی از موضع خود در گفتگوها شناخت .

در يک گفتگوی منفعلانه ، فرد نسبت به بيان افكار ، احساسات و تمايلاتش و رو راست و صادق بودن بی ميل است و در واقع اين افكار و احساسات را نزد خودش نگه می دارد . اين روش ممكن است به دلیل اعتماد به نفس پايين باشد و به منظور اجتناب از جريحه دار كردن احساسات زن یا شوهر و يا جلوگيری از سرزنش به كار گرفته شود .

با وجود اين كه ممكن است اين روش با قصد و نيت خوبي به كار رود ( من قصد ندارم ديگران را اذيت كنم يا می ترسم كه اشتباه بگويم ) ولي عمدتاً باعث احساس رنجش خاطر ، سردرگمی و بدگمانی در فرد مقابل می شود.  گفتگوی منفعلانه ، سدی در راه ايجاد صميميت در روابط است .









سبک ارتباطی پرخاشگرانه
این سبک ارتباطی در تعامل زن و شوهر را می توان با خصوصیاتی چون پریدن در حرف دیگران ، تحمل کم ناکامی ، پاسخ تهاجمی در هنگام تهدید ، تلاش در ترک مکالمه ، از کوره در رفتن ، صحبت کردن با صدای بلند یا فریاد زدن ، گرفتن انگشت اشاره به سمت طرف مقابل و سرزنش کردن شناخت .

در میان انواع سبک های تعامل زن و شوهر ، فرد دارای چنين سبكی هميشه طرف مقابل را سرزنش و متهم می كند و اغلب از جملاتی از قبيل  " تو هميشه "  یا " تو هرگز " استفاده می كند.  اغلب اين روش هنگامی به كار می رود كه يكی از طرفين احساس تهديد می كند و يا افكار و احساسات منفی دارد . سبک ارتباطی پرخاشگرانه بيشتر بر ويژگی های منفی شخص تا بر موقعيت متمركز است .

اين شيوه در چگونگی تعامل بین زن و شوهر ، معمولاً منجر به جریحه دار شدن احساسات زوجين می شود و صميميت بين آنها را از بین می برد . دو روش گفتگوی منفعل و مهاجم ، برای ادامه ازدواج مضرند . با تلاش جهت كسب رفتار جرئت مندانه ، زوجين می توانند گفتگوی خود را موثرتر کرده و لذا ازدواج خود را بهبود بخشند .




سبک ارتباطی منفعل - پرخاشگر
این سبک ارتباطی دارای چنین خصوصیاتی است : شرمنده کردن ، سرزنش کردن ، انتقاد ، نگرش خصمانه ، گرفتن موضع برتری ، طعنه زدن ، بی ارزش کردن تجربه شخص دیگر و رنجش . افراد دارای اين سبک به صورت نامشخص پرخاشگری می كنند ، يعنی به صورت غيرمستقيم خشم خود را نسبت به ديگری بيان مي كنند و انتظار دارند دیگری بداند كه برای چه اين كار را می كنند . 

كله شقی ، اشكال تراشی ، مسامحه كاری و پشت گوش اندازی ، ويژگی های اين دسته از افراد است .  به عنوان مثال ، همسری از استراحت بعد از ظهر شوهرش در حالی كه خودش بعد از كارِ بيرون ، بايد كارهای خانه را انجام دهد ، ناراحت است . او به جای بيان صريح اين احساس ، با سر و صدا كردن و كوبيدن ظروف به يكديگر مانع استراحت همسرش می شود .





سبک ارتباطی جرئت مندانه
همیشه در بین زوجین با این سوال روبرو هستیم که چگونه با همسرم حرف بزنم و پاسخ در سبک ارتباطی جرئت مندانه است . فرد دارای اين سبک بدون احساس ترس يا رفتار پرخاشگرانه ، احساسات ، خواسته ها و افكار خود را بيان می كنند . هنگامی كه در شيوه گفتگوی خود جرئتمند باشيم ، هم از حق و خواسته خود نگذشته ايم و هم احترام طرف مقابل را به جا آورده ايم .
سبک ارتباطی جرئت مندانه ، اين امكان را فراهم می سازد كه افراد خود را به روش سالم ، غيرتواضعی و بدون سماجت ، نشان دهند و اين به معنای عنوان كردن شفاف و مستقيم خواسته و مثبت و مؤدب بودن در گفتگو است . در مثال مورد قبل زن می تواند با صراحت به شوهرش بگويد : " از اين كه كارای خونه رو به تنهايی انجام میدم احساس خستگی می كنم ، دوست دارم تو هم توی اينكار با من مشاركت كنی " .  وقتی يكی از زوجين به طور صريح صحبت می كند ، مخاطب خود را نيز به دادن پاسخ مثبت و صريح تشويق می کند .

 



در خصوص چگونگی تعامل بین زن و شوهر ، استفاده از سبک ارتباطی جرئت مندانه ، به هر دو همسر اجازه می دهد برنده باشند ، صميميت خود را افزايش دهند و رشد و سرزندگی در روابطشان ايجاد كنند . اما مهم است كه هر دو طرف اين شيوه را اجرا كنند . اگر یک همسر جرئتمند و ديگری منفعل باشد ، ارتباط برای هر دو با ناكامی و حداقل صميميت خواهد بود . اگر يكی جرئتمند و ديگری پرخاشگر باشد ، ممكن است ارتباط بسيار متخاصم با حداقل صميميت باشد .



نتیجه گیری

سبک ارتباطی جرئت مندانه به ما امکان می دهد  در چگونگی تعامل خود ،مسئولیت پذیر باشیم ، نیازها و خواسته های خود را بیان کنیم ، صحبت های طرف مقابل را گوش کنیم و در حالت ایده آل در رابطه زناشویی به مرحله سازش ، تفاهم و دلسوزی برسیم . اگر این سبک ارتباطی برای شما ناآشنا باشد احتمالاً به این دلیل است که الگویی برای آن نداشته اید .

بنابراین ، اگر سبک ارتباطی شما جرئت مندانه نیست ، برای اینکه بتوانید تعامل سازنده تری با همسر و زندگی زناشویی بهتری داشته باشید لازم است یاد بگیرید که چگونه گفتگوی موثری با همسرتان داشته باشید که در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با راهکارهای آن آشنا شوید .

 







سوالات متداول

1- سبک های ارتباطی بین زوجین چند دسته اند ؟
این سبک ها به چهار دسته منفعل ، پرخاشگر ، منفعل - پرخاشگر و جرئت مندانه تقسیم می شوند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- سبک ارتباطی منفعل به چه معناست ؟
در این سبک ارتباطی افراد احساسات و افکار خود را نزد خود نگه می دارند و مانع صمیمیت در رابطه می شوند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- سبک ارتباطی جرئت مندانه به چه معناست ؟
در این سبک ارتباطی ، افراد بدون ترس یا رفتار پرخاشگرانه ، احساسات و افکار خود را مطرح کرده و باعث صمیمیت در رابطه می شوند . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : سبک های ارتباطی بین زوجین
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0zo5
نظرتان را بنویسید