چیلر چیست و کاربردهای آن؟

چیلر چیست و کاربردهای آن؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
asatahvieh

چیلر چیست؟

چیلر یک سیستم تبرید است که وظیفه تامین آب سرد مورد نیاز فن کویل ها و همچنین کولر گازی را بر عهده دارد.

 آب بسیار سرد با دمای استاندارد 7 درجه سانتیگراد در دایره پایینی حرکت می کند و پس از تبادل حرارت و خنک شدن هوا (در اینجا هوای تازه در محفظه تهویه مطبوع) با دمای استاندارد 12 درجه سانتیگراد حرکت می کند. سیم پیچ دستگاه . در نهایت این آب گرم شده داخل چیلر توسط آب در گردش در چرخه فوق خنک شده و دوباره به آب بسیار سرد تبدیل می شود.

آب در چرخه بالایی نیز گرمای جذب شده در کولر داخل کندانسور را از دست می دهد (اینجا یک برج خنک کننده است) و دوباره به کولر پمپ می شود.

البته مایع سیکل فوق بسته به نوع خنک کننده می تواند مبرد نیز باشد و معمولا مبرد است اما در این مورد نیز همین اصول صدق می کند.

انواع چیلرها عبارتند از:

الف) کولرهای تراکمی
ساده ترین نوع کولرها هستند. در این کولرها، چرخه خنک کننده آب ماژول های ترمینال یک چرخه تراکمی است که در آن مبرد در گردش است. چیلر همچنین اواپراتور این سیکل تبرید است که یک محفظه و مبدل حرارتی لوله ای است که در آن گرمای مورد نیاز برای تبخیر مبرد از آب گرم شده در ترمینال واحدها گرفته می شود.

کندانسور سیکل خنک کننده چیلرهای تراکمی هم آب و هم هوا می باشد در مورد کندانسورهای آبی آب مورد نیاز مبدل خنک کننده توسط برج خنک کننده تامین می شود.

ب) کولرهای جذبی
کولرهای کمپرسور از کمپرسورها برای افزایش فشار مبرد استفاده می کنند که به خصوص در ظرفیت بالا، برق زیادی مصرف می کند. نوع دیگری از چیلر به نام چیلرهای جذبی را می توان در ظرفیت بالا مورد استفاده قرار داد. گرما را بگیرید و همانطور که در شکل زیر می بینید فشار گاز را افزایش دهید.

در این سیکل گاز خروجی از اواپراتور سیکل تبرید وارد جاذب شده و با توجه به ساختار این دستگاه در داخل آن حل می شود و پس از آن فشار این محلول از پمپ افزایش یافته و از جاذب به سمت ژنراتور جریان می یابد.

در ژنراتور گاز و محلول مایع گرم می شوند و چون طبق قانون هنری حلالیت گازها در مایعات با افزایش دما کاهش می یابد، طی این عمل بخشی از گاز مایع که فشار آن افزایش یافته است از مایع خارج شده و حرکت می کند. به کندانسور

محلول رقیق شده از طریق مسیر تعیین می شود و در حالی که محلول از پیش غلیظ شده گرم می شود که به ژنراتور پمپ می شود و دما کاهش می یابد، برای چرخه مجدد به جاذب بازگردانده می شود.

ج) کولرهای گریز از مرکز
این کولرها درست مانند کولرهای تراکمی و با یک سیکل کار می کنند. تنها تفاوت آنها با نوع تراکمی این است که در این نوع به جای کمپرسورهای رفت و برگشتی، اسکرول و اسکرو از کمپرسور گریز از مرکز استفاده می شود که عملکردی مشابه پمپ گریز از مرکز دارد.

این نوع کولرها با توجه به ساختاری که دارند، نسبت به کولرهای تراکمی، قادر به عبور جریان مبرد بیشتری هستند و ظرفیت تبرید بالاتری را ارائه می دهند.

از جمله مزایای کولرهای گریز از مرکز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت اطمینان بالایی دارند.
آنها بسیار کوچکتر از کولرهای جذبی هستند.
هزینه تعمیر آنها نسبتا کمتر است.
عمر طولانی دارند.
استفاده و استفاده از آنها بسیار ساده تر از سیستم های جذبی است.
در حین کار آلودگی صوتی کمی ایجاد می کند.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با چیلر آشنا کنیم و شما بتوانید با دانستن مزایا و معایب و انواع سیستم های چیلر بتوانید تصمیم بگیرید که آیا چیلر برای شما مناسب است یا نه؟

امیدواریم نکات فوق مفید بوده باشد.

برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/XyNl
نظرتان را بنویسید