کارت عضویت نظام مهندسی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
کارت عضویت نظام مهندسی بعد از قبولی شما در هر یک از رشته های هفت گانه نظام مهندسی، قابل دریافت است. عضویت در نظام مهندسی دارای مزایایی است که برای بسیاری از مهندسان قابل توجه می شود. دریافت کارت عضویت نظام مهندسی به دو صورت اینترنتی یا حضوری انجام می شود و دریافت آن نیاز به یک سری مدارک دارد.




در کشور ایران که فارغ التحصیلان رشته های مختلف مهندسی بسیار زیاد می باشد، تنها راه برای انجام فعالیت های قانونی برای مهندسان، عضویت آن ها در نظام مهندسی است. آزمون نظام مهندسی در رشته های مختلف برگزار می شود که همه فارغ التحصیلان این رشته ها، به شرطی که  3 سال از تاریخ اخذ مدرک کارشناسی و 2 سال از مدرک کارشناسی ارشد و 1 سال از مدرک دکتری آن ها گذشته باشد، می توانند در این آزمون شرکت کنند. کارت عضویت نظام مهندسی در صورتی به مهندسان داده می شود که در اولین مرحله، یعنی آزمون نظام مهندسی حداقل نمره را کسب نمایند.

اما مزایای کارت عضویت نظام مهندسی چیست؟ چرا بهتر است که مهندسان نسبت به عضویت در نظام مهندسی اقدام کنند؟ برای پاسخگویی به این سوالات و سایر ابهامات درباره کارت عضویت نظام مهندسی قصد داریم در ادامه توضیحاتی را ارائه دهیم.



کارت عضویت نظام مهندسی چیست؟
عضویت در سازمان نظام مهندسی برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی شهرسازی، مهندسی نقشه برداری و مهندسی ترافیک می باشد. فارغ التحصیلان این هفت رشته یا رشته های مرتبط با آن ها می توانند پس از شرکت در آزمون نظام مهندسی، کارت عضویت نظام مهندسی را دریافت کنند؛ اما مزایای کارت عضویت نظام مهندسی چیست و چه کاربردی دارد؟

عضویت در نظام مهندسی، مزیت های مخصوص به خودش را دارد که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد، ولی به طور کلی شما با دریافت کارت عضویت نظام مهندسی می توانید به طور رسمی و قانونی فعالیت های مهندسی خود را انجام دهید.



شما با دریافت عضویت کارت نظام مهندسی می توانید در انتخابات هیات مدیره و تمام انتخابات مربوط به سازمان مسکن و ساختمان شرکت کنید.



امکان دریافت پروانه اشتغال در صورت داشتن کارت عضویت نظام مهندسی فراهم می شود.



امکان استفاده از هر گونه تسهیلات قانونی برای افرادی که دارای پروانه اشتغال هستند، وجود دارد.



شما می توانید با تمام مهندسان خبره و دارای پروانه اشتغال برای کارهای نظارتی یا طراحی به همکاری بپردازید.



شما می توانید با عضویت در نظام مهندسی، از تمام پایگاه های علمی، فنی و آموزشی برای بالا بردن سطح دانش خود استفاده کنید.



یکی از مزایای کارت عضویت نظام مهندسی، عضویت در صندوق رفاه مهندسان است که می توانید با عضویت در این صندوق وام های مختلفی دریافت کنید.



با عضویت در نظام مهندسی، می توانید سرپرست یک کارگاهی شوید که دارای مجری می باشد.



در نهایت استفاده از تسهیلات مختلفی که سازمان نظام مهندسی استان شما به تمام اعضاء ارائه می دهد. این امکانات و تسهیلات برای هر استانی متفاوت خواهد بود و بستگی به سازمان نظام مهندسی استان شما دارد.

بیشتر بخوانید: شرایط شرکت در آزمون نظام مهندسی





نحوه دریافت کارت عضویت نظام مهندسی
اولین قدم برای دریافت کارت عضویت نظام مهندسی، ثبت نام در آزمون نظام مهندسی 99 در هر یک از رشته های هفت گانه یا رشته های مرتبط با آن ها می باشد. آزمون های نظام مهندسی هر سال و معمولا در هر سال دو بار این آزمون برگزار می شود. بیشتر رشته های آزمون های نظام مهندسی دارای امتحان تستی یا چهار گزینه ای می باشند؛ اما مزیت این آزمون کتاب باز بودن آن است.



همانطور که گفته شد آزمون نظام مهندسی در رشته های هفت گانه زیر برگزار می شود.:



آزمون‌ نظام مهندسی رشته عمران

آزمون نظام مهندسی رشته معماری

آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات برقی

آزمون نظام مهندسی رشته تاسیسات مکانیکی

آزمون نظام مهندسی نقشه ‌برداری

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

آزمون نظام مهندسی ترافیک



طبق قانون آزمون نظام مهندسی، تنها افرادی در آزمون قبول می شوند که حداقل به نیمی از تست های آزمون پاسخ درست بدهند. بنابراین، برای شرکت در این آزمون باید آمادگی لازم را داشته باشید. پس اگر قصد دریافت کارت عضویت نظام مهندسی را دارید و می خواهید از مزایای کارت عضویت نظام مهندسی استفاده کنید، حتما نسبت به مطالعه دقیق منابع آزمون اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: منابع آزمون نظام مهندسی









نحوه عضویت در نظام مهندسی استان
دو شرط مهم برای عضویت در نظام مهندسی داشتن حداقل مدرک کارشناسی و قبولی در آزمون نظام مهندسی است. البته لازم به ذکر است که که باید حداقل 3 سال از صدور مدرک کارشناسی شما گذشته باشد و بعد از آن اقدام به ثبت نام در آزمون نظام مهندسی کنید.

حدود سه ماه بعد از اعلام نتایج آزمون نظام مهندسی و  قبولی شما در آن، باید به سازمان نظام وظیفه استان خود مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز را به آن ها تحویل دهید. این مدارک را باید از سایت همان سازمان استان خود دریافت کنید. روند عضویت در نظام مهندسی معمولا به دو صورت اینترنتی و حضوری می باشد.



ثبت نام اینترنتی: در ثبت نام اینترنتی نظام مهندسی لازم است که شما به سایت مربوط به استان خود مراجعه کنید و اطلاعات لازم را در سایت بارگذاری نمایید. بعد از ثبت درخواست شما سیستم به شما زمانی برای ارائه مدارک می دهد که لازم است حتما در این زمان به صورت حضوری به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه کنید و مدارک لازم را به کارشناس مربوطه تحویل دهید.



ثبت نام حضوری: این روش، دیگر نیاز به ثبت نام اینترنتی ندارد و شما باید از سایت مربوط به سازمان نظام مهندسی استان خود تمام فرم ها را دریافت کنید و نسبت به تکمیل آن ها اقدام نمایید. پس از تکمیل فرم ها با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به صورت حضوری به سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه کنید. بعد از ارائه مدارک، احتمالا برای شما زمان بعدی مقرر خواهد شد که پاسخ نهایی عضویت شما در آن زمان داده می شود.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی







زمان صدور و نحوه استفاده از کارت عضویت نظام مهندسی
زمان صدور کارت عضویت نظام مهندسی بستگی به سازمان نظام مهندسی استان شما دارد. اگر تمام مدارک ارائه شده شما برای صدور کارت عضویت نظام مهندسی تکمیل باشد، در زمان کوتاه تری کارت عضویت نظام مهندسی را دریافت می کنید؛ اما اگر مدارک شما دارای اشکال باشد ممکن است مشکلات زمانی زیادی برای صدور کارت عضویت نظام مهندسی پیش بیاید. بنابراین، سعی کنید در زمان ارائه مدارک دقت کنید که هیچ گونه مشکلی برای شما پیش نیاید.

البته لازم به ذکر است که اگر از روش اینترنتی عضویت در نظام مهندسی استان خود استفاده کنید، احتمالا زمان دریافت کارت عضویت نظام مهندسی شما زودتر از افرادی است که به صورت حضوری اقدام به دریافت کارت عضویت نظام مهندسی می کنند. معمولا زمان صدور کارت عضویت نظام مهندسی بعد از ثبت درخواست اینترنتی به تلفن همراه شما پیامک می شود و بعد از آن می توانید با در دست داشتن یک سری مدارک عضویت در نظام مهندسی خود را دائمی کنید.

برای پیگیری زمان صدور کارت عضویت نظام مهندسی خود می توانید به سایت نظام مهندسی استان خود مراجعه کنید و با کد رهگیری، پیگیری لازم را انجام دهید.

شما می توانید بعد از دریافت کارت عضویت نظام مهندسی، از تمام مزایای آن استفاده کنید. مهندسان برای انجام هر فعالیت یا پروژه های قانونی نیاز به این کارت که نشان دهنده عضویت در نظام مهندسی است، دارند. برای دریافت پروژه های مربوط به استان خود می توانید به سایت مربوط به سازمان نظام مهندسی استان خودتان مراجعه کنید و شرایط پذیرش پروژه های مربوطه را بررسی کنید. همچنین، می توانید با مراجعه حضوری به سازمان نظام مهندسی استان خود درباره نحوه دریافت پروژه های مربوط به استان خودتان اطلاعات کسب کنید.

دریافت پروژه های نظام مهندسی در هر استان برای تمام رشته های هفت گانه مکانیک، برق، عمران، معماری، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری امکان پذیر است. برای دریافت این پروژه ها کافیست که به مراکز نظام مهندسی استانی مراجعه نمایید و پروژه های مورد نظر خود را دریافت کنید. برای انجام این پروژه ها زمان خاصی به شما داده می شود که باید در این زمان تعیین شده، پروژه نظام مهندسی را انجام و تحویل دهید.

اگر پس از مطالعه مقاله دریافت کارت عضویت آزمون نظام مهندسی ، سوالی در این خصوص دارید ، جواب آن را از طریق مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید . همچنین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پل ارتباطی مشاوران تحصیلی هیوا با شماست .

در ادامه بخوانید: نمونه سوالات آزمون نظام مهندسی



سوالات متداول


1- نحوه دریافت کارت عضویت نظام مهندسی چگونه است ؟
برای دریافت کارت عضویت نظام مهندسی در ابتدا باید در آزمون آن شرکت کنید که در متن مقاله اطلاعات تکمیلی آن توضیح داده شده است.




2- مزایای داشتن کارت عضویت نظام مهندسی چیست ؟
با داشتن کارت عضویت نظام مهندسی می توانید در پروژه های مختلف استانی مشارکت داشته باشید. سایر مزایا در متن مقاله نوشته شده است.




3- زمان صدور کارت نظام مهندسی چه زمانی است ؟
با توجه به توضیحات متن مقاله، زمان صدور کارت عضویت سازمان نظام مهندسی بستگی به هر استان دارد.

منبع : کارت عضویت نظام مهندسی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/R3vw
نظرتان را بنویسید