نحوه نصب لوستر سنگین

نحوه نصب لوستر سنگین
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
matinkhanaki

به طور کلی لوسترها در نوع دیواری و سقفی تولید می شوند که از نوع دیواری آن که کوچک تر است، بیشتر برای نورپردازی نقطه ای استفاده می شود، اما عمدتاً چراغ و لوستر سقفی در نورپردازی عمومی کاربرد دارد. لوسترها تنوع طرح و رنگ و تعداد شعله زیادی دارند که همین موضوع باعث شده تا در بیشتر ساختمان ها حداقل یک لوستر در پذیرایی نصب شود. طریقه نصب لوستر سنگین به سقف به جنس سقف و اندازه لوستر بستگی دارد.

در هر حال نصب لوستر سقفی کار چندان سختی نیست و شما می توانید با مطالعه و انجام گام به گام مراحل و توضیحاتی که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم، به سادگی نصب لوستر خود را انجام دهید.

 

 

لوازم مورد نیاز برای نصب لوستر

 

برای این که هر کاری از جمله نصب لوستر با سرعت بیشتری انجام شود، لازم است که از قبل وسایلی که در حین کار به آن ها نیاز پیدا می کنید را آماده نمایید.

این عمل موجب می شود که کار شما بار سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

ابزارهایی مثل قلاب و زنجیر لوستر جز لوازمی هستند که هنگام خرید لوستر در اختیار تان قرار می گیرند .

اما شما به وسایل زیر نیز نیاز دارید:

* دریل جهت سوراخ نمودن سقف

* فاز متر برای بررسی وجود یا عدم وجود جریان برق در سیم ها

* انبر دست و سیم چین برای سیم کشی لوستر

* پیچ و رول پلاک به منظور نصب لوستر در سقف

جهت مشاهده انواع لوستر و خرید آن کافیست لینک خرید لوستر از دیجی کالا را لمس کنید.

 

 

عوامل موثر در انتخاب نحوه نصب لوستر سنگین

 

قبل از این که بخواهید نصب لوستر را شروع کنید، لازم است مشخص کنید که کدام طریقه نصب لوستر برای شما مناسب تر است.

در صورتی که سقف منزل شما ساده باشد، هیچ نوع محدودیتی برای وزن لوستر ندارید و به سادگی می توانید کار نصب لوستر سنگین را انجام دهید.

اما برای نصب لوستر سقفی سنگین وزن در سقف تیرچه بلوک، کاذب یا یونولیتی باید مسیری به سقف اصلی پیدا کنید تا بتوانید مقاومت مورد نیاز را ایجاد نمایید، چرا که در غیر این صورت امکان سقوط لوستر وجود دارد.

انتخاب ابزار مناسب هم بر اساس وزن این چراغ آویز ها و همچنین نوع سقف صورت می گیرد. مثلاً در نصب لوستر سنگین در سقف گچی، اگر وزن آن ها از ۱۰ کیلو بیشتر نباشد، می توان از رول بولت پروانه ای برای نصب استفاده کرد.

علاوه بر این محل مناسب نصب لوستر باید با دکوراسیون خانه شما هماهنگی داشته باشد.

برای مثال در صورت وجود میز ناهارخوری در اتاق پذیرایی بهتر است لوستر در بالای میز قرار بگیرد.

برای انتخاب اندازه لوستر هم باید ابعاد میز را در نظر بگیرید به نحوی که انتهای لوستر با میز حداقل ۷۵ تا ۸۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. چنانچه برای نورپردازی میز به چند چراغ آویز احتیاج دارید باید آن ها را در فواصل مشخصی در طول میز نصب کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید نسبت ارتفاع قرارگیری لوستر به سقف است.

در واقع این ابعاد و بلندی سقف است که تعیین می کند لوستر با چه اندازه ای از سقف آویزان شود.

در صورتی که میزان فاصله لوستر با سقف کم باشد، نور به خوبی پخش نشده و یا اگر لوستر بیش از حد به زمین نزدیک باشد، سایه ایجاد کرده و چشم ها را آزار می دهد و باعث

سردرد می شود.

شما می توانید برای آشنایی با نورپردازی تزئینات داخلی ساختمان از طریق لینک آن اقدام نمایید و این مطلب را کاربردی را هم مطالعه نمایید.

 

 

آموزش مرحله به مرحله طریقه نصب لوستر سنگین سقفی

 

بعد از این که نوع سقف خود را مشخص کردید باید مراحل نصب را یک به یک انجام دهید، اما فراموش نکنید شیوه نصب لوستر سنگین آشپزخانه با طریقه نصب لوستر سقفی در دیگر بخش های خانه تفاوتی ندارد و شما برای نصبی ایمن باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

 

مرحله اول

 

پیش از آغاز عملیات نصب لوستر سقفی باید فیوز برق را قطع نمایید.

چنانچه در آپارتمان خود برای هر اتاق، جعبه فیوزی جداگانه دارید، می توانید فقط برق همان قسمت را قطع نمایید .

اما در غیر این صورت حتماً فیوز اصلی برق واحد را به طور کامل قطع نمایید.

فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید بدون قطع فیوز، لوستر را نصب کنید، چرا که اگر برق قطع نباشد، خطراتی از جمله برق گرفتگی در انتظار شما خواهد بود.

بعد از قطع فیوز باید به کمک فاز متر از قطع بودن مدار سیم کشی اطمینان حاصل کنید که برای این کار لازم است از چهارپایه ای استفاده کنید که بلندی آن به اندازه ای باشد که بتوانید به راحتی و بدون کشش به سقف دست بزنید و مدار را امتحان کنید.

 

مرحله دوم

 

اگر مکانی که قرار است نصب لوستر سنگین در آن قرار بگیرد، خالی است و چراغ آویزی از قبل در آن جا کار گذاشته نشده، می توانید به مرحله بعد بروید.

اما اگر قبلاً در آن محل یک لوستر نصب شده و شما بخواهید آن را تعویض کنید، باید بعد از اطمینان از عدم وجود جریان برق توسط فاز متر، سیم های برق را از این وسیله روشنایی جدا کنید و با رعایت جوانب احتیاط، آن را از قلاب آزاد کرده و پایین بیاورید.

پیشنهاد می کنیم که در این مرحله از یکی از اعضای خانواده تان برای گرفتن لوستر کمک بگیرید، زیرا گاهی وزن لوستر سقفی مدرن زیاد بوده و حفظ تعادل در بالای چهارپایه در این حالت کار سختی است.

به خاطر داشته باشید که بیشتر لوسترها دارای قطعات جدا شونده ای هستند که به سادگی

می شکنند.

بنابراین برای پیشگیری از بروز این اتفاق، حتماً حباب ها و قطعات جدا شدنی را بردارید.

لوستر لوله ای کاردی مدرن سایز 40

مرحله سوم

 

در این مرحله قبل از نصب لوستر سنگین و فروش لوستر سقفی ال ای دی جدید باید طول زنجیر آن را اندازه بگیرید.

معمولاً همه لوسترهایی که تازه خریداری می شوند، زنجیرهای بلندی دارند که برای اتصال به سقف در نظر گرفته شده اند.

در صورتی که طول زنجیر از ارتفاعی که در نظر دارید، بلندتر است باید تعدادی از حلقه های زنجیر لوستر سقفی را به کمک انبر دست تاب داده و در بیاورید.

به خاطر داشته باشید که پس از کم کردن حلقه ها باید بار دیگر سیم برقی که از بین زنجیرها رد شده بود را از میان زنجیرها عبور دهید.

البته همیشه این زنجیرها توسط تولید کنندگان، بلندتر در نظر گرفته می شود تا بتوان آن ها را در سقف های بلند نیز نصب کرد و به همین دلیل اگر سقف ساختمان شما به حد کافی بلند باشد، دیگر نیازی به کوتاهی زنجیر ندارید.

 

مرحله چهارم

 

حال نوبت به نصب قلاب لوستر یا همان رول بولت به سقف می رسد.

در صورتی که سقف از نوع ساده است باید با استفاده از دریل، سوراخی در آن ایجاد کرده و رول پلاک کنید.

لازم به ذکر است که از همین رول پلاک و پیچ قلاب دار برای نگهداری لوستر استفاده می شود.

اما اگر سقف ساده نباشد باید با دریل و مته مناسب، سقف را تا جایی که به سقف اصلی یا بتن سقف برسید، سوراخ کنید و بعد طبق توضیحات بالا پیش بروید.

برای نصب لوستر سنگین سقفی در سقف کاذب هم لازم است حتماً از قلاب های مخصوصی که دارای چنگک هستند و کاملاً در سقف محکم می شوند، استفاده کنید.

در ضمن مراقب باشید که در زمان دریل کاری برای نصب قلاب به مسیر سیم کشی برق آسیب نزنید و آن را سوراخ نکنید.

 

مرحله پنجم

 

در این مرحله باید نصب برق لوستر را انجام دهید که اتصال سیم ها و نحوه سیم کشی آن به دقت بیشتری احتیاج دارد، چون اگر سیم ها به درستی وصل نشوند، هنگامی که شما کلید روشن کردن لامپ را می زنید، برق فیوز قطع می شود.

برای اتصال سیم های برق سقف به سیم های لوستر باید از ترمینال برق کمک بگیرید و سیم های نول را به هم و سیم های فاز را نیز به همدیگر وصل کنید و در پایان لامپ های مناسب لوستر را نصب کرده و برق را روشن نمایید.

این را هم در نظر داشته باشید که اگر لوستری با تعداد شاخه های زیاد دارید، می توانید از کلید دو پل کمک بگیرید .

اما اگر این طور نیست باید همان کلید تک پل را به کار ببرید تا همه چراغ های لوستر با همدیگر روشن شوند.

با توجه به این که نصب لوستر سنگین دو پل با تک پل متفاوت است، شیوه نصب هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

 

⦁ نصب لوستر دو پل

همان طور که گفتیم اگر لوستر شما، شاخه ها و لامپ های زیادی دارد، استفاده از کلید دو پل کاربردی تر است، زیرا شما می توانید با زدن یکی از کلید ها، نیمی از چراغ ها و یا حتی همه آن ها را روشن نمایید.

شما به منظور نصب لوستر دو پل به یک ترمینال سه تایی نیاز دارید.

سه سیم برق در سقف وجود دارد یکی از آن ها سیم نول و دوتای دیگر سیم فاز هستند که سیم های فاز بر خلاف سیم نول، دارای برق بوده و به رنگ قرمز مشخص شده اند.

ف۳ شما برای انجام سیم کشی باید هر سیم فاز لوستر را به سیم فاز سقف متصل کرده و تک سیمی که باقی می ماند را هم به سیم نول سقف وصل کنید.

 

نصب لوستر یک پل

 

از کلید یک پل برای لوسترهایی با تعداد شعله کمتر استفاده می شود که این کلیدهای می توانند همزمان همه چراغ های لوستر را روشن نمایند. نحوه نصب لوستر سنگین سقفی تک پل، کمی ساده تر بوده و یک ترمینال دوتایی نیاز دارد.

در این حالت فقط دو سیم در سقف وجود دارد که یکی از آن ها سیم فاز و دیگری سیم نول است که سیم نول فاقد برق بوده و عمدتاً با رنگ آبی مشخص می شود.

برای نصب آن کافیست فاز لوستر را به فاز سقف و نول لوستر را به نول سقف متصل کنید تا عملیات اتصال سیم ها به اتمام برسد.

توجه کنید که اگر لوستر شما، ۳ سیم داشت و فقط ۲ سیم در سقف موجود بود، لازم است که سیم جفتی لوستر را پس از لخت کردن به همدیگر وصل کرده و به عنوان فاز در نظر بگیرید و سیم تکی هم به عنوان سیم نول شما باشد.

سپس طبق آنچه گفته شد فاز لوستر را به فاز سقف و نول لوستر را به نول سقف متصل کنید.

 

مرحله ششم

 

برای پوشاندن سیم های برق و عدم مشاهده آن ها در سقف باید قطعه زنبقی شکل انتهای زنجیر لوستر که برای پنهان نمودن سیم های برق کاربرد دارد را با کمک پیچ و یا یک قطعه پلاستیکی مخصوص، ثابت کنید.

این کار به این دلیل انجام می شود که مشخص بودن سیم های اضافی برق، چندان جالب نیست و می تواند زیبایی لوستر سقفی را از بین ببرد.

در ادامه هم باید لامپ ها را نصب کنید و اگر لوستر، دارای حباب یا شید است، روی آن قرار دهید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر طریقه نصب لوستر سنگین در سقف یا نصب لوستر کریستالی سنگین طوری بوده که مجبور بودید به سقف اصلی راه پیدا کنید و به همین علت زیبایی سقف تا حد زیادی خراب شده، راهی ندارید جز این که آن قسمت را گچکاری کنید و سپس سیم های اضافی را در زیر صفحه لوستر، مخفی کنید تا جلوه و نمای لوستر و سقف ساختمان حفظ شود.

 

 

مرحله هفتم

 

بعد از اتمام نصب لوستر می توانید فیوز برق را وصل کنید.

چنانچه همه مراحل را به درستی انجام شده باشد با زدن کلید برق، لامپ های لوستر روشن می شوند، اما اگر تعدادی از آن ها روشن نشدند باید کلیه مراحل نصب را از اول مرور کنید تا از صحت کار خود مطمئن شوید.

همچنین می توانید لامپ ها را نیز بررسی کنید تا اگر سوخته اند، آن ها را تعویض کنید چون ممکن است گاهی حتی لامپ های نو سوخته باشند و کار نکنند.

لینک مرجع https://iranluster.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GLyr
نظرتان را بنویسید