باطری لیتیومی لیفتراک
باطری لیتیومی لیفتراک
مصرف بالای سوخت توسط وسایل نقلیه موتوری نظیر اتومبیل ها، موتورسیکلت ها، لیفتراک ها و …. در سطح جهان با توجه به کاهش منابع سوخت فسیلی و آلایندگی زیاد محیط زیست توسط این مصرف کنندگان، موحب توجه روز افزون به استفاده از تجهیزات استفاده کننده از سایر منابع انرژی گشته است. مطابق بررسی ها چنانچه روند مصرف به شکل موجود ادامه پیدا کند، میزان دی اکسید کربن موجود در محیط زیست تا سال 2050 به دو برابر میزان آن در سال 2005 خواهد رسید که از دیدگاه مسایل محیط زیستی، قابل قبول نخواهد بود. مطابق برنامه های جهانی، این مقدار بایستی در سال 2050 به نصف مقدار آن در سال 2005 برسد.
یکی از مناسب ترین روش ها جهت دستیابی به این هدف، در کنار روش هایی نظیر استفاده از تولید پراکنده انرژی در محل مصرف و تولید همزمان برق و حرارت، استفاده از وسایل نقلیه موتوری است که نیروی محرکه آنها از انرژی الکتریکی شبکه یا باطری تامین می شود.
یکی از این تجهیزات، که از نیروی محرکه الکتریکی برای انجام وظایف خود استفاده می کند، لیفتراک برقی است و در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین تجهیزات انبارداری به ویژه برای کسب و کارهای نوپا می باشد. این تجهیزات بهترین گزینه برای انبارهای نگهداری و ذخیره کالا با وسعت محدودتر می باشند.
لیفتراک برقی
لیفتراک ها، ماشین های صنعتی پرکاربرد صنعتی هستند که در کارخانه ها و مناطق صنعتی، برای حمل بارهای سنگین استفاده می شوند. لیفتراک های برقی نوعی از لیفتراک می باشند که نسبت به لیفتراک های دیزلی خیلی کم صداتر و آلودگی کمتری تولید می کند. این مدل را در محیط های باز یا بسته می توان استفاده کرد. از لیفتراک برقی بیشتر در انبارها و مکان های سر بسته به علت عدم تولید آلودگی، صدای کم تر، کوچک بودن و قدرت مانور خوب در فضاهای کمتر بکار می گیرند. این مدل دستگاه هزینه سوخت بسیار پایینی دارد که می تواند هزینه اولیه که بابت قیمت لیفتراک پرداخت می شود را جبران کند. همچنین به علت سبک بودن به راحتی قابل جابجایی است و رانندگان به راحتی می توانند با آن کار کنند.
لیفتراک های برقی دارای موتور الکتریکی به همراه باطری هایی برای تامین انرژی الکتریکی بوده و از انرژی باطری ها، هم به عنوان نیروی محرکه موتور الکتریکی لیفتراک ها و هم برای تامین انرژی لازم برای سایر تجهیزات استفاده شده در این نوع از لیفتراک استفاده می شود. باطری ها می توانند هم از طریق اتصال شبکه و هم از انرژی حاصل از ترمز لیفتراک شارژ شوند.
باتری لیتیومی چیست
باتری لیتیوم(lithium battery) بعنوان یکی از فناوری های پیشرفته، از یون های لیتیوم در الکتروشیمی خود استفاده می کند و یکی از محبوب ترین، پر انرژیترین و قابل اعتمادترین باتریهای قابل شارژ به حساب می آید. باتری لیتیوم یونی بیشتر در دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ تاپ و همچنین توسط شرکت های خودروسازی برای وسایل نقلیه الکتریکی کاربرد دارد. اگرچه گرمای بیش از حد ممکن است به منجر به احتراق شود اما با این حال، نرخ احتراق باتری ها لیتیوم یونی کم است.
اجزای تشکیل دهنده باطری لیتیومی لیفتراک
سلول باطری لیتیوم یونی از چهار جزء اصلی تشکیل شده است:
- آند : اجازه عبور جریان الکتریکی از یک مدار خارجی را می دهد. هنگامی که باتری شارژ می شود، آند یون های لیتیوم را ذخیره می کند.
- کاتد : بعنوان منبع یون های لیتیوم، تعیین کننده ولتاژ و ظرفیت باتری است.
- الکترولیت : کانال عبور یون های لیتیوم بین کاتد و آند است و از مواد افزودنی، حلال ها و نمک تشکیل شده است.
- جداکننده : بعنوان یک مانع فیزیکی به منظور دور نگه داشتن کاتد و آند از یکدیگر مطرح است.
تفاوت باتری لیتیومی با سایر باتری های قابل شارژ
- چگالی انرژی بالاتر (میتواند انرژی بیشتری را در همان اندازه باتری نگه دارد)
- نرخ خود شارژی پایین که به طول عمر بهتر باتری کمک میکند
- ولتاژ کاری بالا
- ایمنی و عملکرد بالا
باطری لیتیومی لیفترام VS باطری اسیدی-سربی
باطری اسیدی - سربی لیفتراک
باتری های اسیدی - سربی لیفتراک برای مدت طولانی متداول ترین نوع باتری بوده اند. فن آوری آنها به اواسط دهه 1800 باز می گردد. باتری های لیفتراک سرب اسیدی که «باتری های سلول مرطوب» نیز نامیده می شوند، نسبتاً ارزان هستند.
باتری های لیفتراک سرب اسیدی از صفحات سربی غوطه ور در محلول الکترولیت (اسید سولفوریک + آب) تشکیل شده اند.
باتری های سرب اسید از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی بین صفحات سربی و مخلوطی از 30 تا 50 درصد اسید سولفوریک و آب مقطر (به نام محلول الکترولیت) الکتریسیته تولید می کنند.
برای تولید الکتریسیته، یک واکنش الکتروشیمیایی بین صفحات سربی و محلول الکترولیت رخ می دهد. یون های الکتریکی از اسید سولفوریک به صفحه منفی جریان یافته و برق تولید می کنند.
شارژ باتری سربی اسیدی لیفتراک
شارژ باتری های سرب اسید نسبت به لیتیوم یونی بیشتر طول می کشد. این بیشتر از طریق شارژ معمولی انجام می شود، معمولاً پس از یک تعویض، با استفاده از جریان کم برای حدود 8 تا 10 ساعت تا زمانی که 100٪ شارژ شود. شارژ معمولی بیشتر یک در طول مدت شب انجام می شود و برای عملیات تک شیفتی بهترین است.
این باطری برای شارژ جریان بالا (شارژ سریع) مناسب نمی باشد، با اعمال جریان بالا به با هدف شارژ سریع، می تواند به سرعت به باتری آسیب برساند، سریعتر فرسوده شود و چرخه آن را کاهش دهد.
باطری لیتیومی لیفتراک
باتریهای لیتیوم یونی در چند دهه گذشته در لوازم الکترونیکی مصرفی گستردهتر شدهاند. اکنون، لیتیوم یون در حال تبدیل شدن به یک فناوری در لیفتراک برقی است. باتری های لیتیوم یونی لیفتراک به راحتی و سریع شارژ می شوند. این شارژ از یک شارژر لیفتراک با جریان بالا برای شارژ سریع باتری استفاده می کند.
باتریهای لیتیوم یونی لیفتراک اگر به خوبی نگهداری شوند، بین 2000 تا 3000 چرخه یا حدود 7 تا 10 سال 300 روز کاری در سال دوام خواهد داشت.
مزایای باطری لیتیومی لیفتراک
بهره وری بیشتر : باتریهای لیفتراک لیتیوم یونی نسبت به باتریهای سرب اسیدی زمان کمتری برای شارژ شدن نیاز دارند، یک باتری لیتیوم یونی لیفتراک می تواند در کمتر از 2 ساعت به طور کامل شارژ شود و مانند باتری های سرب اسیدی به دوره خنک کننده نیاز ندارد.
باتریهای لیتیوم یونی را میتوان در فواصل 15 تا 30 دقیقهای شارژ کرد که به آن شارژ سریع میگویند و به شما امکان میدهد آنها را در هنگام ناهار، استراحت یا هر زمانی که لیفتراک برای چند دقیقه بیکار است، شارژ کنید. این امکان انجام عملیات چند شیفتی را فراهم می کند. بزرگترین مزیت باتری های لیفتراک یون لیتیوم این است که می توانند زمان اجرا را به طور چشمگیری بهبود بخشند، علاوه بر این، باتری های لیتیوم یونی می توانند با یک بار شارژ بیشتر از باتری های سرب اسیدی کار کنند.
شارژ سریع : شارژ باتری لیفتراک عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
تعمیر و نگهداری کمتر : مانند تعمیر و نگهداری لیفتراک، باتری های لیفتراک نیز نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. اگر باتری های سرب اسیدی لیفتراک به درستی نگهداری نشوند، تحت یک فرآیند شیمیایی به نام سولفاته شدن باتری قرار می گیرند. این می تواند باعث خراب شدن آنها شود. بنابراین، شما باید سطح آب و الکترولیت آنها را حفظ کنید و برای حفظ سلامت باتری، به طور مرتب با آب مقطر پر کنید.
تعمیر و نگهداری در باتری های لیتیوم یونی لیفتراک متفاوت است و نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. باتریهای لیتیوم یونی نیازی به پر شدن با آب ندارند و به چنین روشهای تعمیر و نگهداری مکرر مانند شارژ کردن و تمیز کردن نیاز ندارند.
این باطری ها مجهز به سلول های مهر و موم شده هستند که برای فعال نگه داشتن باتری ها نیازی به شستشو یا اضافه کردن آب ندارید. این امر هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد.
همچنین، بسته به عملکرد خود، مجبور نیستید باتریها را در روز کاری خود خارج کنید یا تعویض کنید، زیرا باتری لیتیوم یونی میتواند مدت بیشتری در لیفتراک کاروری داشته باشند.
انرژی کارآمد : باتریهای لیفتراک لیتیوم یونی نسبت به باتریهای سرب اسیدی اتلاف انرژی کمتری دارند.
این باتریها به دلیل حداقل تلفات انرژی کارآمدی بالایی دارند و بیشتر انرژی مورد استفاده برای شارژ را بهعنوان خروجی در دسترس میگذارند، گاهی اوقات تا ۹۹ درصد.
از عملیات Multi-Shift پشتیبانی می کند : اگر عملیات شما 16 یا 24 ساعت در روز طول بکشد، زمان شارژ باتری برای عملکرد بدون وقفه بسیار مهم است.
یک باتری سرب اسیدی معمولی به حدود 8 ساعت برای شارژ و پس از آن 8 ساعت خنک شدن نیاز دارد. این حدود 16 ساعت قبل از استفاده مجدد از باتری است. بنابراین، ممکن است برای یک کار چند شیفتی به ۲ تا ۳ باتری سرب اسیدی در هر لیفتراک نیاز داشته باشید وگرنه دچار خرابی می شود.
باتری لیفتراک لیتیوم یونی در عرض 2 ساعت یا کمتر به طور کامل شارژ می شود و نیازی به دوره خنک کننده ندارد. بهعلاوه، میتوانید باتری لیتیوم یون خود را در جهشهای 15 تا 30 دقیقهای شارژ کنید که به آن شارژ سریع میگویند. این اجازه می دهد تا در زمان استراحت یا هر زمان که لیفتراک بیکار است شارژ شود و از عملیات چند شیفتی فقط با 1 باتری در هر لیفتراک پشتیبانی می کند.
ایمنی بهتر : ایمنی باتری لیفتراک عامل مهمی در عملکرد لیفتراک است. دادههای OSHA نشان میدهد که بیشتر حوادث مربوط به باتری در حین جابجایی یا اضافه نمودن آب باتری رخ میدهد.
از آنجایی که باتری های سرب اسیدی از 2 ماده شیمیایی پرخطر - اسید سولفوریک و سرب تشکیل شده اند - برای اپراتورها و محیط زیست یک خطر ایمنی ایجاد می کنند. اسید سولفوریک می تواند با پوست یا چشم در صورت تماس آسیب برساند.
باتری های سرب اسیدی بسیار انفجاری هستند و در هنگام شارژ شدن خطر انفجار دارند، به خصوص اگر اتاق شارژ به خوبی تهویه نشود. در میان اقدامات دیگر، شما همچنین باید حسگرهای هیدروژن را در اتاق(های) ذخیره سازی و شارژ باتری سرب اسیدی خود نصب کنید.
باتری های لیفتراک لیتیوم یونی متفاوت هستند. باتریهای لیتیوم یون بسیار ایمنتر از باتریهای سرب اسیدی هستند زیرا خطرات/خطرات زیادی برای سلامتی ندارند. آنها کاملاً مهر و موم شده اند و اپراتورها مجبور نیستند محفظه باتری را برای آبیاری باز کنند و خطر نشت الکترولیت ها، بخارات سمی یا سولفاته شدن مانند باتری های سرب اسید را کاهش دهند.
علاوه بر این، باتری های لیتیوم یون گرم نمی شوند و شاید گرمای آنها فقط به 5 تا 6 درجه گرمتر برسد.
بازده سرمایه گذاری بالاتر : باتری های لیفتراک لیتیوم یونی بیشتر از باتری های سرب اسیدی عمر می کنند. در حالی که یک باتری سرب اسیدی ممکن است 1500 چرخه را تحت نگهداری خوب دوام بیاورد، عمر باطری لیتیومی لیفتراک بین 2000 تا 3000 چرخه دوام می آورد. باتری های لیفتراک یون لیتیوم گران تر از سرب اسید هستند. اما آنها می توانند دو برابر بیشتر دوام بیاورند و به طور بالقوه ROI بهتری را به همراه داشته باشند، شارژ متناوب چند دقیقه ای (مثلاً 15 تا 3 دقیقه) طول عمر باتری های سرب اسیدی را کاهش می دهد اما طول عمر باتری لیتیوم یون را کاهش نمی دهد.