مفاصای حساب مالیات

مفاصای حساب مالیات
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

مفاصای حساب مالیات ، به برگه تسویه حساب مودیان گفته می شود و نشانگر آن است که مودی ، تا تاریخ صدور گواهی مفاصای حساب ، به سازمان امور مالیاتی ، بدهی ندارد . شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، پرداخت مالیات قطعی از طرف مودی و طرح درخواست گواهی مفاصای حساب می باشد . نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب ، با ارائه درخواست حضوری به اداره مالیاتی بوده و سایت و سامانه ای برای دریافت آنلاین مفاصا حساب ، هنوز پیش بینی نشده است .

 

 

یکی از مفاهیم بسیار پرکاربرد و مرسوم در حوزه امور مالیاتی و حسابداری ، مفاصای حساب می باشد . مفاصای حساب ، به لحاظ لغوی ، به معنای تسویه حساب می باشد و زمانی که صحبت از مفاصای حساب مالیاتی است ، به معنای آن است که مودی ، پس از اینکه مالیات تعلق گرفته به خود را پرداخت نمود ، برگه ای تحت عنوان برگه مفاصای حساب دریافت نماید .

دریافت برگه یا گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، نشان دهنده تسویه حساب مودی با سازمان امور مالیاتی است و برای ارائه به برخی از سازمان ها و ارگان ها ، مورد استفاده قرار می گیرد . بنابراین ، لازم است که مودیان ، پس از پرداخت بدهی مالیاتی خود ، مفاصای حساب آن را نیز دریافت نمایند . به همین مناسبت ، اطلاع از اینکه شرایط صدور و دریافت مفاصای حساب مالیاتی به چه صورت امکان پذیر بوده، الزامی می باشد.

لذا، در ادامه این مقاله ، ابتدا به بررسی اینکه تسویه حساب مالیاتی چیست ، می پردازیم و پس از توضیح شرایط صدور مفاصای حساب مالیات و نحوه دریافت مفاصای حساب مالیات ، سامانه دریافت مفاصای حساب مالیاتی به صورت آنلاین را ذکر خواهیم نمود .



 

مفاصای حساب مالیات چیست

به طور خلاصه ، مفاصا حساب ، به معنای تسویه حساب می باشد و گواهی مفاصای حساب ، به گواهی گفته می شود که پس از تسویه کردن حساب با نهاد یا سازمان مورد نظر ، به شخص ، ارائه می شود . مفاصا حساب ، انواع و اقسام مختلفی دارد که از جمله مهم ترین آنها ، می توان به گرفتن مفاصای حساب برای مالیات خودرو ، مفاصای حساب بیمه تامین اجتماعی ، مفاصای حساب نقل و انتقال سهام ، مفاصای حساب برای پرداخت عوارض شهرداری و غیر اینها اشاره نمود .

در همه موارد مذکور ، پس از اینکه مودی ، مالیات یا عوارض قانونی مربوطه را پرداخت نمود ، می تواند گواهی تحت عنوان مفاصای حساب دریافت نماید . اما علاوه بر موارد ذکر شده ، یکی از مهم ترین انواع مفاصا حساب ، مفاصای حساب مالیاتی می باشد که به موجب آن ، زمانی که مودی ، مالیات قانونی را پرداخت کرد ، می تواند برگه ای تحت عنوان گواهی مفاصای حساب دریافت دارد .

لذا در پاسخ به این سوال که مفاصای حساب مالیاتی چیست ؟ باید گفت که همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که بر اساس قانون مالیات های مستقیم ، موظف به پرداخت انواع مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور هستند ، پس از اینکه مالیات قطعی خود را که به موجب قانون ، ملزم به پرداخت آن می باشند را پرداخت نمودند ، می توانند گواهی مفاصای حساب مالیاتی دریافت دارند .

گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، به منزله آن است که مودی ، مالیات خود را به سازمان پرداخت نموده است و در تاریخ درج شده در گواهی مفاصای حساب ، بدهی دیگری به سازمان مالیاتی ندارد . به همین دلیل ، مفاصای حساب مالیاتی ، به معنای تسویه حساب با سازمان امور مالیاتی کشور بوده و گواهی مفاصا حساب دریافت شده ، قابل ارائه به نهادهای مورد نظر می باشد .

لازم به ذکر است که دریافت گواهی یا برگه مفاصای حساب مالیاتی ، به موجب ماده 235 قانون مالیات های مستقیم نیز مورد پیش بینی قرار گرفته است و به همین دلیل ، در قسمت های بعد ، شرایط صدور و نحوه دریافت مفاصای حساب مالیاتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

حتما بخوانید: مفاصا حساب چیست

 

شرایط صدور مفاصای حساب مالیات

در قسمت قبل ، در پاسخ به این سوال که مفاصای حساب مالیاتی چیست ، توضیح دادیم که دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، به منزله تسویه حساب با اداره مالیات ، تا تاریخ مشخص شده در برگه مفاصا حساب می باشد . اما در همین رابطه ، این سوال نیز مطرح می شود که شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی چیست و گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، در چه شرایطی صادر و به متقاضی ، تحویل داده می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 235 قانون مالیات های مستقیم ، شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، مشخص شده است که بر اساس این ماده ، سازمان امور مالیاتی ، مکلف شده است که حداکثر ظرف مدت 5 روز از تاریخ وصول تقاضای برگه مفاصای حساب مالیاتی از طرف مودی ، نسبت به مودیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نموده اند ، گواهی یا برگه مفاصای حساب مالیاتی صادر نموده و تحویل دهد .

بر این اساس ، یکی از مهم ترین شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی ، آن است که مودیان ، ابتدا ، تقاضای دریافت مفاصای حساب مالیاتی را داشته باشند و به این منظور ، مودیان ، با مراجعه به یکی از ادارات مالیاتی ، می توانند فرم تقاضای برگه مفاصا حساب مالیاتی را اخذ و تکمیل نمایند .

یکی دیگر از شرایط صدور گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، آن است که مودیان ، ابتدا باید اظهارنامه مالیاتی تنظیم و ارائه نموده و پس از اینکه میزان مالیات قطعی تعلق گرفته به آنها مشخص شد ، برای پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام کنند ؛ چرا که گواهی مفاصای حساب مالیاتی ، به منزله تسویه حساب مالیاتی ، با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد .

علاوه بر این ، به موجب قانون مالیات های مستقیم ، سازمان امور مالیاتی کشور ، مکلف شده است که پس از وجود شرایط صدور گواهی مفاصا حساب ، ظرف مهلت 5 روز از تاریخ تقاضای دریافت گواهی مفاصا حساب مالیاتی ، آن را صادر نموده و به متقاضی تحویل بدهد . در قسمت بعد ، نحوه دریافت این گواهی را نیز توضیح خواهیم داد .

بیشتر بخوانید: سامانه عملیات الکترونیکی tax.gov.ir

 

 

 

نحوه دریافت مفاصای حساب مالیات

در قسمت های قبل ، این مطالب که مفاصای حساب مالیاتی چیست و در چه شرایطی صادر می شود را مورد بررسی قرار دادیم . اما در تکمیل این مطلب ، لازم است که نحوه دریافت مفاصای حساب مالیاتی را نیز توضیح داده و به این سوال پاسخ دهیم که برای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیات ، چه اقداماتی باید انجام داد ؟

اولین اقدام برای دریافت مفاصای حساب مالیاتی ، طرح تقاضای دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی است . به این منظور ، می توان به یکی از شعب اداره مالیات ، مراجعه نموده و درخواست مفاصای حساب مالیات نمود . در این مرحله ، پرونده مالیاتی مودی ، به اطلاع کارشناس مالیاتی می رسد و خلاصه پرونده مالیاتی مودی ( در خصوص بدهکار بودن یا نبودن وی ) مورد ملاحظه قرار می گیرد .

در صورتی که مودی ، قبلا از طریق سامانه اظهارنامه مالیاتی ، میزان درآمد خود را اعلام نموده و سپس ، قبض مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد ، گواهی مفاصای حساب مالیاتی در خصوص عملکرد سالانه مربوط به شخص حقیقی یا شرکت مورد نظر ، صادر و به امضای مسئولان ذی ربط می رسد و متقاضی ، می تواند گواهی مفاصای حساب مالیاتی را دریافت نماید .

بیشتر بخوانید: خلاصه پرونده مالیاتی

 

سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که نحوه صدور و دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی به چه شکل است . اما سوالی که در خصوص نحوه دریافت گواهی مفاصای حساب مالیاتی مطرح می شود ، آن است که آیا امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین نیز وجود دارد ؟ در صورتی که دریافت مفاصای حساب آنلاین امکان پذیر است ، از طریق چه سامانه ای می توان مفاصای حساب را اخذ نمود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir ، امکانات متعددی در حوزه امور مالیاتی پیش بینی شده است که یکی از مهم ترین این امکانات ، ناظر بر استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت آن به صورت آنلاین می باشد که بر خلاف گذشته ، مودیان برای پرداخت مالیات خود ، نیازی به مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی را ندارند و استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین ، این امکان را برای آنها فراهم نموده است که به راحتی ، میزان مالیات خود را مشاهده و پرداخت کنند .

اما در خصوص اینکه آیا از طریق این سامانه ، امکان دریافت مفاصا حساب مالیاتی نیز وجود دارد ، باید پاسخ منفی داد . به عبارت دیگر ، در حال حاضر ، سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مورد پیش بینی قرار نگرفته است و دریافت و صدور مفاصا حساب مالیاتی ، جزء خدمات ارائه شده درگاه ملی خدمات مالیات ، نمی باشد .

بنابراین ، به جای دریافت مفاصای حساب مالیاتی به صورت آنلاین ، مودیان ، می بایست ابتدا ، مالیات خود را از طریق سایت و سامانه سازمان امور مالیاتی ، پرداخت نموده و سپس ، برای اینکه گواهی مفاصای حساب مالیاتی صادر شود ، به صورت حضوری، درخواست خود را به اداره مالیاتی مربوطه ، ارائه نمایند .

در ادامه بخوانید: پرداخت قبض مالیات

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مفاصای حساب مالیات در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مفاصای حساب مالیات پاسخ دهند .

سوالات متداول

 

1- مفاصای حساب مالیات چیست ؟

مفاصای حساب مالیاتی به معنای تسویه حساب مالیاتی با سازمان امور مالیاتی می باشد و نشانگر آن است که مودی تا تاریخ مشخص شده در گواهی مفاصا حساب به سازمان امور مالیاتی بدهی ندارد که شرح بیشتر این موضوع در مقاله ذکر شده است .

 

2- شرایط صدور مفاصای حساب مالیاتی چیست ؟

بر اساس قانون مالیات های مستقیم متقاضی باید درخواست صدور مفاصا حساب را به سازمان ارائه نموده و در صورت پرداخت مالیات قطعی خود سازمان ظرف 5 روز گواهی مفاصا حساب صادر می نماید که جزئیات آن در متن آمده است .

 

3- سامانه دریافت مفاصا حساب مالیاتی آنلاین چیست ؟

در حال حاضر سامانه و سایت برای صدور گواهی مفاصا حساب به صورت آنلاین پیش بینی نشده است و صرفا بدهی مالیاتی را می توان به صورت آنلاین پرداخت نمود که برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : مفاصای حساب مالیات

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/gRml
نظرتان را بنویسید