تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی و حرفه ای

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی و حرفه ای
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

دانشگاه های فنی حرفه ای سراسر کشور اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مختلف و در مقطع کاردانی و کارشناسی می کند. حداکثر تعداد مجاز انتخاب واحد هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای برای هر یک از دانشجویان کاردانی و کارشناسی متفاوت بوده و لازم است که دانشجویان بر اساس سرفصل های آموزشی خود اقدام به انتخاب واحد نمایند.

 

 

دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله دانشگاه های مطرح در سراسر کشور است که اقدام به ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی می کند. افرادی که در هر یک از مقطع های تحصیلی کاردانی و کارشناسی دانشگاه فنی و حرفه ای پذیرش شده اند، می بایست از تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای مطلع باشند و با توجه به قوانین انتخاب واحد در هر ترم آموزشی، مراحل انتخاب واحد خود را انجام دهند.

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای بر اساس مقطع کاردانی و کارشناسی تعیین شده و دانشجویان می توانند با رعایت حداقل و حداکثر تعداد واحدهای تعیین شده، مراحل انتخاب واحد خود را انجام دهند. برای آشنایی بیشتر با این جزئیات، در ادامه مقاله به بررسی تعداد واحدهای هر ترم کاردانی و کارشناسی دانشگاه فنی حرفه ای و حذف و اضافه آن پرداخته شده است.

 

تعداد واحدهای هر ترم کاردانی دانشگاه فنی حرفه ای

دانشجویان پذیرش شده در مقطع کاردانی دانشگاه های فنی و حرفه ای می توانند بر اساس قوانین آموزشی این دانشگاه، در هر نیمسال تحصیلی انتخاب واحد کنند. تعداد واحدهای هر ترم کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس رشته افراد متقاضی مشخص می شود و بدیهی است که هر یک از دانشجویان بر اساس سرفصل های آموزشی خودشان می توانند در هر ترم از دانشگاه فنی و حرفه ای انتخاب واحد نمایند.

 

تعداد واحدهای کل دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند با توجه به نوع رشته افراد متفاوت باشد و همین موضوع ایجاب می کند که دانشجویان از تعداد واحدهای مورد نیاز خود برای فارغ التحصیلی مطلع باشند. به طور کلی، تعداد واحدهای کل دوره کاردانی در دانشگاه فنی و حرفه ای، بین 72 تا 95 واحد متغیر است و هر یک از دانشجویان بر اساس نوع رشته انتخابی خودشان، می توانند این تعداد واحد را در زمان انتخاب واحد دانشگاه فنی حرفه ای، در نظر داشته و به صورت ترمیک آن ها را اخذ کنند.

 

برای اخذ واحد در هر ترم کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای یک سری قوانینی وجود دارد. لازم است که دانشجویان در هر ترم، حداقل و حداکثر تعداد واحدها را در نظر داشته باشند و با توجه به این قوانین انتخاب واحد خود را انجام دهند. حداقل تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای در نظر گرفته شده برای دانشجویان مقطع کاردانی، 12 واحد درسی می باشد.

 

دانشجویان در صورتی که قصد داشته باشند در یک نیمسال تحصیلی انتخاب واحد کنند، باید حداقل 12 واحد آموزشی اخذ کنند. همچنین، حداکثر تعداد واحد در نظر گرفته شده برای دانشجویان مقطع کاردانی در هر ترم 20 واحد درسی است که این تعداد واحدها می توانند مربوط به درس نظری و یا مربوط به دروس عملی باشند.

 

بیشتر بخوانید: انتخاب واحد دانشگاه فنی و حرفه ای

 

 

تعداد واحدهای هر ترم کارشناسی دانشگاه فنی حرفه ای

دانشجویان پذیرش شده در مقطع کارشناسی دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس سرفصل های آموزشی خود و بر اساس رشته تحصیلی آن ها، تعداد واحدهای مشخصی برای آن ها تعریف می شود. معمولا سقف واحد دانشگاه ها در کل مقطع کارشناسی دانشگاه های فنی و حرفه ای حدود 140 واحد درسی است که با توجه به نوع رشته تحصیلی و شرایط رشته، امکان افزایش و یا کاهش تعداد واحدهای کارشناسی دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد.

 

تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای بستگی به نوع سرفصل های آموزشی دانشگاه دارد و لازم است که دانشجویان بر اساس این سرفصل  ها و کل واحدهای مورد نیاز برای فارغ التحصیلی، در هر نیمسال اقدام به دریافت واحد کنند.

 

به طور کلی تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی و حرفه ای دارای حداقل و حداکثر است و لازم است که دانشجویان بر اساس حداقل تعداد واحدهای در نظر گرفته شده برای دانشجویان کارشناسی، در هر نیمسال انتخاب واحد کنند. حداقل تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای برای دانشجویان مقطع کارشناسی، 12 واحد درسی می باشد.

 

همچنین، حداکثر تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای برای دانشجویان مقطع کارشناسی، 20 واحد درسی در یک نیمسال است. دانشجویانی که دارای معدل الف و ممتاز (بالای 17) می باشند، می توانند با تایید دانشگاه در نیمسال تحصیلی خودشان اقدام به دریافت 24 واحد تحصیلی کنند. همچنین، دانش آموزانی که در یک نیمسال مشروط شده اند، می بایست که در نیمسال تحصیلی بعد، حداکثر 14 واحد درسی اخذ نمایند.

 

تمامی قوانین ذکر شده برای تعداد واحدهای ترم دانشگاه فنی حرفه ای برای دانشجویانی است که موفق به دریافت شماره دانشجویی دانشگاه فنی حرفه ای در مقطع کارشناسی شده اند. ای تعداد می توانند برای ترم آخر دانشجویان تغییر کنند. دانشجویان ترم آخر دانشگاه فنی حرفه ای در صورت داشتن کمتر از 12 واحد، می توانند انتخاب واحد خود را انجام دهند. همچنین، در صورتی که تعداد کل واحدهای مانده دانشجو برای فارغ التحصیلی 24 واحد درسی باشد، دانشجو می تواند با اخذ این 24 واحد درسی در ترم آخر تحصیلی، از دانشگاه فارغ التحصیل شود.

 

بیشتر بخوانید: میز خدمت دانشگاه فنی و حرفه ای

 

 

 

 

حذف و اضافه واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای

دانشجویان پذیرش شده در مقطع کارشناسی و یا کاردانی در دانشگاه فنی حرفه ای، دو مدت زمان برای انتخاب واحد در این دانشگاه دارند. اولین زمانی که برای انتخاب واحد در نظر گرفته می شود، مدت زمانی است که دانشجویان می توانند انتخاب واحد خود را در سایت انتخاب واحد دانشگاه فنی و حرفه ای انجام دهند و بر اساس حداقل و حداکثر واحدهای در نظر گرفته شده در آن نیمسال، انتخاب واحد کنند.

 

در بعضی از موارد امکان دریافت واحد برای دانشجویان در مدت زمان انتخاب واحد وجود ندارد و دانشجویان لازم است که از طریق مدت زمانی که برای حذف و اضافه برای آن ها در نظر گرفته می شود، تعداد واحدهای مورد نظر خود را اخذ کنند. مدت زمان حذف و اضافه توسط دانشگاه تعیین می شود و لازم است که دانشجویان در این مهلت زمان حداکثر و حداقل تعداد واحدهای مجاز برای هر نیمسال را رعایت کنند تا مشکلی برای انتخاب واحد آن ها پیش نیاید.

 

دانشجویان پذیرش شده در هر یک از مقطع های کاردانی و یا کارشناسی باید در نظر داشته باشند که یک سری از دروس مربوط به سرفصل های آموزشی دارای پیش نیاز هستند و لازم است که دانشجویان حتما ابتدا دروس پیش نیاز را اخذ کنند و سپس، اقدام به دریافت واحد بعدی نمایند.

 

بدیهی است که اگر دانشجو بدون اخذ دروس پیش نیاز، اقدام به اخذ دروس دیگر کند؛ دروس به صورت خودکار از سیستم وی حذف خواهند شد و حتی در صورتی که دانشجو بتواند در آن نیمسال و در آن درس تحصیل کند، امکان شرکت در آزمون آن درس را نخواهد داشت.

 

لذا لازم است که دانشجویان حتما به لیست واحدهای پیش نیاز در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته خودشان توجه داشته باشند و در صورتی که قانون دروس پیش نیاز را رعایت نکرده اند، حتما در زمان حذف و اضافه این مشکل را برطرف کنند و فقط دروسی را اخذ نمایند که پیش نیاز نداشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: سایت ناد

 

 

 

مشاوره تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی حرفه ای

دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه های فنی حرفه ای سراسر کشور، باید بر اساس سرفصل های آموزشی خود پیش بروند و در هر نیمسال تحصیلی در سامانه ناد فنی حرفه ای انتخاب واحد کنند. به طور کلی تعداد واحدهای هر یک از رشته ها در هر یک از مقطع های کاردانی و کارشناسی می تواند متفاوت باشد و لازم است که داوطلبان بر اساس سرفصل های آموزشی خودشان، اقدام به انتخاب واحد بپردازند.

 

دانشجویان در نظر داشته باشند که تعداد سنوات تحصیلی مجاز برای هر یک از مقطع های تحصیلی کاردانی و کارشناسی متفاوت است؛ اما هر یک از این مقطع ها، سنوات تحصیلی محدودی دارند. پس لازم است که دانشجویان تا حد امکان در هر نیمسال تحصیلی، حداکثر تعداد واحدهای قابل اخذ را دریافت کنند تا سنوات تحصیلی آن ها به پایان نرسد و در صورت لزوم از مرخصی دانشگاه نیز بهره مند شوند.

 

در صورتی که دانشجویان پذیرش شده در رشته های دانشگاه فنی حرفه ای تمایل به شرکت در دوره های تابستان داشته باشند، می توانند در ترم تابستان نیز واحد درسی اخذ کنند. البته معمولا دانشگاه های محدودی اقدام به ارائه ترم تابستان می کنند و در ترم تابستان بیشتر درس های نظری ارائه می شوند.

 

همچنین، در صورتی که دانشجویان در ترم آخر تحصیلی خودشان حداکثر  8 واحد درسی داشته باشند و بتوانند این 8 واحد را در ترم تابستان اخذ کنند، دانشگاه فنی حرفه ای به آن ها اجازه می دهد که با گرفتن این 8 واحد درسی از دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

 

قانون دیگری برای تسهیل فارغ التحصیلی از دانشگاه وجود دارد که دانشجویان می توانند بر اساس آن، اقدام به دریافت واحدهای درسی به صورت معرفی به استاد کنند. به منظور اخذ دروس به صورت معرفی به استاد، لازم است که دانشجویان فقط 2 درس نظری باقی مانده داشته باشند تا بتوانند خارج از تقویم آموزشی دانشگاه، به صورت معرفی به استاد دو درس نظری خود را اخذ و در امتحان آن شرکت کنند و در نهایت با این 2 درس نظری از دانشگاه فارغ التحصیل شوند.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی و حرفه ای را در اختیار داوطلبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمیاند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

 

در ادامه بخوانید: ترک تحصیل از دانشگاه بدون انصراف



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تعداد واحدهای دانشگاه فنی و حرفه ای چقدر است ؟

✔️ تعداد واحدهای دانشگاه فنی و حرفه ای بستگی به مقطع و رشته تحصیلی دانشجو دارد که در متن مقاله به آن اشاره شده است.



 

2- ✔️ آیا امکان حذف و اضافه در دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد ؟

✔️ مطابق متن مقاله دانشجویان می توانند در مهلت محدودی که دانشگاه در اختیار آن ها می گذارد برای تغییر واحدها یا همان حذف و اضافه دانشگاه فنی و حرفه ای اقدام نمایند.



 

3- ✔️ حداکثر واحدی که می توان در دانشگاه فنی و حرفه ای اخذ کرد، چقدر است ؟

✔️ معمولاحداکثر تعداد واحدهای دانشگاه فنی و حرفه ای برای معدلان بالا، 20 واحد می باشد که در متن مقاله جزئیات آن برای دوره های کاردانی و کارشناسی ذکر شده است.

منبع : تعداد واحدهای هر ترم دانشگاه فنی و حرفه ای

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jEYP
نظرتان را بنویسید