نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا

نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

 نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه، با ورود به سامانه و انتخاب گزینه ارایه و پیگیری درخواست عفو، می باشد. ثبت کننده درخواست عفو، می تواند خود شخص، یا نزدیکان و خویشان درجه یک او، نظیر همسر، مادر، پدر، خواهر یا برادر باشد. پس از ورود به سامانه بخشودگی رهبری و وارد کردن حوزه قضایی، سال های محکومیت و سایر موارد مورد نیاز، می توان درخواست عفو را ثبت نهایی نمود.

 

 

جرم، هر فعل یا ترک فعلی است که به موجب قانون، دارای مجازات است. جرایم غیر قابل گذشت، دارای جنبه خصوصی و جنبه عمومی، می باشند. جنبه عمومی جرم یعنی، عمل فرد، به جامعه نیز آسیب زده است و با گذشت شاکی خصوصی خاتمه نمی یابد. ولی جنبه خصوصی جرم یعنی، فقط به شاکی یا متضرر، آسیب وارد شده است و جرم، با شکایت او آغاز می شود، و هر زمان که از مجرم گذشت کند، رسیدگی خاتمه پیدا می کند.

گذشت یا عفو، یکی از جهات موقوفی تعقیب است که به دو دسته تقسیم می گردد: عفو عمومی و عفو خصوصی. در طول سال های گذشته، ثبت درخواست عفو، در دادگاه ها، به شیوه ای مکتوب و توسط متقاضیان، انجام می گرفت؛ اما قوه قضاییه، از سال 1395، سامانه ای را طراحی کرده است که از طریق آن، می توان به صورت الکترونیکی، درخواست عفو را ارایه کرد. تمامی متقاضیان ثبت درخواست عفو، باید از طریق این سامانه، اقدام نمایند.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم تا ابتدا در خصوص جرایم غیر قابل عفو، توضیح داده و سپس به توضیح نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ، بپردازیم. چنانچه در خصوص نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ابلاغ ثنا سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.



 

جرایم غیرقابل عفو

همانگونه که توضیح دادیم، عفو، یکی از جهات موقوفی تعقیب است و می تواند به دو صورت عفو عمومی و عفو خصوصی باشد. بنا بر ماده 96 قانون مجازات اسلامی، عفو محکومان، در حدود موازین اسلامی، پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه، با مقام رهبری است. باید دانست، عفو، همه آثار محکومیت را منتفی می کند، اما فرد، همچنان، ملزم به پرداخت دیه و جبران خسارت است و شمول عفو، این موارد را منتفی نمی کند.

بر خلاف گذشته، امروزه، متقاضیان ثبت درخواست عفو، صرفا کافی است از طریق سامانه آن، یعنی ثبت درخواست عفو در سامانه بخشودگی رهبری یا همان سامانه عفو قوه قضائیه اقدام به ثبت درخواست، نمایند و نیاز به مراجعه حضوری به جایی نمی باشد. اما، نکته قابل توجه، آن است که برخی جرایم، از دایره شمول عفو، خارج هستند و عفو به مرتکب آن ها، تعلق نمی گیرد که عبارتند از:

سرقت مسلحانه

تجاوز به عنف

جاسوسی

محاربه و فساد فی الارض

قاچاق سلاح و مهمات و قاچاقچیان حرفه ای مواد مخدر

اختلاس

ارتشا

کلیه موارد حق الناسی

حتما بخوانید: عفو و انواع آن

 

درخواست عفو در سامانه ثنا

در راستای سیاست های راهبردی و کاربردی قوه قضاییه، تکریم ارباب رجوع، تسریع در رسیدگی به درخواست عفو و کار آمد سازی و توسعه خدمات الکترونیکی قضایی، مبتنی بر بکارگیری فناوری و اطلاعات و ارتباطات، قوه قضاییه، اقدام به راه اندازی سایت ثبت درخواست عفو از طریق پایانه اینترنتی adliran.ir، نموده است.

سامانه adliran.ir، در عرف به سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ نیز، معروف است. در خصوص نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه یا سامانه بخشودگی رهبری، ابتدا باید، وارد سایت سامانه adliran.ir، شد و سپس با طی کردن مراحل و نحوه  ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه و وارد نمودن اطلاعات لازم و ضروری، اقدام به ثبت نهایی درخواست خود نمود. ورود به سامانه بخشودگی رهبری، مطابق مراحل زیر می باشد:

ابتدا، باید با جست و جوی عبارت فارسی عدل ایران، یا آدرس adliran.ir، وارد سایت سامانه خدمات الکترونیک قضایی شوید.

پس از ورود به سامانه، گزینه ارایه و پیگیری درخواست عفو را انتخاب کنید.

 

ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا

 

سپس، وارد صفحه جدید می شوید و باید گزینه ثبت درخواست عفو را انتخاب کنید.

 

ثبت درخواست عفو در سامانه ابلاغ

 

پس از طی کردن نحوه و مراحل بالا، شما قادر خواهید بود، اقدام به ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه یا سامانه بخشودگی رهبری نمایید. لازم به ذکر است، به این سامانه، در عرف، سامانه ابلاغ نیز می گویند و افرادی که قصد مشاهده ابلاغیه الکترونیکی خود را دارند، می توانند پس از ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا، از قسمت خدمات ویژه، اقدام به دریافت ابلاغ های خود نمایند.

بیشتر بخوانید: شرایط عفو محکومان به جزای نقدی

 

 

 

نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا

در قسمت قبل، در خصوص نحوه ورود به سامانه بخشودگی رهبری، جهت ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه، توضیح دادیم. در این قسمت، قصد داریم، در خصوص نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه یا سامانه بخشودگی رهبری، توضیح دهیم. این ثبت، همچون ثبت لایحه در سامانه ثبت الکترونیک لایحه قضایی remission، نیازمند طی کردن مراحلی است. نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه، مطابق مراحل زیر می باشد:

در ابتدا، مطابق آنچه در قسمت قبل، توضیح داده شد، با جست و جوی عبارت عدل ایران یا آدرس adliran.ir، وارد سامانه بخشودگی رهبری شده و پس از انتخاب گزینه پیگیری و ارایه درخواست عفو، گزینه ثبت درخواست عفو را انتخاب کنید.

 

ثبت درخواست عفو در سامانه ابلاغ

 

در این مرحله، شما باید، توافق نامه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ را مطالعه نموده و سپس با انتخاب گزینه مرحله بعد، به مرحله بعدی بروید.

 

نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا

 

پس از ورود به مرحله بعد، شما باید اقدام به وارد نمودن اطلاعات پایه، نظیر شماره پرونده، شعبه رسیدگی کننده به آن و نوبت درخواست عفو خود نمایید.

 

نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ابلاغ


در مرحله بعد، باید، اطلاعات درخواست کننده عفو که می تواند خود محکوم علیه یا همسر، مادر، پدر، خواهر یا برادر او باشد را واردکرده و سپس به مرحله بعد، بروید.

 

سامانه ثبت درخواست عفو

 

در این قسمت، باید، اقدام به وارد نمودن اطلاعات شخصی محکوم علیه نمایید و سپس به مرحله بعدی بروید.

 

ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا

 

در این مرحله از نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه، باید، اطلاعات مربوط به نوع جرم، میزان محکومیت و سابقه محکومیت کیفری را وارد کنید.

 

نحوه ثبت در خواست عفو

 

در مرحله آخر از نحوه ثبت درخواست در سایت عفو قوه قضائیه یا همان سامانه بخشودگی رهبری باید، اقدام به آپلود مدارک مورد نیاز کرده و گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید تا جهت پیگیری های بعدی، به شما، کد رهگیری و رمز ورود، داده شود. مدارک مورد نیاز در این قسمت، تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه و کارت ملی محکوم علیه و ثبت کننده درخواست عفو، با فرمت gpg و حداکثر حجم 500KB، می باشد.

در ادامه بخوانید: سامانه خدمات الکترونیک قضایی eblagh adliran ir

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارایه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا پاسخ دهند.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- چه جرایمی مشمول ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا نمی شوند؟

از جمله جرایمی که مشمول ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا نمی باشند جرایم حق الناسی اختلاس ارتشا و سایر مواردی می باشد که در متن مقاله توضیحات کامل آن ارایه شده است.

 

2- نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا به چه صورت است ؟

نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا به این صورت می باشد که متقاضی ثبت این درخواست باید از طریق سایت عدل ایران به آدرس adliran.ir وارد سایت شده و با انتخاب گزینه ارایه و پیگیری درخواست عفو اقدام به ثبت درخواست خود نماید که توضیحات آن در متن مقاله ارایه شده است.

 

3- در ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا چه مدارکی لازم می باشد؟

متقاضیان ثبت درخواست عفو از طریق سامانه ثنا پس از وارد کردن اطلاعات هویتی محکوم علیه نوع و میزان محکومیت او باید اقدام به بارگذاری صفحه اول و دوم شناسنامه و کارت ملی محکوم علیه و ثبت کننده درخواست عفو نمایند که توضیحات کامل آن در متن مقاله ارایه شده است.

منبع : نحوه ثبت درخواست عفو در سامانه ثنا

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MkX1
نظرتان را بنویسید