راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی

راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyva1

آن دسته از داوطلبانی که در کنکور انسانی ۱۴۰۱ شرکت کرده و طبق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته محل های دوره روزانه و غیر روزانه شدند، می توانند پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی 1401 نسبت به انتخاب 150 کد رشته محل اقدام نمایند.

 

 

اغلب متقاضیان گروه علوم انسانی در انتخاب رشته کنکور سراسری، قبولی در یکی از سه رشته حقوق، روانشناسی و یا حسابداری برایشان در اولویت می باشد. هر چند در سال های اخیر متقاضیان این گروه آزمایشی کاهش یافته اما هنوز هم بر سر قبولی در یکی از این سه رشته در دانشگاه هایی که از نظر نوع و سطح آموزشی نسبت به سایر دانشگاه ها برتری دارد، رقابت سنگینی وجود دارد.

همه داوطلبان پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و با مشاهده کارنامه اولیه و رتبه کسب شده خود، این سوال برایشان مطرح می شود که با رتبه ای که بدست آوردند، در کدام رشته و دانشگاه پذیرفته خواهند شد. اینجا اهمیت انتخاب رشته صحیح مطرح می شود که اگر با اطلاعات صحیح و کافی انتخاب رشته خود را انجام دهید، بدون شک در دانشگاه و رشته ای متناسب با رتبه ای که کسب کردید، مشغول به ادامه تحصیل خواهید شد. اما چطور می توانید به اطلاعات صحیح و کافی برای انتخاب رشته کنکور سراسری موفق دست یابید؟

لازمه این عمل آشنایی با کارنامه انتخاب رشته انسانی، رتبه قبولی کنکور انسانی، تاثیر سهمیه در انتخاب رشته انسانی و انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور انسانی می باشد. ما سعی کردیم این اطلاعات را در مقاله راهنمای انتخاب رشته انسانی در اختیارتان قرار دهیم.

 

کارنامه انتخاب رشته کنکور انسانی 1401

برای همه داوطلبانی که در جلسه آزمون حاضر باشند، کارنامه علمی یا همان کارنامه اولیه کنکور صادر خواهد شد که از طریق سایت سنجش آموزش کشور بعد از اعلام نتایج کنکور قابل دریافت می باشد. اطلاعاتی که این کارنامه در اختیارتان داوطلبان می گذارد اساس انتخاب رشته کنکور سراسری را تشکیل می دهد.

 

این اطلاعات شامل دو بخش می باشد: بخش اول کارنامه کنکور انسانی شامل اطلاعات شناسنامه ای و تحصیلی داوطلب بوده و بخش دوم حاوی اطلاعات آزمونی داوطلب است. اطلاعاتی که بر روی انتخاب رشته کنکور سراسری شما تاثیر گذار خواهد بود از بخش اول کارنامه کنکور انسانی، نوع سهمیه و استان بومی داوطلب و از بخش دوم کارنامه انسانی، رتبه داوطلب در سهمیه، رتبه در زیر گروه های انسانی، نمره آزمون یا همان تراز داوطلب و وضعیت وی در انتخاب رشته دوره های مختلف تحصیلی می باشد.

 

اگر مایلید تا از میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته مطلع شوید، می توانید روی تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید: تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری

رتبه در سهمیه وضعیت وی را در انتخاب رشته دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه) و فرهنگیان مشخص خواهد کرد و داوطلبان در صورت بهره مندی از شرایط سایر دوره ها مجاز بخه انتخاب رشته در این دوره ها نیز خواهند شد. رتبه در سهمیه و نمره آزمون داوطلب (تراز) از مهم ترین قسمت های کارنامه اولیه هستند که هر داوطلب بنابر این اطلاعات انتخاب رشته خود را انجام می دهد. داشتن درک صحیحی از این تعابیر می تواند در انجام انتخاب رشته صحیح و نهایتا تعیین سرنوشت تحصیلی داوطلبان تاثیر مستقیم داشته باشد.

 

در آزمون بزرگی مانند کنکور سراسری طبیعی است که تعدادی از سوالات دشوار باشند تا عیار علمی داوطلبان را بتوان سنجید و سطح علمی آن ها را مشخص کرد با این حال بسیار شنیده اید که اگر درسی دشوار باشد برای همه داوطلبان دشوار خواهد بود. دلیل این امر آن است که میانگین درصد همه داوطلبان در هر درس در تعیین نمره آزمون داوطلب تاثیر مستقیم دارد. از این رو این جمله را شنیده اید که اگر سوالات درسی آسان باش ، برای همه داوطلبان آسان خواهد بود و اگر دشوار باشد برای سایر داوطلبان نیز دشوار خواهد بود.

 

همه آنچه که باید از کارنامه کنکور سراسری بدانید را در مقاله توضیحات کارنامه کنکور سراسری بطور کامل شرح دادیم. برای مطالعه می توانید روی عبارت توضیحات کارنامه کنکور سراسری کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید: توضیحات کارنامه کنکور سراسری

 

 

ظرفیت و رتبه قبولی کنکور انسانی 1401

با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی سال گذشته تعداد داوطلبان  شرکت کننده در کنکور انسانی، 54112 هزار نفر بوده است. با یک بررسی کوچک به راحتی می توان دریافت که برای هر داوطلب در گروه انسانی، تقریبا دو صندلی در دانشگاه های کشور وجود داشته است. بنابراین می توان تخمین زد این تعداد در کنکور انسانی 1401 نیز تکرار خواهد شد.

 

این خبر خوشحال کننده ای برای متقاضیان این گروه آزمایشی خواهد بود اما قبولی در چه رشته ای و چه دانشگاهی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در مقالات زیر آمار قبولی های رشته های پرمتقاضی گروه علوم انسانی در سال گذشته را در اختیارتان قرار دادیم تا با مشاهده و بررسی این آمار دیدی بهتری برای انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۱ بدست آورید.

 

لینک آخرین رتبه قبولی رشته های انسانی منطقه 1 و 2 و 3 در دو دوره روزانه ( دانشگاه سراسری ) و شبانه سال تحصیلی 
حقوقبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی حقوق دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی حقوق دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
روانشناسیبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی روانشناسی دانشگاه دولتی روزانه 99  - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی روانشناسی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
حسابداریبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی حسابداری دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی حسابداری دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مدیریت مالیبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت مالی دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید.
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت مالی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید.
مدیریت دولتیبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت دولتی دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت دولتی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
مدیریت بازرگانیبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت بازرگانی دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت بازرگانی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید.
مدیریت صنعتیبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت صنعتی دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید.
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی مدیریت صنعتی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید.
علوم تربیتیبرای مطالعه آخرین رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه دولتی روزانه 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .
برای مطالعه آخرین رتبه قبولی علوم تربیتی دانشگاه دولتی شبانه ( نوبت دوم ) 99 - 1400 در منطقه 1 و 2 و 3 کلیک کنید .

 

اکثر داوطلبان این تصور را دارند که هرچه تعداد سوالات بیشتری را پاسخ دهند، بدین معناست که از سایر رقبای خود پیشی گرفتند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. هرچه تعداد پاسخ های صحیحتان بیشتر باشد تراز و رتبه برتری کسب خواهید کرد زیرا برای پاسخ های غلط امتیاز منفی درنظر گرفته شده و با سه پاسخ ناصحیح امتیاز یک پاسخ صحیح را از دست خواهید داد.

بیشتر بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی

 

 

 

 

سهمیه های انتخاب رشته کنکور انسانی 1401

سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به استراتژی های آموزشی پذیرش دانشجو، رشته های تحصیلی را براساس بومی گزینی دسته بندی می کند. اینکه در کدام بوم قرار دارید و بومی گزینی چه تاثیری روی انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی خواهد داشت و کدام رشته ها شامل گزینش بومی می شوند را می توانید در مقاله تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری مطالعه نمایید.

 

عامل دیگر تاثیرگذار در انتخاب رشته، تاثیر سهمیه ها می باشد. تقریبا اکثر متقاضیان انتخاب رشته کنکور مشمول سهمیه مناطق می شوند. این سهمیه به افرادی تعلق می گیرد که از سهمیه های خاص مانند سهمیه ایثارگران، سهمیه جانبازان و خانواده شهدا استفاده نمی کنند. سهمیه مناطق در واقع برای برقراری عدالت آموزشی در کنکور سراسری تبیین شده است.

 

این بدان معناست که شهرها و شهرستان هاdی که به امکانات آموزشی بیشتری دسترسی دارند در سهمیه منطقه یک و مناطقی که از امکانات کمتری به نسبت منطقه یک بهره می گیرند در منطقه دو و مناطقی که دسترسی کمتری به امکانات آموزشی دارند در سهمیه منطقه سه قرار می گیرند که توضیحات جامع تر درباره چگونگی و میزان تاثیر هریک از سهمیه ها در مقاله تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری در اختیارتان قرار دادیم.

بیشتر بخوانید: سهمیه های کنکور سراسری

 

 

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد کنکور تجربی 1401

انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای حدود 80 درصد داوطلبان کنکور انسانی اهمیتی به اندازه انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. برخلاف روند چند سال گذشته در بدون آزمون کردن رشته محل های دانشگاه آزاد، هنوز تمامی رشته محل های دانشگاه های معتبر آزاد تنها از طریق کنکور سراسری دانشجو می گیرند و رقابت بین داوطلبان متقاضی این رشته ها تنها از طریق ماراتن سنگین کنکور سراسری انجام می گیرد.

 

با ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد با یکدیگر، تمامی داوطلبان شرکت کننده در کنکور انسانی در صورت داشتن کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد حق انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز دارند، بنابراین کلیه علاقه مندان به تحصیل در رشته های حقوق، روانشناسی در واحدهای برتر دانشگاه آزاد باید حتما در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ کنکور انسانی شرکت کنند. انتخاب رشته آزاد انسانی تفاوت های زیادی با انتخاب رشته سراسری انسانی دارد که در ادامه مفصل به توضیح جزئیات انتخاب رشته آزاد انسانی پرداختیم.

 

در صورتی که پس از مطالعه این مقاله همچنان سوالات یا ابهامی در خصوص انتخاب رشته انسانی در ذهن شما بی پاسخ ماند، می توانید سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی هیوا جویا شوید. برای این کار می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به این حوزه مطلع گردید.

در ادامه بخوانید: راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد



 

سوالات متداول

 

1- ✔️ با تراز  5000 می شود برای دانشگاه های فرهنگیان انتخاب رشته نمود؟

✔️ خیر. از جمله شرایط اختصاصی شرکت در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان دارا بودن تراز 6500 و بالاتر می باشد.



 

2- ✔️ انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق چه سایتی انجام می شود؟

✔️ این مرحله از پذیرش دانشگاه ها در سایت سازمان سنجش انجام می شود که آدرس آن در متن مقاله قرار داده شده است.



 

3- ✔️ نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری چه زمانی اعلام می شود؟

✔️ این نتایج احتمالا دهه سوم شهریور ماه منتشر می شود که به محض انتشار اطلاع رسانی های لازم از طریق این مقاله نیز صورت می گیرد.

منبع : راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/3ZGx
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر