سئو (SEO) چیست؟

سئو (SEO) چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Mohammad

شاید شما هم یکی از کسانی باشید که کلمه سئو را برای اولین بار می شنوید یا این کلمه را در چندین موقعیت مختلف شنیده اید اما معنای آن را جستجو نکرده اید یا معنای کلی سئو را می دانید اما عمیقا با شما با آن آشنا نیستند.

در این مقاله قصد داریم به تحلیل اساسی و جامع مبحث سئو بپردازیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم:

سئو چیست؟

همانطور که می دانید موتورهای جستجوی زیادی مانند: Google، Being، Yahoo، ASK، ALO و … وجود دارد، اما اغلب از گوگل استفاده می شود.

به همین دلیل است که بیشتر اطلاعات و آموزش هایی که این روزها به زبان فارسی در مورد سئو وب وجود دارد، در درجه اول برای موتور جستجوی گوگل است. موتورهای جستجوی دیگر کمابیش با قوانین و الگوریتم های مشابه گوگل کار می کنند.

SEO چیست – سئو سایت یا بهینه سازی موتور جستجو

SEO مخفف Search Engine Optimization است و شامل مجموعه ای از اقدامات است که یک سایت را برای موتورهای جستجو بهینه می کند.

هدف از این بهینه سازی افزایش بازدید و نمایش هرچه بیشتر سایت است. با این مقدمه، با سایت محمد جانبلاغی همراه باشید تا با آموزش سئو بیشتر آشنا شوید و با مفاهیم مربوطه در این زمینه آشنا شوید.

سئو سایت چیست؟

اولین قدم در طراحی سایت، پیاده سازی آن با یک رابط کاربری شیک در یک هاست مناسب است. اما نکته اینجاست که حتی اگر وب سایت خود را با مناسب ترین رابط کاربری، بهترین زبان برنامه نویسی یا جامع ترین CMS پیاده سازی کرده باشید، لزوماً به هدف اصلی خود که دیده شدن محصولات یا خدماتتان است نرسیده اید.

اینجاست که آموزش سئو و خدمات سئو وارد می شود. در واقع با به کارگیری اصول سئو، در وب سایت خود است که دیده می شوید و به هدف نهایی خود می رسید.

به عبارت ساده تر، طراحی سایت با اصول سئو سایت است که برای موتورهای جستجو بهینه شده است. این بدان معناست که وقتی سایت شما سئو بهینه شده است، موتورهای جستجو می توانند به راحتی صفحات آن را شناسایی کرده و به کاربرانی که در حال جستجو هستند توصیه کنند.

اگر می خواهید یک طراحی سایت با اصول سئو سایت داشته باشید، نه تنها کدهای سایت شما باید برای موتورهای جستجو بهینه شود، بلکه باید محتوای منحصر به فردی را نیز در وب سایت خود منتشر کنید که مورد نیاز مخاطبان در هر زمینه ای است که فعالیت می کنید.

تا اینجا سعی کردیم مفهوم سئو را به صورت ساده برای شما توضیح دهیم. در پس این مفهوم ساده مفاهیم عمیق و پیچیده ای نهفته است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

منظور از بهینه سازی سئو سایت چیست؟

دیگر بر کسی پوشیده نیست که اینترنت به گونه ای در لایه های مختلف و پر پیچ و خم زندگی بشر نفوذ کرده است که بدون آن زندگی اکثر مردم فلج می شود. امروزه مردم کوچکترین سوالات و پیش پا افتاده ترین نیازهای خود را در موتورهای جستجو جستجو می کنند.

بر این اساس، مشاغلی که در اسرع وقت آنلاین شدند بیشترین سود را بردند. بنابراین، اگر شما یک مدیر کسب و کار هستید، طبیعتا به این نتیجه رسیده اید که باید یک طراحی سایت رسمی برای کسب و کار خود داشته باشید و مهمتر از آن، وب سایت شما باید سئو پسند باشد تا خدمات، کالاها یا محصولات شما توسط کاربران دیده شود.

در غیر این صورت، کسب و کار اینترنتی شما نه تنها رشد نخواهد کرد، بلکه ممکن است سقوط کند. اینجاست که اهمیت سئو سایت آشکار می شود، به طوری که یک محصول یا خدمات را می توان تا حد امکان مشاهده کرد.

برای درک بهتر اهمیت بهینه سازی سئو سایت بهتر است مثالی بزنیم.

فرض کنید چندین وب سایت در یک صنعت یا زمینه وجود دارد که برای دیده شدن خدمات و محصولات خود با هم رقابت می کنند.

در این بین وب سایت هایی که سئو قوی تری دارند طبیعتا بیشتر توسط کاربران اینترنتی دیده می شوند، محصولات و خدمات آنها بیشتر خریداری می شود، سود بیشتری کسب می کنند و موفق تر هستند.

به عنوان مثال چند شرکت یا استارت آپ در صنعت آموزش ایران وجود دارد که یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین آنها «محمد جانبلاغی» است.

کاربران اینترنتی که به دنبال آموزش های خاص در زمینه های مختلف هستند می توانند به راحتی از طریق جستجوی گوگل این وب سایت را پیدا کنند.

این بدان معناست که وب سایت محمد جانبلاغی یکی از قوی ترین وب سایت های آموزشی در ایران است که روی سئو سایت خود کار کرده است.

بنابراین، اگر شما یک مدیر کسب و کار اینترنتی در زمینه یا صنعت خاصی هستید، می توانید همان مثال را در زمینه خود جستجو کنید تا ببینید چه شرکت هایی رقبای شما در اینترنت هستند. و کدام یک روی سئو سایت خود به خوبی کار کرده اند؟

بنابراین می توانید با برنامه ریزی و استراتژی مناسب سئو جایگاه خود را در بین وب سایت های این تجارت پیدا کنید.

چه اقداماتی منجر به بهبود سئو سایت می شود؟

پاسخ کامل به این سوال ممکن است ساعت ها طول بکشد. زیرا سئو این روزها دیگر یک تخصص است و پاسخ به این سوال کاملا ما را وارد حوزه های تخصصی می کند که از حوصله این مقاله خارج است.

با این حال، می توان به این سوال به اختصار پاسخ داد. برای بهبود سئو سایت خود، 3 دسته از اقدامات وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

1. اقدامات مربوط به سئو فنی

کدهای HTML سایت یکی از مهم ترین پارامترهای فنی برای بهینه سازی سایت شما برای ربات هایی هستند که توسط موتورهای جستجو به وب سایت شما ارسال می شوند تا سایت شما را خزیده و اطلاعات لازم را ایندکس کنند.

به هر حال ساختار کدهای شما باید به گونه ای باشد که سرعت بارگذاری صفحات سایت شما برای کاربران به حداقل زمان ممکن برسد.

یکی از مهم ترین ابزارهایی که به شما کمک می کند سئو سایت خود را افزایش دهید، کنسول جستجوی گوگل است. در این ابزار در منوی سمت چپ بخشی به نام Coverage وجود دارد که خطاهای کدنویسی سایت را به شما نشان می دهد. با مراجعه به این قسمت می توانید خطاها را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

علاوه بر مواردی که تا کنون در بحث سئو فنی گفته شد، واکنش گرایی وب سایت نیز یکی از مهم ترین عوامل سئو وب سایت شما می باشد.

طراحی سایت ریسپانسیو بودن به این معنی است که وب سایت شما به مناسب ترین حالت برای کاربران شما در صفحه های مختلف نمایش داده می شود.

از آنجایی که کاربران می توانند با نمایشگرهای عریض، لپ تاپ، تبلت و گوشی های با اندازه های مختلف به سایت شما دسترسی داشته باشند، کدنویسی وب سایت شما باید به گونه ای باشد که کاربران را با صفحه نمایش های مختلف راضی کند. لازم به ذکر است جلوگیری از شکست لینک ها و داشتن صفحه خطای 404 و همچنین داشتن نقشه سایت از دیگر اقدامات مهم در بحث سئو فنی است.

2. اقدامات مربوط به سئو داخلی (سئو درون صفحه)

SEO On-Page مجموعه ای از اقداماتی است که مستقیماً در صفحات وب سایت برای افزایش ترافیک انجام می شود. این اقدامات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نام دامنه صحیح را انتخاب کنید
  • نوشتن URL به زبان انگلیسی (البته اگر سایت شما چند زبانه نیست)
  • عنوانی مناسب و جذاب انتخاب کنید
  • انتخاب متا تگ های مناسب
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب (یافتن کلمات کلیدی)
  • تخصصی محتوای وب سایت
  • نوشتن صحیح تگ های alt برای تصاویر
  • قرار دادن یک ویدیو با کیفیت پایین در صفحه
  • لینک سازی داخلی مناسب
  • حذف اساسی لینک ها از سایت با ویژگی های Follow، NoFollow، Sponsored
  • و… باشد

3. اقدامات مربوط به سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو خارج از صفحه مجموعه ای از اقداماتی است که به صورت غیر مستقیم در صفحات وب سایت برای افزایش ترافیک انجام می شود. این اقدامات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. خرید بک لینک
  2. خرید رپورتاژ آگهی
  3. فعالیت وب سایت در شبکه های اجتماعی و استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
  4. داشتن PBN و لینک سازی در آنها (فعالیت در این قسمت نیاز به دقت زیادی دارد. توصیه می شود برای ورود به این قسمت با کارشناس سئو مشورت کنید)
  5. فعالیت اصلی در انجمن ها و انجمن های مرتبط با سایت شما
  6. و… باشد

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش ساخت PBN و راهنمای ساخت بک لینک باکیفیت را از دست ندهید.

سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سفید

تاکنون با اقداماتی که منجر به بهبود سئو سایت می شود آشنا شده ایم. اما بهتر است با اصطلاحات سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری آشنا شوید تا بینش بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید.

سئو کلاه سفید

به عبارت ساده به مجموعه اقدامات و فعالیت های قانونی و اصولی مورد انتظار گوگل که منجر به افزایش بازدید سایت می شود سئو کلاه سفید می گویند.

منبع: سئو (SEO) چیست؟

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/AJv7
نظرتان را بنویسید