شماره بیمه تامین اجتماعی چیست

شماره بیمه تامین اجتماعی چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی پس از تشکیل پرونده برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی در این سازمان یک شماره اختصاصی دریافت می کنند. این شماره بیمه تامین اجتماعی 8 رقمی است و مشخصات هر فرد بیمه شده در این سازمان با استفاده از این شماره بیمه شناسایی خواهد شد.





شماره بیمه تامین اجتماعی یک شماره اختصاصی است که در زمان تشکیل پرونده شخص در بیمه تامین اجتماعی به آن فرد تعلق می گیرد و تمامی مشخصات و پرونده شخص با این شماره شناخته می شود. شماره بیمه تامین اجتماعی یک عدد 8 رقمی می باشد که در دفترچه بیمه و فیش حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی درج می شود.

با در اختیار داشتن این شماره شما می توانید به راحتی به اطلاعات پرونده بیمه خود دست پیدا کنید. اهمیت این شماره برای فرد بیمه شده بسیار زیاد است و هر تغییر و تحولی در برنامه بیمه شخص با این شماره ثبت می شود.

این شماره بیمه اختصاصی است و نمی توان از آن برای شخص یا اشخاص دیگر استفاده کرد. در صورتی که شخص برای مدت زمان کوتاهی بیمه شده باشد دارای شماره بیمه می باشد و هر زمان که دوباره بخواهد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد می تواند از شماره قبلی خود استفاده کند.




شماره بیمه تامین اجتماعی چیست
سازمان بیمه تامین اجتماعی یک سازمان خدماتی است که در راستای ارائه خدمات بیمه و درمان و بازنشستگی و امور حقوقی مربوط به افراد بوجود آمده است. در حقیقت این سازمان برای حمایت از حقوق کارکنان کارخانه ها و ادارات و سازمان ها با توجه به محیط کاری آن ها تشکیل شده است.

شماره بیمه تامین اجتماعی یک شناسه است که به شخص بیمه شده در سیستم تامین اجتماعی تعلق می گیرد. با ورود هر عضو جدید به سیستم تامین اجتماعی این شماره برای فرد صادر می شود. شماره بیمه یک عدد هشت رقمی می باشد که در دفترچه های درمان در زیر عکس فرد قابل مشاهده می باشد. از مزیت های داشتن شماره بیمه تامین اجتماعی دسترسی راحت و آسان به اطلاعات کاری و بیمه ای شخص بیمه شده می باشد. در حقیقت با این شماره شما را شناسایی می کنند.

 امکان استفاده از این شماره برای افراد دیگر وجود ندارد. شما نمی توانید چند شماره بیمه متفاوت داشته باشید. این کار باعث پراکندگی اطلاعات شما می شود و در زمان بازنشستگی و یا جمع آوری سوابق شما را با مشکل مواجه می کند. 

نکات مهمی که در مورد شماره بیمه تامین اجتماعی باید بدانید شامل موارد زیر می باشد:



1 شماره بیمه هر فرد مخصوص خود آن شخص می باشد.

2انجام همه امور بیمه شخص با شماره بیمه او می باشد.

3این شماره غیر قابل تغییر است و برای هر شخص فقط یک بار اختصاص داده می شود.

4اگر در کارگاهی به شما شماره بیمه موقت داده شد حتما پیگیری لازم برای دائمی شدن آن انجام دهید.



حتما بخوانید: شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی


شماره بیمه تامین اجتماعی چند رقمی است؟
شماره بیمه تامین اجتماعی یک عدد 8 رقمی می باشد که در بیمه تامین اجتماعی به اشخاص بیمه شده اختصاص پیدا می کند. این شماره در دفترچه بیمه و فیش حقوقی بیمه شده نیز قابل مشاهده می باشد. در مواردی در سایت های مشاهده سابقه با اضافه کردن دو صفر به ابتدای آن شماره سوابق بیمه ای شخص قابل مشاهده می باشد.

البته این شماره 8 رقمی متعلق به افراد در حال کار می باشد که هنوز به سن بازنشستگی تامین اجتماعی نرسیده باشند برای مستمری بگیران این شماره 10 رقمی است که در دفترچه های بیمه و در سیستم بیمه ای به دلیل تغییر شرایط کاری شخص تغییر کرده است. این شناسه 8 رقمی یک کد شناسایی است که برای شخص بیمه شده در نظر گرفته می شود.



بیشتر بخوانید: دریافت فیش حقوقی بازنشستگی تامین اجتماعی


نحوه مشاهده شماره بیمه تامین اجتماعی
برای مشاهده شماره بیمه تامین اجتماعی کافی است در سامانه بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کنید. این کار به شما امکان می دهد تا در مراحل بعدی بتوانید به راحتی مشخصات پرونده ای خود را پیگیری و ملاحظه کنید. برای مشاهده شماره بیمه تامین اجتماعی چند راه وجود دارد:



1 دریافت شماره بیمه با استفاده از کد ملی

برای این کار باید به سایت tamin.ir مراجعه کنید و به بخش خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و از آن قسمت بخش مشاهده سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی را انتخاب کنید. اگر حساب کاربری داشته باشید با ورود گذرواژه و نام کاربری می توانید شماره بیمه خود را مشاهده کنید. در غیر اینصورت باید در امانه ثبت نام کنید و یک حساب کاربری برای خود بسازید.



2 مراجعه حضوری به دفاتر کارگزاری و بیمه

با مراجعه حضوری به کارگزاری های بیمه و در دست داشتن مدارک شناسایی می توانید به راحتی شماره بیمه خود و اطلاعات مربوط به آن را دریافت کنید.



3 مشاهده شماره بیمه از طریق اپلیکیشن تامین اجتماعی

این اپلیکیشن برای سیستم های اندروید طراحی شده است و امکان دسترسی به اطلاعات بیمه را در اختیار بیمه شده قرار می دهد. تنها موردی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که شما باید اطلاعات مربوط به آخرین سابقه بیمه خود را در اختیار داشته باشید .در غیر این صورت استفاده از روش های دیگر برای دریافت اطلاعات به شما پیشنهاد می شود.



4دریافت شماره بیمه با استفاده از کد USSD

برای دریافت شماره بیمه از این طریق باید اطلاعات مربوط به اخرین سابقه خود را داشته باشید. شماره *4*1420# را در موبایل شماره گیری می نمایید، سپس بخش استعلام ها را انتخاب می کنید، پس از آن با وارد کردن آخرین سابقه و در نهایت کد ملی می توانید شماره بیمه خود را دریافت نمایید.



بیشتر بخوانید: ثبت نام سوابق بیمه تامین اجتماعی
فراموشی و نحوه بازیابی شماره بیمه تامین اجتماعی
در موارد بسیاری شخص بیمه شده شماره بیمه خود را فراموش می کند و قادر به دستیابی به آن نمی باشد. این مشکل راه حل ساده ای دارد و شماره بیمه قابل بازیابی می باشد. از آنجا که این شماره به خود شخص اختصاص دارد. در صورتیکه به دلایلی فراموش شود و یا اینکه فرد به آن دسترسی نداشته باشد می توانیم با یک روش ساده آن را بازیابی کنیم. مراحل بازیابی شماره بیمه در سامانه تامین اجتماعی به صورت زیر می باشد:



1ورود به بخش ثبت نام سامانه و وارد کردن اطلاعات هویتی

2دریافت گذر واژه

3فعال کردن حساب کاربری

4ورود به بخش بیمه شدگان و انتخاب منوی سابقه

5مشاهده اطلاعات مورد نیاز

اگر قبلا ثبت نام کرده اید در هنگام ورود به این بخش میتوانید بخش فراموشی رمز عبور را کلیک نمایید. پس از آن از شما شماره ایمیل یا شماره تلفنی که در زمان ثبت نام استفاده کرده اید را درخواست می نماید که شما با وارد کردن هر کدام از آن ها می توانید کد فعال سازی حساب کاربری را دریافت کنید. پس از دریافت کد و وارد کردن آن به حساب کاربری خود وارد می شوید و تمام اطلاعات بیمه ای خود از جمله شماره بیمه را مشاهده خواهید کرد.



با استفاده از کد ملی و مراجعه به شعب کارگزاری و بیمه می توانید شماره بیمه خود را دریافت نمایید. از آنجا که بیمه تامین اجتماعی به هر شخص بیمه شده با کد ملی معتبر یک شماره بیمه اختصاص داده است کافی است که شما با در دست داشتن مدارک شناسایی به کارگزاری بیمه و یا خود شعب بیمه مراجعه نمایید و با ارائه کد ملی شماره بیمه و دیگر اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

پس از دریافت اطلاعات شما قادر خواهید بود تا تمام مشخصات را چک کنید و در صورت هر گونه مغایرت نسبت به رفع آن ها اقدام نمایید. البته این رفع مغایرت باید به صورت حضوری و در شعب بیمه یا کارگزاری در بخش مربوط به آن انجام شود.



در ادامه بخوانید: نحوه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی


برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شماره بیمه تامین اجتماعی به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون شماره بیمه تامین اجتماعی پاسخ دهند.

سوالات متداول


1- شماره بیمه تامین اجتماعی تنها مختص به یک شخص می باشد؟
بله، هر شماره بیمه تامین اجتماعی تنها مختص به یک شخص است که در متن مقاله بیان شده است.


2- شماره بیمه تامین اجتماعی چند رقمی می باشد؟
شماره بیمه تامین اجتماعی 8 رقمی می باشد که در متن مقاله نیز در مورد آن آمده است.


3- شماره بیمه تامین اجتماعی را در صورت فراموشی می توان بازیابی نمود؟
بله، شماره بیمه تامین اجتماعی را در صورت فراموشی می توان بازیابی نمود که در متن مقاله نحوه بازیابی آن آورده شده است.

منبع : شماره بیمه تامین اجتماعی چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/rLlE
نظرتان را بنویسید