مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
دریافت معافیت تحصیلی برای مشمولانی که قصد ادامه تحصیل دارند، الزامی است. مدارک لازم برای دریافت هر نوع معافیت تحصیلی اعم از دانش آموزی، دانشجویی، طلاب و مشمولانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند متفاوت می باشد که در این مقاله تمامی این مدارک به طور کامل توضیح داده شده است.




عبارت دریافت معافیت تحصیلی زمانی اهمیت پیدا می کند که افراد مذکر مشمول سربازی باشند. همانطور که می دانید پسران زمانی که به سن 18 سالگی می رسند مشمول محسوب می شوند و تا یک سال فرصت دارند که وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. اگر فردی در مهلت مقرر خود را برای اعزام به خدمت سربازی آماده کرد، سرباز محسوب می شود، ولی اگر قصد ادامه تحصیل در هر یک از مقطع های مختلف را داشت باید معافیت تحصیلی دریافت کند.

اما مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی چیست؟ آیا این مدارک برای هرگونه معافیت یکسان است؟ به طور مثال مدارک لازم برا دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی یا معافیت تحصیلی دانش آموزی متفاوت است؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل مدارک مورد نیاز هر نوع معافیتی را برای شما ذکر کنیم.



مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی
بعد از اینکه فرد مشمول برای تحصیل در هر یک از مقطع های دانشگاهی قبول می شود باید مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی را به یکی از دفاتر پلیس +10 ارائه کند و برگه معافیت تحصیلی را دریافت نماید.

لازم به ذکر است که بدون در دست داشتن برگه معافیت تحصیلی دانشجویی امکان ثبت نام در دانشگاه برای افراد مشمول وجود نخواهد داشت. در واقع، شما با در دست داشتن این مدرک می توانید به طور موقت از خدمت سربازی معاف شوید که زمان این معافیت بسته به نوع مقطع تحصیلی شما متفاوت خواهد بود. مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی به شرح زیر می باشد.



ارائه کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه فرد مشمول



پرینت صفحه و اطلاعات قبولی در سازمان سنجش



چند قطعه عکس که پشت نویسی شده  باشد. عکس دانشجو باید تمام رخ، رنگی و دارای پشت زمینه سفید باشد.



ارائه آخرین مدرک تحصیلی، به طور مثال اگر شما قصد تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید باید مدرک دیپلم خود را تحویل دهید.



تکمیل و تحویل برگه درخواست معافیت تحصیلی که دانشگاه به شما ارائه می دهد. به طور نمونه می توانید در تصویر زیر یک برگه درخواست معافیت تحصیلی را مشاهده کنید.





حتما بخوانید: معافیت دائم سربازی



مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی
اگرچه بسیاری از دانش آموزان تا قبل از 18 سالگی درس مدرسه خود را تمام می کنند و مدرک دیپلم خود را می گیرند؛ اما گاهی اوقات به دلایل متعددی دانش آموزان نمی توانند تا قبل از سن مشمولیت درس خود را به اتمام برسانند. متاسفانه برای ادامه تحصیل این دانش آموزان مشکلاتی وجود دارد که کلید حل آن اخذ معافیت تحصیلی دانش آموزی است.

دانش آموزان مشمول می توانند تا سن 20 سالگی معافیت تحصیلی را دریافت کنند. مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی به شرح زیر می باشد. دانش آموزان عزیز باید در سن 18 سالگی این مدارک را به دفاتر پلیس +10 ارائه، برگه معافیت تحصیلی را دریافت کنند و به مدیر آموزشی مدرسه خود تحویل دهند.



چند قطعه عکس سه در چهار پشت نویسی شده تمام رخ و رنگی



اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مشمول



تکمیل گواهی اشتغال به تحصیل در دبیرستان مشمول یا هنرستان و ارائه آن به دفاتر پلیس +10



تکمیل برگه درخواست معافیت تحصیلی دانش آموزی که به تایید مدیر مرکز آموزشی رسیده باشد و تحویل آن به دفاتر پلیس +10



ارائه برگه انصراف از تحصیل برای دانشجویانی که از دانشگاه انصراف داده اند، الزامی است.

بیشتر بخوانید: مدت زمان خدمت سربازی


مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور
بعضی از دانش آموزان و دانشجویان مشمول قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. اگر شما از جزو این افراد هستید باید بدانید که برای خروج از کشور جهت ادامه تحصیل حتما باید معافیت تحصیلی خارج از کشور را دریافت کنید.







روند دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور مانند معافیت تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی است؛ اما مدارکی که باید برای دریافت این معافیت تحویل دهید، مقداری متفاوت تر از دیگر معافیت ها خواهد بود که در ادامه تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور را ذکر خواهیم کرد.



چند قطعه عکس سه در چهار با کیفیت و تمام رنگی



اصل و کپی از کارت ملی



اصل و کپی از شناسنامه و صفحات توضیحات آن



گواهی فراغت از تحصیل مشمول یا آخرین مدرک تحصیلی



ارائه مدرک زبان خارجه



نامه پذیرش دانشگاه یا گواهی اشتغال به تحصیل مربوطه که در آن زمان آغاز به تحصیل و زمان تقریبی پایان تحصیل و فارغ التحصیلی ذکر شده باشد. این نامه باید به مهر و امضای دانشگاه رسیده باشد.



ارائه کارت پایان خدمت یا کپی از دفترچه اعزام به خدمت



اصل و کپی صفحه اول گذرنامه



ارائه تصویر دو صفحه ورود و خروج از گذرنامه

بیشتر بخوانید: غیبت خدمت سربازی
مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی طلاب
طلاب که در حوزه های علمیه مشغول به فراگیری علم هستند نیز می توانند از معافیت تحصیلی طلاب استفاده کنند. روند دریافت معافیت تحصیلی طلابی که به سن 18 سالگی می رسند، بسیار مشابه به دریافت معافیت تحصیلی دانشجویی می باشد.







برای دریافت معافیت تحصیلی طلاب یک سری شرایط و مدارکی لازم است که در ادامه برای آشنایی شما طلاب عزیز ذکر خواهیم کرد. شما می توانید با در دست داشتن این مدارک و مراجعه به دفاتر پلیس +10 برای ادامه تحصیل در حوزه های علمیه مجوز لازم را کسب کنید.



چند قطعه عکس جدید، تمام رخ، کاملا رنگی و زمینه سفید که با رعایت کامل شئونات اسلامی گرفته و پشت نویس شده باشد.



ارائه اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه طلاب مشمول به دفاتر الکترونیک انتظامی



طلاب باید نسبت به تکمیل گواهی اشتغال به تحصیل از حوزه علمیه خود اقدام کنند و آن را به دفاتر پلیس +10 تحویل دهند.



طلاب باید آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم یا سطح های مختلف حوزوی) خود را به دفاتر پلیس +10 ارائه کنند.



تکمیل برگه درخواست معافیت تحصیلی طلاب و تحویل آن به دفاتر پلیس +10



کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند مشمولان خدمت نظام وظیفه را که قصد دریافت انواع معافیت های تحصیلی دارند راهنمایی کرده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهند.

در ادامه بخوانید: دریافت اینترنتی معافیت تحصیلی



سوالات متداول


1- چه مدارکی برای دریافت معافیت تحصیلی نیاز است ؟
مدارک مورد نیاز برای گرفتن معافیت تحصیلی بستگی به نوع معافیتی دارد که مشمول قصد دریافت آن را دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.




2- چگونه می توان معافیت تحصیلی دانشجویی دریافت کرد ؟
مشمولانی که در یکی از آزمون های آموزش عالی قبول شده و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را دارند باید مدارک گفته شده در متن مقاله را به مراکز پلیس + 10 تحویل دهند.




3- روند دریافت معافیت تحصیلی ویژه طلاب چگونه است ؟
روند دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور مانند معافیت تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی است که در متن مقاله به طور توضیح داده شده است.

منبع : مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J3wg
نظرتان را بنویسید