راهنمای کامل اخذ اقامت آمریکا

راهنمای کامل اخذ اقامت آمریکا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
simurgh

برای شروع فرآیند درخواست اقامت آمریکا، ابتدا باید نوع ویزای مورد نظر خود را مشخص کنید. انواع مختلفی از ویزاها برای ورود به ایالات متحده وجود دارد، از جمله ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری و خانوادگی.

پس از تصمیم گیری در مورد نوع ویزای مورد نظر، باید شرایط و مدارک مورد نیاز برای درخواست آن را بررسی کنید. هر نوع ویزا به مدارک و شرایط متفاوتی نیاز دارد. برای مثال، ویزای کار مستلزم یافتن کارفرمای آمریکایی و سپس اخذ تاییدیه لازم از اداره مهاجرت آمریکا با توجه به نوع کار و مهارت های مورد نیاز است.

پس از تایید شرایط و مدارک لازم، باید هزینه درخواست ویزا را پرداخت کنید هزینه های درخواست ویزا بسته به نوع ویزا و مدت اقامت متفاوت است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که درخواست ویزا برای مهاجرت به آمریکا ممکن است زمان بر باشد و نیاز به حوصله و نظارت مکرر دارد. به همین دلیل بهتر است با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید تا روند درخواست ویزا به راحتی طی شود.

به طور کلی برای شروع مراحل اخذ اقامت آمریکا ابتدا باید نوع ویزا را مشخص کنید و شرایط و مدارک مورد نیاز برای درخواست آن را بررسی کنید. سپس، باید هزینه درخواست ویزا را پرداخت کرده و فرآیند درخواست ویزا را شروع کنید.

برای کسب اطلاعات درباره مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری بر روی لینک کلیک نمائید. 

شرایط اخذ اقامت آمریکا

شرایط اخذ اقامت آمریکا از دو طریق مختلف و در دو نوع اقامت امکان پذیر است:

اقامت دائم:

برای اقامت دائم در ایالات متحده، می توانید از طریق برنامه های اقامت مبتنی بر خانواده، برنامه های اقامت مبتنی بر اشتغال، برنامه های اقامت مبتنی بر سرمایه گذاری و برنامه های اقامت دائم با ازدواج با یک شهروند یا مقیم دائم ایالات متحده، برای اقامت دائم اقدام کنید.

برای هر یک از این برنامه های اقامت دائم، شرایط و مدارک مختلفی لازم است، به عنوان مثال، در اقامت دائم از طریق سیستم استخدام. یک شرکت آمریکایی یا یک کارفرمای آمریکایی باید به شما کاری پیشنهاد دهد. و مدارک مربوط به تحصیلات و سابقه کاری شما باید تایید شده باشد.

اقامت موقت:

برای اقامت موقت در ایالات متحده، می توانید از طریق برنامه های مختلف مانند برنامه های تحصیلی، برنامه های کاری، برنامه های شرکت در مسابقات و خرید خانه در آمریکا و برنامه های تعطیلات اقامت موقت دریافت کنید.

الزامات و مدارک مورد نیاز برای این برنامه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال، در برنامه اقامت موقت تحصیلی، شما باید مدارک مربوط به تحصیلات و وضعیت مالی خود را به یک دانشگاه معتبر آمریکایی ارائه دهید تا توانایی خود را در پرداخت شهریه ثابت کنید.

لازم به ذکر است که هر کدام از این برنامه ها شرایط خاص و مدارک مورد نیاز خود را دارند و برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت سفارت آمریکا در کشور خود مراجعه فرمایید.

مطالب مرتبط: بیزینس های آماده فروش در کانادا

مراحل اخذ اقامت آمریکا

مراحل دریافت مسکن در ایالات متحده بسته به نوع اقامت متفاوت است، اما به طور کلی، برای دریافت مسکن در ایالات متحده باید مراحل زیر را طی کنید:

برنامه مناسب را بیابید

برای دریافت مجوز اقامت در ایالات متحده، ابتدا باید برنامه مناسب خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، شما می توانید از طریق برنامه های خانواده، اشتغال، سرمایه گذاری و ازدواج یک شهروند آمریکایی برای اقامت دائم درخواست دهید.

ارزیابی مدارک و شرایط

برای اخذ اقامت باید مدارک و شرایط مورد نیاز برنامه انتخابی را بررسی و ارزیابی کنید. به عنوان مثال برای اقامت دائم از طریق برنامه اشتغال باید مدارک مربوط به تحصیلات و سابقه کاری خود را جمع آوری کرده و برای تایید به مراجع مربوطه ارائه دهید.

پرداخت هزینه های مرتبط

بسته به برنامه ای که برای آن درخواست می کنید، ممکن است مجبور شوید هزینه های مربوطه را بپردازید. به عنوان مثال، برای تبدیل شدن به یک مقیم دائم تحت برنامه سرمایه گذاری، باید مبلغی را به عنوان سرمایه گذاری در ایالات متحده پرداخت کنید.

تکمیل فرم های مربوطه

 برای اخذ مسکن باید فرم های مربوطه را تکمیل نمایید. به عنوان مثال، برای اقامت دائم از طریق استخدام، باید فرم I-140 را پر کنید.

مصاحبه و ارائه مدارک

در برخی موارد نیاز به مصاحبه با ارگان های مربوطه و ارائه مدارک لازم است. به عنوان مثال، برای برنامه اقامت دائم از طریق اشتغال، باید در یک مصاحبه در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده در کشور خود شرکت کنید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

انتظار برای تصمیم گیری

 پس از ارائه مدارک و پرداخت هزینه، باید منتظر تصمیم گیری برای اخذ اقامت باشید. برای برخی از برنامه ها این روند می تواند چندین ماه طول بکشد.

انواع ویزاها برای اخذ اقامت آمریکا

 انواع مختلفی از ویزا برای اخذ اقامت آمریکا وجود دارد که عبارتند از:

ویزای دانشجویی (F-1):

این ویزا برای دانش آموزانی است که قصد دارند در مقطع متوسطه در ایالات متحده تحصیل کنند.

ویزای کار H-1B :

این ویزا برای کسانی است که به دنبال کار در ایالات متحده هستند که برای یک کارفرمای آمریکایی کار می کنند.

ویزای سرمایه گذاری (EB-5):

این ویزا برای کسانی است که می خواهند با سرمایه گذاری در ایالات متحده، اشتغال و رونق اقتصادی را افزایش دهند.

ویزای خانوادگی (F-2، H-4 و غیره):

 این ویزا برای خانواده هایی است که مقیم قانونی ایالات متحده را همراهی می کنند.

ویزای ویژه برای کارمندان دولت (L-1):

این ویزا برای افرادی است که در یک شرکت با شعبه در ایالات متحده کار می کنند و به آن شعبه منتقل می شوند.

ویزای استعدادهای ویژه (O-1):

 این ویزا برای افرادی است که استعدادهای برجسته ای در هنر، علوم یا ورزش دارند.

همچنین ویزای تجاری (B-1)

برای افرادی است که به دنبال سفر کاری به ایالات متحده هستند اما قصد ندارند برای مدت طولانی در ایالات متحده بمانند.

لازم به ذکر است که شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر نوع ویزا متفاوت است و بسته به نوع ویزا و شرایط فردی شما ممکن است به مدارک و شرایط خاصی نیاز داشته باشید. برای اطلاعات دقیق تر در مورد هر نوع ویزا، بهتر است با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید.

اقامت دائمی آمریکا از طریق سرمایه گذاری  (EB-5)

برای اخذ ویزای اقامت دائمی ایالات متحده آمریکا راه های متعددی وجود دارد، برنامه مهاجرتی EB-5 یک راه مناسب برای بسیاری از ملیت های مختلف میباشد  تا بتوانند اقامت دائمی ایالات متحده را به راحتی کسب نمایند. از این طریق، متقاضی اصلی به همراه همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود، میتوانند برای دریافت این ویزا اقدام نمایند.

این ویزا دارای دوبخش میباشد:

برنامه عادی

هرمتقاضی با سرمایه گذاری به میزان ۱ میلیون دلار در یک کسب و کار که قابلیت ایجاد ۱۰ فرصت شغلی برای ۱۰ نفر ساکن آمریکارا دارا باشد، می تواند برای دریافت مجوز اقامت دائمی از نوع EB-5 اقدام نماید. ضوابط اصلی دولت امریکا برای این بخش عبارتند از:

•  سرمایه گذاری می بایست در یک کسب و کار فعال انجام شود و سرمایه گزاری بدون فعالیت شامل بورس اوراق بهادار و سرمایه گزاری دربخش املاک قابل قبول نمیباشد.

•  مبلغ مورد نیازبرای سرمایه گزاری میبایستی توسط شخص متقاضی تامین شده باشد. این مبلغ میتواند ازطرف کسی به شما هدیه شده باشد یا به شما ارث رسیده باشد.

•  کسب و کار در نظر گرفته شده می بایست بعد از ۲۹ نوامبر ۱۹۹۰ تاسیس شده باشد یا سرمایه گذاری به گونه ای باشد که اساس کسب و کار قدیمی را تغییر دهد وباعث گسترش آن گردد.

•  مبلغ سرمایه گذاری در صورتی می تواند ۰۰۰ر۵۰۰ دلار باشد که کسب و کار دریک منطقه روستایی یا در منطقه ای که نرخ بیکاری بالایی دارد و جزو مناطق مورد قبول اداره مهاجرت است تشکیل شده باشد.

مطالب مرتبط: ویزای نوآفرینی کانادا

برنامه مرکز منطقه ای

به منظور جذب سرمایه گزاری خارجی، کنگره امریکا برنامه “مرکز منطقه ای” را در سال ۱۹۹۰ به تصویب رساند. بر اساس این برنامه سالانه ۳۰۰۰ ویزا به افراد متقاضی که حداقل به میزان ۰۰۰ر۵۰۰ دلار در مراکز منطقه ای تعیین شده و تایید شده توسط دولت آمریکا سرمایه گذاری کرده اند، اعطاء میگردد. در برنامه “مرکز منطقه ای”،  ایجاد شغل توسط شرکت سرمایه گزار انجام میگردد وسرمایه گذار لزومی به استخدام ۱۰ نفر کارمند به صورت مستقیم ندارد.

“مراکز منطقه ای” واحدهای عمومی یا خصوصی هستند که در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی تلاش می کنند. افزایش صادرات، بهبود درآمدزایی محلی، اشتغال یا افزایش سرمایه گذاری های محلی، از جمله موضوعات فعالیت این مراکز است.

حداقل سرمایه گذاری لازم در مراکز منطقه ای ، مبلغ ۰۰۰ر۵۰۰ دلار است.

بر اساس مقررات EB-5 ، این مراکز در مناطق روستایی یا مناطقی که نرخ بیکاری در آن بالاتر از متوسط کشور است تعیین و مشخص شده اند.در سال ۲۰۰۳، کنگره امریکا به اداره مهاجرت اختیار داد تا پرونده های درخواست سرمایه گذاری از طریق EB-5 در مراکز منطقه ای را بررسی و اولویت بندی نماید. با استفاده از این روش و سرمایه گذاری در مراکز منطقه ای دارای مجوز از اداره مهاجرت ایالات متحده، متقاضی قادر است با کمترین نگرانی و گرفتاری های مرتبط با سرمایه گذاری مستقیم و ایجاد کسب و کار شخصی، مجوز اقامت دائمی ایالات متحده را بدست آورد.

مزایای این طرح:

اجازه کار، اجازه تحصیل، امکان زندگی در هر یک از ایالت ها و راه اندازی هرگونه کسب و کار مجاز، از مزایای این روش است.

مراحل دریافت گرین کارت سرمایه گذاری:

انتخاب وکیل:

اولین قدم برای ارائه درخواست کارت سبز از طریق سرمایه گذاری، انتخاب وکیل مورد اطمینان و متخصص در زمینه این نوع پرونده ها و عقد قرارداد با وی است.

انتخاب مرکز منطقه ای:

در قدم بعدی لازم است تا متقاضی یکی از مراکز منطقه ای دارای مجوز از اداره مهاجرت را به عنوان شرکت سرمایه پذیر انتخاب کند. انتخاب مرکز منطقه ای نیز بسیار مهم است. هرچه شرکت مورد نظر دارای سابقه فعالیت بلند مدت و روشنی بوده و پروژه های آنان از لحاظ بررسی ها و برآوردهای مالی و اقتصادی شرایط مناسب تر و پایدار تری داشته باشد، به طور حتم ریسک سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد.

متقاضیان مختار هستند تا هریک از مراکز منطقه ای دارای مجوز را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند و به طور معمول سه روش برای انتخاب گزینه مورد نظر پیش رو دارند:

روش اول – مطالعه و بررسی های لازم توسط خود متقاضی و یا با کمک دوستان و آشنایان مورد اعتماد در ایالات متحده است.

روش دوم – استفاده از مشاور متخصص و با تجربه در این زمینه است. مشاور نسبت به دریافت اطلاعات از مراکز منطقه ای موجود اقدام نموده و متقاضی را در مقایسه شرایط آنها کمک می کند  و در نهایت نظر کارشناسی خود را در قالب لیست پیشنهادی به ترتیب اولویت به متقاضی ارائه می کند.

روش سوم- درخواست از وکیل امور مهاجرت مورد اعتماد است که بر اساس اطلاعات موجود از مراکز منطقه ای فعال و تجربه دیگر موکلین خود، چند مرکز منطقه ای را معرفی نماید.

به هر حال و در صورت انتخاب هریک از این سه روش، مسئولیت انتخاب مرکز منطقه ای صرفا با خود متقاضی بوده و هیچکس قانونا نباید وی را محدود به انتخاب مرکز منطقه ای خاصی نماید.

انتقال مبلغ سرمایه و هزینه های مربوطه:

پس از انتخاب و عقد قرارداد با مرکز منطقه ای و وکیل امور مهاجرت، زمان انتقال اصل مبلغ سرمایه گذاری (پانصد هزار دلار) و هزینه های مربوطه فرا می رسد. اصل مبلغ سرمایه گذاری توسط متقاضی به حساب محضری (Escrow Account) ویژه ای که به این منظور تعیین می شود منتقل می شود.

هزینه های مرتبط با پرونده هم شامل هزینه اداری مرکز منطقه ای، هزینه وکالت و کارمزد اداره مهاجرت است. هزینه اداری مرکز منطقه ای متفاوت است و معمولا بین ۴۵ تا ۵۰ هزار دلار است. هزینه وکالت نیز بستگی به تخصص و تجربه وکیل متفاوت است. به طور معمول هزینه وکالت یک وکیل متخصص و با تجربه برای انجام پرونده های ویزای سرمایه گذاری ۲۵ هزار دلار است. هزینه کارمزد اداره مهاجرت در مرحله ارائه پرونده I-526 مبلغ ۱۵۰۰ دلار برای خانواده است.

تکمیل و ارائه پرونده به اداره مهاجرت:

بعد از عقد قرارداد با وکیل و مرکز منطقه ای، کار تکمیل پرونده توسط وکیل امور مهاجرت آغاز می شود. در این مرحله لازم است اطلاعات و مدارک مورد نیاز وکیل، توسط متقاضی فراهم و ارائه شود. تکمیل پرونده متقاضیان ایرانی به دلیل شرایط ویژه و رعایت نکات ظریفی که این نوع پرونده ها دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر از مشاور متخصص و با تجربه در زمینه انتخاب مرکز منطقه ای استفاده شده است، در این مرحله متقاضی می تواند از مشاور خود نیز برای ارائه دقیق تر و بهتر مدارک مورد نیاز کمک بگیرد. پس از تکمیل پرونده توسط وکیل، وی پرونده را به اداره مهاجرت ارسال می نماید.  مرحله بررسی پرونده سرمایه گذاری (I-526) توسط اداره مهاجرت و صدور نامه تایید سرمایه گذاری از مهم ترین مراحل این گونه پرونده ها است که در حال حاضر زمان انتظار آن در حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه است.

با صدور نامه تایید پرونده از سوی اداره مهاجرت، پرونده به مرکز ملی ویزا در وزارت امورخارجه آمریکا برای مرحله صدور ویزا ارسال می گردد.

مرکز ملی ویزا و مصاحبه در سفارت:

در این مرحله، وکیل متقاضی کار تکمیل پرونده صدور مجوز اقامت دائمی (گرین کارت) متقاضی و خانواده وی را در وزارت امور خارجه به انجام می رساند. در نهایت وقت مصاحبه ای برای متقاضی و خانواده وی در نزدیک ترین سفارت ایالات متحده تعیین می شود. متقاضیانی که محل زندگی آنان در ایران است می توانند برای مصاحبه به زبان فارسی به یکی از سفارتخانه های ایالات متحده در شهرهای آنکارا (ترکیه)، ابوظبی (امارات متحده عربی) و یا ایروان (ارمنستان) مراجعه کنند. کارمزد مرکز ملی ویزا مبلغ ۴۰۴ دلار به ازای هریک از اعضای خانواده است.

صدور ویزای ورود و دریافت گرین کارت موقت:

پس از انجام مصاحبه و طی مراحل لازم برای بررسی و تایید امنیتی (Administrative Processing)، ویزای ورود برای متقاضی و خانواده وی صادر می شود. برای تسریع در کار صدور گرین کارت، لازم است متقاضی بعد از دریافت ویزا و پیش از ورود به آمریکا، هزینه صدور گرین کارت خود و اعضای خانواده را از طریق اینترنت به اداره مهاجرت پرداخت نماید. هزینه صدور گرین کارت مبلغ ۱۶۵ دلار به ازای هریک از اعضای خانواده است. گرین کارت سرمایه گذار و خانواده وی،  پس از ورود به آمریکا از طریق پست به آدرسی که قبلا ارائه کرده اند ارسال می شود.

در حال حاضر مدت زمان طی مراحل پرونده از شروع تا زمان مصاحبه در سفارت در حدود ۱۸ ماه برآورد می شود.

گرین کارت صادر شده به صورت مشروط و دارای اعتبار ۲ ساله است که لازم است پس از گذشت ۱ سال و ۹ ماه از زمان صدور آن، پرونده جداگانه ای برای در خواست تبدیل آن از حالت مشروط به دائم (I-829) به اداره مهاجرت ارائه گردد.  گرین کارت دائمی دارای اعتبار ۱۰ ساله و قابل تمدید است و متقاضی می تواند ۴ سال و ۹ ماه از زمان صدور گرین کارت موقت اولیه با رعایت شرایط قانونی نسبت به درخواست تابعیت (سیتی زِن شیپ) اقدام نموده و پس از آن پاسپورت آمریکا را دریافت کند.

 

نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر