مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده چیست؟
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
jobmag

 

مشاوره خانواده نوعی روان درمانی است که کلیه اعضای خانواده و در برخی موارد اعضای خانواده گسترده (به عنوان مثال پدربزرگ و مادربزرگ) را شامل می شود. درمانگر یا تیمی از درمانگران چندین جلسه برای کمک به خانواده ها در مقابله با موضوعات مهمی که ممکن است در عملکرد خانواده و محیط خانه تداخل ایجاد کنند، وقت می گذارند.

هدف مشاوره خانواده

هدف مشاوره خانواده چیست؟ 

کمک به اعضای خانواده در بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به شرایط خاص خانواده (به عنوان مثال مرگ، بیماری جسمی یا روحی یا مسائل کودک و نوجوان) و ایجاد عملکرد بهتر خانواده است. 

مشاوره خانواده می تواند به خانواده هایی که دارای عضو مبتلا به بیماری های جسمی یا روانی جدی هستند، در مورد بیماری ها آموزش دهد و مشکلات مربوط به نگهداری از اعضای خانواده را برطرف کند. 

برای کودکان و نوجوانان، مشاوره خانواده بیش تر هنگامی که کودک یا نوجوان دارای اضطراب یا اختلال خلقی است مورد استفاده قرار می گیرد و از اختلال در عملکرد خانواده جلوگیری می کند

فرآیند مشاوره خانواده چیست

تعریف مشاوره خانواده به طور کلی فرآیند درمان است که توسط درمانگر یا تیم درمانی که در زمینه تکنیک های خانواده و گروه درمانی آموزش دیده و با تجربه هستند، انجام می شود. 

درمانگران ممکن است روانشناس، روانپزشک، مددکاران اجتماعی یا مشاور باشند. مشاوره خانواده شامل چندین جلسه درمانی است که معمولاً در فواصل منظم (به عنوان مثال، یک بار در هفته) برای چندین ماه انجام می شود و هر جلسه حداقل یک ساعت طول می کشد.

به طور معمول، مشاوره خانواده برای رفع یک مشکل خاص مانند ابتلا به یک اختلال روانشناختی یا سازگاری با مرگ اعضای خانواده آغاز می شود. با این حال، جلسات درمانی معمولاً مشکلات دیگری را در خانواده از جمله مشکلات ارتباطی بین اعضا را نشان می دهد. 

در جلسات درمانی، درمانگران به تجزیه و تحلیل روند تعاملات و ارتباطات اعضای خانواده با یکدیگر می پردازند. 

مشاوره خانواده براساس تئوری سیستم خانواده استوار است، که در آن به اعضای خانواده به عنوان یک ارگانیسم زنده و پویا نگاه می شود. 

در این دیدگاه به اعضای خانواده برای رفع مشکلاتی که دارند کمک می شود. نظریه سیستم خانواده بر اساس چندین مفهوم اصلی بنا شده است.

مفاهیم موثر در خانواده درمانی

مفهوم هومئوستازی به این معنی است که خانواده همواره به دنبال حفظ سازمان و عملکرد عادی خود در طول زمان است و  در برابر تغییر مقاومت می کند.

درمانگر خانواده می تواند از مفهوم هومئوستازی استفاده کند تا توضیح دهد چرا یک بیماری خانوادگی خاص در  زمان معین ظاهر شده است یا اینکه چرا یک عضو خاص به بیماری مبتلا شده است.

زمینه های مشاوره خانوادگی

خانواده می تواند شامل پدربزرگ، مادربزرگ و سایر اقوام هم باشد. درمانگر برای توضیح انتقالات بین نسلی نگرش ها، مشکلات، رفتارها و سایر موضوعات از این شبکه فامیلی استفاده می کند. 

مفهوم تمایز به توانایی هر یک از اعضای خانواده برای حفظ احساسات خود در حالی که از نظر عاطفی به خانواده متصل است، اشاره دارد. یکی از نشانه‌های یک خانواده سالم، این است که به اعضای مختلف اجازه می دهد احساسات مختلفی را تجربه کنند.

بر اساس نظریه رابطه مثلثی روابط عاطفی در خانواده معمولا مثلثی هستند. هر زمان که دو عضو در خانواده با یکدیگر مشکل داشته باشند، عضو سوم را برای تثبیت روابط خود، وارد رابطه می کنند. مثلث های موجود در یک سیستم خانوادگی معمولاً به شکلی در هم تنیده هستند که هموستاز خانواده را حفظ می کنند. مثلث های خانوادگی مشترک شامل کودک و والدین او می شود.

در اوایل دهه 2000 تئوری، درمان چند سیستمی (MST) در مشاوره خانواده به کار گرفته شد. این روند بیشتر اوقات برای درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات عاطفی انجام می شد. MST اغلب به عنوان "رویکرد زیست محیطی خانواده" شناخته می شود، زیرا محیط خانواده و محیط هایی که خانواده و فرزندان با آن ها در تعامل هستند (به عنوان مثال خانه، مدرسه و جامعه) را مورد مشاهده قرار می دهند. مطالعات بالینی متعددی نشان داده است كه MST می تواند روابط خانوادگی، مصرف مواد، میزان بازداشت مجدد نوجوانان را كه با قانون مشکل دارند را بهبود ببخشد. 

منبع: حال خوب

https://hale-khoob.com/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87/

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/vWrM
نظرتان را بنویسید