هزینه طلاق غیابی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در پاسخ به این سوال که هزینه طلاق غیابی از طرف مرد و زن در سال 1400 چقدر است ، باید گفت این هزینه ها شامل پرداخت هزینه ثبت دادخواست و هزینه دادرسی در طلاق غیابی ، هزینه انجام مراحل مشاوره یا داوری در طلاق ، هزینه های مربوط به انجام آزمایشاتی همچون گواهی عدم بارداری و همچنین هزینه های ثبت طلاق در سال 1400 می باشد که جزییات آن در این مقاله ارائه شده است .





اصطلاح طلاق غیابی علی رغم اینکه در قانون به کار برده نشده است ، اما به لحاظ اصطلاحی نزد افراد شناخته شده است و آن ، نوعی از طلاق است که یکی از طرفین دعوای طلاق اعم از زن یا شوهر در طول جریان دعوای طلاق غایب بوده ، وکیل نگرفته و لایحه دفاعیه ای نیز تقدیم دادگاه نکرده است و به همین لحاظ ، حکم طلاق به صورت غیابی علیه وی صادر شده است .

با توجه به این توضیحات ، طلاق غیابی می تواند از طرف مرد باشد یا از طرف زن . اما سوال مهمی که در ارتباط با طلاق غیابی ممکن است به ذهن برسد آن است که هزینه طلاق غیابی چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، در سال 1400 هزینه طلاق غیابی از طرف مرد و زن چقدر می باشد ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، بحث را در سه محور مطرح خواهیم کرد ؛ ابتدا هزینه طلاق غیابی در سال 1400 را بررسی نموده و سپس هزینه طلاق غیابی از طرف مرد و هزینه طلاق غیابی از طرف زن در سال 1400  را به تفکیک توضیح داده و نکات قانونی مربوط به آن را ذکر می کنیم .




هزینه طلاق غیابی در سال 1400
در صورتی که حکم دادگاه خانواده در دعوای طلاق به صورت غیابی صادر شده باشد ، این طلاق را اصطلاحا طلاق غیابی می گویند . طلاق غیابی می تواند از جانب مرد بوده و یا به درخواست زن باشد ؛ اما در هر حال زمانی که دادگاه حکم طلاق غیابی زوجین را صادر می کند ، طرف مقابل که حکم طلاق به ضرر وی صادر شده است ، می تواند از حکم طلاق غیابی تقاضای واخواهی یا تجدید نظر خواهی کند .

در هر صورت ، طلاق غیابی نیز مانند سایر انواع طلاق همچون طلاق از طرف مرد ، طلاق از طرف زن و یا طلاق توافقی نیازمند طی مراحلی است که هر یک از این مراحل ، هزینه های مختلفی را بر دوش طرفین تحمیل می کند . لذا اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هزینه طلاق غیابی چقدر است ، می بایست لیستی از اقدامات و مراحل طلاق غیابی را که متقاضی باید انجام دهد ارائه نموده و هزینه تقریبی آن را ارائه دهیم . لذا هزینه طلاق غیابی در سال 1400 ، شامل موارد زیر است :

یکی از موارد مهم هزینه کرد طلاق غیابی در سال 1400 ، هزینه مربوط به دادرسی دادگاه در خصوص طلاق غیابی است و با توجه به اینکه دعوای طلاق یک دعوای غیر مالی است ، همان زمانی که یکی از زوجین قصد می کند دعوای طلاق را مطرح نماید ، باید هزینه دادرسی طلاق غیابی ( ثبت دادخواست طلاق و پرداخت هزینه رسیدگی به آن توسط دادگاه ) را که چیزی حدود 200 هزار تومان است را بپردازد .

یکی دیگر از موارد هزینه کرد طلاق غیابی ، مربوط به انجام مراحل مشاوره در طلاق و یا انجام مراحل داوری در طلاق می باشد . در مورد مقدار هزینه مشاوره در طلاق و یا داوری در طلاق باید گفت که در سال 1400 ، میزان هزینه مشاوره در طلاق برای هر یک از زوجین حدود 52 هزار تومان است و حدودا نیاز است پنج جلسه مشاوره طلاق انجام شود که با این احتساب ، جمع کل هزینه مشاوره حدود 520 هزار تومان می شود . هزینه داوری در طلاق نیز چیزی حدود یکصد هزار تومان می باشد .

علاوه بر این هزینه ها ، اگر وکیل برای طلاق غیابی تعیین شده باشد ، نیاز است که حق الوکاله وکیل نیز پرداخت شود که این حق الوکاله بر اساس تعرفه ، ممکن است چیزی حدود دو تا پنج میلیون تومان باشد که در این صورت ، برخی وکلا هزینه دادرسی در دعوای طلاق و یا هزینه های مربوط به ثبت طلاق را خودشان پرداخت خواهند کرد .

زمانی که دادگاه حکم طلاق غیابی را صادر نمود ، خواهان باید به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه نموده و اقدام به ثبت طلاق غیابی در شناسنامه نماید ؛ این مرحله نیز نیازمند پرداخت هزینه است . هزینه ثبت طلاق غیابی در شناسنامه نیز چیزی حدود 400 هزار تومان می باشد .

حتما بخوانید: ثبت طلاق غیابی




هزینه طلاق غیابی از طرف مرد
در قسمت قبل هزینه طلاق غیابی در سال 1400 را به تفکیک مراحل و اقدامات لازم در خصوص طلاق غیابی توضیح دادیم ، اما گاهی آقایانی که قصد دارند به صورت غیابی همسر خود را طلاق دهند این سوال را مطرح می کنند که هزینه طلاق غیابی از طرف مرد چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال باید یک نکته را متذکر شد و آن هم این است که بر اساس قانون مدنی ، مرد هر زمان که بخواهد می تواند دادخواست طلاق همسر خود را به دادگاه ارائه نموده و اقدام به طلاق غیابی از طرف مرد نماید ؛ ولی قبل از آن می بایست تمامی حق و حقوق همسر خود را به موجب حکم دادگاه پرداخت کند ؛ همچون نفقه زن ، مهریه زن ، اجرت المثل ایام زوجیت و ... . لذا می توان در خصوص هزینه های طلاق غیابی از طرف مرد ، موارد فوق را نیز یادآوری نمود .

البته مرد برای اینکه همسر خود را به صورت غیابی طلاق دهد ، با هیچ مانع قانونی مواجه نیست و عدم حضور زن مانعی جهت طلاق محسوب نمی شود منتها در طلاق غیابی از طرف مرد ، باید خودش به شخصه تمام هزینه های مربوط به طلاق غیابی را پرداخت نماید و اگر هم زن نسبت به حکم طلاق غیابی اعتراض تجدید نظر خواهی یا واخواهی مطرح کرد ، ممکن است مجددا به دعوای طلاق رسیدگی شود .

از جمله مهم ترین هزینه های مربوط به طلاق غیابی از طرف مرد در سال 1400 ، می توان به هزینه دادرسی در دعوای طلاق و هزینه حق الوکاله وکیل دادگستری اشاره نمود که این هزینه ها ممکن است در شهرهای مختلف تفاوت داشته باشند ولی اصولا بر اساس تعرفه حق الوکاله وکیل دادگستری مبلغی معادل دو تا پنج میلیون تومان هزینه وکالت خواهد داشت .

علاوه بر آن ، اگر طلاق غیابی از طرف مرد بدون گرفتن وکیل دادگستری انجام شود ، لازم است که هزینه داوری در طلاق از طرف مرد نیز پرداخت شود . در این شرایط ، اگر طرفین داور واجد شرایط به دادگاه معرفی نکرده باشند ، می بایست از مجتمع قضایی درخواست معرفی داور نمایند که حق الزحمه یا هزینه داوری نیز به هزینه های طلاق غیابی از طرف مرد اضافه می شود و همانطور که گفته شد ، هزینه داوری چیزی حدود یکصد هزار تومان است .

پس از اینکه دادگاه اجازه طلاق غیابی از طرف مرد را صادر نمود لازم است تا برای ثبت طلاق غیابی در شناسنامه ، به دفاتر طلاق مراجعه نموده و گواهی عدم سازش را ارائه داد . هزینه ثبت طلاق غیابی در شناسنامه نیز بر اساس تعرفه دفاتر ثبت ازدواج و طلاق در سال 1400 ، هزینه ای معادل 400 هزار تومان در پی خواهد داشت که مرد باید آن را پرداخت نماید .

بیشتر بخوانید: شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی


هزینه طلاق غیابی از طرف زن
علاوه بر مردان ، زنان هم در برخی موارد می توانند اقدام به طلاق غیابی نمایند و حتی بدون حضور شوهر در مراحل دادرسی طلاق ، از همسر خود جدا شوند . هرچند طلاق غیابی از طرف زن به سادگی طلاق غیابی از طرف مرد نمی باشد ؛ به این معنا که طلاق غیابی از طرف زن نیازمند ارائه دلیل محکمه پسندی به دادگاه می باشد ؛ مثلا  زن باید عسر و حرج زن برای طلاق را ثابت کند .

اما سوال این است که هزینه طلاق غیابی از طرف زن چقدر است ؟ به عبارت دیگر اگر زن بخواهد به صورت غیابی از شوهر خود جدا شود ، چه مقدار باید هزینه بپردازد ؟ در پاسخ خواهیم گفت که هزینه طلاق غیابی از طرف زن در سال 1400 همچون هزینه طلاق غیابی از طرف مرد می باشد ؛ به این معنا که تمامی موارد هزینه کرد طلاق غیابی که در مراحل قبل تعریف شدند ، باید پرداخت شود ؛ منتها بر خلاف هزینه طلاق توافقی ، این بار به دلیل غیبت مرد ، بر عهده خود زن است که هزینه های مربوطه را پرداخت کند .

در صورتی که طلاق غیابی زن با وکالت وکیل دادگستری انجام شود ، از آن جهت که طلاق غیابی از طرف زن دعوای دشواری تلقی می شود ، ممکن است وکیل نیز حق الوکاله نسبتا زیادی مطالبه کند که این حق الوکاله بسته به وکیل ممکن است بین 5 تا 10 میلیون تومان و یا حتی بیشتر باشد .

اما در صورتی که خود زن بخواهد مراحل طلاق را انجام دهد ، ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و هزینه دادرسی و هزینه ثبت دادخواست را پرداخت کند که این هزینه ها در سال 1400 ، چیزی حدود 200 هزار تومان خواهد بود .

علاوه بر این ، هزینه های مربوط به انجام مراحل طلاق غیابی همچون هزینه مشاوره در طلاق و هزینه داوری در طلاق نیز باید پرداخت شود . هزینه داوری در طلاق ، چیزی حدود 100 هزار تومان برای سال 1400 می باشد ولی هزینه مشاوره در طلاق ، به ازای هر جلسه مشاوره برای هر نفر ، 52 هزار تومان می شود که ضرب در هر دوی طرفین ، 104 هزار تومان است و به ازای 5 جلسه مشاوره در طلاق ، 520 هزار تومان .

علاوه بر اینها لازم است که زن نتیجه یا گواهی تست عدم بارداری در طلاق را نیز به دادگاه ارائه نماید و یا اگر مدعی دوشیزه بودن است ، گواهی سلامت بکارت را از پزشک قانونی اخذ نموده و به قاضی ارائه دهد که این گواهی نیز بسته به محل انجام آزمایش ، هزینه ای حدودا یکصد هزار تومان خواهد داشت .

پس از اینکه دادگاه حکم طلاق زن را صادر کرد ، این حکم برای ثبت طلاق در شناسنامه باید به همراه سایر مدارک لازم برای طلاق غیابی به دفترخانه طلاق ارائه شود و هزینه ثبت طلاق نیز طبق تعرفه پرداخت گردد . هزینه ثبت طلاق غیابی از طرف زن در سال 1400 ، حدودا چهارصد هزار تومان می باشد .

در ادامه بخوانید: هزینه دادخواست طلاق از طرف زن
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه طلاق غیابی در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه طلاق غیابی پاسخ دهند .





سوالات متداول


1- هزینه طلاق غیابی در سال 1400 چقدر است ؟
هزینه طلاق غیابی در سال 1400 بسته به اینکه طلاق غیابی از طرف مرد یا زن باشد و بسته به گرفتن وکیل ممکن است تفاوت داشته باشد که برای مشاهده لیست هزینه های طلاق غیابی در سال 1400 می توانید مقاله را ملاحظه نمایید .


2- هزینه طلاق غیابی از طرف زن چقدر است ؟
هزینه طلاق غیابی از طرف زن شامل مواردی همچون پرداخت هزینه دادرسی و هزینه های مربوط به داوری در طلاق یا اخذ گواهی عدم بارداری و ثبت طلاق محضری است که برای دریافت اطلاعات کامل در این مورد می توانید مقاله را مطالعه نمایید .


3- هزینه طلاق غیابی از طرف مرد چقدر است ؟
طلاق غیابی از طرف مرد نیازمند پرداخت هزینه هایی همچون هزینه دادرسی در طلاق یا هزینه ثبت طلاق در دفترخانه یا پرداخت هزینه های داوری در طلاق است که برای مشاهده جزییات این هزینه ها می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

منبع : هزینه طلاق غیابی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/41NJ
نظرتان را بنویسید