نحوه گچ گرفتن پا و دست در منزل + هزینه و اقدامات لازم

نحوه گچ گرفتن پا و دست در منزل + هزینه و اقدامات لازم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
geekgirlnzri

گچ گرفتن روشی درمانی برای شکستگی می باشد. گچ ها برای بی حرکت کردن استخوان های آسیب دیده، بهبود آسیب دیدگی و کاهش درد و تورم در طول زمان بهبود استخوان استفاده می شوند. آن ها بعضی اوقات پس از جراحی روی بازو یا پا گذاشته می شوند، تا از استخوان محافظت کنند، و از حفظ آن در تراز مناسب اطمینان حاصل کنند. 

قیمت گچ گرفتن پا

ارتباط با ما:02634471270

انواع گچ گیری در ارتوپدی

گچ گیری اندام فوقانی

در گچ گیری اندام فوقانی بازو، مچ و دست بیمار را گچ می گیرند، که به دو صورت گچ بازوی بلند و گچ بازوی کوتاه انجام می شود. در هر دو نوع پزشک تمام سعی خود را می‌ کند، تا انگشتان دست را آزاد بگذارد، مگر این که در برخی از مواقع که آسیب به انگشت تان رسیده باشد، که در این صورت گچ گرفتن در منزل با گچ گیری انگشتان نیز همراه خواهد بود.

گچ گیری اندام تحتانی

منظور از اندام تحتانی ساق و مفصل ران می باشد. دو روش گچ گیری به نام گچ پا بلند و گچ پا کوتاه برحسب میزان آسیب به استخوان های این بخش از بدن، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. گچ گرفتن در منزل برای اندام تحتانی به گونه‌ ای انجام می شود، که یک پاشنه کوچک در قسمت انتهایی قرار داده می شود، تا زمانی که شخص راه می رود، پای بیمار با سطح زمین تماس نداشته باشد. در هر دو روش انگشتان پا آزاد نگه داشته می‌ شوند.

 گچ گیری به شکل استوانه‌ ای

در گچ گیری به شکل استوانه‌ ای بازو، پایین بازو و آرنج بیمار را گچ می گیرند. در این روش بیمار می تواند مچ دست خود را آزادانه حرکت دهد.

گچ گیری بدن

گچ گیری بدن یکی از سخت ترین روش های درمانی می باشد، که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، مگر زمانی که کودک دچار آسیب شده باشد، یا به خاطر جراحی بیمار نباید اندام خود را حرکت دهد.

گچ گیری به روش EDF

از گچ گیری به روش EDF برای درمان انحراف جانبی ستون فقرات به خصوص در شیرخواران و کودکان استفاده می شود. این روش می تواند با ایجاد کشش و خمش لازم باعث بهبود و ترمیم ستون فقرات و لگن شود.

گچ گیری به صورت مارپیچ

از این روش گچ گیری زمانی استفاده می شود، که استخوان به دو قطعه مشخص تقسیم شده باشد. 

نحوه گچ گرفتن دست در منزل کرج

مدت زمان گچ گرفتن دست
  • گچ گرفتن دست در منزل توسط پزشک و دستیار او بعد از ویزیت پزشک در منزل انجام می شود. برای انجام گچ گیری از جوراب نخی استاگینت یا نوار پنبه برای عدم تماس گچ با دست استفاده شده، و بعد باند گچی در لگنی پر از آب قرار می‌ گیرد، تا گچ به خوبی با آب مرطوب شود.
  • پزشک باند گچی را به دور دست می پیچد.
  • پزشک تمام تلاش خود را می کند، تا فاصله ی بین دست و گچ را طوری تنظیم کند، که بعد از گچ گرفتن احتمال تورم وجود نداشته باشد.
  • بعد از گذشت چند دقیقه نوار های گچی یا فایبر گلاس سفت شده، و به شکل یک قالب ناحیه آسیب دیده را تحت پوشش قرار می دهند.
  • زمان استحکام و سفت شدن گچ و فایبرگلاس متفاوت است.
  • فایبرگلاس به سرعت خشک و سفت می شود، ولی گچ به زمان بیشتری برای استحکام و سفت شدن احتیاج دارد.

نحوه گچ گرفتن مچ دست در منزل 

مچ در ناحیه استخوان رادیوس یا زند زبرین ممکن است، دچار شکستگی شود. گچ گیری مچ دست در منزل برای کم کردن فشار و کشش در دست انجام می شود. پزشک تمام تلاش خود را می کند، انگشتان دست را آزاد بذارد، تا بیمار بتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد. ممکن است، نگران این موضوع باشید، که آزادی انگشتان باعث جا به جایی مفاصل شکسته شده، در مچ شود، ولی این اتفاق نخواهد افتاد.

گچ گرفتن پا در منزل کرج

گچ گرفتن پا در منزل کرج

گچ گرفتن پا در منزل هم باید توسط پزشک متخصص انجام شود، تا هنگام گچ گیری، در جریان خون رسانی اختلال ایجاد نشود، و عضو تحت درمان، هنگام گچ گیری دچار چرخش و آسیب عصبی نشود. اگر گچ گرفتن در منزل توسط مرکز خدمات سلامت نوین انجام شود، دیگر نباید نگران بروز این مشکلات بود. گچ گیری پا را می توان به صورت بلند یا کوتاه انجام داد. گچ گیری بلند به خاطر عوارضی که دارد، توصیه نمی شود. پزشک برای گچ گرفتن پا در منزل احتیاج به دستیار دارد، تا موقعیت مچ پا را در زاویه 90 درجه ثابت نگه دارد. بعد از آن پزشک شروع به پیچاندن ویبریل (باند زیر گچ ارتوپدی) از انتهای انگشتان پا تا زیر زانو می کند. اگر برای گچ گیری از گچ فایبرگلاس استفاده شود، جهت جلوگیری از زخم شدن پای بیمار از ویبریل بیشتری نسبت به گچ معمولی استفاده می شود. در مرحله بعد گچ گرفتن در منزل، گچ روی ویبریل قرار داده می شود، طوری که مچ پا فیکس شود.

مراقبت از گچ

  • گچ را تمیز و خشک نگه دارید. برای این که بتوانید گچ را خشک نگه دارید، زمانی که قرار است، حمام کنید، می توانید گچ را با دو لایه پارچه یا پلاستیک بپوشانید. پلاستیکی را روی گچ قرار دهید، و بعد یک حوله را با چسب در اطراف قسمت بالای بالای گچ قرار دهید، و سپس پلاستیک دوم را بپوشانید. انجام این کار باعث ضد آب شدن قالب نمی شود، ولی به محافظت از آن در برابر رطوبت کمک می کند.
  • زمانی که گچ شما خیس شد، می توانید از سشوار در حالت سرد یا کم برای خشک کردن آن استفاده کنید.
  • اگر گچ بسیار خیس شد، باید ظرف 24 ساعت آن را عوض کنید، چون رطوبت می تواند به پوست زیر گچ آسیب برساند.

در گچ پا به هیچ عنوان نباید وزن بدن را بر روی عضو آسیب دیده انداخت، مگر با اجازه پزشک و استفاده از دمپایی های مخصوصی که سطح پهن و غیر لغزنده ای را برای راه رفتن فراهم می کنند، و می توان آن ها را از فروشگاه های لوازم پزشکی تهیه کرد.

در گچ دست هنگام راه رفتن می توان گچ دست را با باند یا پارچه ای از گردن آویزان کرد، ولی نباید فشار زیادی روی اعصاب گردن وارد شود. پس باید به فواصل استراحت کرده، و دست را بالا نگه داشت، و نیز گره پارچه نباید روی مهره های گردن بسته شود.

به هیچ عنوان گچ را به مدت طولانی با پلاستیک نپوشانید، چون باعث تعریق و مرطوب شدن گچ می شود.

برای جلوگیری از ترک خوردن و ناصاف شدن گچ، تا خشک شدن کامل بهتر است، بیمار روی تشک سفت قرار گیرد.

برای سریع تر خشک شدن می توان از لامپ های گرمایی استفاده کرد.

 طی خشک شدن نباید زیر سر و شانه ها بالش قرار داد، چون باعث فشار به قفسه سینه می شود.

برای جلوگیری از آلودگی گچ با ادرار و مدفوع، قبل از هر بار دفع یک پلاستیک خشک و تمیز زیر محل مخصوص دفع قالب گچی قرار دهید، و لبه های آن را به طرف بیرون برگردانید.

پوست در تماس با لبه گچ را روزانه از نظر زخم بررسی کنید، و با انگشت خود ماساژ دهید.

باز کردن گچ در منزل کرج

عوارض گچ گرفتن پا

اگر بیمار سالمند و یا کودکی شما دچار شکستگی شده است، می توانید در سریع ترین زمان ممکن بدون صرف وقت و هزینه و دردسرهای حرکت دادن بیمار، کار باز کردن گچ در منزل خودتان انجام دهید، و دیگر لازم نیست، به مراجعه به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنید. در صورت وجود شکستگی استفاده از گچ یا آتل باعث حمایت از استخوان آسیب دیده، مفصل صدمه دیده و دیگر بافت های اندام می شود. هم چنین می تواند درد و تورم اندام را کاهش داده، و باعث کم شدن اسپاسم عضلات می شوند. بیشترین مورد استفاده گچ و آتل در درمان پیچ خوردگی مفاصل و بی حرکت کردن شکستگی ها است.
آتل یا اسپلینت در واقع یک گچ نصفه می باشد، به همین خاطر در اندامی که احتمال دارد، تورم پیدا کند، یا تورم آن بیشتر شود از آن استفاده می شود.
ویزیت پزشک در منزل سلامت نوین به صورت 24 ساعته با بهره گیری از پزشک و پرستار در منزل ارائه داده می شود، و تمام مناطق و شهرهای کرج تحت پوشش این مجموعه است. این مرکز ارائه دهنده ی خدماتی دیگری اعم از فیزیوتراپی در منزل، سونوگرافی در منزل، کار درمانی در منزل، رادیولوژی در منزل، تزریقات در منزل، نوار قلب در منزل، پیگیری درمان و بازکردن گچ در منزل، بدون مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی می باشد.

نحوه صحیح مراقبت از گچ

به خاطر واکنش بین آب و گچ یک نوع واکنش متبلور سازی ایجاد می شود، که باعث آزاد شدن گرما خواهد شد. این گرما طبیعی می باشد، و بعد از 15 دقیقه از بین می رود. بعد از گچ گیری عضو آسیب دیده درد بیمار کاهش می یابد.

ایجاد درد در عضو گچ گرفته، به دنبال عوارض زیر می باشد.

  1. کاهش خون رسانی به بافت
  2. ایجاد زخم فشاری زیر گچ
  3. به هیچ عنوان گچ خود را با چیزی نپوشانید، تا گرمای آن زودتر برطرف شود.
  • بعد از گچ گیری گچ به صورت مرطوب و تا حدودی نرم باقی خواهد ماند، و تا زمانی که کاملاً خشک نشده، تمام قدرت و استحکام خود را به دست نمی آورد.
  • در بعضی از مواقع ممکن است، قالب گچی پوست را تحریک کند، و باعث شکنندگی آن شود، چون بیمار برای مراقبت از گچ در این بیماران اهمیت ویژه ای دارد.
  • گچ با توجه به ضخامت آن و شرایط گرمایی محیط 1 تا 3 روز طول می کشد، تا کاملاً خشک شود.
  • گچ تازه باید در معرض جریان هوا قرار گیرد، تا خشک شود، و به هیچ عنوان نباید به وسیله ی لباس یا ملحفه پوشیده شود.
  • قالب گچی مرطوب تیره و خاکستری به نظر می رسد، و در دق صدای گنگ دارد، و بوی رطوبت می دهد. در حالی که گچ خشک، سفید و براق بوده، و در دق صدای کاملاً واضحی داشته، بدون بو و محکم است.
  • نظر به این که عضوی که در داخل گچ نیست، مجبور است، فعالیت بیشتری کنید. چون دوره های مکرری را برای استراحت آن در نظر بگیرید.
  • برای جلوگیری از تورم، عضو داخل گچ را هم سطح قلب خود قرار دهید.

در صورت بروز هر یک از علایم زیر در عضوی که گچ گرفته شده، باید هر چه سریع تر این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • تورم
  • رنگ پریدگی انگشتان
  • سیاه شدن انگشتان
  • کاهش توانایی در حرکت دادن انگشتان
  • عدم توانایی در صاف کردن انگشتان
  • وجود حس های غیر طبیعی
  • وجود دردی که با خوردن مسکن کاهش پیدا نمی کند.
  • درد در زمانی که انگشتان را به کمک دست سالم خود و یا فرد دیگر عمداً به طرف پشت خم می کنید.
  • در صورت وجود درد شدید و بروز احساس حالت سفتی در بالای برجستگی های استخوانی زیر گچ احتمال ایجاد زخم زیر گچ را مطرح می کند. زمانی که درد کم می شود، نشانه ی آن است، که زخم ایجاد شده است. این نوع درد را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.
  • احسـاس حالت داغـی در ناحیـه ی زیـر گچ که می تواند نشانه ی التهاب بافت زیر گچ باشد.
  • شل شدن گچ که به دنبال تحلیل عضلات زیر گچ است نه خود گچ.
  • احساس سردی و رنگ پریدگی
  • برای جلوگیری از بـروز زخم لبه های تیـز گچ را با پارچه ای تمیز بپوشانید.
  • در صورتی که پزشک اجازه ی راه رفتن روی پای گچ گرفته شده را به شما داده می توانید با بستن یک دمپایی به کف عضو گچ گرفته، آن را روی زمین گذاشته و راه بروید.
  • مراقبت از گچ در وضعیت نشسته، بدین گونه است، که پای گچ گرفته را در سطحی بالاتر از پای دیگر قرار دهید.

عوارض گچ گرفتن پا

عوارض گچ گرفتن پا در منزل کرج

زمانی که اندامی در گچ یا آتل قرار دارد، بروز علائم زیر می تواند خطرناک باشد.

  • افزایش درد یا تورم اندام و احساس سفت شدن گچ یا آتل
  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست یا پا به خاطر فشار گچ یا آتل
  • احساس سوزش در پوست زیر گچ
  • تورم دست یا پا که در پایین تر از محل گچ یا آتل قرار دارد.
  • از دست دادن توانایی حرکت انگشتان دست یا پا

علائمی که به آن ها اشاره کردیم، ممکن است، نشانه ی فشار بیش از حد گچ بر روی اندام باشند. این فشار اگر خیلی شدید شود، بسیار خطرناک می باشد، و می تواند مانع خون رسانی به اندام و سیاه شدن آن شود. در موارد خیلی شدید ممکن است، به خاطر فشار زیاد گچ بر اندام سندروم کمپارتمان ایحاد شود. در این موارد پزشک معالج گچ را در تمام طولش از سطح تا روی پوست برش داده، و لبه های برش را از هم باز می کند. به همین ترتیب گچ گشادتر می شود. در بعضی از مواقع لازم است، تا گچ به طور کامل باز شود.

شما می توانید با انجام یک آزمایش ساده می توانید مطمئن شوید، که آیا گچ بیش از اندازه سفت بوده، و به عروق اندام فشار وارد می کند، یا خیر. برای این کار با انگشت شست و سبابه دست سالم ناخن یکی از انگشتان اندامی را که در گچ است فشار می دهیم، تا رنگ آن از صورتی به سفید تغییر یابد. با رها کردن ناخن باید رنگ آن مجددا و به سرعت از سفید به صورتی برگردد. در صورتی که این بازگشت رنگ به کندی صورت گیرد، نشانه اختلال عروقی اندام است. می توان این بازگشت رنگ ناخن را در دو اندام مقایسه کرد، تا بهتر به اختلال احتمالی آن پی برد.

برای کم کردن فشار گچ بر اندام برش دادن فقط قسمتی از گچ کافی نیست. همچنین برش دادن گچ ولی باقی ماندن ویبریل یا پانسمان روی پوست و زیر گچ هم درست نیست، و ممکن است، باعث باقی ماندن فشار بر روی اندام شود. گاهی اوقات پانسمانی که روی زخم بیمار گذاشته می شود، اگر دور تا دور اندام باشد، می تواند با خون ناشی از خونریزی از زخم آغشته شده، و پس از خشک شدن، سفت شده و مثل گچ دور اندام را گرفته، و اندام را تحت فشار قرار دهد. در این موارد پانسمان هم مانند گچ عمل کرده، و می تواند خطرناک باشد. پس وقتی گچ بر اندام فشار وارد می کند، باید نیمی از گچ کاملا باز شده، تا فشار به طور کامل از روی اندام برداشته شود.

از دیگر عوارض گچ گرفتن پا این است، که گچ و آتل فشار موضعی آن به بعضی قسمت های برجسته تر پوست است. به عنوان مثال هم گچ و هم آتل اندام تحتانی (پاها) می تواند به قوزک ها و یا به پوست سر استخوان فیبولا فشار آورد. چون پوست این قسمت ها مستقیماً بر روی استخوان قرار داشته، و برجسته تر هم هست فشار بر آن ها می تواند باعث کاهش جریان خون موضعی در این نواحی شود. این کاهش جریان خون در ابتدا موجب قرمزی و احساس سوزش موضعی می شود، و بعد از مدتی درد ایجاد شده، و بعد از آن پوست می میرد، و سیاه می شود. این آسیب بافتی در پوست می تواند باعث عفونت هم شود. به هیمن خاطر در صورت وجود هرگونه احساس سوزش یا درد در زیر گچ یا آتل باید با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

هم چنین ممکن است، گچ بر روی اعصاب فشار وارد کند. در بعضی قسمت های اندام عصب بسیار به پوست نزدیک است. مثلاً ممکن است، در زیر زانو عصب پرونئال در قسمت خارجی زانو و در کنار سر و گردن استخوان فیبولا قرار دارد. گاهی اوقات گچ کوتاه یا بلند پا می تواند بر روی پوست این ناحیه فشار آورده، و عصب را بر روس استخوان زیر آن فشرده کند. این وضعیت می تواند باعث اختلال کارکرد عصب شود. علامت این اختلال کاهش یا حرکت انگشتان پا است. ایجاد هر گونه عفونت در زیر گچ یا آتل به خصوص در پوست، می تواند باعث بروز درد و سوزش شود. پس احساس درد و سوزش باید هشداری باشد، که در صورت ایجاد بیمار به پزشک مراجعه کند. وارد کردن اجسام خارجی به زیر گچ و آتل برای خاراندن پوست باعث افزایش احتمال بروز زخم و عفونت آن شود.

در صورت وجود چه علائمی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

انگشتان دست و یا پای شما به رنگ کبود یا خاکستری درآمده باشد.

به وجود آمدن مشکل در حرکت دادن انگشتان دست یا پا 

ممکن است، محل گچ گرفتگی تنگ شده، و فشار بیاورد.

دست ها یا پاهای بی حس شده، یا سوزن سوزن می شود.

زیر گچ گرفتگی احساس فشار یا سوزش می کنید.

از ناحیه ی گچ گرفتگی، بوی بدی به مشام می رسد.

وجود دردهای شدید

ممکن است، فرد تبی بالاتر از 38 درجه سانتی گراد دارید.

انجام اقدامات زیر به حفظ عملکرد طبیعی بدن کمک خواهد کرد؟

تمام مفاصل و اندام های سالم بدن را ورزش دهید، تا به هیچ عنوان ضعیف نشوند.

برای پیشگیری از ضعیف شدن عضلات در گچ و برای خون رسانی بهتر هر ساعت یک بار این عضلات را 5 تا 10 ثانیه سفت و بعد شل کنید، و انگشتان عضو را باز و بسته کنید.

حتماً انگشتان اندام در گچ را از نظر رنگ، حس، حرکت و گرمی کنترل کنید، چون نشانه خون رسانی و سلامت عصبی اندام است.

برای تسکین درد اندام گچ می توانید اقدامات زیر را انجام دهید. 

عضوی که گچ گرفته شده، را بی حرکت کنید، و با چند بالش بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

از کیسه یخ در کنار محل شکستگی استفاده کنید، ولی مراقب باشید، تا گچ مرطوب نشود.

حتماً از داروهای مسکنی که پزشک تجویز می کند، استفاده کنید.

اگر درد به خاطر ورم و فشار بر روی پوست است، با بالاتر قرار دادن اندام ورم و فشار را کم کنید.

در صورتی که درد بسیار شدید بوده، و با این روش ها درمان نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/jEDR
نظرتان را بنویسید