ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

نحوه ترخیص کالا از گمرک ، ابتدا از طریق ثبت اظهارنامه کالا در سامانه گمرک می باشد و سپس ، باقی مراحل آن ، از قبیل کنترل کالا ، اخذ مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه و تایید کارشناس ، باید طی شود . هزینه ترخیص کالا از گمرک ، شامل مواردی چون حقوق ورودی ، سود بازرگانی ، هزینه باربری ، انبارداری ، تخلیه ، تعرفه کارشناس و آزمایشگاه است .

 

 

یکی از مهم ترین فرایندهای مربوط به واردات کالاها ، فرایند ترخیص آن ها از گمرک می باشد ؛ به این معنا که هر یک از تجاری که از سایر کشورها ، قصد وارد نمودن کالاهایی را دارند ، می بایست با توجه به قوانین و مقررات موجود ، اقدام به ترخیص نمودن آنها از گمرک نمایند و در غیر این صورت ، ممکن است کالاهای وارد شده ، با مشکلاتی همچون قاچاق بودن ، مواجه شوند .

لذا ، به دلیل اهمیت فرایند ترخیص کالاها از گمرک ، نیاز است که فعالان اقتصادی ، با اطلاع از جوانب قانونی موضوع ، اقدام به ترخیص کالاها نمایند . بنابراین ، در خصوص نحوه ترخیص کالا از گمرک ، باید به مسائلی ، همچون دارا بودن مجوزهای لازم و تهیه مدارک مورد نیاز ، توجه داشت . به همین دلیل ، سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که ترخیص کالا از گمرک به چه صورت است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که منظور از ترخیص کالا از گمرک چیست و پس از بررسی سامانه ترخیص کالا از گمرک و مراحل و نحوه آن ، به بررسی این موضوع می پردازیم که هزینه ترخیص کالاها از گمرک چقدر است ؟



 

منظور از ترخیص کالا از گمرک چیست

افرادی که شغل آنها ، تجارت بوده و به نوعی ، مشغول انجام امور تجاری می باشند ، بر اساس قانون ، تاجر محسوب می شوند و می بایست فعالیت های تجاری خود را با رعایت مقررات قانون تجارت و سایر مقررات تجاری انجام بدهند . یکی از عمده ترین فعالیت های تجاری ، صادرات و واردات کالاها می باشد که شرایط و احکام خاص خود را دارد .

از عمده ترین و اصلی ترین احکام و قوانین ناظر بر این نوع از فعالیت های تجاری ، ترخیص کالاها از گمرک می باشد ؛ به این معنا که افرادی قصد وارد نمودن کالا به کشور را داشته ، می بایست بر اساس ضوابط قانونی ، اقدام به ترخیص نمودن کالا از گمرک نمایند و در غیر این صورت ، کالاهای وارد شده آنها ، تحت عنوان کالای قاچاق ، شناخته شده و ممکن است ضمانت اجراهای حقوقی و کیفری ، بر موضوع مترتب شود .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که منظور از ترخیص کالا از گمرک ، توسط افرادی که تاجر هستند ، چیست ؟ پاسخ به این سوال را می بایست در قانون امور گمرکی مشاهده نمود که بر اساس بند ث ماده 1 این قانون ، ترخیص کالا از گمرک ، به معنای خروج کالا از اماکن گمرکی و آزاد سازی آنها به صورت قانونی ، پس از انجام تشریفات گمرکی مربوطه است .

بنابراین ، منظور از ترخیص کالا از گمرک ، این است که کالاهای موجود در گمرک ، اعم از انبارها ، باراندازها ، اسکله ها ، فرودگاه ها ، ایستگاه های راه آهن و هر محل دیگری که تحت نظارت گمرک است ، طی عملیات گمرکی مشخص شده ، آزاد شده و دارنده کالا ، بتواند با استفاده از سند ترخیص کالا ، آنها را به نحوی قانونی ، وارد کشور نماید .

حتما بخوانید: سامانه جامع تجارت ایران

 

سامانه ترخیص کالا از گمرک

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که منظور از ترخیص کالا از گمرک چیست . همانطور که اشاره شد ، وارد کنندگان کالا ، می بایست با استفاده از فرایندهای قانونی ، کالاهای خود را از مبادی گمرک ، ترخیص نمایند تا بتوانند برای آنها ، شناسه کالا نیز دریافت نمایند . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که آیا ترخیص کالا از گمرک به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است ؟ همچنین ، در خصوص سامانه ترخیص کالا از گمرک نیز ، سوالاتی مطرح می شود که در این قسمت ، قصد داریم آن را بررسی نماییم .

در خصوص سامانه ترخیص کالا از گمرک ، باید به این موضوع توجه داشت که یکی از اولین مراحل ترخیص کالا از گمرک ، تکمیل اظهارنامه مربوط به کالا ، توسط افراد یا شرکت های تجاری ثبت شده می باشد . به این معنا که متقاضی ترخیص از گمرک ، ابتدا می بایست اطلاعات مربوط به کالاهای خود را در سامانه ، وارد نموده و به عبارت دیگر ، اظهارنامه گمرکی خود را در سامانه EPL تکمیل کند .

این مرحله از ترخیص کالا از گمرک ، به صورت آنلاین ، قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود . نحوه ثبت اظهارنامه برای ترخیص کالا از گمرک ، از طریق سامانه ، به این صورت است که متقاضی ، باید ابتدا به سایت رسمی گمرک به نشانی epl.irica.gov.ir ، مراجعه نموده و پس از وارد نمودن اطلاعاتی چون نام کاربری ، رمز عبور و کد شناسایی ، اظهارنامه EPL را تکمیل نموده و سایر مراحل ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کنند .

با این وجود ، در نظر داشته باشید که استفاده از سامانه ترخیص کالا از گمرک ، نیازمند آن است که متقاضی ، ابتدا به صورت حضوری ، به یکی از شعب گمرک مراجعه نموده و حساب کاربری خود را فعال نموده باشد تا با استفاده از این سامانه ، بتواند اظهارنامه گمرکی مربوطه را ، تکمیل کند . در قسمت بعد ، سایر مراحل و نحوه ترخیص کالا از گمرک ، توضیح داده می شود .

بیشتر بخوانید: سامانه جامع و هوشمند تعاونی کشور

 

 

 

مراحل و نحوه ترخیص کالا از گمرک

در قسمت های قبلی ، به بررسی ترخیص کالا از گمرک پرداخته و سامانه آنلاین ترخیص کالا از گمرک ، که برای ثبت اظهارنامه گمرکی EPL راه اندازی شده است را مورد بررسی قرار دادیم . اما در تکمیل این موضوع ، می بایست نحوه ترخیص کالا از گمرک را نیز ، توضیح دهیم . لذا در این قسمت ، قصد داریم ، مراحل ترخیص کالا از گمرک را ذکر نماییم .

همانطور که گفته شد ، اولین مرحله ترخیص کالا از گمرک ، ثبت اظهارنامه EPL می باشد که از طریق سامانه آنلاین نیز ، این امر امکان پذیر است . البته ، متقاضی ترخیص کالا از گمرک ، برای انجام این امر و همچنین ، استفاده از سایر خدمات سامانه جامع امور گمرکی ، می بایست با مراجعه حضوری به گمرک ، نام کاربری و رمز عبور ، برای ورود به این سامانه را دریافت کرده باشد .

لازم به ذکر است که اظهار کالا در گمرک ، نیازمند ارائه مدارکی ، همچون اظهارنامه واردات قطعی ، کپی کارت بازرگانی ، بارنامه ، ترخیصیه ، گواهی مبدا ، فاکتور خرید ، اعلامیه تامین ارز ، مجوز ثبت سفارش ، بیمه نامه ، پروانه بهره برداری ، کاتالوگ و بروشور ، پروانه صادراتی ، وکالت نامه رسمی یا کارت حق العمل کاری و همچنین ، اخذ مجوزهای قانونی از سازمان های ذی صلاح می باشد .

پس از انجام این مرحله ، نوبت به احراز هویت و تعیین مسیر می رسد . در این مرحله ، دایره احراز هویت گمرک ، اسناد و اظهارنامه ها را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که این اطلاعات ، مورد تایید قرار گیرد ، یک شماره ثبت به متقاضی اختصاص خواهد داد . در مرحله بعد ، لازم است که کالاهای مورد نظر ، مورد کنترل و بررسی قرار گرفته و مطابقت آنها با اسناد و اظهارنامه ها ، مورد تایید قرار گیرد .

نحوه ترخیص کالا از گمرک در این مرحله ، به این صورت است که مجوزهای لازم ، جهت آزاد سازی و ترخیص از گمرک ، باید صادر شوند . به این معنا که برخی کالاها ، نیازمند صدور مجوز از نهادهای مربوطه می باشند . مثلا ، سازمان استاندارد ، وزارت بهداشت ، سازمان انرژی اتمی و یا وزارت جهاد کشاورزی ، می بایست مجوز ورود برخی کالاها به کشور را صادر کنند تا امکان ترخیص کالا از گمرک ، فراهم شود . این موضوع ، باید به تایید کارشناس گمرک نیز برسد .

در این مرحله ، متقاضی ، باید پس از تایید نهایی ترخیص کالا از گمرک ، هزینه ترخیص از گمرک را نیز پرداخت نماید و پس از دریافت فیش واریز هزینه ترخیص ، سند ترخیص نیز ، صادر می شود و صاحب کالا ، می تواند سایر مراحل ترخیص از گمرک را به صورت قانونی ، طی کند . پس از آن ، مجوز بارگیری از گمرگ صادر می شود و باید هزینه هایی همچون هزینه انبارداری ، هزینه تخلیه و بارگیری ، هزینه بیمه کالا و غیره ، پرداخت شود و نهایتا ، انباردار ، اجازه تخلیه کالا از انبار را صادر می نماید .

بیشتر بخوانید: سامانه جامع انبارها nwms.ir

 

هزینه ترخیص کالا از گمرک

در قسمت های قبل ، به بررسی ترخیص کالا از گمرک ، مراحل و نحوه انجام آن ، پرداخته شد و سامانه مربوطه در گمرک ، که به نوعی ، مرتبط با سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است ، مورد بررسی قرار گرفت . همانطور که گفته شد ، پس از انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک ، صاحب کالا برای خارج کردن کالاهای خود از انبار ، می بایست هزینه هایی را نیز پرداخت نماید . به همین دلیل ، این سوال ممکن است مطرح شود که هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که هزینه ترخیص کالا از گمرک ، بستگی به عوامل و فاکتورهای مختلف و متعددی دارد . به عنوان نمونه ، هزینه ترخیص کالا از گمرک ، شامل مواردی همچون هزینه باربری ، انبارداری ، تخلیه کالا ، تعرفه های تایید کارشناس برای ترخیص کالا و هزینه های مربوط به انجام بررسی های آزمایشگاهی می باشد . هزینه ترخیص کالا از گمرک ، شامل حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی نیز می شود .

در ادامه بخوانید: سامانه ایران کد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ترخیص کالا از گمرک در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ترخیص کالا از گمرک پاسخ دهند .

سوالات متداول

 

1- ترخیص کالا از گمرک چیست ؟

ترخیص کالا از گمرک به این معناست که کالاهای وارداتی به کشور پس از انجام فرایندهای مربوط به آزاد سازی کالاها و پرداخت هزینه های مربوطه به صورت قانونی وارد کشور شوند که برای کسب اطلاع بیشتر می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

 

2- نحوه ترخیص کالا از گمرک چگونه است ؟

پس از ثبت اظهارنامه در سامانه گمرک و احراز هویت و کنترل کالاها می بایست مجوزهای لازم صادر شده و پس از تایید کارشناس و پرداخت هزینه ها سند ترخیص صادر شده و اجازه بارگیری آن داده می شود که شرح آن در مقاله آمده است .

 

3- هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است ؟

هزینه ترخیص کالا از گمرک شامل هزینه مواردی از قبیل ورودی کالا و سود بازرگانی و هزینه باربری و انبارداری و تخلیه کالا و هزینه های مربوط به کارشناسی می باشد که جزئیات این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

منبع : ترخیص کالا از گمرک

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/ZkR8
نظرتان را بنویسید