ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی

ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
فارغ التحصیلان مقطع لیسانس رشته پرستاری در صورتی می توانند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند که در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کرده و حد نصاب لازم برای موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه آن را کسب کرده باشند . علاوه بر این ادامه تحصیل پرستاری به پزشکی در خارج از کشور نیز بر اساس شرایط پذیرش در هر کشور متفاوت از دیگری است .




برخی از فارغ التحصیلان رشته کارشناسی پرستاری که به هر دلیلی قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند می توانند پس از اخذ مدرک لیسانس خود از زمان آزمون کارشناسی به پزشکی مطلع شده و سپس در آن ثبت نام نمایند . با وجود این که این آزمون سالی یک بار برگزار شده و دارای ظرفیت محدودی است ، شانس دوباره ای را به علاقه مندان ادامه تحصیل در رشته پزشکی می دهد .

برای تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در داخل کشور ابتدا می بایست منابع آزمون پرستاری به پزشکی را مطالعه کرده و سپس در صورت کسب نمره لازم به مرحله دوم که همان مصاحبه با داوطلبان است دعوت شوید . ادامه تحصیل پرستاری به پزشکی در خارج از کشور نیز بستگی به شرایط پذیرش دانشجو در همان کشور دارد . برای اطلاع از نحوه و شرایط تغییر رشته پرستاری به پزشکی ، در ادامه مقاله به بررسی تحصیل از پرستاری به پزشکی می پردازیم .



شرایط آزمون پرستاری به پزشکی
دانشجویان لیسانس پرستاری که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند ، پس از اینکه مدرک یا گواهی فارغ التحصیلی خود را دریافت کردند می توانند در آزمون لیسانس به پزشکی ثبت نام نمایند . زمان ثبت نام آزمون پرستاری به پزشکی هر ساله توسط معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام شده که معمولا آغاز ثبت نام آن از نیمه دوم سال آغاز می گردد .

ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی دارای شرایط خاصی است و همه فارغ التحصیلان مقطع لیسانس امکان شرکت در آن را ندارند . بنابراین دانش آموختگان رشته پرستاری که می خواهند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند باید دارای شرایط زیر باشند :



حداکثر سن قابل پذیرش در زمان ثبت نام 25 سال تمام است . مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی به حداکثر سن اضافه می شود .



معدل کل دیپلم می بایست 18 و بالاتر و معدل مقطع لیسانس 16 و بالاتر باشد .



دانشجویان استعداد درخشان و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی از شرط معدل معاف هستند .



داوطلبان برای اطلاع از نحوه ، شرایط و زمان ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی می توانند مقاله زیر را که به توضیح صفر تا صد آزمون کارشناسی به پزشکی پرداخته است را مطالعه نمایند . همچنین برای اطلاع به موقع از اخبار مربوط به این آزمون می توانید عضو کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی هیوا شوید .

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آزمون لیسانس به پزشکی





مدارک و منابع امتحانی آزمون پرستاری به پزشکی
یکی از شرایط مهم برای ادامه تحصیل از رشته پرستاری به پزشکی داشتن مدرک زبان مورد تایید است . از جمله مدارکی که باعث تسهیل پذیرش داوطلبان در آزمون لیسانس به پزشکی می شود ، عبارت است از :



مدرک زبان MHLE وزارت بهداشت با نمره 50 به بالا

مدرک زبان MSRT وزارت علوم با نمره 50 به بالا

مدرک زبان IELTS با نمره 6 به بالا

مدرک زبان TOEFL با نمره 500 به بالا



علاوه بر داشتن یکی از مدارک زبان ذکر شده ، داوطلبان می بایست منابع امتحانی خاصی را نیز مطالعه کنند . ظرفیت آزمون پرستاری به پزشکی معمولا محدود بوده و نهایتا تا 20 نفر پذیرش دارد . بنابراین فارغ التحصیلان کارشناسی رشته پرستاری برای قبولی در این آزمون نیاز است منابع آزمون لیسانس به پزشکی زیر را با دقت مطالعه نموده تا به حد نصاب نمره دست یابند .



منابع امتحانی آزمون پرستاری به پزشکی
نام درس ضریب نام درس ضریب
فیزیولوژی 3 باکتری شناسی 3
ویروس شناسی1 3 انگل شناسی پزشکی  3
آناتومی 3 بیوشیمی 2
بافت شناسی و جنین شناسی 2 ایمونولوژی 2
زبان عمومی 2 ژنتیک 1
روانشناسی 1 تغذیه 1
فیزیک پزشکی 1 اپیدمیولوژی و آمار مقدماتی 1
اصول بهداشتی ، بهداشت و تنظیم خانواده 1


برخی از فارغ التحصیلان رشته پرستاری که قصد تحصیل مجدد در رشته پزشکی دارند ، می بایست در ابتدا در کنکور تجربی شرکت کرده و در صورت پذیرفته شدن به تحصیل در رشته پزشکی بپردازند . مدت طرح خدمت نیروی انسانی این دسته از داوطلبان با هم دیگر جمع شده و پس از تحصیل به داوطلب ارائه می شود . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحصیل مجدد در رشته پزشکی می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید .

بیشتر بخوانید: تحصیل مجدد در رشته پزشکی









ادامه تحصیل پرستاری به پزشکی در خارج از کشور
شرایط ادامه تحصیل لیسانس به پزشکی در خارج از کشور از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت می باشد . همچنین باید توجه داشت آیا کشور مورد نظر قصد پذیرش دانشجو پرستاری به پزشکی را دارد یا خیر . به طور مثال مجارستان به پذیرش داوطلبانی اقدام می کند که علاوه بر داشتن مدرک مرتبط با رشته پزشکی ، دارای مدرک بین المللی زبان انگلیسی نیز باشند .

متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا نیز ابتدا باید یک دوره آموزشی 3 الی 4 ساله علوم پایه را سپری کرده و سپس در آزمون MCAT شرکت کنند . پس از اخذ نمره قبولی در این آزمون می توانند وارد دانشگاه های پزشکی کانادا شوند . در این بین برخی از کشورها دارای خوابگاه بوده و از این جهت دانشجو هزینه کمتری را بابت اسکان پرداخت نمی نماید .

متقاضیان ادامه تحصیل پرستاری به پزشکی می توانند برای اطلاع از شرایط تحصیل در خارج از کشور به مطالعه مقاله زیر پرداخته و از تمام جزئیات آن مطلع شوند .

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا با در دست داشتن اطلاعات بروز می توانند داوطلبان پرستاری به پزشکی را راهنمایی کرده و از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا پاسخ سوالات آن ها را دهند .

در ادامه بخوانید: تحصیل در خارج از کشور









سوالات متداول


1- نحوه ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی چیست ؟
جزئیات مربوط به ادامه تحصیل از لیسانس پرستاری به رشته پزشکی در متن مقاله ارائه شده است . این دسته از داوطلبان ابتدا می بایست در آزمون لیسانس به پزشکی پذیرفته شوند .




2- چه شرایطی برای تحصیل پرستاری به پزشکی وجود دارد ؟
شرط معدل و حداکثر سن داوطلبان دو شرط اساسی برای ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی است . سایر شرایط نیز به طور کامل در متن مقاله توضیح داده شده است .




3- تحصیل پرستاری به پزشکی در خارج از کشور به چه صورت است ؟
معمولا شرایط تحصیل لیسانس به پزشکی در کشورهای مختلف ، متفاوت از یکدیگر است که در متن مقاله به آن اشاره شده است .

منبع : ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/J5Xv
نظرتان را بنویسید