پکیج بهتر است یا آبگرمکن

پکیج بهتر است یا آبگرمکن
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
arezooahmadi7470

تقریبا یک دهه گذشته و قبل از فراگیر شدن پکیج دیواری به عنوان سیستم گرمایشی منازل بحث بسیاری در زمینه خرید پکیج دیوای و یا جایگزین کردن آبگرمکن و بخاری به جای آن در بین مردم مطرح بود ،چرا که تصور داشتن خرید پکیج دیواری به صرفه نیست،در این مقاله قصد داریم به این سوال برای همیشه پاسخ دهیم :پکیج بهتر است یا آبگرمکن ؟با تهران سرویس آنلاین همراه باشید و نظرات خودتو رو برای ما در کامنت درج کنید.

امروزه تمامی منازل مجهز به سیستم‌های گرمایش آب و محیط داخلی ساختمان هستند، چرا که وجود آب گرم و گرم شدن فضای منزل، یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد محسوب می‌شود. این سیستم در برخی منازل به صورت سیستم گرمایش مرکزی با موتورخانه و یا پکیج و شوفاژ دیواری بوده و در برخی دیگر نیز با بخاری و آبگرمکن.

در واقع سیستم پکیج را می‌توان به عنوان رقیب اصلی برای انواع آبگرمکن‌ها دانست. با این حال، بسیاری از مردم در هنگام خرید وسایل گرمایشی، با این سوال مواجه می‌شوند که پکیج بهتر است یا آبگرمکن؟ کدام یک از این گزینه‌ها برای ساختمان آنها مناسب‌تر است و کدام یک را باید خریداری کنند؟ تعمیر آبگرمکن هزینه بیشتری دارد یا تعمیر پکیج ؟ به دلیل اهمیت این موضوع، ما نیز در ادامه این مطلب به معرفی این دو می‌پردازیم تا ببینیم فرق آبگرمکن دیواری با پکیج در چیست و مزایا و معایب هر یک از آنها کدام است.

پکیج چگونه کار می‌کند؟

پکیج را می‌توان یک موتورخانه کوچک با راندمان بالا دانست که کمترین مصرف انرژی را دارد و فضای بسیار کمی را در خانه اشغال می‌‌کند. انواع پکیج از نظر نصب به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شود و قادر است به‌صورت همزمان هم آب گرم مصرفی و هم آب گرم شوفاژ را برای هر یک از واحدهای مسکونی به‌شکلی جداگانه تامین کند. پکیج‌ها به دلیل پیروی از استانداردهای اروپایی و تامین گرمایش با آ‌‌ب و رادیاتور نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی ریسک پذیری کمتری دارند. پکیج به دلیل مزایا و خصوصیاتی که دارد، به یکی از رایج‌ترین وسایل گرمایشی در دنیا تبدیل شده است.

 

سیستم پکیج دو مدار برای عبور آب دارد:

  • از یکی از این مدارها آب سرد وارد می‌شود، دمای آن بالا می‌رود و به سمت رادیاتورها هدایت می‌شود. این آب گرم داخل رادیاتورها گردش می‌‌کند و از طریق گرم کردن رادیاتورها، باعث گرم شدن خانه می‌شود. با گرم کردن رادیاتورها، آب مدار کم کم گرمای خود رو از دست داده و سرد می‌‌شود و سپس دوباره برای گرم شدن وارد پکیج می‌‌شود. این پروسه مداوم ادامه دارد و باعث گرم شدن خانه می‌شود.
  • از مدار دیگر، آب گرم خارج می‌شود و از آن برای استحمام، شستشو و غیره استفاده می‌شود.

از نظر عملکرد، پکیج را می‌توان در دو حالت زمستان و تابستان تنظیم کرد. در تابستان نیازی به استفاده از وسایل گرمایشی برای تامین گرمای خانه نیست، پس از پکیج تنها برای تامین آب گرم مصرفی استفاده می‌‌شود. در زمستان پکیج به صورت دائم هوای گرم و آب داغ مورد نیاز برای اعضای خانواده را تامین می‌‌کند.

 

تعمیر آبگرمکن دیواری در محل با آچارباز

در صورتی که نیاز به سرویس کامل آبگرمکن خود داشتید و یا به هرگونه مشکل در پکیج و آبگرمکن خود برخورد کردید، درخواست تعمیر خود را در سامانه آچارباز ثبت کنید و منتظر تماس کارشناس باشید:

آبگرمکن چگونه کار می‌کند؟

وظیفه آبگرمکن این است که آب گرم مصرفی منزل را تامین کند. آبگرمکن آب سرد را از کویل‌‌ها یا لوله‌‌های مسی عبور می‌‌‌دهد. مشعلی که در زیر لوله‌‌ها قرار دارد آن لوله‌‌ها را گرم کرده و در نتیجه دمای آب درون کویل‌‌ها نیز بالا می‌رود. آبگرمکن‌‌ها دارای رده مصرفی، قدرت حرارتی، فشار ورودی و نوع گاز مصرفی متفاوت هستند و باید در هنگام خرید به این فاکتورها توجه کرد

 

 آبگرمکن ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • آبگرمکن مخزن دار که بسیار جاگیر بوده، مصرف انرژی بالایی دارند و بیشتر در گذشته از آنها استفاده می‌شد.
  • آبگرمکن دیواری بدون مخزن که بسیار کم جا و دارای ابعاد مناسب است. می‌توان آن را در کابینت آشپزخانه و بر روی هر نوع دیواری نصب کرد. این نوع آبگرمکن‌ها نسبت به انواع مخزن دار، با سرعت بیشتری آب را گرم می‌کنند علاوه بر مصرف انرژی کمتر (زیرا هنگامی که به آب گرم احتیاج داریم،‌ آن را گرم می‌کنند) کارایی بالاتری دارند.

توجه کنید که آبگرمکن‌ها و پکیج‌ها نیز مانند هر دستگاه دیگری، احتیاج به رسیدگی و سرویس مداوم دارند. چرا که با گذشت زمان، در مجاری و لوله‌های آنها رسوب ایجاد می‌شود و در صورت عدم سرویس و رسیدگی مداوم، عملکرد آنها دچار اختلال شده و شما مجبور به تعمیر آبگرمکن و پکیج خواید بود.

استفاده از پکیج بهتر است یا آبگرمکن دیواری؟

تا اینجا به معرفی این دو سیستم و نحوه عملکرد آنها پرداختیم. به احتمال زیاد شما تا به اینجا فرق آبگرمکن دیواری با پکیج را درک کرده‌اید. حال به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که استفاده از پکیج بهتر است یا آبگرمکن دیواری؟ این روزها کمتر خانه‌‌ای پیدا می‌شود (به خصوص خانه‌های تازه ساخت یا نوسازی شده) که در آن از سیستم پکیج استفاده نشود و این موضوع نیز از مزایای استفاده از پکیج نشأت می‌گیرد. استفاده از سیستم‌های پکیج برای گرمایش فضای مورد نظر شما مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • ترکیب آبگرمکن و بخاری در پکیج موجب شده تا دیگر نیازی به استفاده از دو وسیله به‌صورت جداگانه برای گرم کردن محل نداشته باشید.
  • اغلب دستگاههای پکیج در هنگام کار کردن صدای کمی دارند و موجب ناراحتی افراد نمی‌‌شود.
  • کارایی و امنیت بالاتر
  • ابعاد و سایز مناسب
  • نگهداری ساده‌تر و امکان کنترل سیستم از داخل واحد
  • عدم سرد شدن ناگهانی آب به خصوص در فصل زمستان

 

پیشنهاد مطالعه

 

نصب کردن پکیج راحت‌تر است یا آبگرمکن

آبگرمکن دیواری و پکیج هر دو فضای کمی را اشغال می‌کنند و روند نصب آنها نیز بسیار شبیه به یکدیگر است. در این میان باید توجه کنید که اگر فضای ساختمان شما کمتر از 60 متر مربع است یا مرتب مشکل قطعی برق در ساختمان را دارید، نباید از سیستم‌های پکیج استفاده کنید زیرا این دستگاه به برق نیاز دارد. در این صورت آبگرمکن دیواری گزینه‌ای مناسب‌تر برای شما خواهد بود.

آیا می‌توانیم زیر ساخت‌های آبگرمکن را برای پکیج استفاده کنیم؟

ممکن است شما قبلا از آبگرمکن استفاده می‌کردید ولی بعد از چند سال تمایل داشته باشید آن را با دستگاه پکیج تعویض کنید. در این صورت از خود می‌پرسید که آیا می‌توان از زیر ساخت های آبگرمکن برای پکیج استفاده کرد؟

در ادامه قصد داریم به این سوال شما دقیق‌تر پاسخ دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تبدیل لوله کشی آبگرمکن به پکیج

یکی از مهم‌ترین مسائلی که زمان راه اندازی دستگاه‌های گرمایشی به چشم می‌خورد، لوله کشی است. لوله کشی‌های آبگرمکن و پکیج برای انتقال آب و گاز کاربرد دارد. از طریق لوله‌های گاز، گاز شهری به دستگاه منتقل می‌شود و از طریق لوله‌های آب، آب ورودی به محل به دستگاه وارد شده و از آن به سایر قسمت‌ها منتقل می‌شود.

چنانچه لوله کشی‌های آب و گاز محل مشکلی نداشته باشد، برای پکیج نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید. فقط باید در نظر داشته باشید که برای انتقال آب گرم به رادیاتورها و چرخش آب در مدار پکیج باید یکسری لوله‌کشی از پکیج به رادیاتورها انجام دهید.

محل نصب دستگاه

دومین نکته‌ای که از زیر ساخت‌های آبگرمکن می‌تواند برای پکیج نیز استفاده شود، محل نصب دستگاه است. پکیج هم مانند آبگرمکن باید در محلی نصب شود که لوله های آب و گاز در آنجا قرار داشته و امکان نصب دودکش در آنجا وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه آبگرمکن هم از دودکش استفاده می‌کند، می‌توانید در محل آبگرمکن قبلی نیز پکیج را نصب کنید.

در این مطلب سعی کردیم به سوال پکیج بهتر است یا آبگرمکن شما پاسخ دهیم. با توجه به مطالب مطرح شده باید بگوییم مزایا و کارایی پکیج نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است. از این رو می‌توان گفت که استفاده از پکیج به مراتب بهتر و مناسب‌تر از آبگرمکن بوده و به خوبی پاسخگوی نیاز اعضای خانواده است.

اما اگر بودجه شما برای خرید پکیج کافی نیست، در این صورت بهتر است از آبگرمکن استفاده کنید و آب گرم مصرفی خود را از طریق آبگرمکن تامین کنید.

نکاتی در مورد خرید آبگرمکن دیواری

قبل از خرید آبگرمکن های دیواری باید کمی تحقیق شود تا آبگرمکن متناسب با نیاز خود را انتخاب و خریداری کنیم.

در زمان خرید آبگرمکن حتما باید به موارد زیر دقت شود:

1رده مصرف انرژی

با توجه به اینکه آبگرمکن ها از وسایل پرمصرف می باشند اما با توجه به پیشرفت در این زمینه آبگرمکن هایی تولید شده اند با رده های انرژی مناسب که این رده مصرف انرژی تاثیر مهمی در کاهش هزینه های برق و گاز شما دارد.

کارایی یا رده مصرف انرژی به واسطه نموداری مشخص می گردد که به ازای آب گرم تولیدی، میزان مصرف گاز را در یک روز ارزیابی می کند. بنابراین آبگرمکن های کارایی بالاتری دارند که فاکتور انرژی بالاتری هم داشته باشند.

2. حداکثر قدرت حرارتی (ظرفیت)

این شاخص را با واحد کیلو کالری در ساعت اندازه گیری می کنند و همان طور که از اسم آن پیداست نشان دهنده ظرفیت حرارتی آبگرمکن است. بنابراین بالا بودن آن سبب می شود آب گرم بیشتری از آبگرمکن خارج شود.

3. حداقل فشار ورودی

این شاخص نشان دهنده حداقل آب ورودی برای روشن شدن آبگرمکن می باشد که واحد اندازه گیری آن بار می باشد. این مقدار در مناطقی که از فشار آب پایینی برخوردار هستند توجه به آن بسیار مهم و ضروری می باشد.

4. نوع گاز مصرفی

این آبگرمکن ها چون آبگرمکن های گازی می باشند، سوخت مصرفی آن ها گاز شهری و یا گاز مایع می باشد.

5. حداکثر خروجی آب گرم

 مقدار خروجی آب گرم از آب گرمکن دیواری بر اساس لیتر در دقیقه اندازه گیری می گردد که حداکثر مقدار خروجی آب گرم را نشان می دهد.

6. فن تخلیه آلاینده ها

برخی از آبگرمکن های دیواری سیستم فن تخلیه دارند که با استفاده از فن تعبیه شده در مسیر خروجی باعث می شود سرعت خروج آلاینده ها بیشتر شود.

انواع آبگرمکن های دیواری

1.شمعک دائم (شمعک دار یا پیلوت دار)

در آبگرمکن های شمعک دائم، شمعک همیشه روشن می باشد و زمانی که شما آب گرم را باز می کنید شمعک مشعل را روشن می کند.

عیب این وسیله این است که مصرف انرژی بیشتری دارد و همچنین باعث ایجاد رسوب در دستگاه می گردد.

2.بدون شمعک (سیستم آیونایز)

در این مدل از آبگرمکن، شمعک همیشه فعال نمی باشد و زمانی که شما آب گرم را باز می کنید با استفاده از سیستم جرقه زن هوشمند باعث جرقه زدن و روشن شدن مشعل می گردد.

پکیج دیواری چیست؟

همانطور که در مطلب پکیج دیواری چیست گفتیم، پکیج دیواری یک موتورخانه کامل است که وظیفه موتورخانه را با بالاترین کارایی و کیفیت و با کمترین مصرف سوخت و اشغال فضا انجام می دهد.

پکیج های دیواری علاوه برا اینکه وظیفه موتورخانه که گرم کردن رادیاتورها و در نتیجه گرم کردن محیط ساختمان است، انجام می دهد یک مسئولیت دیگری هم بر عهده دارد که همانند آبگرمکن باعث تولید آبگرم مصرفی مورد نیاز ما می شود.

جهت کسب اطلاع از بهترین پکیج ایرانی و بهترین مارک خارجی پکیج دیواری بر روی نام آن ها کلیک کنید.

مقایسه آبگرمکن دیواری و پکیج دیواری

تا اینجا با آبگرمکن های دیواری، نکاتی در مورد خرید آن و انواع آبگرمکن ها و همچنین با پکیج های دیواری به صورت مختصر آشنا شدیم اما زمان آن رسیده است که این دو وسیله گرمایشی را باهم مقایسه کنیم.

در کلیپ زیر نظر آقای اشتیاقی متخصص پکیج را در رابطه با مقایسه آبگرمکن و پکیج بشنوید.

  • کدام به صرفه تر می باشد ؟

آبگرمکن های دیواری جایگزین آبگرمکن های مخزن دار و پکیج های دیواری هم جانشین موتورخانه های عظیم شده است که در دنیای امروز بهترین گزینه هستند.

چون از لحاظ مصرف سوخت، بسیار کم و کارایی بیشتری دارند. از طرفی پکیج های دیواری به صرفه تر از آبگرمکن های دیواری هستند.

چون پکیج ها هم وظیفه آبگرمکن که گرم کردن آب مصرفی خانه و هم وظیفه موتورخانه و بخاری که گرم کردن محیط ساختمان می باشد را به خوبی ایفا می کند.

در نتیجه سطح مصرف انرژی را بسیار پایین و بازده حرارتی را بالا می برد. به همین دلیل است که اکثراً امروزه حتی سیستم بخاری را به پکیج تبدیل می کنند.

 

  • استفاده در شرایط مختلف

پکیج های دیواری و آبگرمکن های دیواری هر دو فضای کمی را اشغال می کنند که شما می توانید آن ها را در آشپزخانه نصب کنید که بسیار منساب برای محیط های کوچک می باشد.

اما باید توجه کنید که محل نصب پکیج در ساختمان دارای محدودیت هایی می باشد، مثلاً استفاده از پکیج در محیط های کمتر از 60 متر ممنوع است و شما باید در چنین محیط های از آبگرمکن استفاده کنید.

یکی از بزرگترین مشکلات، سرد شدن آب به صورت ناگهانی می باشد، که در آبگرمکن های بدون مخزن به دلایل مختلف به خصوص در فصل زمستان رخ می دهد، اما این مشکل کمتر در پکیج های دیواری رخ می دهد.

پکیج های دیواری به دلیل اینکه از برق استفاده می کنند در مناطقی که قطعی برق به صورت مکرر وجود دارد، گزینه مناسبی برای مصرف نمی باشد.

در نتیجه بهتر است شما از آبگرمکن استفاده کنید تا قطعی برق منطقه سبب سرد شدن آب مصرفی شما نشود.

  • قیمت

پکیج ها قیمت بالاتری نسبت به آبگرمکن دارند، اما با خرید پکیج نیاز شما از خرید بخاری، آبگرمکن برطرف می شود، در نتیجه شما با یک تیر دو نشان زده اید و دیگر نیازی نیست هزینه های اضافی پرداخت کنید.

همانطور که در مطلب راهنمای خرید بهترین پکیج دیواری موجود در بازار ایران گفتیم، خرید پکیج باید به همراه محاسبه ظرفیت پکیج باشد، تا انتخاب درستی صورت بگیرد.

  • آلودگی محیطی

هر دو وسیله گرمایشی باعث می شود هوای محیط شما خشک شود و یا در اصطلاح هوای خانه شما سنگین شود. در این شرایط تنفس برای کودکان و سالمندان سخت می شود و مشکلات تنفسی برای آن ها به وجود می آورد.

  • فرسودگی، نگهداری و سرویس

آبگرمکن دیواری و پکیج هر دو از آب برای گرم کردن استفاده می کنند و به دلیل وجود املاح موجود در آب باعث رسوب گذاری می شوند.

همچنین به دلیل اینکه از قطعات پیچیده ای در آن ها استفاده شده، به خصوص پکیج ها که طبق استاندارد های روز اروپا می باشد، لازم است به صورت دوره ای به سرویس پکیج دیواری اقدام کنید.

هر چندبا نصب سختی‌گیر پکیج می توان میزان جذب رسوبات در دستگاه را تا حد زیادی کاهش داد و مطالعه مطلب چگونه آبگرمکن دیواری را رسوب زدایی کنیم می تواند برای رفع رسوب گذاری این وسیله مفید باشد.

 مطالعه راهنمای خرید بهترین رسوب گیر پکیج و آبگرمکن می تواند برای انتخاب بهترین رسوب گیر به شما کمک کند.

در فیلمهای زیر نظر دو نفر کارشناس و استادکار تاسیساتی را در مورد اینکه کدامیک بهتر است را با شما به اشتراک میگذاریم.

ما در این مطلب سعی کردیم پکیج و آبگرمکن را برای شما مقایسه کنیم، اما این شما هستید که باید توجه به مواردی که در این مقاله ذکر شد، تصمیم نهایی را با توجه به شرایط و امکانات خود برای انتخاب هر یک از این وسایل بگیرید.

لازم به ذکر است که نصب، سرویس و تعمیر پکیج از جمله خدمات ما در مجموعه تهران سرویس آنلاین ساعته محسوب می شود.

 

 

 

 

 

 

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4pw7
نظرتان را بنویسید