دیابت از چه طریقی بر روی دندان ها تأثیر می گذارد؟

دیابت از چه طریقی بر روی دندان ها تأثیر می گذارد؟
ذخیره سازی
1
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
Hossein manam
دیابت از چه روشی بر روی دندان ها تأثیر می گذارد؟




در این مقاله به تأثیر دیابت بر دندان ها خواهیم پرداخت. دیابت یک بیماری مزمن است. بیماری دیابت قابل کنترل است اما قابل درمان کامل نیست. بیماران دیابتی باید در طول زندگی خود از بهداشت دهان و دندان مراقبت های ویژه ای داشته باشند زیرا سطح قند خون عملکرد بسیاری از غدد مخاطی را تحت تاثیر قرار می دهد. که بیمار مبتلا به دیابت و یا بیماری های دیگری که ممکن است سلامت دهان و دندان را تحت تأثیر قرار دهد باید به دندانپزشک مراجعه کند تا دندانپزشک نحوه مراقبت از دندان ها را توضیح دهد . ما در کلینیک دندانپزشکی مینوسا در میرداماد متخصص در زمینه درمان این نوع بیماران هستیم ، به طور دوره ای بیماران دیابتی را کنترل می کنیم و توصیه هایی برای مراقبت از این بیماران ارائه می دهیم.










دیابت چیست؟

دیابت یک نوع بیماری مزمن است که بدن نمی تواند مقدار قند خون خود را تنظیم کند ، زیرا لوزالمعده و غدد بزاقی به درستی کار نمی کند ، برای متعادل سازی سطح قند خون، بیمار مجبور به تزریق انسولین می باشد. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس ساخته می شود.




قند خون بالا می تواند علائمی ایجاد کند مانند:
- تاری دید
- تشنگی بیش از حد
- خستگی
- تکرر ادرار
- گرسنگی
- کاهش وزن




چگونه دیابت بر روی دندان های ما تأثیر می گذارد

خون انسان باید سطح قند خون را در حد متوسط ​​حفظ کند. افرادی که سطح قند خون بیش از سطح متوسط می باشد، از دیابت رنج می برند. هر بیمار که از دیابت رنج می برد آسیب دندان یکسان با دیگر افراد سالم نخواهد داشت.

دیابت باعث ابتلا به آسیب های بافتی مانند عفونت های قارچی (کاندیدیازیس) ، زخم ، استوماتیت و تغییر در شکل زبان (مانند شکاف زبان) می شود . دیابت باعث تغییراتی در پوشش چشایی و حس چشایی و ایجاد سوزش زبان ، تخلیه زبان واحساس سوزش می شود. ایجاد این شرایط به دلیل خشکی دهان ، ترمیم کند زخم ها و اختلال در پاسخ های ایمنی و التهابی دندان ها می باشد. دیابت ممکن است در روند رویش دندان تغییر ایجاد کند و در بروز پوسیدگی و هیپوپلازی مینای دندان تاثیر دارد.

بزاق و دیابت

بیماران دیابتی قند و گلوکز بالایی در بزاق دارند. بزاق در تماس دائمی با دندان ها و لثه ها می باشد. لازم به یادآوری است که قند به دلیل پلاک های دندان و گلوکز باعث افزایش تعداد باکتری ها می شود.




چگونه می توان از مشکلات دندان مرتبط با دیابت جلوگیری کرد؟

دیابت قابل کنترل است ، کنترل سطح قند خون برای جلوگیری از مشکلات پریودنتال در آینده مهم است. همچنین توصیه می شود سیگار نکشید زیرا خطرات بیماری پریودنتال و التهاب لثه را افزایش می دهد.




دستورالعمل های بهداشتی دهان و دندان در صورت ابتلا به دیابت
- روزی 2 یا 3 بار مسواک بزنید
- از نخ دندان استفاده کنید
- از مصرف سیگار دوری کنید
- الکل و مواد مخدر مصرف نکنید
- مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید
- هر 6 ماه یکبار دندان های خود را جرم گیری کنید.




آیا دندان ها می توانند به دلیل دیابت از بین بروند؟

عدم کنترل دیابت و بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند در نهایت باعث از دست دادن دندان شود. در صورت از دست دادن ، می توانید درمان ایمپلنت دندان را انتخاب کنید . در صورت استفاده از ایمپلنت ، دندانپزشک سابقه پزشکی شما را ارزیابی می کند و در مورد انجام درمان تصمیم می گیرد.




آیا فرد مبتلا به دیابت در هنگام بیدار شدن از خواب احساس خشکی دهان و بوی بد دهان می کند ؟

باکتری ها در دهان ما خیلی سریع تولید مثل می کنند. زمانی که مسواک زدن را به پایان رساندیم ، باکتری ها بلافاصله شروع به تولید مثل می کنند و در افراد دیابتی تولید بزاقی اتفاق نمی افتد و خشکی دهان فعالیت باکتری ها را افزایش می دهد. باکتری های تولید شده در دهان باعث بوی بد دهان می شود. خشکی دهان و تکثیر باکتری برای همه رخ می دهد ، نه فقط کسانی که دیابت دارند.




متخصصان کلینیک دندانپزشکی مینوسا در میرداماد به طور منظم بیماران دیابتی را معالجه می کنند ، اگر شما نیز از بیماری دیابت رنج می برید، می توانید برای تشخیص و درمان یک ویزیت رایگان را در کلینیک انجام دهید تا بهترین راه حل ممکن را با بیشترین کنترل برای شما ارائه دهیم.
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/mvAp
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر