نحوه نوشتن رزومه تحصیلی

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو
رزومه تحصیلی نشون دهنده تمام مهارت و سابقه تحصیلی داوطلباس . داوطلبا برای نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب یا CV باید اطلاعات مختلفی از جمله اطلاعات فردی ، اطلاعات تحصیلی ، اطلاعات مربوط به مقاله ها و یا مدرک زبان خارجیشون رو بنویسن .

داشتن یک رزومه تحصیلی خوب اصلی ترین و مهم ترین گام برای پذیرش گرفتن از یک دانشگاس . رزومه تحصیلی یا  cvبیشتر روی دستاوردای تحصیلی تاکید داره . شما می تونین با نوشتن اون تمام مهارت ها و قابلیت های خودتون رو به کمیته پذیرش نشون بدین . اما یک رزومه تحصیلی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه ؟

برای نوشتن یک رزومه تحصیلی خوب باید بدونین که یک رزومه چه بخش هایی داره و تو هر بخش باید چه چیزایی نوشته بشه . پس اگه شما هم به دنبال نوشتن یک cv قوی برای خودتون هستین حتما تا ادامه این مقاله با ما همراه باشین تا با نحوه نگارش رزومه تحصیلی آشنا بشین .



نحوه نگارش رزومه تحصیلی

شاید خیلی وقت ها شنیده باشین که میگن یک رزومه باید کوتاه و مختصر باشه ولی نحوه نگارش رزومه تحصیلی کاملا متفاوته با رزومه کاریه و شما محدودیتی تو تعداد صفحه ندارین و هر چقدر بخواین می تونین اون رو گسترش بدین . اما نباید انقدر هم طولانی و خسته کننده باشه که اون فردی که داره رزومه شما رو بررسی می کنه اون رو ناتموم رها کنه . حالا بریم سراغ نکاتی که باید برای نگارش ساختار کلی یک رزومه تحصیلی باید رعایت کنین .



 اولین چیزی که در رزومه و بالاترین قسمت نوشته میشه اطلاعات فردی شماست که شامل نام و نام خانوادگی ، شماره تلفن معتبر ، آدرس محل سکونت و ایمیل شخصی میشه . اما دقت داشته باشین که آدرس ایمیلی که استفاده می کنین یک آدرس ایمیل حرفه ای باشه . حالا منظور از آدرس ایمیل حرفه ای چیه ؟

به طور کلی باید ادرس ایمیلی که وارد می کنین معنا دار باشه و نباید از حروف و یا اعداد تصافی و بی ربط به شما استفاده شده باشه . آدرس ایمیل حرفه ای در رزومه تحصیلی می تونه به صورت های زیر باشه :

* نام و نام خانودگی : Name.Family@gmail.com

* مخفف نام و نام خانوادگی کامل : N.Family@gmail.com

* نام کامل و مخفف نام خانوادگی : Name.F@gmail.com



 وارد کردن اطلاعات تحصیلی : باید تو این قسمت اطلاعات مربوط به سوابق تحصیلی قبلیتون ، دانشگاهی که توش تحصیل کردین ، معدل و عنوان پایان نامه رو بنویسین و اگه مدرکی متناسب با رشتتون دارین هم ثبت کنین . فقط تو این بخش سوابق تحصیل خودتون رو به صورت معکوس بنویسن یعنی از آخرین و بالاترین مدرک تا قدیمی ترین اونارو یادداشت کنین .



 اطلاعات مربوط به علائق علمی : تو این قسمت باید علاقه خودتون رو به موضوع های خاص بنویسین . این قسمت نه باید خیلی کلی نوشته بشه و نه خیلی جزئی .



 اطلاعات مربوط به مقالات علمی : در صورتی که مقالات علمی ( پژوهشی ، ترویجی ، کنفرانسی و ... ) نوشته و یا چاپ شده دارین بنویسین . لیست مقاله ها و کتاب های شما کلیدی ترین قسمت رزومه تحصیلی شماس . تو این قسمت اصلا از روش معکوس و یا به ترتیب نوشتن استفاده نکنین و بدون توجه به تاریخ انتشار و نوع اون اثر ، از مهم ترین و مشهور ترین اون ها شروع به نوشتن کنین .



 اطلاعات مربوط به سوابق کاری : تو این قسمت باید سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلیتون رو بنویسین . البته اگه سابقه کاری نامرتبط هم دارین حتما ثبت کنین ، چون هدف از نوشتن اطلاعات سوابق کاری نشون دادن توانایی در امور کار و همکاری شماس .

  اگه شاغل هستین و دارین این رزومه رو برای حضور تو مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و یا سراسری می نویسین در صورت غیر مرتبط بودن شغلتون اون رو عنوان نکنین . چون ترجیح پذیرش از داوطلبای دکتری اینه که شاغل نباشین ( مخصوصا شغل غیر مرتبط ) و بتونین تمام وقت رو رساله دکتری کار کنین . پس اصلا عنوان نکنین .



 اطلاعات مربوط به مدرک زبان خارجی : داشتن مدرک و مهارت زبان خارجی ، مخصوصا اگه دارین خودتون رو برای مصاحبه دکتری و یا تحصیل تو خارج از کشور آماده می کنین شما رو یک پله نسبت به رقبا جلو می ندازه . در صورت داشتن مدرک زبان اون رو به همراه نمره ای که کسب کردین بنویسین .



اطلاعات مربوط به پروژه های علمی : تو این قسمت باید اطلاعات مربوط به پژوه هایی که تو طول تحصیل کار کردین و یا علاقه دارین توش کار کنین رو یادداشت کنین . اگه جزو داوطلبایی هستین که تعداد مقاله چاپ شدتون کمه و یا مقاله ندارین ، پر بار بودن این قسمت می تونه کمک زیادی به پذیرش شما کنه .



 اطلاعات مربوط به مهارت کامپیوتری : تو این قسمت باید تمام مهارت های کامپیوتری رو که دارین ثبت کنین . اگه تسلط رو نرم افزار خاصی دارین و یا حتی با نرم افزار خاصی آشنایی هم دارین عنوان کنین .



 توصیه نامه : قرار دادن توصیه نامه تو رزومه تحصیلی مثل موارد بالا اجباری نیست ! ولی اگه متقاضی تحصیل تو دکتری و یا خارج از کشور هستین و برای اونا دارین رزومه رو آماده می کنین حتما این قسمت هم تو رزومتون اضافه کنین . حالا منظر از توصیه نامه چیه و چطور باید اون رو تهیه کرد ؟

توصیه نامه معمولا یکی از مدارک لازم برای شرکت تو مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری هستش و نیازه که شما این مدارک رو از دو یا یکی از اساتید دوره ارشدتون بگیرین . تو این توصیه نامه که استاد باید براتون بنویسه ، خصوصیات علمی و شخصیتی شما از طرف استاد گفته میشه . وقتی شما توصیه نامه رو به کمیته بررسی مدارک میدین به این معنیه که شما مورد تایید اون استاد قرار گرفتین و اون استاد شما رو معرفی و پیشنهاد می کنه .





در آخر هم رزومه تحصیلی خودتون رو چند بار بخونین و از کسی که تو این زمینه سر رشته داره کمک بگیرین تا رزومه شما رو بخونه و برای بر طرف کردن نقاط ضعفش راهنماییتون کنه . سعی کنین رزومه نامه ای هم که می نویسین کاملا منطقی و به دور از اغراق باشه .



اگر هم احساس کردین در زمینه نگارش رزومه تحصیلی یا همون CV نیاز به کمک یا راهنمایی دارین می تونین از هر جای ایران که هستین با کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو تماس بگیرین . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین .



 
سوالات متداول

1- بخش های اصلی یک رزومه شامل چه اطلاعاتی میشه ؟
یکی از این بخش ها شامل اطلاعات مربوط به مدرک زبان خارجی داوطلباس که بقیه بخش های مهم رزومه تو این مقاله به طور کامل گفته شده .

2- تو بخش مشخصات فردی رزومه تحصیلی چه اطلاعاتی باید نوشته بشه ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل گفته شده باید نام ، نام خانوادگی ، شماره تلفن همراه و ایمیلتون رو وارد کنین .

3- آیا اضافه کردن توصیه نامه به رزومه تحصیلی اجباریه ؟
خیر ، توصیه نامه جزو بخش های اجباری رزومه تحصیلی نیست ولی همون طور که تو مقاله توضیح داده شد بهتره که توصیه نامه هم تو رزومه تحصیلی باشه .

منبع : نحوه نوشتن رزومه تحصیلی
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/4ZGg
نظرتان را بنویسید