روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر کنکور سراسری

روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر کنکور سراسری
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو

برای رسیدن به درصد بالا در روانشناسی باید با روش صحیح مطالعه مطالب حفظی، مفهومی و تصویری کتاب با استفاده از روش هایی مثل پیش خوانی و مرور آشنا باشین تا بتونین به راحتی با استفاده از بهترین منابع مطالعه درس روانشناسی، به اون نتیجه دلخواهتون برسین.

 

 

رشته روانشناسی یکی از پرطرفدارترین رشته ها بین داوطلب های کنکور انسانیه که ضریب اون برای زیر گروه های مختلف انسانی متفاوته و بیشترین ضریب این درس 9، اون هم برای زیر گروه 5 کنکوره انسانیه. پس جواب دادن به تست های اون در کنکور، برای قبولی در رشته هایی که در این زیر گروه هستن مثل خود رشته روانشناسی اهمیت خیلی زیادی داره.

به طور کلی روانشناسی یک کتاب در دوره دبیرستان داره و معمولا تست های این درس به صورت مفهومی مطرح میشه. پس بهتره با نحوه مطالعه درس روانشناسی به خوبی آشنا باشین تا بتونین درصد بالایی از این درس رو در کنکور بزنین.

 

روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر کنکور انسانی

کتاب روانشناسی حدودا 200 صفحه داره که از اون 20 سوال در کنکور سراسری انسانی طرح میشه امروزه طراح سوال مجبور بشه که سوالی رو طرح کنه تا با نگاه کلی به کتاب نشه به اون پاسخ داد. از اونجایی هم که درس روانشناسی کلا یک کتاب داره که اون هم در پایه یازدهم تدریس میشه، همین موضوع باعث شده تا داوطلبا فکر کنن این درس زمان زیادی برای مطالعه نمی خواد و مطالعه اون رو عقب می ندازن.

 

سوالات درس روانشناسی در کنکور به 3 دسته سوالات مفهومی، حفظی و تصویری تقسیم میشه که باید مرور متوالی از اون رو در برنامه ریزی کنکور داشته باشین تا بتونین از پس سوالات این درس بربیاین. سوالات مفهومی درس روانشناسی برگرفته از متن کتاب درسیه که طراح اومده مفاهیم اون رو به یک مثال تبدیل کرده، به این صورت که مثلا مفاهیم کتاب رو عینا در سوال میارن و از داوطلبا می پرسن که اون مفهوم، در قالب کدوم مثال یا موضوع گفته شده یا برعکس.

 

پس به طور کلی از مباحث کتاب سوال هایی طرح میشه که برای پاسخ به اون باید حتما مطالعه عمیق این درس رو در برنامه خودتون داشته باشین. برای اینکار باید پیش خوانی کنین، مرور زیاد داشته باشین، حتما خلاصه نویسی کنین و در آخر تست بزنین. حالا در ادامه روش مطالعه درس روانشناسی رو برای موفقیت در پاسخگویی به هر نوع سوالات رو گفتیم.

 

پیش خوانی کنید

 

قبل از شروع مطالعه عمیق، اون مبحث روانشناسی رو که مشخص کردین یک بار به طور روزنامه ­وار و فقط برای مشخص کردن مطالب پر اهمیت و آشنایی کلی با اون مبحث، بخونین و نکاتی که به نظرتون مهم میاد رو هایلات کنین. هر نکته ای هم که موقع مطالعه به ذهنتون می رسه رو هم بنویسین و سوالاتی که احیانا برایتان پیش اومده رو حتما از معلمتون بپرسین تا مفهوم برای شما جا بیفته.

 

مرور زیاد داشته باشین

 

حدود 50 درصد از سوالای روانشناسی کنکور رو سوال های حفظی تشکیل میدن. شاید به نظر داوطلبا سوالات حفظی آسون به نظر بیان اما مهم ترین خطری که داوطلبا رو برای پاسخ دادن به سوالات حفظی روانشناسی تهدید می کنه، فراموشیه. پس برای از بین بردن کامل خطر فراموشی، لازمه مرور متوالی از کتاب روانشناسی رو در برنامه خودتون داشته باشین. جالبه بدونین که خیلی از رتبه ‌های برتر کنکور انسانی، کتاب روانشناسی رو شاید بیش از 5 مرتبه مرور می کنن.

بیشتر بخوانید: مقابله با فراموشی دروس

 

خلاصه نویسی کنید

 

خلاصه نویسی اهمیت زیادی در مطالعه و یادگیری درس روانشناسی داره. سعی کنید یک دفتر خلاصه نویسی داشته باشین و بعد از خوندن هر درس خلاصه نویسی اون رو انجام بدین. این جوری برای مرور متوالی اون، مطالعه دفتر خلاصه نویسی براتون کافیه.

 

به تصاویر کتاب توجه ویژه ای داشته باشین

 

نوعی از سوالات نسبتا جدید در درس روانشناسی کنکور سوالات تصویریه که با توجه به زیاد بودن تصاویر در کتاب روانشناسی نظام جدید امکان طرح بیشتر سوال از اونا برای کنکور وجود داره. پس حتما به تصاویر کتاب توجه زیادی داشته باشین و اونا رو خوب یاد بگیرین.

 

تست بزنین

 

برای مطالعه مفهومی درس روان شناسی اولویت اول و آخر شما باید کتاب درسیتون باشه. مهم ترین مرحله برای یادگیری مفهومی شما، تست زنی برای این درسه. سعی کنین بعد از مطالعه هر مبحث برای اون فصل تست آموزشی بزنین. اگه هم دیدین جواب تستی رو بلد نیستین، اصلا اصلا اصلا سراغ پاسخنامه کتاب تستتون نرید!

 

چون وقتی بعد از کلی خوندن باز می بینین بلد نیستین یعنی هنوز ی; قسمتی از کتاب هست که درست یاد نگرفتین و نخوندین. پس اگه جواب تستی رو بلد نبودین برید سراغ کتابتون و بگردین جوابتون رو از داخل کتاب در بیارین و کل اون مبحث رو دوباره بخونین. در ضمن تست هاتون هر نکته ای هم که داشت در دفتر خلاصه نویسی تون بنویسین.

 

برای آشنایی کامل با روش های مختلف تست زنی در کنکور سراسری، می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید : روش های تست زنی

 

 

 

 

 

بهترین منابع درس روانشناسی کنکور انسانی

برای این رقابت بزرگ و رسیدن به درصد بالا در درس روانشناسی، خوندن کتاب درسی کافی نیست و شما رو به اون نتیحه دلخواه نمی رسونه. شما باید در کنار کتاب درسی از بهترین منابع کنکور سراسری و کمک آموزشی درس روانشناسی هم استفاده کنین. کارشناسان تحصیلیکو با بررسی کتاب های موجود در بازار، بهترین منابع درس روانشناسی رو طبق جدول زیر براتون جمع آوری کردن.

 نام کتابسری انتشاراتمولفتعداد جلد
منبع پیشنهادیانتشارات مهر و ماهجامعروزبه اسحاقیانتک جلدی
متوسط رو به بالاانتشارات خیلی سبزسری تست شبنم مصطفوی -
سوفیا فرخی
تک جلدی
انتشارات مبتکرانسری مرسدحامد یاریتک جلدی
تست بیشترانتشارات گاجمیکرو طبقه بندیفاطمه جعفری نطنزیتک جلدی

 

پیشنهاد تحصیلیکو برای مطالعه و درک بهتر درس روانشناسی، تهیه و مطالعه منبع متوسط رو بالاست ولی داوطلبایی که منابع گفته شده رو مطالعه کردن و حالا می خوان بیشتر تست بزنن منبع تست بیشتر مناسبه.

برای تهیه بهترین منابع دروس مختلف کنکور سراسری انسانی پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید : بهترین منابع کنکور انسانی

 

مشاوره روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر کنکور انسانی

برای مطالعه درس روانشناسی سعی کنین حتما در یک آزمون آزمایشی ثبت نام کنین و طبق برنامه اون آزمون پیش برین و سعی کنین فاصله زمانی مطالعه این درس بیشتر از 10 روز نشه، چون مطالب این کتاب فراره و نیازه که مطالعه پیوسته برای اون داشته باشین.

 

میانگین درصد کشوری درس روانشناسی در کنکور، حدود 40 درصده و اکثر داوطلبا به این درس علاقه دارن، پس لازمه برای قبولی در رشته دلخواهتون درصد قابل قبولی در این درس کسب کنین. البته در سال­ های مختلف به تناسب میزان سختی سوال های کنکور، این درصد ها متغیره اما میشه گفت برای کسب یک رتبه خوب باید درصدی بیش از 70 درصد داشته باشین.

 

اگه بعد از خوندن این مقاله باز هم احساس کردین که نیاز به کمک برای مطالعه روانشناسی کنکور دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با همه کارشناسان تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین.

در ادامه بخوانید: بودجه بندی درس ریاضی کنکور انسانی

 

 

 

 


 

سوالات متداول


 

1- ✔️ بهترین روش مطالعه درس روانشناسی برای کنکور چیه؟

✔️ یکی از روش مطالعه، پیش خوانی این درسه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

 

2- ✔️ در خلاصه نویسی درس روانشناسی فقط باید مطالب مهم رو بنویسیم؟

✔️ خیر، همون طور که تو این مقاله توضیح داده شده منظور از خلاصه نویسی فقط نوشتن مطالب مهم نیست.

 

3- ✔️ برای مطالعه درس روانشناسی باید از چند منبع استفاده کنیم؟  

✔️ برای مطالعه این درس استفاده از کتاب درسی و یک کتاب کمک درسی کافیه که اگه نیاز به تمرین و یا تست بیشتر داشتین منابع مطالعاتی بیشتر تو این مقاله گفته شده.

منبع : روش مطالعه روانشناسی رتبه های برتر کنکور سراسری

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/0wVv
نظرتان را بنویسید