از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
partoclinic

زگیل تناسلی از شایع ترین بیماری های مقاربتی می باشد که با ظاهر شدن توده های گوشتی در اطراف ناحیه تناسلی و یا مقعد خودش را نشان می دهد. با توجه به اینکه زگیل تناسلی ناشی از ویروس اچ پی وی می باشد پس قابلیت انتقال از فرد آلوده به شخص سالم را دارد و بیشترین راه انتقال آن رابطه جنسی می باشد. 

اما آیا هر برجستگی و برآمدگی در ناحیه تناسلی نشانه زگیل تناسلی است؟ نوسانات هورمونی، مسدود شدن منافذ و دیگر علل شایع جوش می تواند باعث ایجاد جوش تناسلی شود و نباید با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود.

از آنجایی که این ویروس قابلیت پنهان بودن را دارد و ممکن است فرد مبتلا تا مدت ها نشانه ای از زگیل را مشاهده نکند پس این سوال برای بیشتر افراد به وجود می آید که “از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم“؟

 یا اینکه با توجه به برجستگی های روی پوست هم در زگیل هم در مشکلات پوستی، برخی ممکن است زگیل تناسلی را با جوش اشتباه بگیرند و این سوال را بپرسند که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟؟

در این مطلب از پرتو کلینیک با بررسی علائم زگیل تناسلی این سوال را پاسخ خواهیم داد پس با ما همراه باشید. 

زگیل تناسلی و جوش چه فرقی دارند

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. بیش از ۱۰۰ گونه HPV وجود دارد که برخی از آنها باعث زگیل تناسلی و برخی دیگر باعث سرطان می شوند که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند.

در بیشتر موارد، ضایعات بدون درد هستند، اما ممکن است خارش داشته باشند و خونریزی کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد زگیل تناسلی و انواع آن، مطلب زیر را مطالعه کنید:

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

زگیل تناسلی توده هایی به رنگ پوست یا گوشتی هستند که بر روی آلت تناسلی، داخل واژن، روی بیضه ها، اطراف مقعد ظاهر می شوند و اگر دقیق تر به جزئیات آن نگاه کنید ممکن است شبیه به گل کلم باشد. ممکن است فرد تنها یک زائده داشته باشد و یا اینکه چندین زگیل کنار هم رشد کرده باشند.

زگیل تناسلی روی آلت مردان

زگیل تناسلی در مردان معمولاً اطراف مقعد، روی بیضه ها و یا روی آلت تناسلی دیده می شود.در صورت داشتن رابطه اورال یا دهانی با فرد آلوده، ممکن است این زگیل ها داخل دهان یا گلوی فرد هم رشد کنند (این مورد معمولاً نادر است)

این توده ها معمولاً دردی ندارند اما ممکن است با خارش و خونریزی همراه باشد. گاهی زگیل تناسلی با سایر مشکلات پوستی مثل جوش اشتباه گرفته می شود که برای تشخیص دقیق تر آن باید به دکتر زگیل تناسلی مراجعه نمود و یا آزمایش بیماری های مقاربتی را انجام دهید. 

⚠️ به دلیل اینکه بیشتر خانم ها در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند و همچنین با توجه به ارتباطی که این ویروس با سرطان دهانه رحم در خانم ها دارد، پزشک زنان با معاینه داخلی واژن در صورت مشاهده مورد مشکوک به زگیل تناسلی در زنان آزمایش اچ پی وی و پاپ اسمیر را تجویز می کند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش

مشاهده برجستگی ها و زائده های پوستی در ناحیه تناسلی یک امر رایج است. ممکن است این زائده ها مثل جوش چرکی باشند و یا اینکه به شکل تبخال تناسلی بروز کنند. گاهی هم ممکن است برجستگی ها گوشتی و سفت باشند. 

بیشترین موردی که از بیماران شنیده ایم اینست که در ابتدا فکر می کردند زگیل تناسلی ندارند و برجستگی روی پوست را با جوش اشتباه می گرفتند، در مقابل بسیاری از مراجعه کنندگان هم تنها جوش پوستی داشتند و گمان می کردند که زگیل تناسلی دارند.

جوش تناسلی در دختران مجرد به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است در سن بلوغ جنسی ظاهر شود در مورد زگیل تناسلی در دختران مجرد نیز در لینک زیر کامل توضیح داده ایم:

 در ادامه به مقایسه علائم زگیل تناسلی و فرق جوش با زگیل تناسلی می پردازیم تا آن ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید. 

فرق جوش با زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی یا STI می باشد و از طریق ویروس hpv ایجاد می شود. شکل ظاهری برجستگی های زگیل تناسلی معمولاً به صورت زیر است: 

  • گوشتی رنگ و کوچک
  • برجسته و برآمده روی پوست
  • صاف و مسطح
  • زائده تکی یا گروهی به شکل گل کلم

در صورتی که جوش تناسلی مانند جوش صورت میباشد فقط در ناحیه تناسلی ظاهر می شود و علت ایجاد آن نیز گرفتگی و بسته بودن منافذ و فولیکول های مو توسط سلول های مرده پوست و چربی ها می باشد نه رابطه جنسی .

فرق جوش با زگیل تناسلی

 با رشد باکتری در این منافذ جوش های چرکی ملتهب و برجسته ایجاد می شوند که ممکن است تبدیل به کیست زیر پوستی هم شوند.  جوش پوستی خود به خود از بین می رود اما زگیل تناسلی خودش از بین نمی رود و به درمان نیاز دارد. 

جوش ملتهب شده معمولاً دردناک است اما زگیل تناسلی درد ندارد و خارش دارد. همچنین ممکن است موی برگشتی در ناحیه تناسلی یا اطراف مقعد زیر پوست جمع شود و باعث تشکیل کیست مویی شود که با زگیل اشتباه گرفته می شود. 

با فشردن و دستکاری جوش ها، مایعاتی شبیه چرک و خون از جوش بیرون می آید که در مورد زگیل تناسلی اینطور نیست.

فرق درمان زگیل تناسلی و درمان جوش

زگیل تناسلی به روش های زیر درمان می شود. البته درمان قطعی منوط به پاکسازی بدن و نابود شدن ویروس اچ پی وی می باشد که تقویت سیستم ایمنی یکی از کارهای موثر در جهت بهبودی سریع تر می باشد. روش های زیر زائده های زگیل را در سطح پوست از بین می برد و ممکن است ویروس همچنان در بدن باقی باشد.

  • لیزر زگیل تناسلی
  • کرایو زگیل تناسلی یا سرما درمانی، انجماد و فریز زگیل ها
  • جراحی زگیل تناسلی
  • الکتروکوتر

در حالی که جوش هیچ نیازی به درمان پزشکی ندارد و خودش خوب می شود. از فشار دادن و دستکاری جوش ها خودداری نمایید زیرا این کتر موجب التهاب بیشتر جوش و طلانی تر شدن روند درمان می شود.

زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان میشود 

مدت زمان نمایان شدن زگیل و ظاهر شدن آن ها روی پوست با توجه به سیستم ایمنی بدن هر فردی متفاوت بوده و ممکن است بعد از چند هفته، چند ماه و یا حتی چند سال ویروس پنهان شده خودش را نشان دهد.

 به همین دلیل در افراد فعال از نظر جنسی و یا کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند تشخیص اینکه چه زمانی به این ویروس مبتلا شده و اینکه آیا خودش ناقل بوده؟ یا از یکی شرکای خود مبتلا شده است؟ کار دشواری است و نمی توان دقیق آن را حدس زد. 

 

برچسب ها
لینک مرجع https://partoclinic.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/37BO
نظرتان را بنویسید