تفسیر نقاشی آدمک

تفسیر نقاشی آدمک
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1

در تفسیر نقاشی آدمک بهتر است که افراد مبتدی در مرحله نخست ویژگی های نقاشی را از جنبه های مختلف مشخص کنند و نتایج به دست آمده را در ورقه نمره گذاری یادداشت کنند و سپس براساس ضوابطی که در قسمت های بعد مشخص خواهند شد به تفسیر بپردازند . اما افراد متبحر و با تجربه می توانند مستقیماً نشانه ها را تفسیر کنند . لازم است که همواره جنبه های تحولی نقاشی یا ویژگی های نقاشی هر سن در نظر گرفته شود چون یک نشانه که در سن معینی بهنجار است برای کودکی که چند سال بزرگتر است بهنجار محسوب نمی شود و بالاخره علیرغم آن که به هنگام تفسیر نقاشی ، اغلب مطابقت بین نشانه ها مشخص می شود ، اما گاهی نیز با تناقض هایی مواجه می شویم که باید در تفسیر اولیه تجدید نظر کنیم . برخی از نشانه ها که براساس تحلیل نقاش به دست می آیند نشانه وضع روانی خاص ، تثبیت مشخص و حتی یک اختلال روانی هستند ، طرح یک تشخیص براساس این داده ها ، ظریف ترین کار روانشناس است . 
در این مقاله به بررسی تفسیر نقاشی آدمک شامل محل ترسیم آدمک ، ابعاد آدمک و نسبت ها ، خطوط ترسیمی ، موضع آدمک و قرینه سازی ، حالت و حرکت ، رنگ ، شخصیت دهی به آدمک ، حالت صورت و پیرامون آدمک می پردازیم . 

 

 

” نقاشی آدمک در گوشه های صفحه نادرتر و ناهنجار تر از نقاشی آن در نواحی کناره میانی است . “

 

تفسیر نقاشی آدمک

 روش تفسیر نقاشی آدمک شامل محل ترسیم آدمک ، ابعاد آدمک و نسبت ها ، خطوط ترسیمی ، موضع آدمک و قرینه سازی ، حالت و حرکت ، رنگ ، شخصیت دهی به آدمک ، حالت صورت و پیرامون آدمک است .

محل ترسیم آدمک

ابعاد آدمک و نسبت ها

خطوط ترسیمی 

موضع آدمک و قرینه سازی 

حالت و حرکت

رنگ

شخصیت دهی به آدمک  

حالت صورت

پیرامون آدمک

در ادامه مقاله به صورت کامل تری در مورد شیوه تفسیر نقاشی آدمک توضیح داده می شود .

 

 

 

 

 

محل ترسیم آدمک

در محل ترسیم آدمک ورقه کاغذ ( به ابعاد 5/29 * 21 سانتی متر ) را با ترسیم دو خط افقی و دو خط عمودی به 9 ناحیه که دارای سطح مساوی هستند تقسیم کرده وضع ناحیه مرکزی آدمک ترسیم شده را نسبت به این نواحی مشخص می کنیم . نقاشی آدمک در گوشه های صفحه نادرتر و ناهنجار تر از نقاشی آن در نواحی کناره میانی است . 
برای متن کامل مقاله روی محل ترسیم آدمک کلیک کنید .

 

 

” حالت صورت آدمک نشان دهنده احساسات خاص نقاش است . “

 

ابعاد آدمک و نسبت ها

در مورد ابعاد آدمک و نسبت ها نتایج تحقیقی که در مورد کودکان ایرانی انجام شد نشان می دهد که میانگین قد آدمک از 5 تا 12 سالگی ، در دختران 37 درصد و در پسران 30درصد افزایش یافته است . برای تعیین چگونگی تحول نسبت ها بر مبنای سن ، در ازی بازوها و ساق ها را با درازی تنه در رابطه گذاشت . به طور کلی ، میانگین نسبت بازوها و ساق ها به تنه براساس سن تغییر نمی کند . در مورد نسبت ها بازوها میانگین مساوی 1/5 است . 
برای متن کامل مقاله روی ابعاد آدمک و نسبت ها کلیک کنید .

 

خطوط ترسیمی 

چگونگی حرکت دست در نقاشی می تواند آشکار کننده مهارت حرکتی ، کنترل عصب شناختی و حتی آسیب شناسی مغزی باشد . براساس بررسی شیوه نقاشی خطوط ترسیمی شامل منحنی ها و زوایا ، چگونگی تنظیم فشار بر کاغذ و تحقق قرینه ها می توان بی مهارتی حرکتی و عضوی آزمودنی را مشخص کرد . اما خطوط نقاشی شده نشانه حالات هیجانی آزمودنی نیز هستند .
برای متن کامل مقاله روی خطوط ترسیمی کلیک کنید .

 

موضع آدمک در صفحه و قرینه سازی 

در آغاز کودک نمی تواند موضع آدمک خود را نسبت به صفحه به درستی تنظیم کند و اغلب آدمک را به صورت مایل می کشد . سپس کودک بالا و پایین را تشخیص می دهد و از سن  5 سالگی حداقل 75 درصد کودکان ( پسر و دختر ) نقاشی خود را به صورت عمودی می کشند ، به همین علت خطوط ترسیم شده همراه با بی مهارتی بوده و اغلب نامساوی هستند .
برای متن کامل مقاله روی موضع آدمک در صفحه و قرینه سازی کلیک کنید .

 

حالت و حرکت

اغلب کودکان آدمک خود را به صورت ایستاده و تمام رخ نقاشی می کنند . در نمونه ای که در این پژوهش مورد آزمایش قرار گرفته است در هیچ سنی فراوانی ترسم آدمک به صورت نی مرخ از 10 درصد تجاوز نکرده و بیشترین فراوانی در کودکان 11 و 12 ساله به دست آمده است . براساس نظر زازو ، در راست دستان ، جهت نیم رخ به طرف چپ و در چپ دستان به سمت راست است . به همین علت در 30 درصد از راست دستان نیز نیم رخ به طرف راست جهت دارد .
برای متن کامل مقاله روی حالت و حرکت در ترسیم آدمک کلیک کنید .

 

رنگ

در روش اجرای آزمون  نقاشی آزمودنی یا کودک می توانند در این تست از هفت رنگ متفاوت استفاده کند ( قرمز ،  آبی ، سبز ، زرد ، بنفش ، قهوه ای و سیاه ) استفاده کند . بررسی رنگ در تست ترسیم آدمک را می توان با بررسی رنگ در آزمون رورشاخ شبیه دانست . انتخاب رنگ ها ، تعداد آن ها ، شدت رنگ آمیزی ، استفاده خطی یا یکسره از رنگ ، گسترده و محل سطوح رنگی و هم چنین واقع نگری رنگ ها باید در نظر گرفته شوند . 
برای متن کامل مقاله روی تفسیر رنگ در ترسیم آدمک کلیک کنید .

 

شخصیت دهی به آدمک

در شخصیت دهی به آدمک سن ، جنس و هویت آدمک بررسی می شود . از دیدگاه اغلب روانشناسان ، سن آدمک نقاشی شده معمولاً با سن نقاش هماهنگ است  . تفاوت قائل شدن جنس در نقاشی کودکان کم سن بسیار مشکل است . منظور از وجود هویت در ترسیم این است که آدمک دقیقاً معرف شخص معینی باشد ( مثل سر باز ، باغبان ، سرخپوست و جز آن ) . هویت آدمک فقط در سنین بالاتر مشخص می گردد ولی اگر در کودکان کم سن تر مشاهده شود ، نشانه خیالبافی گسترده آنان است .
برای متن کامل مقاله روی شخصیت دهی به آدمک کلیک کنید .

 

حالت صورت آدمک  

وقتی به بررسی یک ردیف نقاشی می پردازیم متوجه می شویم که برخی از آن ها واجد احساس اند و به نظر می رسد که آدمک ها می خواهند چیزی بگویند یا فکر و احساسی را نشان دهند . روانشناسان معمولاً در این مورد اتفاق نظر دارند که حالت صورت آدمک نشان دهنده بازخوردهای عمیق و احساسات خاص نقاش است . 
برای متن کامل مقاله روی حالت صورت آدمک کلیک کنید .

 

پیرامون آدمک

به طور متوسط  پیرامون آدمک در نقاشی  21 درصد از پسرها و 24 درصد از دخترها ، با اشیا و مناظری نقاشی می شود ، وجود عوامل پیرامونی در اطراف آدمک با افزایش سن کم می شود . عوامل پیرامونی که توسط کودکان کم سن تر ترسیم می شوند یا جنبه تزئینی دارند یا آن که کودک با کشیدن خطوطی که معنای خاصی ندارند صفحه را پر می کند و یا بالاخره ، به تکرار کم و بیش موفق نخستین آدمک خود می پردازد و انگار که می خواهد از ترس خلاء ، انزوا و یا برای جلب رضات آزمایشگر ، صفحه را پر می کند . در صورتی که پیرامون آدمک پس از سن  10 سالگی مشاهده شود ، می توان آن را  نشانه ناایمنی و وجود خیالبافی خیلی زیاد در کودک دانست . از شش سالگی به بعد ، عوامل پیرامونی مشخص تر می شوند و بیشتر کودکان به ترسیم منظره هایی می پردازند که می توان آن ها را براساس شیوه معمول تعبیر رمزها ( بر طبق نظر روانشناسانی مانند یونگ ، با شلار ، گیلبر ، و ... ) تفسیر کرد .

حتما بخوانید: تفسیر رنگ ها در نقاشی

 

 

 

 



 

سوالات متداول

 

1- تفسیر نقاشی آدمک چگونه است؟

روش تفسیر نقاشی آدمک شامل محل ترسیم آدمک ، ابعاد آدمک و نسبت ها و سایر مواردی است که در متن مقاله مطرح شده است.​



 

2- محل ترسیم آدمک چگونه است؟

نقاشی آدمک در گوشه های صفحه نادرتر و ناهنجار تر از نقاشی آن در نواحی کناره میانی است که در متن مقاله شرح داده شده است.



 

3- ابعاد آدمک و نسبت ها چگونه است؟

در مورد ابعاد آدمک و نسبت ها نتایج تحقیقی که در مورد کودکان ایرانی انجام شد نتایجی داشت که در متن مقاله ارائه شده است.

منبع : تفسیر نقاشی آدمک

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/RZX0
نظرتان را بنویسید