بررسی بهترین چراغ های دکوراتیو روکار و تو کار

بررسی بهترین چراغ های دکوراتیو روکار و تو کار
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
bitamolaii

دکوراسیون و نورپردازی داخلی منازل، محیط کار، اتاق خواب، آشپزخانه و … از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. چراغ دکوراتیو را می توان به عنوان “جواهرات معماری” تعریف کرد. در بسیاری از ساختمان ها، نورپردازی های تزئینی نقش مهمی در ایجاد سبک های طراحی ایفا می کند. هدف اصلی در طراحی نورپردازی با چراغ‌های دکوراتیو، جذابیت چشم و زیبایی فضا است. و این چراغ ها نقش بسیار مهمی در طراحی داخلی و محیط ها دارد. از دیگر کاربردهای چراغ دکوراتیو می توان برای نمایش جلوه بیشتر مبلمان، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق و یا ساختمان نام برد. اما میبایست به گونه ای انتخاب گردند که بیشترین هماهنگی با طراحی فضا را داشته باشند. مثلا اگر دکوراسیون خانه ما مدرن باشد باید بدنبال طرح هایی باشیم که ترکیبی از سبک صنعتی و مدرن در طراحی خود داشته باشند. نوع دیگری از چراغ های دکوراتیو که مورد استفاده قرار می گیرند چراغ دکوراتیو روکار هستند و با تامین نور محیط می توانند به زیبایی فضا نیز بیفزایند. استفاده از چراغ های دکوراتیو یا چراغ های تزیینی در این روزها بسیار معمول شده است زیرا این چراغ ها با داشتن اشکال مختلف هندسی و همچنین با دارا بودن تنوع بالای رنگی در ال ای دی ها می توانند علاوه بر تامین نور محیط در زیبایی آن نیز تاثیر به سزایی داشته باشند.

چراغ دکوراتیو روکار

چراغ روکار محوطه و فضای بیرون (Surface-Mounted Light) به مدت چندین دهه پرکاربردترین و بهترین تجهیزات روشنایی بوده اند که با تنوع طرح و مدل خود توانسته اند سلیقه های مختلفی را پوشش دهند. با این حال در برخی قسمت های نورپردازی محوطه می توان از چراغ های توکار (Recessed Lights) نیز استفاده کرد که با وجود زیبایی ظاهری و شیک نشان دادن منطقه و محیط اطراف، با محدودیت ها و معایب خاصی هم همراه هستند. هدف ما در ای مقاله این است که بتوانیم به خوبی بررسی کنیم که فرق بین پنل روکار و توکار چیست؟ برای نورپردازی محوطه ویلا و باغ دو حتی نورپردازی نما، کدام یک بهتر هستند؟ همان چراغ های روکار را استفاده کنیم یا چراغ های توکار گزینه بهتری به نظر می رسند؟ همه ما می دانیم که اگر نورپردازی محوطه و فضای بیرون به شکل اصولی و منطقی انجام شده باشد چه تأثیر زیادی روی روحیه افراد، زیباسازی محیط، نشان دادن نقاط قوت و کانونی، تأمین امنیت و حتی زیبایی معماری فضا خواهد داشت.

چراغ دکوراتیو روکار| ایران لوستر

 

انواع چراغ دکوراتیو روکار محوطه

ابتدا با توضیح کوتاهی در مورد اینکه چراغ روکار چیست شروع می کنیم. چراغ های روکار همانطور که از اسمشان مشخص است به چراغ هایی می گویند که تمامی تجهیزات و ساختار آنها پس از نصب مشخص هستند برعکس قیمت لوستر سقفی ال ای دی و برای نصب آنها نیازی به تغییر در سقف یا کف و دیوارها وجود ندارد. از طرفی چراغ های روکار چون بدنه و ظاهر مشخصی دارند هنگام تزیین دکوراسیون محوطه و فضای بیرون، به خوبی با محیط اطراف هماهنگ شده و جلوه خاصی پیدا می کنند.

چراغ های روکار آویز (Pendant Lights):

چراغ های روکار محوطه تجهیزات روشنایی هستند که به وسیله یک پایه به سطح مورد نظر وصل شده و سعی در روشن کردن فضای اطراف خود را هر چند به شکل محدود دارند. چراغ های روکار آویز در بین معماران و طراحان فضای خارجی محوطه محبوبیت زیادی دارد و از آنها به عنوان چراغ تراس و بالکن و آلاچیق و حتی درب ورودی حیاط استفاده می کنند. طبق اعلام شرکت های خارجی معتبر نظیر Delta Light حدود 80 تا 90% برخی از محوطه و فضاهای بیرونی ساختمان ها را چراغ های آویز تشکیل می دهند.

 

چراغ های روکار دیواری (Wall Mounted Lights):

چراغ دکوراتیو روکار دیواری که نمونه های چراغ دیواری دکوراتیو را Sconce می گویند همانطور که نامشان پیداست بر روی سطح دیوار نصب می شوند یعنی برعکس لوستر سقفی کریستالی نورپردازی از دیوارها اغاز می کند. این چراغ ها به شکل نورپردازی به سمت بالا، پایین و اطراف (Diffuse Light) عمل می کنند که در فضاهای بیرون یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین چراغ ها هستند. اگر چراغ دیواری دکوراتیو می پسندید قبل از خرید راهنمای آن را مطالعه کنید. از چراغ روکار دیواری در فضاهایی مثل تراس و بالکن، دیوارهای اطراف باغ و ویلا، نما و حتی آلاچیق استفاده می کنند.

 

چراغ های روکار سقفی (Ceiling Lights):

چراغ های سقفی نمونه دیگری از چراغ دکوراتیو روکار هستند. چراغ سقفی روکار تزیینی برای فضاهایی مثل تراس و بالکن و یا جلوی درب ورودی ساختمان و حیاط نصب می گردند. این چراغ ها برخلاف چراغ های آویز کاملا به سقف چسبیده هستند و هیچ فاصله بین چراغ و سقف نمی بینید. معمولا اگر فضایی در محوطه بیرونی منزل دارید که سقف کوتاهی دارد، چراغ های سقفی برای تأمین نور از بالا مناسبتر از آویز هستند.

 

چراغ های روکار پارکی ‏(‏Public Park Lights‏):

چراغ های روکار پارکی در فضاهای باز و عمومی مثل پارک، فضاهای سبز، محوطه باغ و ویلا نصب می گردند. این چراغ ها عمدتا پایه کوتاه هستند و تعداد شاخه آنها نیز قابل تغییر است. در فضاهای پارک و فضای سبز چراغ توکار زمینی هم استفاده می کنند اما چراغ های روکار پارکی هنوز هم سهم زیادی از روشنایی را در این فضاها به خود اختصاص می دهند.

 

چراغ های روکار چمنی (Lawn Lights):

انواع چراغ های چمنی در دسته انواع چراغ روکار قرار می گیرند که بسته به نوع کاربری و محل استفاده اسامی مختلفی هم به آنها اطلاق می گردد. به عنوان مثال اگر چراغ روکار نورپردازی چمنی را در کنار مسیر رفت و آمد محوطه و فضای باغ و ویلا نصب کنید به آنها Path Lights می گویند.اما اگر همین چراغ های چمنی را با پایه های لوکس و کوتاه در فضای چمن و سبز محوطه نصب کنید به آنها چراغ چمنی گفته می شود. با اینکه نمونه توکار چراغ های چمنی در پای درختان برای نورپردازی به سمت بالا و یا در کنار مسیرهای رفت و آمد نصب می گردند اما برای ویلا و باغ های لوکس و لاکچری مناسب نیستند چون نمی توانند به خوبی سبک لوکس فضای شما را نشان دهند. این در حالی است که در سبک های لوکس و لاکچری باید تمامی اجزا مشخص و هماهنگ با محیط اطراف باشند و فضا را خالی نشان ندهند.

 

 

انواع چراغ های توکار

چراغ های توکار (Recessed Lights) و فروش لوستر سقفی مدرن که معمولا با تنوع طرح و مدل بسیار کمتر و عمدتا به فرم دایره و مربع تولید می گردند بیشتر در محیط داخلی خانه و محل کار استفاده می شوند و کاربرد بیرونی کمتری دارند مخصوصا اگر بخش های سرپوشیده یا مسقف نداشته باشید. همانطور که از اسم این چراغ ها مشخص است، تفاوت پنل روکار و توکار این است که چراغ توکار درون سقف، کف زمین یا دیوار نصب شده و هم سطح قرار می گیرند که به دلیل زیبایی و تمیزی نهایی کار، طرفداران خاص خود را دارند. رایج ترین نوع لامپ برای چراغ های توکار نیز از نوع LED است.

چراغ توکار بدون تریم یا باز (Open Recessed Lights):

این نوع چراغ توکار به دلیل اینکه هیچ نوع تریم یا قاب یا حاشیه دارند نور بیشتری به محیط می دهند و برای روشنایی فضاهای بزرگ مناسبتر هستند. با این حال احتمال ایجاد خیرگی و آلودگی نوری در این چراغ ها بیشتر است.

 

چراغ توکار با دریچه مرکزی (Pinhole Recessed Light):

این چراغ ها نور را از طریق سوراخی که در وسط پنل قرار دارد عبور می دهند بنابراین بیشتر به عنوان نور تأکیدی به کار رفته و کاربرد خاصی دارند. به عنوان مثال از این نوع چراغ توکار بالای مجسمه یا قاب های هنری استفاده می کنند.

 

 

پنل روکار یا توکار؟

شاید تا اینجا از کلیات مطالب متوجه شدید که چراغ های توکار و روکار هر یک ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. اما با این حال توجه به مزایای چراغ های دکوراتیو روکار و معایب آنها و مقایسه آنها با چراغ های توکار کمک زیادی می کنند.

مقایسه پنل روکار و توکار:

  • نوع فضای مناسب برای نصب:

چراغ روکار محوطه برای فضاهای بزرگ مناسبتر هستند به همین دلیل پرکاربردترین مدل چراغ های محوطه بوده و برای کلیه ساختمان های اداری، تجاری، تالارهای عروسی، سالن های پذیرایی، خانه های مسکونی و محوطه آنها و همچنین محوطه سالن های همایش کاربرد دارند.

  • میزان کیفیت نور:

چراغ های توکار نور غیر مستقیم با کیفیت زیاد دارند ولی چراغ های روکار محوطه نور مستقیم به محیط بیرون می تابانند. به همین دلیل باید دقت و حساسیت زیادی موقع نصب داشت.

  • شیوه نصب:

چراغ های توکار باید سیم کشی متفاوتی داشته باشند و معمولا بهترین زمان خرید و نصب چراغ های توکار در زمان ساخت ساختمان و محوطه سازی است. برای نصب هم باید سوراخ های مختلف در فضاهای خانه ایجاد کرد. چراغ های روکار محوطه را در هر زمانی می توان نصب کرد و نیاز به سوراخ کاری ندارند.

  • تنوع طرح و مدل:

چراغ های توکار شاید زیبایی ظاهری بیشتری داشته باشند اما تنوع طرح و مدل آنها بسیار کمتر از مدل های روکار است.

  • تنوع رنگ نور:

تنوع رنگ نور در هر دو مدل چراغ روکار و توکار بالاست و محدودیتی ندارند.

لینک مرجع https://iranluster.com/
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/GLyr
نظرتان را بنویسید