غول سرطان ، روان انسان را هم نشانه می گیرد

غول سرطان ، روان انسان را هم نشانه می گیرد
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
یکی از انواع بیماری های خطرناک که امروزه بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند ، سرطان است . در جوامع امروزی به دلیل استفاده از مواد مخدر ، مشروبات الکلی ، مواد غذایی ناسالم  ، عفونت های ویروسی همچنین پرتو ها و غیره ، شیوع سرطان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است .

مبتلا شدن به سرطان بسیار دردناک است و نه تنها بر خود فرد بلکه بر خانواده ، دوستان و آشنایان او نیز تاثیرات منفی می گذارد . شاید تا به حال دیده باشید که اغلب بستگان فرد به او اطلاع نمی دهند که مبتلا به سرطان شده است زیرا فرد با شنیدن این خبر روحیه خودش را از دست می دهد .

اغلب افرادی که از سرطان خود آگاه می شوند دچار افسردگی شده و انگیزه ای برای آینده ندارند و همچنین در بیشتر مواقع قالب تهی می کنند . اما باید بدانید که درمان مشکلات روحی فرد مبتلا به سرطان ، مانند افسردگی همانند درمان بیماری او مهم است . زیرا فردی که روحیه خودش را از دست داده باشد ، نمی تواند این غول بزرگ را شکست دهد در نتیجه سرطان بر او پیروز شده است و او را از بین می برد .



انواع اثرات روانی بیماران سرطانی
این بیماران به این دلیل که با شنیدن خبر اینکه مبتلا به سرطان شده اند روحیه خود را از دست می دهند ، از نظر روحی و روانی بسیار آسیب می بییند زیرا دیگر انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارند . در ادامه این اثرات را بیان خواهیم کرد .



سرطان باعث اضطراب و پریشانی بیماران می شود
بیماران سرطانی به این دلیل که خبرهای ناگواری از افرادی که مبتلا به سرطان بوده اند و درمان نشده اند ، شنیده اند . به محض اطلاع از بیماری خود دیگر انگیزه و روحیه ای برای درمان ندارند و به دلیل ترس که سراغ آن ها می آید ، اختلالات اضطرابی شدید تری نسبت به دیگر بیماران دارند .

اضطراب های ناشی از سرطان باعث می شود که فرد تمایلی به انجام کارهای روزانه خود نداشته باشد همچنین به امور خانه و محل کار خود نیز نتواند رسیدگی کند . در نتیجه فرد مبتلا به سرطان دیگر به آینده خود امیدوار نیست و مدام در حال فکر کردن به مرگ است و ترس نسبت به درمان های سرطان پیدا می کند ، دچار شود .

در برخی موارد نیز مشاهده می شود که فرد به علت اضطراب شدید به بیماری هایی همچون اختلالات هورمونی ، عفونت ، درد های طولانی مدت و عوارض درمان های سخت آن ، مبتلا شود . همانطور که می دانید مراحل درمانی سرطان بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد که در صورتی که فرد طاقت نیاورد مرگ او با مشکلات روانی دیگر همراه می شود .


حتما بخوانید: از اختلالات شخصیتی چه می دانید



سرطان فرد را تبدیل به یک آدم افسرده می کند
می توان گفت سرطان و افسردگی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند و هر کدام روی یکدیگر تاثیر می گذارند ، زیرا این بیماران اولین واکنشی که نسبت به این بیماری نشان می دهند این است که روحیه خود را از دست می دهند و انگیزه ای برای آینده و زنده ماندن ندارند .

طول درمان های سرطان بسیار سخت و اضطراب آور است ، در نتیجه تحمل درد بسیار اثرات شدیدی بر کیفیت زندکی ، روان فرد و جسم او می گذارد . از دیگر اختلالات روان شناختی که بیماران سرطانی به آن مبتلا می شوند می توان به پریشانی ، افسردگی ، ناامیدی ، حالات عصبی و غیره اشاره کرد .

می توان گفت اکثر بیماران سرطانی به علت سختی مسیر شیمی درمانی ، پرتو درمانی و داروهایی مانند استروئید ها ( steroid ) مبتلا به افسردگی و نا امیدی می شوند و انگیزه ای برای ادامه مسیر ندارند . به همین دلیل سرطان در بدن آن ها پیشرفت می کند و فرد را از پا در می آورد .



برخی از بیماران سرطانی خودشان را می کشند
برخی از بیماران سرطانی به این دلیل که دیگر تحمل درد های شیمی درمانی را ندارند یا از وضعیت خود خسته شدند ، دست به خودکشی می زنند . آن ها بیشتر در مرحله ای که دیگر بیماری پیشرفت کرده است خودشان را خلاص می کنند .

همچنین عواملی دیگر همچون افسردگی ، اضطراب ، ترس از مرگ و سخت بودن طول درمان ، باعث می شود که فرد خودکشی کنند . لازم به ذکر است بدانید خودکشی در بیماران سرطانی 2 تا 10 برابر بیشتر از خودکشی افراد عادی است .

حتما بخوانید: از راه های دردناک خودکشی جلوگیری کنیم


تعداد محدودی از بیماران سرطانی به اختلال استرس روانی پس از حادثه دچار می شوند ( PTSD )
یکی دیگر از حالات هایی که ممکن است افراد سرطانی به آن مبتلا شوند ، اختلال فشار روانی پس از حادثه است . اما اغلب افردی که در گذشته فشار ها و مشکلات سختی را تحمل کردند به این اختلال دچار می شوند . 

برای مثال افرادی که دچار وضعیت مالی یا اجتماعی سخت شده باشند یا اگر بلایای طبیعی مانند زلزله را پشت سر گذاشته باشند  که در آن آسیب شدید دیده اند دچار این اختلال می شوند . به طور کلی می توان گفت این اختلال زمانی به وجود می آید که آسیب های گذشته تاثیرات منفی روی فرد گذاشته باشد اما سرطان یک آسیب در گذشته نیست ، در جریان است اما با این وجود برخی از بیماران به اختلال فشار روانی پس از سانحه نیز دچار می شوند .




بیماران سرطانی از لحاظ ظاهری نیز آسیب می بینند
علاوه بر مشکلات روحی و روانی ، افراد مبتلا به سرطان دچار مشکلات ظاهری همچون تغییرات بد بدن ، زخم های دردناک و غیره نیز می شوند . که این علائم سرطان را به فرد در هر لحظه یادآوری می کند . همچنین می توان گفت یکی از دلایل افسردگی و فشارهای روانی نیز می تواند همین مشکلات جسمانی و تغییرات بدن افراد باشد .

در ادامه بخوانید: مرگ ، شتری است که در خانه هر کسی می خوابد



سوالات متداول


1- از بیماری سرطان چه می دانید ؟
غول سرطان که یک بیماری ناعلاج بوده و اغلب افراد شفا پیدا نمی کنند روان بیمار و حتی خانواده را نیز نشانه می گیرد که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .




2- اثرات روانی بیماری سرطان چیست ؟
افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند نه تنها دچار اضطراب و استرس شده بلکه ممکن است حتی افسرده نیز شوند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .




3- چرا افرادی که به سرطان دچار می شوند اغلب دچار افسردگی نیز خواهند شد ؟
بیمار به دلیل اطلاعاتی که از مریضی خود داشته و هیچ امیدی به زنده ماندن خود ندارد ممکن است به افسردگی دچار شوند که در متن مقاله بیشتر در مورد آن توضیح داده شده است .

منبع : غول سرطان ، روان انسان را هم نشانه می گیرد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/lwZJ
نظرتان را بنویسید