اماره فراش چیست

اماره فراش چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
در این مقاله تعریف اماره فراش ، توجیه اماره فراش ، تولد طفل در زمان زوجیت  و تولد طفل بعد از انحلال نکاح را بررسی می نماییم .





لزوم ارائه راهکاری مناسب برای اثبات نسب پدری سبب شده است که اماره ای تحت عنوان اماره فراش در قوانین کشورهای مختلف پیش بینی شود که حتی با وجود آزمایش های جدید ، هنوز به عنوان یک روش قانونی ساده و آسان در دادگاه ها از آن استفاده می شود . البته اماره فراش یا ابوت مبتنی بر یک حدیث نبوی است و ریشه در فقه اسلام دارد که قانون مدنی به تبع فقه آن را در مواد 1158 الی 1160 پیش بینی نموده است . به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که اماره فراش چیست و چه کاربردی دارد . بنابراین ، ابتدا به تعریف اماره فراش و توجیه اماره فراش پرداخته و در ادامه فروض مختلف اجرای اماره فراش اعم از تولد طفل در زمان زوجیت و تولد طفل بعد از انحلال نکاح را بررسی می نماییم .




تعریف اماره فراش
فراش در لغت به معنای بستر است و در اصطلاح کنایه از شوهر است . اماره فراش یا اماره ابوت در اصطلاح حقوقی عبارت است از اینکه طفلی که از یک زن و شوهر به دنیا آمده باشد فرزند شوهر فرض می شود و ملحق به اوست . در حقوق ایران ، قاعده یا اماره فراش مبتنی بر ماده 1158 ، 1159 و 1160 قانون مدنی است و ماده 1322 قانون مدنی نیز آن را صریحا جزء امارات قانونی به شمار آورده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اثبات نسب مشروع کلیک کنید .





توجیه اماره فراش
در توجیه اماره فراش دلایلی آورده شده است . از جمله اینکه عفت زن و انجام تکالیف زناشویی اقتضا می کند که طفل متعلق به شوهر باشد . همچنین ، شوهر با عقد نکاح به طور ضمنی اطفال متولد از زنش را فرزندان خود شناخته است . بنابراین ، اماره ابوت مبتنی بر اقرار ضمنی شوهر است . علاوه بر این ، این قاعده موافق مصلحت جامعه است ؛ چرا که از یک سو صلح و آرامش خانواده را تامین می کند و مانع بروز اختلافات خانوادگی می شود و از سوی دیگر با مشروع شناختن اطفال متولد از زن ، مصلحت آنان را تامین می کند .



تولد طفل در زمان زوجیت
قانون مدنی برای اجرای اماره فراش دو شرط را در نظر گرفته است که هر یک از آنها شرایط و احکام خاص خود را دارد . یکی از موارد اجرای اماره فراش ، حالتی است که طفل در زمان زوجیت زن و مرد ( قبل از انحلال نکاح ) متولد شده باشد . مطابق ماده 1158 قانون مدنی ، " طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است ؛ مشروط به این که از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد " . بر اساس این ماده ، اجرای اماره فراش در صورتی امکان پذیر است که اولا بین زوجین نزدیکی واقع شده باشد و ثانیا از تاریخ نزدیکی تا زمان تولد طفل کمتر از شش ماه و بیشتر از ده ماه نگذشته باشد .

تولد طفل بعد از انحلال نکاح
در شرایطی که طفل بعد از انحلال نکاح زن و مرد متولد شود نیز می توان اماره فراش را جاری ساخت . تولد طفل بعد از انحلال نکاح شامل دو مورد است :

مورد اول زمانی است که طفل قبل از ازدواج مجدد زن متولد می شود . در این خصوص ماده 1159 قانون مدنی تعیین تکلیف نموده است : " هر طفلی که بعد از انحلال نکاح متولد شود ، ملحق به شوهر است ؛ مشروط بر اینکه مادر هنوز شوهر نکرده و از تاریخ انحلال نکاح تا روز ولادت طفل بیش از ده ماه نگذشته باشد . مگر آنکه ثابت شود که از تاریخ نزدیکی تا زمان ولادت کمتر از شش ماه و یا بیش از ده ماه گذشته باشد " .

مورد دوم زمانی است که طفل بعد از ازدواج مجدد زن متولد شود . بر اساس ماده 1160 قانون مدنی ، " در صورتی که عقد نکاح پس از نزدیکی منحل شود و زن مجدداً شوهر کند و طفلی از او متولد گردد طفل به شوهری ملحق می‌شود که مطابق مواد قبل الحاق او به آن شوهر ممکن است در صورتی که مطابق مواد قبل الحاق طفل به هر دو شوهر ممکن باشد ، طفل ملحق به شوهر دوم است ؛ مگر آن که امارات قطعیه برخلاف آن دلالت کند " .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اماره فراش در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون اماره فراش پاسخ دهند .

منبع : اماره فراش چیست
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/zW4y
نظرتان را بنویسید