روش صحیح تست زدن در کنکور

روش صحیح تست زدن در کنکور
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
یکی از اصلی ترین مشکلاتی که اکثر داوطلبان کنکور سراسری با آن دست و پنجه نرم می کنند ، عدم اطلاع از شیوه های صحیح تست زنی می باشد . دانش داوطلب و حفظ آرامش وی سرجلسه آزمون ، از مهم ترین عوامل موفقیت در کنکور سراسری محسوب می شوند .



تاکنون دانش آموزان و دانشجویان زیادی را دیده ایم که هم درس را خوب بلدند هم نمرات خوبی در مدرسه و دانشگاه کسب می کنند . اما پای آزمون و کنکور که وسط می آید نمی توانند نتیجه خوبی کسب کنند . گاها این دانش آموزان و دانشجویان تا روز کنکور با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و در آخر هم نمی توانند نتیجه ای که شایسته آن هستند را کسب کنند .

اما به راستی علت این مشکلات چیست ؟ مگر می شود نمره مدرسه و دانشگاه ما همیشه عالی باشد ولی نتوانیم به تست های مشابه همان پاسخ دهیم ؟ در این مقاله ، تکنیک های اصلی برای کمک به تست زدن صحیح در کنکور را آموزش دادیم تا با رعایت این تکنیک ها مشکلات دانش آموزان و دانشجویان به راحتی برطرف شود .



” هنر درست تست زدن ؛ سابقه دار ولی ناشناس “



حفظ آمادگی در تست زنی
شاید تا بحال با این مشکل مواجه شده باشید که یک تست را برای بار اول به درستی حل کرده ولی بعد از یک هفته همان تست را نمی توانید پاسخ بدهید . بعد از یک ماه و یک سال که دیگر هیچ انتظاری نمی توان داشت ! بسیاری از سوالاتی که ما در کنکور یا آزمون های آزمایشی نمی توانیم پاسخ دهیم قبلا حداقل یک بار همان سوال یا سوال مشابه با آن را حل کرده ایم . خب علت چیست ؟ چرا نمی توانیم آمادگی خود در تست زنی را حفظ کنیم ؟

برای رسیدن به جواب این سوالات بیایید کمی به عقب برگردیم ، برای بار اول که به یک تست پاسخ دادید چگونه به جواب رسیدید ؟ برای پاسخ دادن به یک تست ممکن است سه حالت رخ داده باشد ، در حالت اول ، بلافاصله به جواب رسیده باشید ، حالت دوم، بدون معلومات و دانشی نسبت به آن موضوع به جواب رسیده اید و در حالت سوم ، برای رسیدن به پاسخ سوال بسیار تلاش کرده باشید .

اولین و مهم ترین کاری که باید برای موفقیت در تست زنی انجام داد ، حفظ آمادگی در تست زنی است . بهترین روشی که می تواند در این امر خیلی موثر باشد ، مکتوب کردن راه حل خودتان برای هر تست اسصت ، یعنی اگر برای بار اول در حین پاسخ دادن به یک تست روشی را ابداع کردید چون برای این کار وقت و انرژی زیادی صرف کرده اید و از دانش شما استخراج شده است آن را به امان خدا رها نکنید و حتما بطور مکتوب یادداشت کنید تا هنگام مواجه با این نوع سوالات از ان استفاده کنید .

 با انجام این روش اعتماد به نفستان در حل انواع تست بالا رفته و با تمرین و تکرار روش های ابداعی خودتان سرعت عملتان در حل هر تست بالا میرود که به بالا رفتن آمادگی تست زنی سر جلسه آزمون کمک می کند .



برای اطلاع از نحوه برنامه ریزی تحصیلی ، خواندن مقالات زیر پیشنهاد می شود .

حتما بخوانید: برنامه ریزی تحصیلی کنکور سراسری









عدم استفاده از پاسخنامه تشریحی
فرض کنید : درستان را خواندهو آماده اید تا یک ارزشیابی خوب از خودتان داشته باشید ، تعدادی تست انتخاب کرده و شروع به حل آن ها می کنید . با رسیدن به اولین سوال سخت و ناتوانی در پاسخگویی حوصله تان سر رفته و خیلی سریع به سراغ پاسخنامه می روید . در کمال تعجب می بینید پاسخ سوال چقدر ساده است ! خیلی راحت پاسخی که در پاسخنامه تشریحی نوشته شده را می فهمید .

برای چند سوال دیگر هم همین اتفاق می افتد و شما بسیار خوشحال می شوید از این که ( به کمک پاسخنامه تشریحی ) به همه سوالات توانسته اید ، پاسخ دهید . اما زمانی که کتاب و دفتر خود را می بندید یا هفته بعد به سراغ همان سوال می روید ، نمی توانید به هیچ کدام از سوال ها پاسخ دهید ! این مسشکلی است که خیلی از داوطلبا دارند ، با پاسخنامه تشریحی غول را حریفند و بدون آن ... .

از الزامات تست زدن در کنکور داشتن مهارت در تست زنی و آمادگی حافظه است ، این دو فاکتور فقط از طریق تمرین به دست می آیند . اگر فکر می کنید با خواندن پاسخنامه تشریحی می توانید به همه سوالات پاسخ دهید هنوز فرق حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را به خوبی متوجه نشده اید . پاسخنامه تشریحی فقط کمک می کند که پاسخ یک سوال را به حافظه کوتاه مدت و تصویری خودتان بسپارید . کنکور یک ماراتن است پس ما هم به حافظه ای به بلندای یک ماراتن نیاز داریم . این کار فقط با تمرین و مهارت به دست می آید .







 برای کسب اطلاع بیشتر درباره مهم ترین عامل موفقیت در کنکور سراسری پیشنهاد می شود ، حتما مقاله زیر را مطالعه کنید .

حتما بخوانید: عوامل موفقیت در کنکور سراسری
” مهارت در تست زنی ؛ حلقه گمشده یک کنکور موفق کنکور “



مهارت در پاسخگویی
سومین روش صحیح تست زدن در کنکور ، داشتن مهارت در پاسخگویی به سوالات می باشد . برای رسیدن به این مهارت لازم است تا شناخت صحیحی در رابطه با تست ، نحوه انتخاب گزینه ها و رسیدن به جواب صحیح و ... داشته باشیم .

تست چیست ؟ تست در واقع یک سوال تشریحی است که برایش 4 گزینه پیشنهادی گذاشته اند ! پس کار ما برای پاسخ به یک تست باید ساده تر از یک سوال تشریحی باشد . اما چرا همیشه اینطور نیست ؟ چرا کسی که در امتحانات نمره خوبی کسب می کند ، نمی تواند به راحتی به همان تست پاسخ دهد ؟

پاسخ به این سوالات بسیار ساده است . در امتحانات تشریحی دو ساعت زمان برای پاسخ به نهایتا ده سوال ولی در کنکور یا آزمون های آزمایشی ده دقیقه زمان برای پاسخ به ده سوال در نظر گرفته شده است . پس زمان پاسخگویی به یک تست از مهم ترین عواملی است که منجر می شود نتوان یک تست را با یک سوال تشریحی مقایسه کرد .

حالا برای مواجهه با این مشکل چه راه حلی داریم ؟ پاسخ ساده است . مهارت در تست زنی و تمرین کردن ، منجر می شود همان سوالی که اولین بار ده دقیقه طول کشید تا به پاسخ برسید بعد از پنج بار تمرین و تکرار زیر یک  دقیقه به آن پاسخ دهید . باید توجه داشته باشید که تیپ سوالات کنکور سراسری تنوع خیلی زیادی ندارند . برای مثال وقتی از مبحث مثلثات می توان 50 نوع سوال تشریحی استخراج کرد مطمئنا تیپ تست های کنکور سراسری هم همان 50 تاست ولی همه می دانیم می توان هزاران تست مثلثات پیدا کرد ! اما با تمرین کردن قادر به پاسخگویی تمام سوالات این قسمت خواهیم بود .

حتما بخوانید: مطالعه یک کتاب مشکل







تکنیک های تست زنی سر جلسه آزمون
مهارت هایی که تا اینجا اشاره شد ، برای تقویت تست زنی بود که در طول سال و با تمرین و تکرار بدست می آیند ، برای موفقیت در تست زنی سر جلسه آزمون علاوه بر این مهارت ها لازم است تا یکسری نکات و تکنیک ها را رعایت کنیم . در این قسمت اصولی ترین تکنیک های تست زنی سر جلسه آزمون را توضیح دادیم .

 تکنیک ضربدر منها

در کنکور سراسری و آزمون ها با محدودیت زمان روبرو هستیم برای مدیریت زمان استفاده از تکنیک ضربدر منها توصیه می شود ، بعد از مطالعه هر سوال و گزینه های مربوط به آن سه حالت رخ می دهد که در مواجه با هر حالت به صورت زیر عمل می کنیم :

اگر بعد از مطالعه صورت سوال و گزینه ها ، پاسخ درست را متوجه شدیم ، گزینه مورد نظر را وارد پاسخ نامه می کنیم .

اگر بعد از مطالعه صورت سوال و گزینه ها ، متوجه وقت گیر بودن راه حل سوال شده یا در انتخاب گزینه درست دچار شک شدیم ، کنار سوال علامت ضربدر قرار می دهیم .

اگر بعد از مطالعه صورت سوال و گزینه ها ، به هر دلیلی قادر به پاسخ دادن نبودیم کنار سوال علامت منها قرار می دهیم .

با استفاده از این روش صرفا سوالات درست را پاسخ داده و هم در انتهای آزمون با مشکل کمبود زمان مواجه نخواهیم شد .

 تکنیک زمان های نقصانی

تکنیک زمان های نقصانی یکی از تکنیک های مدیریت زمان بوده که مکمل تکنیک ضربدر منها می باشد . در این تکنیک داوطلب برای پاسخگویی به هر مبحث مدت زمان مشخصی را در نظر گرفته ، به حل تست ها پرداخته و بعد از اتمام حل سوالات زمانی را برای مرور مطالب ذخیره کرده که از آن استفاده می کند .

 تکنیک سوالات شک دار

باید در نظر داشته باشیم که در آزمون های آزمایشی و کنکور ممکن است که برای انتخاب گزینه درست در تعدادی از سوالات بین دو یا چند گزینه کنیم . بهترین راه برای مواجه با این شک چیست ؟ چگونه می توانیم گزینه درست را انتخاب کنیم ؟

نمره منفی آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری ، درست یا غلط بودن پاسخ یک سوال تاثیر بسیاری در نتیجه این آزمون ها دارد . بهترین کار هنگام مواجه با تست های شک دار این است که به دانش خود در آن مبحث مراجعه کنیم . بطور مثال : اگر آن مبحث را مطالعه نکردیم از پاسخ دادن به آن صرف نظر کرده و  در صورت مطالعه و تمرین مبحث مورد نظر روی گزینه ها بیشتر فکر کرده و  گزینه مطمئن تر را انتخاب کرده زیرا احتمال درست جواب دادن وجود دارد .




سوالات متداول


1- تکنیک های تست زنی سر جلسه آزمون شامل چه مواردی می شود ؟
 تکنیک های تست زنی سر جلسه آزمون شامل ضربدر منها ، زمان های نقصانی و تست های شکدار می باشد که بطور کامل در این مقاله توضیح داده شده است .




2- لازمه رسیدن به مهارت در پاسخگویی تست ها چه چیزی است ؟
  همان طور که در این مقاله بطور کامل توضیح داده شده است ، برای رسیدن به مهارت پاسخگویی در تست ها لازم است تا شناخت صحیحی در رابطه با تست ، نحوه انتخاب گزینه ها و رسیدن به جواب صحیح داشته باشیم .




3-  منظور از تکنیک ضربدر منها چیست ؟
 در تکنیک ضربدر منها سوالاتی که حضور ذهن دارید را با منها و سوالات زمان بر را با ضربدر علامتگذاری می کنید که توضیحات کامل آن در این مقاله گفته شده .​

منبع : روش صحیح تست زدن در کنکور
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/n3G5
نظرتان را بنویسید