منابع آزمون قضاوت 1400

منابع آزمون قضاوت 1400
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw

آزمون قضاوت 1400 در سه مرحله تستی، تشریحی و مصاحبه علمی برگزار می شود. با اعمال برخی در تغییرات در منابع آزمون قضاوت سال ۱۴۰۰، مواد آزمونی و ضرایب دروس برای آزمون تستی داوطلبان حوزوی و دانشگاهی با هم یکسان بوده و منابع مرحله تشریحی این آزمون برای داوطلبان دانشگاهی و داوطلبان حوزوی شیعه و اهل تسنن با یکدیگر متفاوت می باشد.

 

 

دانشجویان رشته حقوق پس از فارغ التحصیل شدن در مقطع کارشناسی، مسیرهای متفاوتی را در پیش می گیرند. برخی به تحصیلات تکمیلی روی آورده و وارد مقاطع کارشناسی ارشد و سپس دکتری شده و برخی دیگر، به مشاغل حرفه ای مرتبط با این رشته نظیر وکالت و قضاوت روی می آورند. یکی از مشاغلی که هر ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان حقوق به سمت آن جذب می شوند، شغل قضاوت می باشد.

فارغ التحصیلان حقوق برای ورود به این حرفه، لازم است در آزمون قضاوت که شامل سه مرحله تستی، تشریحی و مصاحبه علمی می باشد، شرکت نمایند. با توجه به اینکه آزمون قضاوت برای دو گروه داوطلبان دانشگاهی و طلاب به صورت جداگانه و با منابع متفاوت برگزار شده و همچنین نظر به تعدد منابع پیشنهادی، ضروری است که داوطلبان تصدی منصب قضا از آخرین مواد امتحانی و بهترین منابع این آزمون کسب اطلاع نمایند. 

در این مقاله، مواد امتحانی و ضرایب مربوط به مراحل مختلف آزمون قضاوت ۱۴۰۰ را برای هر دو گروه طلاب و داوطلبان دانشگاه، توضیح داده ایم. همچنین با توجه به گستردگی و تعدد منابع آزمون قضاوت 1400، معتبرترین و بهترین منابع این آزمون را نیز معرفی نموده ایم.



 

منابع مرحله تستی آزمون قضاوت 1400

شرط اصلی موفقیت در هر آزمونی انتخاب بهترین منابع مختص آن آزمون می باشد. معمولا مراجع مختلف، منابع متفاوتی را به عنوان منابع آزمون های حقوقی همانند منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی و آزمون وکالت معرفی می کنند؛ در حالی که انتخاب بهترین منابع مطالعاتی می تواند شانس قبولی متقاضیان یک آزمون حقوقی را به نحو بارزی افزایش دهد. به همین دلیل، در این بخش و سایر بخش ها، سعی داریم تا بهترین منابع آزمون قضاوت را معرفی نماییم.

 

مرحله اول آزمون قضاوت ۱۴۰۰ برای داوطلبان دانشگاهی، مرحله تستی می باشد. با این وجود، چنانچه داوطلبان دانشگاهی یا طلاب واجد شرایط خاص اعلام شده از طرف قوه قضائیه باشند می توانند طی فرآیند جذب اختصاصی قضات، بدون نیاز به شرکت در آزمون مرحله تستی و تشریحی، مستقیما وارد مرحله مصاحبه علمی شوند. دروس و مواد امتحانی، ضرایب و منابع مرحله تستی آزمون قضاوت 1400 در جدول زیر قابل مشاهده می باشد.

 

منابع مرحله تستی آزمون قضاوت 1400 - داوطلبان دانشگاهی و حوزوی
مواد امتحانیضرایبمنابع
استعداد شغلی2استعداد شغلی ویژه آزمون قضاوت اندیشه ارشد، مختصر و نافع استعداد شغلی آزمون قضاوت محمد عالی خانی
حقوق مدنی1قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان، شرح جامع قانون مدنی دکتر فرهاد بیات، مجموعه پرسش‌های چهارگزینه‌ای ‌حقوق مدنی دکتر قربانی
آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی1دوره سه‌جلدی بنیادین دکتر شمس، متن قانون آیین دادرسی مدنی، قانون شورای حل اختلاف مصوب 94، قانون دیوان عدالت اداری مصوب 92، مجموعه سوالات طبقه بندی شده آیین دادرسی مدنی امیر کمالوند
آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری1نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی، متن قانون، تست آیین دادرسی کیفری اسماعیل ساولانی
حقوق جزای عمومی2مجموعه ۳ جلدی حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی، متن قانون، تست حقوق جزا شادی عظیم زاده
لمعه (مباحث: قضاء، شهادت، متاجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، قصاص و دیات)1کتاب مباحث حقوقی شرح لمعه دکتر لطفی
کتاب ترجمه مباحث حقوقی شرح لمعه دکتر لطفی (بخش های مرتبط با آزمون )
اصول فقه (مباحث: الفاظ، مفهوم و منطوق، عام و خاص، مطلق و مقید و اصول عملیه)2اصول استنباط احکام اسلامی دکتر ابوالحسن محمدی
قواعد فقه (مباحث: ید، لاضرر، غرور، اتلاف، احسان، علی الید، اکراه، اضطرار، درأ، لوث و قسامه، اقدام، نفی عسر و حرج، تسلیط، تلف قبل از قبض)1قواعد فقه دکتر ابوالحسن محمدی

 

علاقه مندان به شرکت در فراخوان جذب عمومی قضاوت سال 1400 باید به این موضوع دقت داشته باشند که برای ثبت نام و پذیرش نهایی در این آزمون باید شرایط عمومی و اختصاصی تعیین شده را داشته باشند تا در نهایت موفق به پذیرش در مرحله احراز شرایط شوند. متقاضیان می توانند با مطالعه مقاله زیر از جزئیات شرایط این آزمون آگاه شوند.

حتما بخوانید: شرایط ثبت نام آزمون قضاوت

 

منابع مرحله تشریحی آزمون قضاوت 1400

مرحله تشریحی آزمون قضاوت سال 1400 برای دو گروه داوطلبان دانشگاهی و طلاب با منابع متفاوت برگزار می گردد. داوطلبان دانشگاهی که در مرحله تستی، 60 درصد مجموع نمرات را کسب نمایند، مجاز به شرکت در مرحله تشریحی می باشند. آزمون داوطلبان حوزوی در دو گروه تشیع و تسنن با منابع متفاوت برگزار می شود. با توجه به این توضیحات، در این بخش، منابع مرحله تشریحی آزمون قضاوت ۱۴۰۰ در سه جدول جداگانه ارائه می گردد.

 

مواد امتحانی آزمون تشریحی متقاضیان دانشگاهی

 

مواد امتحانی آزمون تشریحی متقاضیان دانشگاهی
مواد امتحانیمنابع
حقوق مدنی (مباحث: بیع، اجاره (عقود معین 1)(الزامات خارج از قرارداد (جلد 1 و 2))کتاب دکتر ناصر کاتوزیان
حقوق تجارت (مباحث: شرکت‌ها (جلد1) و اسناد تجاری)کتاب دکتر ربیعا اسکینی
آئین دادرسی مدنی (جلد 1 و 2)کتاب دکتر عبداله شمس
آئین دادرسی کیفریکتاب دکتر محمد مصدق یا دکتر جواد طهماسبی
اجرای احکام کیفریکتاب احمدرضا عابدی
حقوق جزای عمومی (جلد 1 و 2)کتاب دکترمحمدعلی اردبیلی
حقوق جزای اختصاصی (مباحث: جرایم علیه اشخاص و اموال) (جلد 1 و 2)کتاب دکتر حسین میرمحمد صادقی

 

مواد امتحانی آزمون تشریحی متقاضیان حوزوی اهل تشیع

 

مواد امتحانی آزمون تشریحی متقاضیان حوزوی اهل تشیع
مواد امتحانیمنابع
فقهمکاسب محرمه (از ابتدا تا انتها) و بیع (از ابتدای کتاب تا الکلام فی شروط المتعاقدین)
اصول فقهرسائل( از ابتدا تا انتهای کتاب)

 

مواد امتحانی آزمون تشریحی متقاضیان حوزوی اهل تسنن

 

مواد امتحانی آزمون تشریحی متقاضیان حوزوی اهل تسنن
مواد امتحانیمنابع
فقهمنهاج الطالبین امام نووی (فقه المعاملات)
اصول فقهمنهاج بیضاوی ( نیمه اول)

 

متقاضیان ثبت نام آزمون قضاوت سال ۱۴۰۰ باید قبل از اقدام به ثبت نام در این آزمون اول مدارک و اطلاعات مورد نیاز خود را آماده کنند. داوطلبان می توانند با مطالعه مقاله زیر از جزئیات مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام آزمون جذب عمومی قضاوت سال 1400 مطلع شوند.

بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای آزمون قضاوت

 

 

 

منابع مرحله مصاحبه علمی آزمون قضاوت 1400

داوطلبانی که حداقل 50 درصد مجموع نمرات مرحله تشریحی را کسب نمایند، به مرحله مصاحبه علمی آزمون قضاوت 1400 دعوت می گردند. همچنین داوطلبانی که دارای شرایط جذب اختصاصی قضات باشند، مستقیما به این مرحله دعوت می شوند. دعوت به مصاحبه علمی، بر اساس حروف الفبا و به صورت تلفنی انجام می گبرد. پذیرفته شدگان این مرحله، اعم از دانشگاهیان و طلاب، به مراحل آزمون شخصیت و گزینش دعوت خواهند شد. مواد امتحانی مرحله مصاحبه علمی آزمون قضاوت ۱۴۰۰ عبارتند از :

 

حقوق مدنی

آیین دادرسی مدنی و اجرای احکام مدنی

حقوق جزای عمومی، حقوق جزای اختصاصی، آیین دادرسی کیفری و اجرای احکام کیفری

 

در ادامه بخوانید: زمان برگزاری آزمون قضاوت

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد منابع آزمون قضاوت ۱۴۰۰ در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون منابع آزمون قضاوت 1400 پاسخ دهند.

 

آخرین اخبار منابع آزمون قضاوت 1400

 

12 دی ۱۴۰۰

طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان سنجش ثبت نام آزمون قضاوت (جذب عمومی تصدی منصب قضاء) سال 1400 تا تاریخ 15 دی ماه سال جاری تمدید شده است.

 

5 دی ۱۴۰۰

طبق اطلاعیه سازمان سنجش ثبت نام آزمون قضاوت سال 1400 از 6 دی ماه سال جاری آغاز می شود.

 

 

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ آزمون قضاوت در چند مرحله برگزار می شود؟

✔️ آزمون قضاوت در سه مرحله تستی تشریحی و مصاحبه علمی برگزار می شود و در این مقاله به بررسی تکمیلی این موضوع پرداخته ایم.

 

2- ✔️ در مرحله تستی آزمون قضاوت کدام مواد امتحانی و منابع می بایست مطالعه شوند؟

✔️ استعداد شغلی حقوق مدنی حقوق تجارت آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی نمونه هایی از دروس مرحله تستی هستند که در متن مقاله به همراه منابع کامل توضیح داده شده اند.

 

3- ✔️ منابع مرحله تشریحی آزمون قضاوت چیست؟

✔️ منابع مرحله تشریحی آزمون قضاوت برای دو گروه داوطلبان دانشگاهی و حوزوی متفاوت است و در متن مقاله جزئیات این موضوع توضیح داده شده است.

منبع : منابع آزمون قضاوت 1400

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/o33A
نظرتان را بنویسید