دانشگاه شبانه بهتر است یا آزاد

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
وبلاگ سایت تحصیلیکو
تحصیل تو دانشگاه شبانه و دانشگاه آزاد معمولا داوطلبا رو سر دو راهی انتخاب میذاره . داوطلبا باید با در نظر گرفتن علاقه به رشته ، مسافت محل زندگی تا دانشگاه ، کیفیت و رنکینگ علمی دانشگاه ها و شهریه بهترین گزینه رو برای ادامه تحصیل با توجه به شرایطش انتخاب کنن .

خیلی وقتا انتخاب بین دانشگاه آزاد و شبانه برای داوطلبا سخته و نمی دونن تو زمان انتخاب رشته یا حتی اعلام نتایج ، تحصیل تو کدوم یکی از این دو دانشگاه رو تو اولویت قرار بدن تا بتونه انتخاب بهتری براشون باشه .

دانشگاه شبانه و دانشگاه آزاد هر دو هم از طریق کنکور سراسری و هم از طریق بدون کنکور پذیرش داوطلبا رو تو مقاطع مختلف انجام میدن . اما معمولا هم تو زمان انتخاب رشته و هم تو زمان اعلام نتایج فکری که ذهن داوطلبا رو مشغول می کنه اینه که کدوم دانشگاه رو انتخاب کنم ؟ تحصیل تو دانشگاه شبانه بهتره یا دانشگاه آزاد ؟ اعتبار مدرک کدوم دانشگاه بیشتره ؟ به خاطر همین تو ادامه این مقاله در مورد اینکه تحصیل تو دانشگاه شبانه بهتره یا دانشگاه آزاد توضیح دادیم .



تحصیل تو دانشگاه شبانه یا آزاد ؟

خوب اولین چیزی که باید بدونین یک تعریف ساده از دانشگاه شبانه هستش . دانشگاه شبانه زیر مجموعه دانشگاه های سراسریه . با توجه به اسمی که این دوره داره خیلیا فکر می کنن کلاسای این دانشگاه شبها برگزار میشه در صورتی که اینطور نیست .

وقتی شما دانشگاه شبانه یا نوبت دوم پذیرش بشی همه ی کلاس های شما با دانشجو های روزانه رشته خودتون برگزار میشه . یعنی استادتون همون استاده ، آموزشتون همون آموزشه و امتحانتون هم با دانشجوهای روزانه یکیه . اصلا کلا کسی  تو کلاس متوجه نمیشه که شما دانشجوی شبانه هستین . فقط تفاوتی که دوره شبانه با دوره روزانه داره تو پرداخت شهریه هستش .

 اگه تو کنکور شرکت کردین و می خواین فرم انتخاب رشتتون رو پر کنین با استفاده از نرم افزار زیر می تونین شانس قبولی خودتون رو بسنجین .

تحصیل تو دوره روزانه کاملا رایگانه در صورتی تو دوره شبانه شما باید به دانشگاه شهریه پرداخت کنین شاید جالب باشه که بدونین حتی تو مدرک شما هم عبارت شبانه یا همون نوبت دوم نوشته نمیشه . پس عملا هیچ تفاوتی با دانشجوی روزانه ندارین به جز پرداخت شهریه .

خوب شاید تا اینجای مقاله نظرتون به دانشگاه شبانه بیشتر جلب شده باشه و اولویتتون بشه تحصیل تو دانشگاه شبانه اما تو انتخاب ابن دو دانشگاه باید عوامل دیگه ای هم در نظر بگیرین . از جمله :





 اولین مورد ، در نظر گرفتن رشتس . شما باید هدفی که دارین رو مشخص کنین و ببینین با توجه به هدفتون و علاقه ای که به یک رشته دارین تو کدوم دانشگاه تونستین تو اون رشته قبول بشین . مثلا وقتی علاقتون به رشته مهندسی برق هست ترجیح میدین تو دانشگاه آزاد رشته مهندسی برق رو بخونین یا تو دانشگاه شبانه رشته مهندسی مکانیک ؟

شاید اعتبار دانشگاه شبانه و یا نوبت دوم از دانشگاه آزاد شهر شما بیشتر باشه اما تحصیل تو رشته ای که بهش علاقه ای ندارین و هدفی براش مشخص نکردین صرفا بخاطر دوره دانشگاه شما رو به اون چیزی که می خواید نمی رسونه و شاید حتی وسطای راه شما رو از انتخاب اون رشته پشیمون کنه .

پس حتما به علاقتون فکر کنین . شما وقتی به یک رشته ای علاقه داشته باشین تو هر دانشگاهی هم که تحصیل کنین تو اون رشته می تونین بهترین باشین اما اگه بدون علاقه وارد تحصیل تو یک رشته ای بشین حتی اگه بهترین اموزش ها هم بهتون داده بشه اون رو بی هدف و بدون انگیزه دنبال می کنین .



 مورد بعدی که باید نظر داشته باشین بین دو انتخاب دانشگاه شبانه یا آزاد ، مسافت دانشگاه تا محل زندگیتونه ! دوران تحصیلی شما یک روز یا دو روز نیست که بگین اشکال نداره یک شهر دیگه میرم شما حداقل دو تا چهار سال باید تو یک دانشگاه درس بخونین و علاوه بر دوری از خانواده هزینه تحصیلیتون هم دو برابر میشه . چون علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه آزاد و یا شبانه باید هزینه خوابگاه خورد و خوراک و ... بپردازین .

پس اگه دانشگاه شبانه یا آزاد یک شهر و یا استان دیگه قبول شدین اولویت رو مسافت بزارین تا اینکه بگین کیفیت اون دانشگاه بیشتره .  بهتره اولویت ادامه تحصیلیتون رو تحصیل تو دانشگاهی که تو شهر خودتون هست بزارین . این نکته رو هم در نظر بگیرین که دانشجوی شبانه سهمیه ای در خوابگاه دانشگاه نداره !!



 از اونجایی که دانشگاه های شبانه از طریق بدون کنکور هم پذیرش می کنن می تونین شانستون رو برای ثبت نام بدون کنکور این دوره هم امتحان کنین .


 مورد بعدی که باید نظر داشته باشین اعتبار و کیفیت علمی اون دانشگاس ! شاید اعتبار و کیفیت علمی دانشگاه برای داوطلب خیلی اهمیت داشته باشه و از اونجایی که تو مدرک دانشگاه شبانه عبارک شبانه قید نمیشه و تحصیلتون با دانشجو های روزانه یکیه شاید خیلیا اولویتشون رو تو تحصیل تو دوره شبانه بزارن ، در صورتی که خیلی وقتا اعتبار دانشگاه آزاد یک شهر از اعتبار دانشگاه شبانه یک شهر دیگه بیشتر . پس حتما قبل از انتخاب ، رنکینگ یا رده بندی علمی دانشگاه ها رو بررسی کنین .



 مورد آخرم که باید در نظر داشته باشین شهریه دانشگاه شبانه و آزاده . معمولا شهریه دانشگاه شبانه یک مقدار از شهریه دانشگاه آزاد کمتره ولی به طور میانگین شهریه دانشگاه شبانه با دانشگاه آزاد تفاوت چندانی نداره و برای تحصیل تو هر دوره تقریبا باید به یک میزان شهریه پرداخت کنین .



 
و اما حرف آخر برای انتخاب بین دانشگاه شبانه و آزاد

اگه داوطلبی هستین که تازه می خواین فرایند انتخاب رشته رو انجام بدین با توجه به در نظر گرفتن عواملی که گفته شد انتخاب رشتتون رو هم برای دانشگاه آزاد و هم برای دانشگاه شبانه انجام بدین و هیچ کدوم از اولویت ها رو حذف نکنین و حتما برای هر انتخاب رشته با کنکور و یا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری رو انجام بدین .

اگه هم بعد از اعلام نتایج تو نتیجه قبولی ، هم قبولی دوره شبانه دارین و هم دانشگاه آزاد باز همه اولویت ها رو در نظر بگیرین با قطعیت یک دوره رو انتخاب کنین تا بعدا از انتخابتون پشیمون نشین .

کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم آمادن تا به تموم سوالای شما در مورد انتخاب بین دانشگاه آزاد و یا شبانه پاسخ و فرایند ثبت نام و انتخاب رشته شما رو به بهترین شکل ممکن انجام بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و از تجربه اونا استفاده کنین .

 


 
سوالات متداول

1- اعتبار مدرک دانشگاه آزاد بیشتر یا دانشگاه شبانه ؟
همون طور که تو این مقاله به طور کامل توضیح داده شد ، به طور کلی اعتبار مدرک دانشگاه شبانه بیشتر از دانشگاه آزاده ولی باز امکان داره که دانشگاه آزاد یک شهری اعتبارش از دانشگاه شبانه یک شهر دیگه بالاتر باشه .

2- شهریه دانشگاه آزاد بیشتره و یا دانشگاه شبانه ؟
همون طور که تو این مقاله گفته شد شهریه ای که دانشگاه شبانه دریافت می کنه کمتر از شهریه دانشگاه آزاد ه .

3- بین دانشگاه آزاد و شبانه ، تحصیل تو کدوم دانشگاه انتخاب بهتریه ؟
برای انتخاب بین این دو دانشگاه باید ملاک های زیادی رو مثل علاقه به رشته ، مسافت و شهریه در نظر گرفت که جزئیات بیشتر تو این مقاله گفته شده . 

منبع : دانشگاه شبانه بهتر است یا آزاد
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/8ZY2
نظرتان را بنویسید