دسته موتور خودرو

دسته موتور خودرو
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mahdimhz

قبل از معرفی انواع مختلف دسته موتور خودرو، ضروری است تا بیان شود که میزان استفاده و مکان‌های نصب این قطعات در خودروها متناسب با نیازها و طراحی‌های گوناگون می‌باشد. برخی از دسته‌های موتور در بخش‌های بالا و پایین خودرو نصب می‌شوند، در حالی که برخی دیگر در اطراف خودرو جای می‌گیرند تا عملکرد بهینه‌تری ارائه دهند.

انواع مختلفی از دسته موتور خودرو توسط شرکت‌های تولید قطعات خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با این حال، دسته‌بندی‌های اصلی و پرکاربردترین آن‌ها شامل دسته‌های هیدرولیکی، لاستیکی، فلزی یا صلب، و فنری می‌شوند.

اجزای مهم دسته موتور خودرو

پایه دسته موتور خودرو: پایه دسته موتور خودرو، عبارت است از یک قطعه فلزی معمولاً از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که به‌طور معمول بوش‌های لاستیکی دسته موتور را درون خود جای می‌دهد.

بوش دسته موتور خودرو: بوش دسته موتور، بخش مهم‌ترین دسته موتور است که از لاستیک فشرده و مقاوم ساخته می‌شود. این بوش عمدتاً با استفاده از دستگاه پرس داخل پایه دسته موتور فشرده می‌شود.

دلایل خرابی دسته موتور خودرو

همان‌گونه که اشاره کردیم، تعویض دسته موتور خودرو معمولاً پس از حرکت ماشین به مسافت ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر ضروری می‌شود. با این حال، عوامل دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث شود دسته موتور به سرعت از کار افتد.

وظیفه دسته موتور، جذب و تحمل تکان‌ها و لرزش‌های ناشی از ضربات به خودرو است. در واقع، مانند هر قطعه پلاستیکی دیگری، دسته موتور بالا چپ چانگان CS35 نیز در صورت تحمل تکان‌ها و ضربات بیش از حد معمول، آسیب می‌بیند و ممکن است شکسته شود.

عللی که باعث آسیب دیدن دسته موتور در خودروهای مختلف می‌شوند متنوع هستند. به عنوان مثال، در خودروهای سواری و سدان، این آسیب‌ها معمولاً ناشی از ترک‌خوردگی‌های شدید یا ضربه‌های قوی می‌شوند، در حالی که در خودروهای کراس‌اوور و شاسی بلند، ممکن است ناشی از پیچش‌های شدید در شاسی یا بازی‌های زیاد رخ دهد.

علل خرابی دسته موتور خودرو 

  • شتاب‌گیری ناگهانی: شتاب‌گیری ناگهانی که باعث لرزش موتور می‌شود.
  • عبور با سرعت از دست‌اندازهای بزرگ: عبور با سرعت از دست‌اندازهای بزرگ ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • تیک‌ آف: تیک‌آف نیز ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • تنظیم نادرست موتور: تنظیم نادرست موتور که باعث لرزش شدید آن می‌شود.
  • مشکلات سیستم کلاچ: مشکلات در سیستم کلاچ ممکن است لرزش موتور را ایجاد کنند.
  • خرابی یا ضعف در سیستم تعلیق یا جلوبندی: خرابی یا ضعف در سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • آسیب‌ دیدن و ضربه‌ خوردن شاسی خودرو: آسیب‌دیدن و ضربه‌خوردن شاسی خودرو نیز ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • خرابی چهارشاخه‌ی گاردان در خودروهای محور عقب متحرک: خرابی یا ضعف در چهارشاخه‌ی گاردان خودروهای محور عقب متحرک ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.
  • دسته موتور ناکیفی: استفاده از دسته موتور ناکیفی و نامناسب ممکن است به سرعت خراب شود.
  • قرارگیری نادرست دسته موتور: اگر دسته موتور خودرو به درستی نصب نشود یا در مکان مناسب قرار نگیرد، ممکن است به دسته موتور آسیب برساند.

منبع: https://novin-parts.com/انواع-دسته-موتور-خودرو/

ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/wMV1
نظرتان را بنویسید