کنکور پزشکی

کنکور پزشکی
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvagroup
قبولی در کنکور پزشکی 1400، تنها با داشتن برنامه ریزی اصولی و هدفمند امکان پذیر است. پزشکی در زیر گروه یک کنکور تجربی قرار دارد بنابراین علاقمندان به این رشته می بایست در کنکور تجربی 1400 شرکت نمایند. البته تحصیل در خارج از کشور و شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی دو راه بدون کنکور برای ورود به این رشته می باشد.




جایگاه اجتماعی و درآمد بالای پزشکان، سبب شده تا بسیاری از افراد به هدف قبولی در رشته های دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در ماراتن نفسگیر کنکور شرکت نمایند. تعداد بالای شرکت کنندگان و همچنین ظرفیت محدود برای پذیرش در این رشته ها سبب شده تا رقابت سنگین شود. افرادی موفق به قبولی در کنکور پزشکی 1400 هستند که اصول رسیدن به موفقیت را به خوبی اجرا نمایند.

همانطور که می دانید، تغییرات به وجود آمده در نظام آموزشی و همچنین تغییرات پیش رو من جمله حذف کنکور سراسری، سبب شده تا بسیاری از افراد دچار سردرگمی شده و به دنبال منبعی معتبر جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات کنکور پزشکی 1400 باشند. به همین خاطر در ادامه این مقاله صفر تا صد راه های موفقیت در کنکور پزشکی 1400 را ارائه داده ایم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!



زمان و نحوه ثبت نام در کنکور پزشکی 1400
پزشکی در زیر گروه یک رشته تجربی قرار دارد. برای ورود به رشته پزشکی، آزمون مجزایی برگزار نمی شود بلکه داوطلبان در صورت داشتن شرایط ثبت نام کنکور سراسری، در آزمون رشته تجربی شرکت کرده و در صورت کسب حدنصاب لازم برای ورود به رشته پزشکی می توانند در این رشته تحصیل کنند.

ثبت نام کنکور سراسری 1400، از روز یکشنبه 12 بهمن ماه آغاز و تا روز دوشنبه 20 بهمن ماه ادامه داشت. اما به دلیل عدم ثبت نام بسیاری از متقاضیان در این آزمون، ثبت نام مجدد از روز یکشنبه 10 اسفند ماه لغایت روز  چهارشنبه 13 اسفند ماه مجددا انجام می گیرد.

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده آزمون های سراسری، تمامی مراحل پذیرش کنکور پزشکی همه دانشگاه های سراسری کشور را بر عهده دارد. این ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود.



مراحل ثبت نام در کنکور پزشکی 1400 به طور خلاصه



دریافت کد سوابق تحصیلی از سایت دیپ کد
پرداخت هزینه ثبت نام و دریافت سریال ثبت نام
بارگذاری عکس 3*4
تکمیل فرم ثبت نام بر اساس اطلاعات خواسته شده
دریافت کد رهگیری و شماره پرونده
برای آشنایی با نحوه ثبت نام در کنکور پزشکی 1400 مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری





موفقیت در کنکور پزشکی 1400
برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه ای انجام یکسری اعمال الزامی می باشد. موفقیت در کنکور پزشکی نیز از این قضیه مستثنی نیست. برای قبولی در این آزمون می بایست حتما به تعدادی نکات ساده اما مهم توجه داشت. این نکات عبارتند از:



برنامه ریزی برای قبولی در کنکور پزشکی



برای قبولی در رشته پزشکی لازم است تا قبل از هرکاری هدف خود را مشخص کنید. منظور از مشخص کردن هدف این است که بطور مثال هدفتان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری، درصدهای داوطلبانی که در کنکور سال گذشته موفق به قبولی در این دانشگاه شده اند را یادداشت کرده و هدف خود را در هر یک از دروس 10 الی 15 درصد بالاتر در نظر بگیرید و با توجه وضعیت خودتان برای رسیدن به این هدف تلاش کنید.

برای داشتن یک برنامه ریزی خوب و قابل اجرا می بایست تعدادی هدف کوچک برای خودتان تعیین کنید تا با رسیدن به این اهداف به هدف اصلی خود نزدیک شوید.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی کنکور سراسری


آشنایی با مهارت های تست زنی



سوالات طراحی شده برای کنکور پزشکی به صورت تستی طراحی شده و دارای نمره منفی می باشد. داوطلبان تنها می توانند گزینه صحیح را از بین گزینه های مربوطه انتخاب کنند و برخلاف آزمون تشریحی نمره ای به راه حل تعلق نمی گیرد. بنابراین آشنایی با تکنیک های تست زنی، در بهبود عملکرد داوطلبان متقاضی رشته پزشکی غیر قابل اغماض نی باشد.



مدیریت زمان در آزمون



موفقیت در کنکور پزشکی، تنها با مطالعه و تست زنی امکان پذیر نیست. محدودیت زمانی و رقابت تنگاتنگ در این آزمون سبب شده تا مدیریت زمان در کنکور سراسری به عنوان مجموعه ای از مهارت های پاسخ دهی به سوالات، یکی از صلاح های موفقیت در کنکور پزشکی محسوب گردد.



اطلاع از رتبه های قبولی رشته پزشکی در سال گذشته



مشاهده کارنامه قبولی پزشکی سال گذشته کمک می کند تا از جزئیات کامل هر درس در هر زیر گروه را به خوبی مطلع گردید. به طور مثال با بررسی کارنامه های قبولی در رشته پزشکی می توان متوجه شد که رتبه پذیرش در این رشته با هر سهمیه ای متفاوت است. البته در این زمینه از بررسی رتبه آخرین نفر قبولی پزشکی سراسری نیز نباید غافل شد. زیرا اطلاع از این رتبه و محاسبه های درصدهای این فرد کمک می کند تا کمترین حد انتظار از خودمان برای رسیدن به هدف را مشخص کنیم.



بودجه بندی و تحلیل کنکور سال های گذشته



طراحی سوالات کنکور سراسری، از کتاب ها و مباحثی که توسط سازمان سنجش اعلام می شود طراحی می گردد. تحلیل کنکور تجربی در دو سال اخیر که تغییراتی را در نحوه برگزاری این آزمون داشتیم، نشان داد طراحی سوالات از یک روند خاصی پیروی می کند. بنابراین اطلاع از میزان اهمیت هر سوال در داشتن مطالعه ای هدفمند بسیار موثر می باشد.​

بیشتر بخوانید: بودجه بندی کنکور تجربی









نیم نگاهی به رشته پزشکی و جزئیات مهم آن
رشته پزشکی، در دانشگاه های سراسری (دوره روزانه و پردیس خودگردان) و دانشگاه آزاد (ظرفیت عادی و ظرفیت مازاد) ارائه می شود. مراحل آموزش رشته پزشکی در دوره های گفته شده به یک صورت انجام می شود.

هزینه ادامه تحصیل در رشته پزشکی با توجه به دوره قبولی داوطلب متفاوت است. رشته پزشکی در دوره روزانه به صورت رایگان وبدون پرداخت هزینه ای انجام می شود. اما تحصیل در دوره پردیس خودگردان، دانشجو را موظف به پرداخت  هزینه بالایی می کند. این دانشگاه معمولا ترمی بین  20 تا 21 میلیون تومان به عنوان شهریه پزشکی دانشگاه پردیس خودگردان از دانشجویان دریافت می کند.

تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه آزاد شهریه تقریبا متعادل تری دارد. این دانشگاه نیزبه ازای هر ترم هزینه ای معادل 10 میلیون تومان در نظر گرفته است. توجه داشته باشید که مطابق نظر وزارت علوم، هر ساله مبلغی حدود 12 تا 15 درصد به شهریه ثابت دانشگاه ها اضافه می گردد که باعث افزای شهریه در هر ترم می باشد.

فردی که در رشته پزشکی قبول شده می بایست مسیر زیر را پیش رو گیرد تا پس از گذراندن طول دوره تحصیل خود در مقطع عمومی به یک پزشک حاذق تبدیل شود. پزشکی عمومی‌، شامل چهار دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی (استجری) و دوره پیش کارورزی (اینترنی) است.



دوره علوم پایه (Sciences Basic)

دوره علوم پایه متناسب با چارت درسی هر دانشگاه بین دو تا سه سال بوده و معمولا دارای 86 واحد درسی می باشد. هدف از این مرحله، آموزش ساختمان بدن انسان، اعمال فیزیولوژیک، شناخت عوامل بیولوژیک بیماری زا، مکانیزم های دفاعی بدن در برابر آن ها، اصول آسیب های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول مسائل بهداشتی می باشد.

در انتهای این دوره آزمونی تحت عنوان آزمون علوم پایه به صورت هماهنگ کشوری و معمولا در تابستان بعد از ترم چهار برگزار می شود. دانشجویان در صورت قبولی در این آزمون مجاز به ورود به دوره بعدی (فیزیوپاتولوژی) هستند. لاین آزمون، در بردارنده‌ی مباحث تدریس شده در دوره علوم پایه است.



دوره فیزیوپاتولوژی (نشانه شناسی)

دوره فیزیوپاتولوژی به دو بخش تقسیم می شود. در مرحله اول که به نشانه شناسی یا فیزیوپاتولوژی معروف است، دانشجو به شناخت بیماری ها، عوامل به وجود آورنده هر بیماری و مکانیسم بیماری ها پرداخته و به صورت مقدماتی در مورد شرح حال و شناخت اعضای انسانی و بیماری های تهدید کننده، نکاتی را فرا می گیرد. سپس در مرحله دوم با نحوه درمان و داروهای مورد تایید برای درمان آشنا می شود.

دوره فیزیوپاتولوژی معمولا یکسال به طول می انجامد، طول هر دوره 8 ماه می باشد و باید دانشجو در این مدت زمان می بایست هر دوره را به اتمام برساند. در پایان تدریس هر یک یا دو مبحث فیزیوپاتولوژی امتحان مربوطه انجام خواهد شد.



دوره کارآموزی بالینی (استجری)

دانشجویان در دوره استجری به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن، از لحاظ بالینی و آزمایشگاهی می پردازند تا بتوانند در زمان مواجهه با بیمار، به بهترین نحو ممکن، به پیشگیری و درمان کمک کنند. این دوره معمولا در 20 ماه به اتمام می رسد.

کارآموزی بالینی شامل دو بخش است آموزش بر بالین بیماران بستری در بخش و آموزش در درمانگاه. بخش قابل توجهی از کارآموزی می بایست به آموزش و درمانگاه ها اختصاص یابد . در این مرحله نحوه بررسی و درمان بیماران سرپایی با حضور اعضای هیئت علمی و دستیاران بخش به دانشجویان تعلیم داده می شود. حداکثر زمان مجاز برای گذراندن مرحله کارآموزی 27 ماه است. این مرحله دارای 95 واحد درسی می باشد. شرط ورود به مرحله کارورزی قبول شدن در کارآموزی کلیه بخش ها می باشد.



دوره پیش کارورزی یا (اینترنی)

آخرین مرحله از پزشکی عمومی، دوره استجری است که معمولا 18 ماه به طول می انجامد و طی آن دوره های داخلی، جراحی، کودکان، زنان و زایمان، بهداشت، گوش و حلق و بینی، چشم و روانپزشکی توسط کلیه کارورزان و یک دوره از دوره های اعصاب، عفونی، قلب در بیمارستان های آموزشی و یا سایر بیمارستان هایی که قابلیت پذیرش کارورز را دارند، گذرانده می شود.

بخش عمده ای از کارورزی بالینی هر بخش به بررسی و درمان بیماران سرپایی در درمانگاه ها با حضور و راهنمای اعضای هیئت علمی و دستیاران بخش اختصاص می یابد. پس از خاتمه زمان کارورزی در هر بخش گواهی انجام کار و ارزیابی کیفیت کارورزی به صورت نمره صفر تا 20 بیان می شود.

حداکثر زمان مجاز برای گذراندن مرحله کارورزی 2 سال است که درنهایت به منظور اخذ دانشنامه پزشکی هر کارورز موطف به ارائه یک رساله تحقیقی در یکی از زمینه های پزشکی می باشد.



آزمون صلاحیت بالینی

فارغ التحصیلان رشته پزشکی بعد از گذشت 6 ماه از دوره انترنی باید در این آزمون کشوری شرکت نمایند. در این ازمون محدودیت تکرار ازمون وجود ندارد و کسب 50 درصد نمره ازمون الزام است. در کارنامه نهایی آزمون صلاحیت فقط اصطلاح قبولی و یا رد درج می شود. با قبولی در این آزمون دانشجو می تواند برای نظام پزشکی و ادامه تحصیل خود در مقطع تخصص اقدام نماید.

بیشتر بخوانید: پزشکی بدون کنکور







اگر پس از مطالعه این مقاله، سوال یا ابهامی در خصوص کنکور پزشکی 1400 داشتید، می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از تجربیات این کارشناسان در زمینه مورد نظر خود استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم با عضویت در کانال تلگرام و اینستاگرام کنکور سراسری هیوا از تمامی اخبار مربوط به کنکور سراسری 1400 مطلع شوید.



بسیاری از فارغ التحصیلان سایر رشته ها به خصوص رشته های گروه پیراپزشکی، تمایل دارند تا یکبار دیگر شانس خود را برای قبولی در کنکور پزشکی امتحان کنند، اگر جزو این دسته از افراد هستید، مطالعه مقاله زیر برای اطلاع از شرتیط تحصیل مجدد در رشته پزشکی به شما توصیه می گردد.

در ادامه بخوانید: تحصیل مجدد در رشته پزشکی



سوالات متداول


1- ثبت نام در کنکور پزشکی به چه نحوی انجام می شود؟
این ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت سنجش انجام می گیرد برای اطلاع از جزئیات کنکور پزشکی مطالعه متن مقاله پیشنهاد می گردد. 




2-  از چه راه هایی می توان وارد رشته پزشکی شد؟
 همانطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است، یکی از اصلی ترین راه های ورود به این رشته شرکت در کنکور تجربی و کسب نمره خوب در زیر گروه شماره یک این رشته می باشد.




3-  استفاده از بودجه بندی کنکور تجربی، چه تاثیری در قبولی کنکور پزشکی دارد؟
 همانطور که در متن مقاله بطور کامل گفته شد، استفاده از بودجه بندی کنکور تجربی مباحث مهم و پر تکرار را مشخص می کند که باعث بهبود عملکرد مطالعه برای قبولی در کنکور پزشکی می باشد.

منبع : کنکور پزشکی
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/NzK6
نظرتان را بنویسید