آلزایمر چیست

آلزایمر چیست
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvafamily1
بیماری آلزایمر یکی از مواردی است که با افزایش سن و فرسودگی مغز انسان خطر ابتلا به آن نیز افزایش می یابد، این بیماری را به فراموشی نیز می شناسند که معمولا افراد سالمند به مرور دچار آن می شوند. آلزایمر جزو اختلالات عصبی-شناختی بوده که به مرور فرد دچار ضعف در حافظه، یادگیری و یا زمینه های شناختی دیگر می شود.

آلزایمر جزو یکی از رایج ترین اختلالات زوال عقلی بوده که تا حدی قابل پیشگیری و جلوگیری در سنین پایین تر می باشد و در صورت ابتلا به آن زندگی فرد در زمینه های مختلف خانوادگی، اجتماعی، کاری، عاطفی و... تحت تاثیر قرار می گیرد. در این مقاله به بررسی بیماری آلزایمر، علائم، مراحل، علت و راه های پیشگیری از آن می پردازیم.




آلزایمر چیست
آلزایمر نوعی دمانس یا زوال عقلی پیش رونده است که در دسته اختلالات عصبی-شناختی قرار می گیرد، دمانس یک اصطلاح وسیع برای شرایط و بیماری هایی است که ناشی از آسیب مغزی بوده و یا بر روی حافظه، یادگیری، تفکر و رفتار تاثیر منفی می گذارد. بر اساس آمار ها 60 تا 80 درصد بیماران دمانس در دسته آلزایمر قرار دارند که معمولا در سنین بعد 65 سالگی هستند. افرادی که قبل سن 65 سالگی دچار علائم آلزایمر شده آلزایمر زودرس دارند.

آلزایمر برای اولین بار توسط روانپزشک و نوروپاتولوژیست آلمانی به نام آلویس آلزایمر در مواجهه با زنی که دارای این اختلال شده بود کشف شد که شاخصه و نشانه اصلی آن فراموشی و ضعف در حافظه بود. آلزایمر تاثیر بسیاری در زندگی افراد در حوزه های مختلف اجتماعی، خانوادگی و فردی داشته و در مواقعی نیاز به مراقبت ویژه دارند. این بیماری درمان قطعی نداشته اما راه هایی برای کند کردن روند آن وجود داشته و سر انجام به مرگ منجر می شود.

حتما بخوانید: بحران میانسالی


علائم بیماری آلزایمر
همه افراد در مواقعی دچار فراموشی و ضعف در حافظه می شوند اما افراد دارای آلزایمر علائم زیر را به صورت دائمی تجربه کرده و قادر به بهبود آن نیستند بلکه به مرور این علائم وخیم تر نیز می شوند. همچنین این علائم در مراحل مختلف آلزایمر تغییر می کند.

از دست دادن حافظه که بر فعالیت های روزمره تأثیر می گذارد، مانند فراموشی ملاقات ها.

در کارهای آشنا مانند استفاده از کنترل تلویزیون مشکل دارند.

مشکل در حل مسئله پیدا می کنند.

مشکل در سخنرانی و نوشتن دارند.

گمراه شدن در مورد زمان ها و مکان ها را تجربه می کنند.

کاهش توانایی قضاوت در مورد موارد مختلف دارند.

کاهش بهداشت شخصی دیده می شود.

تغییر در روحیه و شخصیت فرد مشاهده می شود.

کناره گیری از دوستان، خانواده و جامعه را به همراه دارد.

حتما بخوانید: رابطه دوستی در میانسالی


مراحل آلزایمر
آلزایمر یک بیماری پیش رونده است، به این معنی که علائم با گذشت زمان به تدریج بدتر می شوند. آلزایمر به هفت مرحله زیر تقسیم می شود:

1مرحله اول آلزایمر: معمولا نشانه و علائم خاصی در این مرحله نیست اما گاهی به دلیلی سابقه خانوادگی نشانه های کمی دیده می شود.

2مرحله دوم آلزایمر: اولین علائم مانند فراموشی ظاهر می شود.

3مرحله سوم آلزایمر: اختلالات جسمی و ذهنی خفیف مانند کاهش حافظه و تمرکز ظاهر می شود. این موارد ممکن است فقط توسط شخص بسیار نزدیک به فرد قابل مشاهده باشد.

4مرحله چهارم آلزایمر: در این مرحله اغلب آلزایمر قابل تشخیص بوده اما هنوز هم خفیف در نظر گرفته شده و از دست دادن حافظه و عدم توانایی در انجام کارهای روزمره قابل رویت است.

5مرحله پنجم آلزایمر: بروز علائم به طور متوسط و شدید و نیاز به مراقبت توسط دیگران دارد.



6مرحله ششم آلزایمر: در این مرحله فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است در انجام کارهای اساسی مانند غذا خوردن و پوشیدن لباس به کمک نیاز داشته باشد.

7مرحله هفتم آلزایمر: این مرحله شدیدترین و آخرین مرحله آلزایمر بوده که ممکن است توانایی گفتار و حالت های صورت از بین برود.

حتما بخوانید: انواع اختلالات یادگیری
علت بروز آلزایمر
بروز آلزایمر به دلایل مختلفی وابسته بوده و لزوما یک دلیل واحد برای آن نیست، متخصصان عوامل زیر را هشداری برای بروز آلزایمر می دانند.

افزایش سن : بیشتر افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند، 65 سال به بالا دارند.

سابقه خانوادگی: معمولا افرادی که در خانواده آن ها سابقه این بیماری وجود داشته به احتمال بیشتری آن ها نیز به آلزایمر دچار می شوند.

ژنتیک: یک ژن خاص به نام پلاک آمیلوئید (پروتئینی که منجر به پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود) در ابتلا سالمندان به این بیماری دخیل است.

سبک زندگی: ورزَش، رژیم غذایی، عدم مصرف دخانیات همه جزو سبک زندگی فرد بوده که در ابتلا به این بیماری نیز تاثیر گذار است.

جنسیت :زنان بیشتر و زودتر از مردان دچار آلزایمر می شوند.

بیماری: وجود سایر بیماری ها مثل فشار خون، دیابت، مشکل تیروئید و مشکلات قلبی در بروز آلزایمر تاثیرگذار هستند.

مصرف دخانیات: مصرف دخانیات و سیگار منجر به بروز بیماری آلزایمر شده و روند آن را تسریع می کند.

افسردگی: افسردگی در سالمندان می‌تواند با علایمی مانند آلزایمر بروز کند. با تشدید افسردگی، ریسک بروز مشکلات فکری و حافظه‌ای نیز در افراد دو برابر می‌شود.

حتما بخوانید: مهار افسردگی


راه های پیشگیری از آلزایمر
آلزایمر از اختلالات و بیماری هایی است که قبل از وقوع علائم آن قابل پیشگیری در سنین پایین تر بوده که در این جا برخی راه های پیشگیری از آلزایمر را مشاهده می کنید.

ورزش: ورزش تاثیر خوبی بر سوخت و ساز مغز داشته و توانایی جلوگیری از آلزایمر را دارد.

مصرف کافئین: کافئین و قهوه احتمال زوال عقلی را افزایش می دهد.

ترک سیگار: یکی از راه های جلوگیری از آلزایمر ترک سیگار و دوری از دخانیات است.

کنترل وزن: در صورت اضافه وزن برای کاهش آن تلاش کرده تا خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز کاهش یابد. یک مطالعه نشان داده که چاقی می تواند مغز را به گونه ای تغییر دهد که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

به چالش کشیدن مغز: افرادی که به یادگیری ادامه می دهند و همچنان اجتماعی هستند ممکن است کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. انجام تمرین هایی مثل سودوکو، پازل و بازی های فکری نیز در این زمینه کمک می کنند.

رژیم غذایی: یک رژیم غذایی مناسب و سالم علاوه بر کنترل وزن منجر به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر نیز می شود.





کلام آخر

هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر شناخته نشده است. با این حال ، پزشک می تواند داروها و سایر روش های درمانی را برای کاهش علائم شما و به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری تا حد ممکن توصیه کند. استراحت کافی و تمرکز بر روی برخی مسائل محدود به کند شدن روند این بیماری کمک می کند.

در ادامه بخوانید: مرحله میانسالی در نظریه یونگ



سوالات متداول


1- آلزایمر چیست؟
آلزایمر یا فراموشی نوعی دمانس یا زوال عقلی پیش رونده است که در دسته اختلالات عصبی-شناختی قرار می گیرد که در متن مقاله شرح داده شده است.




2- علائم بیماری آلزایمر چیست؟
افراد دارای آلزایمر علائمی را به صورت دائمی تجربه کرده و قادر به بهبود آن نیستند که در متن مقاله ارائه شده است.




3- راه های پیشگیری از آلزایمر چیست؟
آلزایمر از اختلالات و بیماری هایی است که قبل از وقوع علائم آن قابل پیشگیری در سنین پایین تر بوده که در متن مقاله راه های پیشگیری از آن شرح داده شده است.

منبع : آلزایمر چیست
برچسب ها
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/7Qor
نظرتان را بنویسید