آنچه باید از اختلال خواندن کودکان بدانید

ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
mosahab
از اولین و پر اهمیت ترین آموزش ها در مدرسه خواندن می باشد که از آشکار ترین اختلالات یادگیری در سن دبستان و مدرسه اختلال خواندن است که در این دوره پیش می آید .

زمانی که معلم در مدرسه شروع به آموزش خواندن می کند ممکن است برخی دانش آموزان دچار مشکل شوند ، به ویژه زمانی که متن کتاب با تصاویر و نقاشی های کتاب هم خوانی ندارد ؛ این دانش آموزان نیاز دارند با تکرار و تمرین در منزل مشکل آن ها حل شوند .

گاه ممکن است کودک دچار نارساخوانی شود که یکی از انواع اختلال های خواندن در کودکان است . این اختلال اشاره به ناتوانی کودک در تشخیص حروف و واژگان دارد که روانشناسان و روانپزشکان برای آن دلایل و زمینه های مختلفی را مطرح می کنند .

اغلب کودکان دچار اختلال در خواندن هستند که البته ارتباطی به عقب ماندگی ذهنی یا مشکلات مغزی ندارد به عبارت دیگر این کودکان با دیگران کودکانی که از لحاظ جسمی و روانی سالم هستند ، تفاوتی ندارند بلکه نارساخوان ها کودکانی هستند که دارای هوش طبیعی هستند اما در خواندن مشکل دارند .



تعریف نارساخوانی
پزشکان معتقدند نارساخوانی ، شرایط خاصی است که به دلیل وجود عوامل ارثی ، مشکلاتی مربوط به رشد و یا اختلالات عصبی ایجاد می شود و همچنین می توان گفت نارساخوانی نشانه ای از وجود یک اختلال ویژه در فرایند خواندن است .

همانطور که گفتیم نارساخوانی به ناتوانی های کودکان در خواندن گفته می شود که زمانی مطرح می شود که کودک دارای هوش طبیعی متوسط یا بالاتر مانند دیگر کودکان است اما زمانی که در کلاس حضور دارد و معلم آموزش می دهد مانند دیگر کودکان نمی تواند یاد بگیرد و به درستی بخواند .

در حقیقت به فردی نارسا خوان گفته می شود که هیچ مشکل جسمانی ، عاطفی ، روانی  و یا فرهنگی ندارد اما با وجود سطح هوشی و عمومی متوسط یا بالاتر ، در خواندن ناتوان است . البته می توان گفت این اختلال در کودکان شایع است .

حتما بخوانید: چرا کودکان باید بازی کنند


نارساخوان ها چه کسانی هستند
نارساخوان ها کودکانی هستند که در هنگام صحبت کردن از واژه ها استفاده می کنند و با واژه ها آشنایی دارند اما هنگام خواندن توانایی درک و تشخیص نشانه های نوشتاری یا چاپی کلمه را ندارند . اما برخی دیگر نیز توانایی خواندن دارند اما نمی توانند واژه مورد نظر را درک کنند .








ویژگی های کودک نارساخوان
همانطور که گفتیم کودکان نارساخوان ، کودکانی هستند که با واژه ها آشنایی دارند و در مکالمه از آن ها استفاده می کنند اما توانایی درک و تشخیص نشانه های نوشتاری یا چاپی را ندارند . برخی نیز هرچند توانایی خواندن دارند اما درک صحیحی از مفهوم واژه مورد نظر ندارند .

کودکان نارساخوان ویژگی های مشترکی دارند که باعث می شود دچار اختلالات خواندن شوند . از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد .


پسران بیشتر دچار اختلال نارساخوانی هستند
اختلال نارساخوانی از جمله اختلالاتی است که در بین کودکان در زمان مدرسه مشاهده می شود و نارساخوانی بیشتر در پسران دیده می شود و تقریبا 20 درصد دانش آموزان دختر نارساخوان هستند و 80 درصد نارساخوان ها پسر هستند .



ارثی بودن
همانطور که گفتیم ممکن است نارساخوانی ژنتیکی و وراثتی باشد در نتیجه اکثرا سابقه نارساخوانی در بین اعضای خانواده کودک وجود دارد که ژنتیک باعث شده است کودک نیز مبتلا شده است .

حتما بخوانید: دختران و پسران در چه سنی به بلوغ می رسند

عدم علاقه به خواندن 
کودکان نارسخوان به این دلیل که نسبت به خواندن و همچنین یادگیری آن بی میل و رغبت هستند و علاقه ای از خود نشان نمی دهند تمایلی به خواندن و یادگیری آن ندارند همچنین آن ها تمایلی به خواندن کتاب و مجله نیز ندارند .



هوش متوسط و بالاتر
​کودکان نارساخوان همانطور که گفتیم مانند دیگر کودکانی که مشکلی در خواندن ندارند ، دارای بهره هوشی متوسط یا بالاتر از متوسط هستند اما تمایلی به خواندن کتاب ندارند و یا در مواردی تیز هوشی در برخی از این کودکان نیز دیده می شود .



بر عکس خواندن حروف و کلمات
بعضی از کودکان نارسا خوان توانایی خواندن و درک واژه را ندارند در نتیجه کلمات و عبارات برعکس می خوانند .








اختلال حافظه تصویری
کودکان نارساخوان ممکن است در حافظه بینایی ضعف داشته باشند ؛ در نتیجه در به خاطر سپردن شکل نوشتاری حروف نیز به مشکل می خورند .



عدم هماهنگی حسی و حرکتی
کودکان نارساخوان زمان خواندن تعادل بین حرکت دست و چشم ندارند در نتیجه این عدم هماهنگی در خواندن نیز دیده می شود و باعث می شود آن ها در خواندن مشکل پیدا کنند .



زبان سمعی ضعیف
کودکان نارساخوان در زبان شنیداری ، درک کردن و فهم معانی واژه ، درک کلماتی که در کنارهم قرار گرفته اند ؛ مشکل دارند در نتیجه یکی از علت های آن می تواند ، مشکل از معلم و آموزش آن باشد . همانطور که گفتیم دانش آموزان نارسا خوان بهره هوشی متوسط یا بالاتر دارند اما به دلایل گفته شده ممکن است دارای اختلال خواندن باشند .

از دیگر مشکلات کودکان نارساخوان می توان به مشکلاتی از قبیل تلفظ کلمات جدید و نا آشنا ، شناسایی دقیق شباهت ها و تفاوت ها در کلمات مانند ( شیر و شتر ) و شناسایی صداهای بعضی از حروف با مشکل مواجه هستند .

در ادامه بخوانید : از اختلال سلوک در کودکان چه می دانید



سوالات متداول


1- از نارسا خوانی در کودکان چه می دانید ؟
این اختلال اشاره به ناتوانی کودک در تشخیص حروف و واژگان دارد که اغلب ارتباطی با عقب ماندگی ذهنی و ارتباطات مغذی نیز نداشته که در متن مقاله بیشتر به جزئیات اشاره شده است .




2- نشانه های کودکان نارسا خوان چیست ؟
کودکان نارسا خوان کودکانی هستند که در هنگام صحبت کردن از واژه ها استفاده کرده و حتی در برخی از مواقع با واژگان مختلف نیز آشنایی ندارند که در متن مقاله بیشتر در مورد این کودکان توضیح داده شده است .




3- از دلایل ابتلا به نارساخوانی در کودکان چه می دانید ؟
اغلب کودکان نارسا خوان ممکن است به دلایل مختلف از جمله اختلال حافظه تصویری ، هوش متوسط ، عدم علاقه به خواندن و غیره دچار نارساخوانی شوند که در متن مقاله بیشتر به جزئیات اشاره شده است .

منبع : آنچه باید از اختلال خواندن کودکان بدانید
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/nyP5
نظرتان را بنویسید