اهمیت سئو در فروش و تاریخچه آن
زمانی که موتور های جستجو بین عموم مردم جا افتادند (یعنی حدود سال 1990)، سئو سایت نیز کار خود را آغاز کرد که در آن سال ها موتور های جستجویی مثل infoseek و yahoo بسیار پرطرفدار بودند.
در اصل در سال 1993 پورتال خدمات آنلاین EXCITE در طبقه بندی اطلاعات، انقلاب جدیدی به وجود آورد و در سال 1994 موتور های جستجویی که در بالا به آن اشاره کردیم وارد صحنه شدند. البته ناگفته نماند که در سال 1997 هنوز هم رسیدن به رتبه های برتر در موتورهای جستجو مفهومی تازه و جدید بود که در همین زمان گوگل وارد شد.
بعد از گذشت مدتی، گوگل رفته رفته با بروزرسانی الگوریتم های خود توانست یاهو که آن زمان به عنوان یک رقیب جدی برای گوگل به حساب می آمد را شکست دهد و تا امروز با تغییرات روز افزون الگوریتم ها، سئو نیز تکامل یافته و بازاریابان باید استراتژی های جایگزین را کشف کنند.
در اصل نمایش بهتر، سریع تر و دقیق تر صفحات سایت شما به کسانی که به دنبال خدمات شما هستند وظیفه سئو می باشد.
همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم سئو مراحل مختلفی دارد و حتی عواملی دارد که به راحتی روی سئو یک سایت تاثیر میگذارد، از جمله روش های سئو میتوان به سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو کلاه سیاه، سئو خارجی، داخلی و سئو تکنیکال اشاره کرد.

تاثیر سئو بر فروش و درآمد کسب و کارها
با توجه به روند رو به رشد فعالیتهای تجاری آنلاین و کسب و کارها، اهمیت سئو سایت (Search Engine Optimization) به عنوان یک استراتژی برجسته در جذب مشتریان و افزایش فروش به شدت افزایش یافته که در این مقاله به تاثیر سئو در فروش این نوع کسب و کارها میپردازیم.
چه کسب و کارهایی به سئو نیاز دارند؟
تقریباً هر نوع کسب و کاری، از ابتداییترین تا پیشرفتهترین، از سئو بهرهمند میشود. اما برخی از کسب و کارهای خاص به دلیل ویژگیها و نیازهای خود به میزان بیشتری به سئو نیاز دارند. به عنوان مثال فروشگاه های آنلاین به دلیل جذب مشتری و افزایش فروش به بهینه سازی دسته بندی های سایت خود نیاز دارند.
و همچنین کسب و کارهایی که خدمات محلی ارائه میدهند مانند رستورانها، سالنهای زیبایی، و خدمات مشابه، برای افزایش حضور در جستجوهای محلی به سئو نیاز داشته و باید روی سئو سایتشان زمان بگذارند و هزینه کنند.
سایت های اخباری و محتوایی یکی دیگر از کسب و کارهایی هستند که باید از سئو در روند فروش خود استفاده کنند چرا که برای افزایش بازدید و جذب خوانندگان، سایتهای اخباری و محتوایی نیاز به بهینهسازی محتوا، ساختار صفحات، و کلمات کلیدی دارند.
یکی دیگر از کسب و کارهایی که به سئو نیاز دارد شرکت هایی هستند که در حوزه تکنولوژی و نرم افزار فعالیت میکنند. به دلیل رقابت بالا در این حوزه، شرکتهای تکنولوژی و نرمافزار نیاز دارند که محصولات و خدمات آن ها در جستجوهای مرتبط برجسته باشند.
همچنین کسب و کارهایی که در زمینه بازاریابی آنلاین فعالیت میکنند، برای جذب مشتریان اینترنتی و افزایش دیده شدن آنلاین، به سئو نیاز دارشته وبه طور کلی، هر کسب و کاری که حضور آن در فضای آنلاین برایش اهمیت دارد، از سئو بهرهمند میشود تا بهتر دیده شود، ترافیک بیشتری جذب کند، و اعتبار بالاتری داشته باشد.

قیف فروش آنلاین
در بازاریابی مراحل شناسایی مشتری تا فروش به مشتری در مدلی به اسم قیف فروش آنلاین جاگذاری میشود که این مدل شامل روش هایی است که ممکن از از یک سرنخ معمولی آغاز شود و به تبدیل کرد مشتری غریبه به مشتری وفادار و افزایش فروش کسب و کار منجر شود.
یکی از صدها روش مؤثری که در علم بازاریابی برای فروش موفقتر توصیه میشود قیف فروش است. در دیجیتال مارکتینگ و صدها کسب و کار دیگر از این روش استفاده میشود تا کسانی که میخواهند در عرصۀ بسیار تنگ رقابت برنده شوند با اصول حرفهای به موفقیت برسند.
با استفاده از روشهای اصولی که برای فروش پیشنهاد میشود راحتتر میتوان مشتریان را پیدا کرد و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل نمود. قیف فروش همانند همان قیف معمولی نقش بسیار مهمی دارد که از میان روشهای تبلیغاتی و دیجیتال مارکتینگ به کار برده میشود.
مشتریان در طی قیف فروش چه مراحلی را طی میکنند؟
1. آگاهی از برند
اولین و مهم ترین مرحله قیف فروش افزایش آگاهی است، به این صورت که هر چقدر تعداد افرادی که از جزئیات و برنامۀ کاری شما آگاهی کسب میکنند، افزایش پیدا کند، بر تعداد کسانی که میتوانند بهعنوان خریدار باشند، تاثیر میگذارد. سئو سایت یکی از روش های این مرحله است، شما با استفاده از سئو برای سایت خود میتوانید با کسب رتبه های برتر در گوگل، میزان افرادی که از کسب و کار شما آگاه میشوند را افزایش دهید و در نتیجه فروش و مشتریان شما افزایش پیدا میکنند.
2. ایجاد حس نیاز یا علاقه در مشتریان
شما باید با استفاده از روش های مختلف در قالب تبلیغات و با توجه به ویژگی های متمایز مشتریان برای آن ها حس نیاز ایجاد کنید و در این روش از محصولات و خدمات کسب و کارتان استفاده کنید.
مشتری باید در این قسمت با گرههایی که در زندگی دارند آشنا شوند و با استفاده از خدماتی که میتوانند به باز کردن این گرهها و حل دغدغه هایشان کمک کنند، با کسب و کار شما آشنا شوند. درواقع شما باید در این قسمت برخی از نواقص را مشاهده کرده و آنها را به مشتریان خود نشان دهید.
که در این روش میتوانید از تولید محتوای حرفه ای در سایتتان استفاده کنید تا راه حل دغدغه ها را در سایت و در بخش بلاگ سایت خود بنویسید و سپس از طریق سئو سایت آن را به رتبه های برتر برسانید و در نتیجه فروش خود را افزایش دهید.
3. ارزیابی محصول یا تصمیم گیری
مرحله بعدی در قیف فروش، ارزیابی محصول است که در این مرحله آنلاین ارزیابی محصول از که در این مرحله آن دسته از مشتریان و افرادی که علاقهمند هستند، از خدمات و محصولات یک فروشگاه اینترنتی استفاده کنند، ارزیابی آن فروشگاه را در اولویت قرار میدهند. این کار به روشهای مختلفی از جمله بررسی سایت انجام میشود اما استفاده از خدمات بازاریابی و تبلیغات به این روش کمک زیادی میکنند.
4. اقدام
مشتری بالفعل خرید را انجام داده و به یک مشتری بالقوه تبدیل میشود. در این مرحله، مهم است که فرآیند خرید راحت و بدون دردسر باشد تا تجربه مشتری مثبت و راضیکننده باشد.
5. حفظ رابطه
بعد از خرید، ایجاد و حفظ یک رابطه طولانیمدت با مشتری بسیار مهم است. این کار از طریق خدمات پس از فروش، پشتیبانی مشتری، ایمیلهای پیگیری و عضویت در برنامههای وفاداری انجام میشود.

اهمیت سئو در فروش
سئو در فروش کسب و کارهای مختلف تاثیرات زیادی دارد که از جمله آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- جذب ترافیک: سئو باعث جذب ترافیک هدفمند به سایت شما میشود. با رتبهبندی بالاتر در نتایج جستجو، احتمال کلیک کاربران به سایت شما افزایش مییابد. این ترافیک باعث افزایش فرصتهای تبدیل و در نتیجه، افزایش فروش خواهد شد.
- جلب اعتماد مشتریان: رتبه بندی بالا در موتورهای جستجو به کسب و کار شما اعتبار میدهد. وقتی که مشتریان در نتایج اولین صفحه جستجو نام شما را میبینند، اعتماد به برند شما افزایش مییابد. اعتماد بیشتر مشتریان به معنای افزایش احتمال خرید و تبدیل شدن به مشتریان واقعی است.
- بهبود تجربه کاربری: سئو نقش مهمی در بهبود تجربه کاربری سایت دارد. بهینهسازی محتوا، ساختار صفحات و سرعت بارگذاری وبسایت بهبودهایی را ایجاد میکند که باعث افزایش رضایت مشتریان و افزایش احتمال خرید میشود.
- رقابت با برندها: در دنیای آنلاین پررقابت، رتبهبندی بالا در موتورهای جستجو شما را از رقبا متمایز میکند. وجود در صفحه نخست نتایج جستجو به شما امکان نشان دادن ارزش بیشتر برند و کسب و کار شما را فراهم میکند.
- اندازه گیری و بهینه سازی: یکی از مزایای سئو، قابلیت اندازهگیری و بهینهسازی بوده که ابزارهای تحلیل وبسایت میتوانند اطلاعات دقیقی از عملکرد وبسایت شما ارائه دهند. با تحلیل این اطلاعات، میتوانید استراتژیهای سئو را بهبود بخشید و نتایج فروش خود را بهبود ببخشید.

در نهایت، سئو به عنوان یک ابزار قدرتمند در دسترس کسب و کارها پس از مرحله طراحی سایت، برای افزایش نرخ تبدیل و بهبود فروش نقش مهمی ایفا میکند. بهبود پایدار در جستجوهای موتورها باعث بهبود پوزیشن شما در بازار آنلاین و افزایش سودآوری کسب و کار شما خواهد شد.