راهنمای جامع سامانه ثنا

راهنمای جامع سامانه ثنا
ذخیره سازی
0
0
اشتراک‎گذاری
گزارش تخلف
heyvalaw
اگر برای طرح دعوا و شکایت یا حتی اگر به عنوان همراه با کسی به شعب دادگستری مراجعه کرده باشید ، حتما متوجه ازدحام و شلوغی ، صف های طولانی ، کندی روند کار و ... شده اید . علاوه بر این ، باید ساعت های زیادی را در ترافیک و خیابان های شلوغ و پر رفت و آمد تلف کنید .

به همین دلیل ، موضوع راه اندازی یک سایت معتبر برای انجام برخی امور قضایی به عنوان یک مسئله مهم توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مد نظر و مورد بررسی قرار گرفت . به منظور استفاده از سامانه ثنا ، نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرد تا بتوان از خدمات سامانه ثنا استفاده کرد .

در این مقاله به منظور آشنایی با این سامانه به ارائه مطالبی در رابطه با ، راهنمای جامع سامانه ثنا را ارائه نماییم . بنابراین ، ابتدا به معرفی سامانه ثنا پرداخته و سپس روش های ثبت نام در ثنا ، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام ، نحوه مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا ، نحوه استفاده از نرم افزار تلفن همراه ثنا ، بازیابی رمز عبور ثنا ، پیگیری شکایت اینترنتی در سامانه ثنا ، عضویت در سامانه ثنا برای دریافت وام و ذکر نکاتی درباره سامانه ثنا خواهیم پرداخت .




معرفی سامانه ثنا
پیش از این ، ماموران دادگستری برای تحویل ابلاغیه به صورت حضوری به محل سکونت افراد مراجعه می کردند که این مسئله سبب نقض حریم شخصی افراد شده و ممکن بود سایر افراد از موضوع دعوا و ابلاغیه های مربوط به آن مطلع شوند .

همچنین در این روش ابلاغ ، احتمال مفقود شدن و تاخیر در تحویل ابلاغیه وجود داشت ، اما امروزه ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی انجام می شود و افراد می توانند در اسرع وقت و با آسودگی خیال ، اوراق قضائی خود را مشاهده کنند .

از این رو در سال 1395 به استناد ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری ، راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه ثنا در راستای کاهش حجم جمعیت مراجعان به شعب دادگستری جهت ثبت شکایت ، پیگیری و ارائه دادخواست ها ، پیگیری و ارائه اظهارنامه ها ، محاسبه هزینه دادرسی و ... در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت .

مردم نیز با توجه به اینکه از طریق سایت و سامانه ثنا خیلی راحت تر می توانستند امور خود را انجام دهند ، نیازی به ایستادن در صف های طولانی دادگستری ، تحمل ترافیک و شلوغی خیابان ها و ... نبود از این طرح استقبال کردند .

علاوه بر این ، از آنجایی که استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق تلفن همراه و تبلت نیز گسترش چشمگیری داشت ، نرم افزار ثنا برای تلفن همراه نیز معرفی و در دسترس عموم قرار گرفت تا افراد بتوانند به طور مستقیم بعد از نصب این برنامه روی تلفن همراه خود ، امور قضایی نظیر مشاهده الکترونیکی اوراق قضایی ، مشاهده ابلاغیه های رسمی دادگستری و ... را انجام دهند .

بیشتر بخوانید: سامانه قضایی ثنا




روش های ثبت نام در ثنا و مدارک مورد نیاز
نخستین مطلب در مورد استفاده از سامانه ثنا آن است که استفاده از خدمات ارائه شده منوط به ثبت نام در سایت سامانه ثنا است . لذا افراد برای ارائه درخواست های خود ، چه از طریق سایت ثنا و چه از طریق نرم افزار تلفن همراه ثنا ، در اولین گام باید در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات شخصی شامل شماره تلفن ، محل سکونت و ... خود را ثبت کنند . ثبت نام در سامانه ثنا به روش ذیل انجام می گیرد :

شخص متقاضی ثبت نام در سامانه ثنا باید به صورت حضوری به همراه کارت ملی ، شناسنامه ، آدرس و کد پستی محل سکونت و سایر مدارک از این دست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و درخواست ثبت نام در این سامانه را ثبت کند . بعد از آنکه مراحل ثبت نام به طور کامل انجام گرفت به فرد متقاضی شناسه قضایی و رمز شخصی وی ارائه خواهد شد .

بعد از انجام مراحل فوق ، پرونده و ثبت نام تکمیل شده و می توان وارد سایت سامانه ثنا شد . گفتنی است که در گذشته مرحله اول ثبت نام سامانه ثنا به صورت الکترونیکی و از طریق همین سامانه انجام می گرفت اما دیگر این امکان فراهم نیست و باید حتما به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد .

بیشتر بخوانید: تغییر رمز شخصی ثنا


نحوه مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا
یکی از مهم ترین امکانات سایت ثنا ، امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه های دادگاه است . پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه ثنا ، برای مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا نخست باید بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سامانه شد :



برای ورود به سامانه ثنا کلیک کنید


البته در سایت عدل ایران لینک های دیگری هم وجود دارد ، در صورتی که موفق به ورود به سامانه از طریق لینک فوق نگشتید می توانید از طریق سایر لینک های ارائه شده در سایت مورد نظر اقدام کنید .

2 . شماره ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید .

3 . در این مرحله برای شما یک کد فعال سازی ارسال می شود که باید آن را از پیامک دریافتی مشاهده و وارد کنید . در نظر داشته باشید همانطور که در قسمت استفاده از نرم افزار بیان شد ، این رمز 24 ساعت اعتبار دارد .

4 . در قسمت ابلاغیه های جدید ، لیست ابلاغیه های قضایی خود را می توانید مشاهده کنید . برای دریافت اطلاعات کامل تر در مورد مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا و دریافت ابلاغیه های الکترونیکی از سامانه ثنا کلیک کنید .

بیشتر بخوانید: دریافت ابلاغیه الکترونیکی از سامانه ثنا
نحوه استفاده از نرم افزار تلفن همراه ثنا
افرادی که قصد دانلود اپلیکیشن سامانه ثنا برای تلفن همراه خود را دارند پس از دانلود آخرین نسخه این نرم افزار باید وارد این برنامه شده و مانند ثبت نام در وب سایت ثنا ، در این جا نیز باید نوع شخص را مشخص کرده و تعیین کنند که می خواهند ثبت نام را برای شخص حقوقی انجام دهند یا حقیقی . افراد حقیقی بعد از انتخاب نوع شخص ، باید شماره ملی و رمز عبور را وارد نمایند .





متقاضیانی که قصد استاده از این نرم افزار را برای بار اول دارند و هنوز ثبت نام نکرده اند ، لازم است تا گزینه " تاکنون ثبت نام نکرده ام " را انتخاب و وارد صفحه ثبت نام شده تا مراحل آن را طی نمایند .



چنانچه شماره ملی و رمز عبورتان را وارد کنید ، برای شما یک رمز موقت به صورت پیامک ارسال می شود که باید آن را وارد کنید ، این رمز 24 ساعت انقضا دارد اگر این مدت طی شود و آن را استفاده نکنید باید دوباره با انتخاب گزینه " ارسال مجدد رمز موقت " مجددا رمز موقت خود را دریافت کنید .

کار با این نرم افزار بسیار ساده بوده و شما می توانید به راحتی ابلاغیه های رسمی دادگستری و احضاریه های دادگاه را مشاهده کنید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار ابلاغ الکترونیکی ثنا  روی لینک زیر کلیک کنید .





برای دانلود اپلیکیشن سامانه ثنا ویژه سیستم عامل اندروید کلیک کنید .



بازیابی رمز عبور ثنا
هرچند گفته می شود که در نگه داری رمز عبورتان کوشا باشید ولی مشکل فراموشی رمز عبور چیزی غیر ممکن و دور از ذهن نیست و امکان داردکه  برای هر کسی اتفاق بیفتد . حال این سوال پیش می آید که آیا امکان بازیابی رمز عبور هست یا خیر؟ در پاسخ به این سوال کاربران باید بگوییم که بله ، این امکان وجود دارد و شما می توانید رمز عبورتان را به راحتی بازیابی کنید ، برای انجام این کار کافیست وارد آدرس زیر شوید :



برای ورود به صفحه بازیابی رمز عبور ثنا کلیک کنید



در این مرحله باید اطلاعات شخصی خواسته شده را وارد کنید . در وسط صفحه دکمه ای برای ارسال کد فعال سازی تعبیه شده که به شماره تلفن همراهی که در قسمت قبلی وارد کرده اید ارسال می شود . حال باید کد فعال سازی را وارد کرده و روی دریافت رمز شخصی جدید کلیک کنید .



پیگیری شکایت اینترنتی
هر شکایتی که ثبت می شود باید توسط وکیل ، نماینده قانونی و یا خود شخص قابل پیگیری و بررسی باشد تا از آخرین وضعیت آن با خبر باشد . افرادی که قصد پیگیری شکایت اینترنتی خود را دارند ، باید ابتدا وارد سایت عدل ایران شده و در قسمت دسترسی سریع ، روی گزینه " ارائه و پیگیری دادخواست و شکواییه " کلیک کرده و اطلاعات مربوط به شماره رهگیری ، شماره ملی و شماره همراه خود را وارد نموده و نتیجه را مشاهده و در صورت تمایل ، آن را چاپ کنند . اگر با نحوه انجام ثبت شکایت کیفری آشنا نیستید ، با کمک مقاله ثبت شکایت در سامانه ثنا می توانید به راحتی این کار را انجام دهید .  



ثبت نام در سامانه ثنا برای دریافت وام
آیا برای دریافت وام بانکی نیاز به عضویت در ثنا داریم یا خیر؟ این سوالی است که بارها توسط کاربران پرسیده شده است که آیا برای دریافت وام بانکی نیاز به شناسه قضایی ثنا داریم یا خیر ؟ در نظر داشته باشید ، افرادی که برای دریافت وام به شعب بانک مهر اقتصاد مراجعه کرده اند حتما متوجه شده اند که باید در سامانه ثنا عضو شوند ، اما چرا ؟

از آنجایی که ابلاغ اوراق قضایی و اظهارنامه برای مشتریان متقاضی وام و بانک از طریق سامانه ارسال می شود ، لذا ثبت نام و دریافت شناسه قضایی ضروری است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی کلیک کنید . 

بیشتر بخوانید: ثبت اظهارنامه الکترونیکی قضایی
نکاتی درباره سامانه ثنا
کسانی که ایمیل ندارند ، باید از دفتر خدمات قضایی الکترونیک یک آدرس ایمیل ملی دریافت کنند .

هرگونه تغییرات در اطلاعات ثبت شده باید فورا و در اسرع وقت در سامانه اعمال شود ، زیرا مطابق ماده 79 قانون آیین دادرسی اطلاعات قبلی معیار ابلاغ و اقدامات قضایی است .

وصول الکترونیکی اوراق قضایی به حساب کاربری مخاطب در سامانه ابلاغ ثنا ، ابلاغ حساب می شود و ورود به سامانه از طریق حساب کاربری و مشاهده اوراق قضایی به منزله رسید و تحویل است .

افرادی که از صدور ابلاغیه اظهار بی اطلاعی کنند ، باید اثبات نمایند که نقصی در سامانه مخابراتی یا رایانه ای وجود داشته یا دسترسی وجود نداشته است .

اگر پیوست های ابلاغیه ، به صورت الکترونیکی قابل ارسال نباشد ، امر ابلاغ به وسیه ابلاغنامه انجام می شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای جامع سامانه ثنا دادگستری به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید ، همچنین کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون راهنمای جامع سامانه ثنا دادگستری پاسخ دهند .

در ادامه بخوانید: ثبت نام در سامانه ثنا برای وام




سوالات متداول


1- برای مشاهده ابلاغیه چه اطلاعاتی لازم است ؟
برای مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا لازم است که کد ملی و رمز شخصی ، و پس از آن کد فعال سازی وارد شود که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است .


2- چگونه در سامانه ثنا ثبت نام کنیم ؟
ثبت نام در سامانه ثنا دو مرحله دارد که به صورت حضوری و اینترنتی انجام می شود که در این مقاله به صورت کامل بیان شده است .


3- اگر رمز سامانه ثنا را فراموش کردیم چکار باید بکنیم ؟
در سامانه ثنا برای بازیابی رمز عبور قسمتی در نظر گرفته شده است که در این مقاله به طور کامل مراحل و نحوه دریافت رمز جدید توضیح داده شده است .

منبع : راهنمای جامع سامانه ثنا
ShortURL as Linkp.ir
linkp.ir/MAAP
نظرتان را بنویسید
موارد بیشتر